Vzpomeňme na dobu, kdy byl hodnotitel maturitních prací zejména svědomitým a pečlivým kantorem, kterému nebyl lhostejný osud snaživých studentů a jehož hlavním cílem se nestal vlastní záměr všechny zdecimovat, ale především motivovat k lepším výsledkům za pomoci rozumně nastavených překážek. V té době se kantor dopouštěl chybných úsudků jen velmi zřídka, uvědomoval si totiž moc dobře, že na jejich bedrech leží osudy lidí, ke kterým si chtě nechtě vytvořil nějaké osobní pouto a tudíž mu velmi záleželo na tom, aby svou práci odvedl dobře. Pokaždé, když došlo na nejhorší, musel kantor studentovi pohlédnout do zklamaných očí a svůj verdikt přede všemi obhájit.
Z článku Lukáše Krásy v blog.iDNES.cz vybíráme:
Všem budoucím studentům, kteří budou psát slohovou práci z češtiny… Napište stručnou maturitní práci na téma : „Jsem ryba“, ve které nadpis třistakrát zopakujte a budete mít lepší známku, než když se pokusíte psát složitější úvahy. Skutečně nemá smysl se pouštět do náročnějších prací, ačkoli to inteligentního a tvůrčího člověka svádí, za hodinu toho stejně moc nenapíšete, nikdo to neocení a akorát si zkomplikujete život jako mnozí studenti letošních ročníků… Slohová práce není dnes o ukázce jazykových dovedností ani o schopnosti vést ucelený a smysluplný text, ale spíše o tom, jak se z toho nejsnadněji vyvléknout. (pro Vás i samotného "hodnotitele")
Doufám, že se to bezohledným pánům z CERMATu a paní Buzkové vymstí….
Přečtěte si: CERMAT - profit je důležitější než mládež a naše budoucnost
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
19 komentářů:
Škoda, že autor patrně nebude letošním maturantem - mohl si totiž svůj experiment vyzkoušet sám a potom veřejnost seznámit s výsledkem.
Co by na to asi ten jeho ožralý hodnotitel řekl? Že by třeba Ty Kráso!?
Praveze letosnim maturantem asi bude. Ale netvrdil bych, ze se zaradil mezi uspesne ...
Tak sloh autora je pomerne na vysoke urovni, ackoli spise spekuluje. pokud je skutecne letosnim studentem a neuspel, tak se bud nedrzel tematu nebo si to moc nedokazu vysvetlit.
Kráso, moc nespekuluj a dotlač fakta k větě: "...všudypřítomnou korupci, kdy osobní zájem několika vypasených tlučhubů zastínil budoucnost celé jedné generace, tak to je..." Jinak jde o nactiutrhání a to si můžeš s odpustit. Gramatika a hrubky v článku jsou tak mizerné, že to vypadá, že jsi letošní maturant a jestli jsi byl úspěšný, tak Cermat má reyervy!
z diskuse k textu:
"Bohužel příbuzný je jeden z těch, kteří rupli neprávem a "verdikt" hodnotitele mě rozhodně roztočil do nejvyšších otáček."
…Tak proto jsou češtináři, kteří opravovali letos, ve srovnání s "důslednými a spravedlivými kantory" opravujícími za stejnou stovku v "záplavě potu a slz" loni, ožralými takzvanými hodnotiteli a "trhají a škubají všechny slohové práce, jejichž
obsah a záběr přesahuje jednoduchý popis a postup výroby palačinek..."
Věřím, že si autor textu našel vděčnou čtenářskou obec, jen by ještě mohl vznést dotaz do CERMATu, kolik prací se jim vrátilo roztrhaných…
opravdu me bavi, jak tu lide nadavaji na gramatiku, a to zcela bez uvedeni prikladu, proste tradicni rozumbradove a hateri, kterych je na zdejsich diskuzich plno.
Autor by nemel do psani clanku tahat emoce, psat vice o faktech, takhle to vypada, ze si informace cucal z prstu. Jinak ok. autor psal ohledne trhani s nadsazkou, to snad musi byt kazdemu jasne...
http://www.petice24.com/petice_proti_hodnoceni_pisemnych_maturitnich_praci_z_etiny
...tak za prvé, autor je už nějaký ten pátek - 4 roky po maturitě, za druhé má uši a oči a slyší a vidí co se tu kolem letošních maturit děje a má právo se k tomu jako nezávislý pozorovatel vyjádřit, ať se to tu anonymním hodnotitelům letošních prací líbí nebo nelíbí :).Je zajímavé, kolik mají tyto sprzněné zkoušky z dospělosti odpůrců a to i mezi profesionály profesory a učiteli a neméně zajímavé, kolik příznivců. Autor se dotkl hodnotitelova ega a to zakýhalo...:))
Dano Krásová, příznivci nových maturit (a odpůrci absurdní kampaně odpůrců) nejsou jen hodnotitelé. Jinak když už píšete, že je zajímavé, kolik je kterých, jsou k tomu nějaká čísla? Tím nechci rýt, vážně by mě to zajímalo, mám pocit, že každý usuzuje pouze z nálad vlastního okolí, které je zpravidla naladěno podobně.
