Přečtěte si: Očima expertů: Co se státními maturitami?

sobota 28. července 2012 ·

Miliardu a půl už stál projekt státní maturity. Že běží hladce, se nedá říct; premiér dokonce říká, že v současné podobě jsou maturity „mrtvé“. Vylijeme miliardu a půl do kanálu? Nebo jsme ji už vylili? Zrušit maturity? Předělat? Nechat být? Ptáme se Jiřího Pehe, Tomáše Prouzy, Tomia Okamury a dalších osobností.


Z článku Ondřeje Tůmy v Peníze.cz vybíráme názor ekonoma Tomáše Prouzy:

Návrhy ministra Fialy na sjednocení úrovně a zrušení nesmyslných hodnocení jsou velmi rozumné. Měl by k tomu přidat ještě forenzní audit a čistku v CERMATu, aby bylo jasné, kam peníze skutečně tekly. Ale obávám se, že k tomu nedostane politické povolení… Jinak jsem rozhodně pro jednotnou maturitu, která umožní lépe srovnávat kvalitu různých škol – ale bylo by potřeba to dovést do důsledků a školy s dobrými výsledky odměnit za kvalitní přípravu žáků.



15 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
28. července 2012 v 22:07  

jsem rozhodně pro jednotnou maturitu, která umožní lépe srovnávat kvalitu různých škol

Aja-jaja-jaj?!
Samozvaní ekonomičtí experti a my, z boží vůle experti pedagogičtí, se poněkud rozcházíme ve svých nálezech.
Srovnávání škol bylo jednoznačně zavrženo všemi školami, které nebyly uvedeny v loňském seznamu prvních tří úspešných. Takže letos už ani medaile na bedně s lehkým načechráním ředitelských peříček na školních webwech.
Ekonomičtí experti by se měli držet svého kopyta a neplést se do hlídání dětí a mládeže v době, kdy se rodičové těchto věnují předmětu ekonomických expertiz oněch samozvanců.
Osobně jsem zásadně, ale velmi zásadně PRO zveřejnění všeho, co nemá žádný stupeň utajení podle zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů.

krtek řekl(a)...
28. července 2012 v 22:16  

A oni experti jsou experty čeho? Vzdělávání? Matematiky? Češtiny? Cizího jazyka? Ach jo. Až budou i vysoké školy vystaveny tlaku, že přece nemůže nedostat titul student, který postupně procházel, protože k čemu je doktorovi chemie, fyzikovi matematika, ..., budeme tam, kde směřujeme, totiž na konci cesty.

Anonymní řekl(a)...
28. července 2012 v 23:33  

Největší expert na české vzdělávání je jasně můj idol TOmio!! Fandím a posílám bodíky :)

Anonymní řekl(a)...
28. července 2012 v 23:35  

Předchozí zpráva fakt není spam. Řečí lidu diskusního: Jednoznačně souhlasím, pane Okamuro!

obyčejná učitelka řekl(a)...
29. července 2012 v 0:31  

K otázkám vzdělávání by se zásadně neměli vyjadřovat ekonomové, protože vzdělání (a tedy i vzdělávání) by mělo zůstat svobodné, ne se podřizovat (natož momentálním) ekonomickým potřebám. Jenom tak lze zachránit skutečnou vzdělanost.
"Všichni lidé od přírody usilují o vědění." (Aristoteles) - tak jim to úsilí nekazme podřizováním se ekonomickým tlakům.

Pytlik Blaha řekl(a)...
29. července 2012 v 1:00  

Počkejte, Aristoteles ... a to je expert na co?
Už byl aspoň u Tachecí nebo u Moravce?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
29. července 2012 v 1:03  

Vzdělávání zde není ve vzduchoprázdnu, školy nejsou odděleny od okolního světa. Ekonomové by se jistě měli jen opatrně vyjadřovat k třeba k otázkám metod výuky. Ale otázky cílů (obecných) vzdělávání, motivací (obecných), širších souvislostí, k tomu by zas měli být opatrní učitelé.

Doporučuji zejména příspěvek LUKÁŠE KOVANDY, ekonoma a publicisty, který ukazuje, jak by uvolnění trhu práce mohlo přispět k tomu, že se žáci více začnou zajímat o to, co umí, než o papír, který dostanou.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2012 v 6:17  

uvolnění trhu práce

"Báječná myšlenka". Až na jedno volné místo nebude 50 a více nezaměstnaných. Nejsme totiž v Praze. Na jedno místo v technických službách, v našem městě, se hlásilo 37 zájemců. Z toho 2 vysokoškoláci, 13 středoškoláků,....A to se bavíme o jednom voze se jménem kukavůz. Tady se skutečně žáci zajímají více o to co umí a především o to, jaké mají svaly a jak jsou staří. Situace ve vidlákovských končinách se začíná podobat Španělsku.

Simona CARCY řekl(a)...
29. července 2012 v 6:35  

Prekvapive (pro mne) musim souhlasit s nazorem neodbornika pana Okamury. Veskere certifikace vzdy mely slouzit deleni zrna od plev. Zrusime-li certfikace, zbyde ze vzdelavani cosi, co bych oznacila za povinnou navstevu obecni knihovny. Bude bez konceptu, bez kontroly, bez zpetne vazby - ale hlavne, soudruzi, bude zadarmo. Vsichni (nevzdelani) si budeme rovni a od ideálů Velkeho rijna nas uz nic neoddeli..... Takhle prece nesmime skoncit. Na to by pro nas nebylo misto ani na Balkane. A jeste rypnuti - kdo z odborniku se jeste nevyjadril ke statni maturite, tak traktor s valnikem na Prahu odjizdi od kostela ve 13 hodin!

