Přečtěte si: Co říkají maturitní příběhy

čtvrtek 12. července 2012 ·

Problémy státní maturity už se ocitly za mediálním obzorem. Je jen málo témat, kterým se noviny a televize vydrží věnovat soustavně déle než měsíc. A maturita z tohoto hlediska už vyčerpala svůj čas. Škoda, protože pointa maturitních příběhů přichází právě teď. Odvolání, především kvůli hodnocení písemek, nakonec bylo přes osm tisíc. To je při sto tisících maturantů opravdu hodně. A většina z těch, kteří se odvolali, dostávají právě teď od krajských úřadů vyrozumění, že jejich odvolání je nedůvodné. A příběhy jsou to občas opravdu paradoxní.


Z článku Tomáše Feřtka v Respekt.cz vybíráme:

Nebo matka studentky píše: Dceři dnes přišly dva úřední dopisy. V prvním krajský úřad zamítá její odvolání. Ve druhém jí Univerzita Palackého sděluje, že se umístila na 3. místě pořadí z celkového počtu 1836 uchazečů, ale protože nedodala maturitní vysvědčení, ke studiu se nepřijímá. Co dodat? Inu, lempl a lajdák, měla by se víc učit.

Student, opět nula bodů z písemky, který byl přijat hned na čtyři vysoké školy. Řeší problém, nemá maturitní vysvědčení. Škola, kterou si vybral, mu řekla, že počká na podzimní termín. On si najal učitelku, která zároveň hodnotila písemné práce pro Cermat, a teď s ní cvičí jednotlivá hodnotící kritéria, aby se napodruhé nespletl. Hodně jednoduché věty, žádné velké experimenty, které by někdo mohl vyhodnotit jako nenaplnění tématu.

32 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 9:35  

Vím, že nic nezměním žádným komentářem. Přesto se vyjádřím - nic jiného nemohu. Napadá mě spousta slov, patřících mezi "neslušné". Vyberu nejmírnější: prasárna. Jen aby si někdo vydělal. Hnus.Toto je o nějaké výchově? Toto je o pedagogice? Kdo vytváří debilní pravidla a komu, čemu mají sloužit?
A furt se jde dál. Kde se dají ještě vytřískat prachy? Už dávno je čas křičet, zastavit to. Prošvihne se, bude o hodně hůř. Nakopat /je málo/.

Pytlik Blaha řekl(a)...
12. července 2012 v 9:47  

Bývají to příběhy neveselé. Zklamání, zmařené příležitosti pro příští akademický rok.
Nebudu se poštět do, pro mne uzavřené, oblasti hodnocení maturitních prací a ani se nebudu zamýšlet nad otázkou, kolik nadaných či ambiciózních absolventů středních škol dokončí právě tu vysokou školu, se kterou po maturitě začali.
Příjde mi ovšem ne zcela patřičné argumentovat při neúspěchu maturanta jeho úspěchy nematuritními. I špičkový operní pěvec se nemusí prosadit na festivalu dechové hudby, vynikající herec na cástingu do nové filmové parodie a mistr Evropy, který by se dožadoval nějaké medaile na mistrovství republiky s odůvodněním, že pilně trénoval a že splnil limit pro mistrovství světa, by byl přinejmenším směšný. V hledišti finále ženské dvouhry Wimbledonu jsem zahlédl bezesporu smutného Lendla, který jej, tuším, nikdy nevyhrál. A to ani v kategorii mužské.
Nechci to zlehčovat, ale maturitní pokusníci prostě nesplnili dílčí pracovní úkol v normě. Nic víc, nic míň.

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 10:00  

Norma? Slepice mají též normované klece - od čehož se prý odvíjí cena vajec - páč vo to go. Brrrrr.

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 10:32  

Blbečkům jest těžko vysvětliti, že existuje něco důležitého, co jim nebude nikdy dopřáno viděti a pochopiti.