Hlavně ale: nikdo snad nikomu nebere právo se vyjádřit. Na odkazovaném textu je ovšem pěkně vidět, že mít právo se vyjádřit samo o sobě nestačí k tomu, aby to vyjádření za něco stálo. Upřímně jsem doufal, že pan Krása má ještě aspoň rok do maturity, a ne 4 po. Kdyby použil při psaní nejen uši, oči, a své (koneckonců pochopitelné) rozhořčení, ale také hlavu, nepodařilo by se mu do článku vecpat tolik věcných nesmyslů.
Na druhou stranu, internet je pro podobné výtvory jako stvořený, je přirozené, že jsou publikovány texty velmi různé kvality. Mnohem větší problém spatřuji v tom, že podobně, jako látku zpracoval pan Krása, ji před ním zpracovali lidé, kteří se živí prací v médiích. Pak se těžko divit tomu, že se objevují články jako tento, a že těm řekněme myšlenkovým zkratkám autor upřímně věří.
Odkazovaný text vlastně nakonec o slozích docela zajímavě vypovídá, i když asi ne tak, jak autor zamýšlel. To mi zároveň odpovídá na otázku, proč sem vlastně editor dával odkaz - nejdřív jsem to vůbec nechápal.
Vazeny pane Lesnere, musite pochopit, ze kazdy clovek ma pravo na svuj vlastni subjektivni nazor, autor se skutecne provinil pouze tim, ze do clanku zapojil sve emoce, coz z hlediska zurnalistiky, kde maji byt clanky nestranne, znehodnocuje jeho vyslednou praci.... Autora neznam, opravdu nevim co s clankem zamyslel, ale spise to vypada, ze jeho samotneho se to nijak nedotklo, pouze reprodukoval pocity nekoho jineho.
To, ze clanek je z vecneho a faktickeho hlediska neplnohodnotny zadnym zpusobem nesnizuje jeho kvalitu... Uvedomte si, ze se jedna o blog, ktery ma slouzit ke sdelovani subjektivnich pocitu. Clanek je ale ze slohoveho hlediska naprosto v poradku, proto kazdy, kdo se do autora navazi kvuli cestine samotne, je pouha potrefena husa, coz se dalo v podobnem pripade ocekavat....
Paní Krásová, vy zřejmě budete husa nepotrefená, viďte?
Četl jsem dopis od jednoho z hodnotitelů, doktora bohemistiky s postgraduálním vzděláním (zřejmě v pedagogice). Ačkoliv sám nejsem diskutovaným problémem nijak dotčen a mohu se tedy považovat za nestranného pozorovatele, tento dopis mne více méně přesvědčil. Ne snad tím, že by bylo možné objektivně zhodnotit psaný text, v němž autor vyjadřuje vlastní myšlenky a pocity, ale prostě tím, že v dopise byly citace z prací, které letos procházely hodnocením. To byly opravdové lahůdky. Namátkou třeba tato: "Byl jsem překvapený, moc se my tam nechtělo, ale jely jsme. Když jsme přijely kté zátočině a táta vyděl ten strom tak mu ukáply nějaké slzy, otočil se na mně, naokamžik se my podíval do očí a pak my dal obrovskou ránu. A nic jiného my neřekl. V té chvily jsem poznal, že mu nejsem lhostejný ani ve dvaceti letech a že mně má stále rád. Nepoznal jsem to jenom podle těch slz, ale hlavně podle té facky. Jsem velice rád, že mám takovyhle rodiče a nikdy bych je nevimněnil."
Podle mě by toto měl podchytit didaktický test z českého jazyka. Nechápu, jak něco podobného se mohlo dostat do maturitního ročníku jakékoliv střední školy. Tento typ primitivismu nepatří ani na střední školu, natož na vysokou. Pak jsou zde primitivismy nižšího řádu: "Koupil jsem jídlo a pití a odešel zpět k naší skupince. V tom se mi ještě chtělo na WC. A jelikož se mi to nechtělo držet celý poločas, vyrazil jsem. Při vykonávání potřeby se otočím a vedle mne stojí Tomáš „Nazdar“! zvolal jsem. Tomaš samou radostí přestal močit a šel mě obejmout. „Co ty tady říká?“ řekl."