Pytlik Blaha řekl(a)...
29. července 2012 v 14:34  

se žáci více začnou zajímat o to, co umí

V prvním ročníku střední školy, prakticky jakékoliv.
Já: "Milí žáci, dnešním dnem byl uvolněn trh práce. Když všechno půjde dobře, to jest nebudete opakovat ročník nebo přerušovat studium více než jednou, tak se za deset let budete moci na tom trhu flexibilně uplatnit měřeni svojí autentickou schopností."
Žáci: "Jé, pane učiteli, to je príííma. Tak to nás něco smysluplného naučte. Třeba odpovědnosti za odvedenou práci v rámci jejího zadání nebo smyslu pro detail nad rámec zadání, který dílko zkonkurenceschopní, aby si toho všiml i zadavatel tak blbý, že ani netuší, oč vlastně jde."
Realita.
Žáci: "A co my s tím, jako ... šmejde!? Mne budou živit rodiče, mě manžel, mne figura, mě dobře odpálený golfový míček, mne podvedení zákazníci, mě zpitomělí voliči, mne ..."
Já: "No jo, vlastně... Tak si něco dělejte na netu. A ty se, Pavelko, skoč podívat, jestli už otevřeli v bufetu."

Ondřej Šteffl řekl(a)...
29. července 2012 v 18:07  

Mne budou živit rodiče, mě manžel, mne figura, mě dobře odpálený golfový míček, mne podvedení zákazníci, mě zpitomělí voliči, mne ...

Mám dojem, že u žáků, kteří nepočítají s tím, že je bude někdo živit (a těch bude přibývat), připouštíte, že by liberalizace trhu práce pomohla :-)

Pytlik Blaha řekl(a)...
29. července 2012 v 18:35  

by liberalizace trhu práce pomohla

Liberalizace trhu práce, pokud se tím (mimo jiné) myslí i výpověď bez udání důvodu, by, pane Šteffle, možná paradoxně pomohla zejména mně. Pročež s ní zarytě souhlasím.
Jinak vše nasvědčuje tomu, že o svých zdrojích obživy mají žáci buď zcela jasno nebo se tím vůbec nezabývají, protože jsou někým živeni od jaktěživa.
Tomu bych i rozumněl. Trochu mne ovšem mate, že o snadnosti obživy svých dětí mají jasno i jejich rodiče napříč vzděláním, politickou příslušností, movitostí, sexuální orientací a stravovacími návyky.
Ještě se mi fakt nestalo, že by mne nějaký rodič peskoval za nenáročnost zkonkurenceschopňování jejich budoucích důchodových dotátorů. Myslím si, že k nim by měli oni od života neodtržení experti promlouvat.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
29. července 2012 v 19:55  

Ještě se mi fakt nestalo, že by mne nějaký rodič peskoval za nenáročnost zkonkurenceschopňování jejich budoucích důchodových dotátorů.

To je zcela vážně zajímavá věc. Proč ne? Přikládají tedy rodiče či žáci vzdělání nějaký význam ve své budoucí konkurenceschopnosti na trhu práce? Spíše se mi zdá, že přece jenom ano.

Pytlik Blaha řekl(a)...
29. července 2012 v 20:26  

To je zcela vážně zajímavá věc.

Z mého pohledu je to věc především vážná, překvapivá až zarážející. A to dlouhodobě. Tedy pokud je patnáct, dvacet let dostatečně dlouhá doba.
Ačkoli na druhou stranu, s ohledem na vývoj celé společnosti, by mne to nemělo překvapit ani zarazit, natož pak rozesmutnit. Pravda, v slabších chvilkách se na mnohé svoje žáky obracím s prosbou, aby se po případných studiích nevraceli zpět, abych je ve chvílích nouze nepotkával v ordinacích či úřadech.
V každém případě ovšem zdůrazňuji, že výše uvedené zjištění stran donátorů je pouze a jen moje osobní. Vůbec nevím, jak je to v jiných předmětech, jiných školách, jiných městech, státech, planetách a galaxiích.

Simona CARCY řekl(a)...
29. července 2012 v 21:24  

Dobrý večer, obávám se, že úvaha pana Šteffla - "Přikládají tedy rodiče či žáci vzdělání nějaký význam ve své budoucí konkurenceschopnosti na trhu práce? Spíše se mi zdá, že přece jenom ano." - je chybná a pravdu neskrývaně pobaveně servíruje pan Blaha. Protože, pokud pan Šteffl usuzuje z toho, že si rodiče a žáci kupují jeho testy, pak je nekupuji proto, aby byli konkurence schopnými na trhu práce nebo aby se po blahovsku lépe zkompetentnili. Jde jim jen o usnadnění jedné etapy jejich života nebo v druhém případě o zakoupení mentálního odpustku (tak jsem pro to aspoň něco udělal). Usuzovat ze zajmu o testování na pohnutky společnosti jest mírně řečeno pošetilé....

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.