Úroveň dnešních VŠ (bohužel i některých veřejných a dokonce některých fakult jinak prestižních VŠ) je tristní. To je jeden důvod, proč mi nepřipadá na místě argumentovat výsledkem u přijímacího řízení na VŠ. To není nějaká karetní hra ve smyslu "vyšší bere", neboli "čím vyšší, tím větší pravda". Největšími odborníky na komplexní středoškolská vzdělání u nás nejsou vysoké školy, nýbrž školy střední. Druhý důvod, proč mi připadá trapné dovolávat se dobrého umístění u přijímaček na VŠ při snaze zdiskreditovat maturitní zkoušky je ten, co již nastínil kolega Blaha. To, že dceruška, či synáček jsou skvělými adepty pro studium psychologie, mají nastudovány stohy psychologických knih a empatii až na půdu ještě neznamená, že mají nárok na to, aby prošli maturitní zkouškou z matematiky, nebo cizího jazyka. Středoškolské vzdělání se u nás díkybohu bere jako alespoň trochu všeobecné a tak ten, kdo neumí roznásobovat závorky se holt ani nestane psychologem. On totiž psycholog, který se nikdy nedokázal naučit roznásobovat závorky, je psycholog idiot.

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 11:05  

je psycholog idiot.

Souhlasím. Jsem vášnivý zastánce státní maturity z matematiky. Bohužel vím co za studenty učíme a co jde téměř ze 100% na VŠ. Děs a hrůza. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 11:21  

Když student neuspěje u matury z AJ, ale státnici z AJ dá, tak je to určitě přinejmenším divné.
Mnohé je diskutabilní. Vzpomínám na časy minulé v mé rodině - dcera coby vynikající muzikant byla přijata na spec. odborně zaměřenou školu, ale na VŠ AJ+HV ne - prý neudělala přijímačky z HV - přičemž na odborné byla laťka o hodně výš. Dodnes nechápu /jakožto vystudovaný rovněžmuzikant, umím posoudit objektivně - byla opravdu výborná/. Dcera nakonec zvolila něco úplně jiného, ekonomka - na veškerých přijímačkách měla vynikající umístění. Po škole má už dlouho. Hudbu provozuje aktivně a na úrovni, jazz. Tak tedy kdo v tomto případě posuzoval správně - objektivně - její schopnosti?
Domnívám se, že je třeba brát v úvahu průběžné výsledky studentů a nemělo by se stát, že na základě jediného "testu" se vše pozitivní smaže.

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 11:55  

Úroveň dnešních VŠ ... je tristní

Bohužel máte pravdu. VŠ a většina fakult má existenční problémy, propouští se, snížily se platy na nejnižší tarif, plno lidí zvažuje odchod. V takové situaci opravdu nejde o kvalitu výuky na prvním místě. Jediná záchrana je přijmout do 1. ročníků co nejvíce studentů. O tom, že jich po prvním semestru nebo ročníku nejméně třetinu vyhodí, to už adeptům nesdělují.

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 12:04  

Norma? Brrrrr.

Jo, normy jsou prevít. To už tenkrát na chmelu, hned se mi to vybavilo. Kdo neudělal normu - 2 věrtele za den, dostal míň penízků. A jakpak se mládež snažila! Nebýt norem, byla by jich půlka v hospodě a JZD by přišlo zu grunt. Dnes to neplatí?

Pytlik Blaha řekl(a)...
12. července 2012 v 12:15  

Norma?