Toto už didaktický test podchytit nemusí a proto hodnocení textu, který vyplodil student maturitního ročníku české střední školy, má zjevně smysl. Osobně si myslím, že bazírovat na bohatých výrazových prostředcích, nebo na tom, zda jde o úvahu, článek, reportáž, esej, nebo výrobní postup praktický význam nemá a je to do značné míry libůstka poblázněných lingvistů, nicméně všeobecně i specificky vzdělaný středoškolák by se měl být schopen vyjadřovat bez naprosto zjevných gramatických chyb a stylisticky korektně. Pokud to neumí, nemá obdržet maturitu. Pro pobavení další lahůdky: chlapské-"nasedl jsem opilý na motorku, naboural jsem a navždy upoutal na vozýk krásnou spolujeskyni", intelektuální-"Vstala jsem ráno z postele a vyšlápla jsem levou nohou z postele a pak jsem se zvedla z postele, ale to jsem neměla dělat.", láskyplné-"Rodičovská láska je vztah mezi dvěmy lidmy. Teďkom mám na mysli vztah mezi otcem a synem nebo matkou a dcerou. Vzniká už při prvním pohledu matky na dítě. Každý rodič si své dítě zamiluje a nebere ohled na to jestli je slepé nebo hluché, bohužel i to se v dnešní době stává.", rodinné-"Když jsem jel v pátek do Prahy se podívat za svím bratrancem, abych se podíval jak si zařídil nový dům." či sexistické-"Paní učitelka má zdánlivě malá ústa, ale má ji dost velkou na to, aby na nás mohla křičet." Co k tomu dodat?
Vážený pane Šmíde, právo na názor autorovi nikdo nebere, ani právo na jeho publikaci. Jazykově slabší místa se v blogu pana Krásy podle mého najdou. Vzhledem k tématu se pak nelze divit, že si někdo té ironie všimne. Jakkoliv to je či není laciné, nevidím, proč a čím je kdo potrefený.
Nemůžu ze ztotožnit s tvrzením, že věcná nedostatečnost článku nesnižuje jeho kvalitu. Stačí se na to podívat naopak: kdyby byla fakta v pořádku, kvalitu článku by to zvýšilo. V současné podobě, tedy jako sdělení subjektivních pocitů, by mnohem lépe zapadl třeba na http://www.zpovednice.cz/
Množství blogerů by patrně nesouhlasilo s tím, že k čistě emocionálním textům je blog jako médium určen. Tedy - těžko se bavit o záměrném určení, ale vývoj šel tak jak šel a blogy považované za úspěšné mají poněkud vyšší standard. Kritériem by mimo jiné mohl být přínos pro čtenáře. V odkazovaném článku ho hledám jen těžko.
Netvrdím, že je to snad vina pana Krásy, spíš asi souhra okolností, včetně toho, že se odkaz objevil na tomhle serveru. Tady takový text nezíská pozitivní reakce už proto, že čtenářům nic nepřináší, jedno na které straně ve sporu o slohy stojí.
Další rovina absence faktů je osobnější: Kdyby si je pan Krása doplnil (nebo aspoň přemýšlel o těch, se kterými už pracoval), měly by jeho emoce reálný základ a možná by se zmírnily. Nechci udělovat rady, ale přebytek negativních emocí škodí zdraví. Každý svého štěstí strůjcem.
Pan Krása i další by si mohli fakta doplnit zejména zde:
http://www.eduin.cz/titulka/vse-co-chcete-vedet-o-letosnich-maturitnich-pisemnych-pracich/#comments
případně přihodit nějaký hezký komentář do pranice:)
Jeste jednou dobry den Pane Lessnere,
Jazykove slabsi mista se najdou i v mnohem odbornejsich publikacich vcetne clanku od skutecnych zurnalistu a novinaru... pan Krasa se vyvaroval stylistickym i gramatickym chybam, pravda, nektere veci se daly napsat kulantneji, ale tento nedostatek prisuzuji emocim vyplivajicich ze soucastne situace, takze mam pro to pochopeni.
Pro me je vsak vice nestravitelne, ze je autor napadan za spatnou cestinu, pritom nikdo nenapise konkretni pripad takovych prohresku... Je nutne si uvedomit, ze v tomto pripade je autor diskutery napadan za spatny sloh zamerne, a to proto, aby tim zastanci maturit umele snizili hodnotu takoveho clanku.
Doporucuji si precist od autora i jine clanky, nektere jsou rozhodne poutave a zajimave a jejich uroven je mnohem vyssi, coz me privadi opet na myslenku, ze hlavni prohresek autora je skutecne pouze v tom, ze neunesl naval emoci nebo rozhorceni a clanek vypustil prilis brzy.