Norma (někdy také standard) je požadavek na chování nebo vlastnosti věci, člověka, situace apod., který se buď závazně vyžaduje nebo podle něhož se hodnotí jejich přijatelnost nebo obvyklost. (viz Wikipedie)
To tak třeba nějaký ústavněprávní poslanec naplní nějakou normu svojí nějaké rigorozní práce tím, že nafoukne nějakou svoji diplomovou práci zvětšením písma o nějaké dva typografické body. Třeba. A pak blekotá z televizní obrazovky ve snaze svůj podvůdek zpřijatelnit.
Učím svoje žáky plnit pracovní úkoly podle zadání. Používám k tomu obsah svého vyučovacího předmětu v souladu s tématickým plánem v rámci švp v souladu rvp časem, doufám, doplněného vzdělávacími standardy.
Třeba "vytvořte názornou učební pomůcku pro vytvoření představy o průběhu funkce v závislosti na změně jejích parametrů". Dětičky a rodičové pak naléhají otázkou, k čemu jim bude nějaké sínus. No, jim k ničemu. Jak ta funkce, tak i její calcovský graf. Ale schopnost splnit pracovní úkol v souladu s jeho zadání k spokojenosti zadavatele, tady zaměstnavatele či zákazníka, tedy živitelů, to už by k něčemu být mohlo.
Všude samá norma. A tak nadáváme na nevelké rohlíky, neznojemské okurky, nevařící manželku, nepečícího troubu ...

Pytlik Blaha řekl(a)...
12. července 2012 v 12:40  

je třeba brát v úvahu průběžné výsledky studentů

Průběžné výsledky žáků se promítají každého půl roku do klasifikace za dané klasifikační období. Ale i to "průběžné hodnocení" je tvořeno dílčími, do jisté míry nespravedlivými hodnoceními jednorázových výkonů žáka. A tak bychom v té atomizaci mohli pokračovat, až bychom skončili u elementárních drobnůstek zohledněných v prosté skutečnosti, že osoba je žákem školy. Uzavírejme tedy střední školu konstatováním, že žák absolvoval všechny její ročníky nejméně jednou.
Závěrem bych rád připomněl, že maturitní zkoušce se také říka zkouška dospělosti. Jistě to má nějaký důvod. Třeba, že jako dospělý bude na škole vysoké podrobován zkouškám, kde mnohdy výsledek zaleží ne na stavu zkoušeného, ale zkoušejícího.
A kde zkouška státní rozhodně nemá s Cermatem nic společného. To se sejdou v daném oboru odborníci na slovo vzatí a vyprodukují třeba JUDra jen to hvízdne. Ani za to neposedí.

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 12:53  

Průběžné výsledky /zohlednění/ - nebyly myšleny směrem k maturitní zkoušce.Můj příspěvek byl míněn jako úvaha nad /ne/měřitelností neměřitelného.
Norma: "dobrá norma", norma pro normu, norma pro buzeraci, norma podle vzoru normy, norma k obcházení /viz potraviny - samá chemie, v normě/. Bránit se být formován podle normativů je "normální". Alespoň pro živého tvora. Ano, pokud prodávám kilo mouky za x korun, musím dodržet normu - kilo neokecám. To je ovšem jiná oblast. Nejsem mouka, necítím se na uzavření do pytliku a k prodeji za pětpade.

Pytlik Blaha řekl(a)...
12. července 2012 v 13:09  

necítím se na uzavření do pytliku

Chtělo by se říci, že v pytli už dávno jsme. Ale neřekne se.
Spíš než, jak kvalitní jsou dětičky moukou, by se mělo posuzovat, jaké mají předpoklady být těmi pytlíkovači. To jest, vědí-li, co je kilogram, rozliší-li mouku od pytlíku, naváží-li plus minus alespoň dva pypliky za směnu atd.
Tedy, jsou-li schopni splnit pracovní úkol. - páč vo to go.

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 13:41  

Jen tak na okraj - zamyšlení.
Studenti /prověřeni státně dle v současnosti platných nařízení/ vystudují /někteří nee/, budou zaměstnáni /někteří nee/, různé profese.
Budeme od nich někteří někdy něco potřebovat, službu třeba /kdekoliv, to je šumák/. Budeme potřebovat jejich lidský přístup, pochopení. Jako občané, jako lidi a podobná havěť. Do té doby vzniknou další normy - např. podmínka k vyřízení žádosti: doplivnout kukuřicí do půl metru a přitom nepřijít o zubní náhradu.....No, to za těch pár let už nedám, nebudu v normě, moje žádost /třeba o eutanázii/ bude zamítnuta. Doháje, to jsou vyhlídky.
Přeji hezký den - omlouvám se za málo přínosný příspěvek /ale pozitivní je, že je ode mě dnes už poslední :-)/.

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 14:07  

Bránit se být formován podle normativů je "normální".

Jenže normy nás chrání, milý pane. Aby mě nebo Vás nemohl třeba kdosi jen tak z plezíru zaříznout jako podsvinče. Nebo beztrestně obrat, znásilnit.
Moje babička říkávala: Kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti. Nechceš-li se chovat tak, jak se má mezi lidmi, jdi do pralesa a tam si dělej, co chceš. Už raději nedodala, že tam by normy džungle dostihly, než bych řekl švec.

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 14:51  

Norma jako norma. Pokud si myslíte, že máme normy, které ochraňují lidi, aby nemohli být beztrestně okradeni, proč se to tedy přesto děje? Norma musí mít smysl. Pokud se za jakoukoli normou skrývá něco jiného, nežli dobrá služba člověku, životu, je třeba se bránit.
Bránit se blbé normě /anebo pokřivenému jednání podle pokřivené normy/ neznamená, že někdo nechce žít jako člověk. Právě naopak :-)

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 15:51  

dobrá služba člověku...

Nespravedlnost světa je v tom, že co je dobré pro jednoho, nemusí být dobré pro druhého.

Dívka P. hledala po škole práci. Několik pohovorů, žádný výsledek. U jedné firmy se dostala do druhého kola. Z dvaceti adeptek si ji nakonec firma vybrala a z druhého kola vyšla jako vítěz. Získala práci, byla šťastná.
Z mého pohledu, jsem totiž její máma. Těch 19 ostatních matek a dívek to ovšem vnímá jako ublížení, nespravedlivou věc, jak to, že je si nevybrali, to měla určitě protekci, kdoví co v tom nebylo - fuj, u nás je bordel, už je načase s tím skoncovat, blbá vláda, lidi nenechte si to líbit...
Vůbec žádná protekce v tom nebyla, prostě vyhověla různým normám - požadavkům firmy. Umí dobře anglicky, zapracovala se do ekonomických věcí, je spolehlivá.

Chtěla jsem Vám jen ukázat, jak se liší pohledy těch, kteří občas v něčem uspějí, a těch, kteří si na to štěstí musejí počkat nebo je hledat jinde. A i to se dá!

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 16:05  

70% absolventů SŠ na VŠ? Asi jsme opravdu národ borců. Úplně nejhorší potom je, že absolventka soukromé VŠ neumí spočítat procenta a neví co je to trojčlenka. Sečíst dva zlomky? V roce 1774 to uměli absolventi triviální školy v jedenácti letech. Taktéž kvalitně ovládali cizí jazyk - němčinu. Nemluvím třeba o vysoké úrovni středních škol před druhou světovou válkou. Kde se stala chyba? Ignorant

Hausenblas řekl(a)...
12. července 2012 v 18:07  

Asi to s tím vzděláním u nás fakt není moc dobré - všiml si někdo, jak Češi neumějí rozlišovat mezi dvěma významy slova norma?
Jednak to může znamenat dohodnuté a společně uznávané pravidlo či dohodnutou, společně uznávanou sadu požadavků (například norma společenského chování, nebo norma jazyková, nebo dnes už neuznávaná norma, že na veřejnosti promlouvá jen ten, kdo má co říct a dokáže to formulovat jasně a nerozporně :-);
a naproti tomu norma jako shora stanovený předpis, podmínka, vymezený stav (třebas státní norma kvality jogurtů, stavební norma protipožární bezpečnosti v rodinném domku, atp.).