Ja jsem v otazce maturit nestranny, uz mam sve leta a nijak se me to nedotyka, ale chapu, ze spousty lidi se to dotklo a chteji tak bojovat za sve prava, chteji, aby se to dele udrzelo v podvedomi lidi...
Hezky den Vam preji.
Pane Šmíde, obávám se, že vy nejste schopen posuzovat, zda se někdo vyvaroval stylistických a gramatických chyb. Stačí si přečíst váš první odstavec (jakým emocím? - inu vyplývajících). Nejsem si jist, nejsem bohemista, ale řekl bych, že i sloveso "vyvarovati se" se pojí s genitivem a nikoliv dativem, ale to se mohu mýliti.
Hlavně, že už máte "své léta" a "své práva". A udržuje se to opravdu v "podvědomí", nebo spíše v "povědomí"?
Rovněž vám přeji hezký den.
Samozrejme mate pravdu, nasekal jsem tam mnoho chyb, omlouvam se, nicmene by me, jakozto neodbornika na jazyky z cire zvedavosti zajimalo, jake chyby udelal sam autor, abych pripadne mohl na clanek zmenit nazor. U vas mi prijde, ze jste toho jako jediny zde schopen.
Predem dekuji.
Pane Šmíde,
jsem ráda, že jste sebekritický. Abych vyhověla Vašemu přání, uvádím stručně pohled češtináře po letmém přečtení: vidím zde pět chyb v interpunkci (na ty zřejmě naráželi ostatní), dále několik dalších nedostatků chybný zápis slova, chybně zvolené zájmeno apod.
Jinak nesouhlasím s tím, že by byla celková stylistická úroveň textu špatná či podprůměrná - autor psát umí. O čem však píše a jak kvalitní argumenty používá, je věc druhá...
Nějaké drobné chyby v textu článku jsou (zejména čárky v souvětších a nad "u"), ale řekl bych, že hlavní problém článku jsou zcela zjevné elementární chyby v argumentaci. Je to hodně manipulativní a bez jakýchkoliv důkazů obviňující článek. Já jsem četl dopis od jednoho z vedoucích hodnotitelů, postgraduálně vzdělaného bohemisty. Citace hodnocených prací, které jsou uvedeny v tomto dopisu, mě zcela přesvědčily o smysluplnosti centrálního hodnocení textů psaných studenty.
Pane Pavle Doležele, samozřejmě máte pravdu v tom, že by absolvent maturity měl umět dát dohromady kloudnou větu a bez gramatických chyb.
Tak jen mě napadá, jestli jsou vůbec nějací jiní studenti, kteří končí své školy a svá učiliště jinak než maturitní zkouškou. Jak dobře víme, o učební obory není zájem...proč? To si netroufám odhadovat. Chci tím říct, že dříve by se dnešní hůře studující maturanti na střední školu ani nedostali. Dnes jich spousta nastupuje na školu bez jakýchkoli zkoušek. Dnes už není střední škola tím, čím bývala dřív. Důvod? Pomozte mi na to přijít.
Může za to však dnešní student? Jemu je společností vnucováno, studuj... bez maturity si nula. A tak studují, byť to k smrti nenávidí. Studují, protože musí. Myslím tím samozřejmě střední školu s maturitou. Nejdou na učební obor kvůli společnosti a kvůli rodičům. Ano, jsou školy, kde jsou nároky na studenta oprávněně vysoké. A od těchto studentů se také očekávají nadstandardní výsledky. Ale je potřeba si uvědomit, že velká část dnešních maturantů, jsou studenti průměrní. Prostě umí lépe vařit, lépe spravit auto...lépe učesat vlasy, než napsat diktát. Ale nejsou to proto nijak méněcenní lidé. Bez nich to tu taky nejde. Takže abych ukončila myšlenku...:) Myslím, že to není jejich vina, že nemají maturitu z češtiny na jedničku ba ani na trojku. Je to vina systému. Samozřejmě až na pár výjímek. Příklady, které uvádíte jsou až úsměvné. Ale je to zlomek ze čtyř tisíc odvolání. Tiskem proběhly i informace, že neuspěli vítězové literárních soutěží a premianti třídy. To je také zvláštní, nemyslíte? Neměl by se právě proto dospělák pedagog a třeba i politik, zamyslet nad tímto vzdělávacím systémem, než se snažit zesměšňovat letošní maturanty? A nejen systémem středoškolským ale i vysokoškolským.
Myslím, že problém je daleko hlubší. Jinak se všem tady omlouvám za případné gramatické a stylistické chyby a přeji pěkné prázdniny.
Okomentovat