Když se pojmy pletou dohromady, je těžké se domluvit. A takových popletených pojmů dnes všude lítají hejna. Vzdělání je právě prostředek k tomu, aby lidé měli v hlavách jasné pojmy a souvislé myšlenky, které jedna za druhou dávají vyšší společný smysl. Jenže kolik našinců takové vzdělávání ve škole nebo aspoň doma zažilo?

Pytlik Blaha řekl(a)...
12. července 2012 v 18:33  

Nespravedlnost světa

Na pohovoru do jakési agentury jsem dostal plastelínu, abych jí vdechl jakousi myšlenku.
Cože?!? Co s Formelou jako lektor ict? Jako že mám dělat Kašpara, když jsem Pytlik?
Fakt jsem měl sto chutí s tím šlehnout o zem. Copak je to normální (obvyklé, běžné, přirozené, závazné, předpisové, kolmé k danému podprostoru...)?

Anonymní řekl(a)...
12. července 2012 v 18:45  

No a jak - vzali Vás?

Pytlik Blaha řekl(a)...
12. července 2012 v 19:03  

Nakonec kašpara nechtěli, natož pytlíka.
A to je ta nespravedlnost!

Anonymní řekl(a)...
13. července 2012 v 7:08  

Dle mého vidění: Hodnocení maturitních písemek probíhalo zřejmě podle nějaké šablony - má dáti, dal. Jako třeba jablíčko - nějaká norma třeba může stanovit, jaký má mít min. a max. rozměr, barvu, zralost, tvar, má být beze strupů, v bedýnce uloženo sólo, cena může být jako podmínka stanovena rovněž, atd. - a je jedno, jakým způsobem tyto parametry dosáhnete. Třeba postřiky, najímáním levné pracovní síly, nějakými "umělými" postupy...."sterilně". Je to tak "nejlepší" - praví norma. A ani si pak nikdo nevšimne, že zapomínáme, jak chutná jablíčko "přírodní", třeba i s červem, nestandartní velikosti, se strupem a bez postřiků atd. - jednoduše: takové jablíčko je zdravé, pravé - přesto je "nejakostní". Pokud norma pro psaní maturitního slohu popírá přirozenost /zakazuje projevit svou osobnost/, něco není v pořádku. Anebo žeby to byl záměr?
Na jednom pracovišti je vydán vnitřní předpis, ve kterém je i nařízení komunikace bez emocí, věcně /jedná se o úřad/. Takže podle této normy se nesmíte usmát, prohodit vtípek, být zaskočen atd. Pokud se najde přičinlivý vedoucí, jestliže se usmějete, máte padáka.
A právně to bude v pořádku - předpisy /normy/ se mají dodržovat. Ano, taková norma může mít kus dobře míněného obsahu, záleží pouze na tom, jaký bude vedoucí ČLOVĚKEM.

Kalashnikoff řekl(a)...
13. července 2012 v 7:41  

Dle mého vidění je Země plactá, protože jinak v Austrálii chodí vzhůru nohama (a z jejich pohledu to děláme my).
Proč si lidé nezjistí faktaa raději plácají coby kdyby?
"Pokud norma pro psaní maturitního slohu popírá přirozenost /zakazuje projevit svou osobnost/, něco není v pořádku. Anebo žeby to byl záměr?" - asi je zbytečné vysvětlovat, že nic takového neexistuje, že je naopak vítáno, když pisatel projeví svou osobnost - jen přitom musí dodržet zvolený útvar a naplnit téma. Holt je jednodušší zašťitovat se člověkem, či spíše Člověkem, nejlépe pak ČLOVĚKEM.

Anonymní řekl(a)...
13. července 2012 v 20:55  

jak chutná jablíčko "přírodní"

Víte, jestli měl student vytvořit jablíčko, a vytvořil jablíčko, třeba strupovitější, mírně červivé, bylo všechno v pořádku. Ale jestli vytvořil hruškošvestku, třeba, nebo trnku či muchomůrku, nesmíte se zlobit, ale to se mu nepovedlo. Kam bychom došli, kdyby se naší feně narodilo kůzle.

Anonymní řekl(a)...
14. července 2012 v 8:47  

Víte, chápu Vaše argumenty. Je tady malý prostor k širšímu vysvětlení - připouštím, že moje formulace jsou asi méně pochopitelné - pro někoho. Jde mi o poukázání na nesmyslnost, rozpor s tím, co je užitečné pro život a pro člověka - a klidně i s velkými písmeny, můžete se posmívat, to neva - protože v dnešní době se člověk a život kamsi vytrácejí. Pokud použiju slovo "norma" /může být třeba i předpis, zákon/, je to dílo člověka. Vytvořeno za nějakým účelem. Účelů je spousta, různých. Je třeba rozeznávat, k čemu normy a spol slouží. Jestliže jsou čistě racionální a neberou v úvahu to, že se jejich dodržováním více ubližuje, nežli pomáhá, neslouží pro život, něco není v pořádku. I v minulosti se už dospělo k tomu, že mohl řádit Mengele, který určil nějaké normy. I tenkrát šlo v určitém bodu zastavit vývoj a obrátit se k životu. Ještě se pokusím o vysvětlení jinak: podrobovali byste děti /studenty/ tomu, co je popsáno v maturitních příbězích, kdyby všechny byly vaše vlastní?
Veškeré vzdělání bez citu je k ničemu.
Přeji hezký den.

Protiva řekl(a)...
14. července 2012 v 18:24  

Z článku: "Student, opět nula bodů z písemky, který byl přijat hned na čtyři vysoké školy."

Podle mě to může vypovídat také toto:
Náročnost maturity je přiměřená, leč, náročnost přijímacích zkoušek na VŠ je tristní - vysoké školy se totiž perou o žáky, tak jako o stupeň níže pod nimi se o žáky ZŠ perou školy střední...

Anonymní řekl(a)...
14. července 2012 v 18:57  

Pořádek někoho bolí - ale většinu lidí chrání.

Norma někoho bolí - ale většinu lidí chrání (vždy, když kupuji Persil, vím, že bude spolehlivě prát, nemám nejmenší pochyby o jeho kvalitě).

Norma jménem m a t u r i t a někoho bolí - ale většinu lidí chrání.
A to je dobře.

Anonymní řekl(a)...
14. července 2012 v 22:37  

V tom Vám musím dát za pravdu. Na soukromé školy se opravdu dá dostat velmi snadno. Stačí mít peníze a diplom je na cestě. Jinak na průmyslovku (státní) berou v našem městě běžně žáky s několika dostatečnými. Na osmileté gymnázium se letos dostalo několik žáků s trojkami, na další gymnázium žákyně, která neudělala přijímací zkoušky,....

Anonymní řekl(a)...
16. července 2012 v 17:59  

...a to si fakt myslíte, že tohle všechno se opraví až vymyšleným nezávislým hodnocením při maturitních PP? To by se snad mělo řešit dřív. Kdo dovolí, aby byli přijati žáci se čtyřkama a trojkama?

Pytlik Blaha řekl(a)...
16. července 2012 v 20:32  

Kdo dovolí ...

Příjem žáků se nedovoluje, ale provádí.
Podle vzoru
"poté, co došlo k zahoření objektu, bylo provedeno hašení místními hasiči"
bylo provedeno přijetí žáků ředitelem školy, čímž ovšem došlo k jejich vytěžení.

Anonymní řekl(a)...
16. července 2012 v 21:20  

... a následnému (do)vyhoření učitelů.

Anonymní řekl(a)...
16. července 2012 v 22:29  

Kdo dovolí, aby byli přijati žáci se čtyřkama a trojkama?

EKONOMIKA - dotace na žáka. Čím méně studentů, tím méně peněz a vyučujících.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.