Ondřej Šteffl: Minimální středoškolská laťka

úterý 31. července 2012 ·

Návrhy ministerstva školství se správně vracejí na začátek


Chceme být zemí vysvědčení a diplomů, nebo zemí vzdělaných lidí? Změny, které ministerstvo školství pro příští dva roky státní maturity navrhuje, jsou nepochybně krokem zpět. Tedy krokem správným směrem. Vyrazili jsme totiž plnou parou směrem špatným. Jsem si zcela jist, že loňská i letošní státní maturita vzdělávání uškodila. A navíc pohltila téměř zcela naše uvažování o vzdělávání.

Mnozí zastánci minulého modelu státní maturity, a není jich málo, věří, že nejdůležitější je mít co nejnáročnější maturitu. Jsou i tací, kteří chtějí, aby propadlo hodně žáků. Jsme asi jedna z mála zemí na světě, kde se veřejně debatuje o tom, že omezíme přístup ke vzdělávání.

Na úrovni, kterou CERMAT nastavil pro státní maturitu (čert ví jak a čert ví proč), maturitu loni získalo asi 61 procent populačního ročníku. Lze ale odhadnout, že na téhle úrovni bude ve Finsku zhruba 85 procent populačního ročníku, v Kanadě jen o trochu míň, v Šanghaji dokonce víc, ale to je jiná kultura. Jsme od narození hloupější než Finové či Kanaďané? Od narození asi ne, ale od školství. Kam se nám každý rok ztratí těch skoro dvacet tisíc mladých lidí, kteří by to ve Finsku či v Kanadě dotáhli na úroveň maturity?

Měli bychom přemýšlet hlavně o tom, jak zajistit, aby všichni (všichni!) uměli co nejvíc. Žákům pomáhat, podporovat je. Místo toho řešíme, koho a jak od dalšího vzdělávání oddělit nebo dokonce odradit. Selektovat ty, kteří nesplňují naše, jak se ukazuje někdy dost podivná, kritéria. Co se stalo s loňskými patnácti tisíci neúspěšných maturantů? Co dělají? Jsou nezaměstnaní? Pomohli jsme jim k dalšímu vzdělávání? Motivovali jsme je? Vždyť přece víme, že v moderním světě se všichni budou muset vzdělávat celý život. Co budou dělat oni?

Výstupní kontrola nestačí

Někteří zastánci přísné státní maturity ovšem stále věří, že stačí nastavit výstupní kontrolu a všechno už se zlepší nějak samo. Nezlepší! Samozřejmě že správně nastavené cíle, jejich sledování a kontrola jsou důležitými kroky ke zvyšování kvality. Ale samy o sobě zdaleka nestačí. O výsledcích vzdělávání se přece rozhoduje ve třídě, při výuce, v hlavách žáků, ne v CERMATu a až na konci při maturitě. Důležité je, co se děje celé čtyři roky. A s tím jsme za léta, co řešíme státní maturitu, udělali pramálo. Zahraniční zkušenosti jasně ukazují, že přílišný důraz na kontrolu vede do pekel podvodů, vylučování slabších žáků ze vzdělávání a omezení výuky jen na to, co se kontroluje. A hlavně, že to vůbec nepomáhá vyšší kvalitě vzdělání.

Název je důležitý

Myšlenka státní maturity vznikla, když se asi před patnácti lety ukázalo, že někteří maturanti neumějí nic. Nic! A to je problém, který se měl řešit. Dosavadní podoba maturity si k tomu ovšem přibrala další úkoly: srovnávat střední školy, být přijímací zkouškou na vysoké školy atd. A dopadlo to špatně. Návrhy ministerstva pro příští dva roky se správně vracejí na začátek, státem garantovaná, jednotná zkouška má plnit jen to původní: být minimální laťkou.

Hlavní nevyřešený problém je podle mého soudu název. Václav Havel dobře věděl, jak jsou slova důležitá. Proč takové zkoušce stále chceme říkat maturita? To vyvolává dojem, že ona je cílem středoškolského vzdělávání. Že jde o diplom, který získám splněním těchto minimálních požadavků. Ale to přece nechceme. Čekáme, že maturant na gymnáziu bude umět v českém i v cizím jazyce i v matematice mnohem víc, od maturantů na odborných školách zase chceme, aby uměli i svou odbornost. Už loni se zdála úroveň státní „maturity“ mnohým gymnazistům směšná. Proto by třeba název minimální středoškolská zkouška byl mnohem vhodnější. Začali bychom zkoušku důsledně koncipovat jako ověření toho, co musí umět každý maturant, a hledali shodu na tom, co je. Nechme si slovo maturita pro skutečný cíl a vrchol středoškolského vzdělávání a umožněme školám, aby si Maturitu s velkým M koncipovaly podle svých cílů.

Otevřít prostor

Představa, že ještě za deset let bude maturita sestávat z dílčích individuálních prací – testů, slohových prací, případně patnácti minut na potítku, vše bez možnosti využívat různé zdroje informací, analyzovat, syntetizovat a spolupracovat –, je asi stejná, jako kdyby zkouška jízdy na řidičák dnes spočívala v řízení koňského spřežení. Vždyť ve skutečném světě už je to dávno jinak. Má-li maturita v budoucnu ověřovat, jak je maturant připraven do skutečného života a k dalšímu studiu, bude se muset změnit mnohem víc než jen přejít ze dvou úrovní na jednu. Takovou změnu ovšem nemůže zajistit stát nějakým jednotným systémem. Dejme větší prostor školám a pobídněme je, aby přemýšlely, jak zajistit, aby jejich maturanti byli dobře připraveni pro svět ve dvacátém prvním století, a přišly s rozmanitými variantami maturity, která bude vrcholem takové přípravy. Bude jen dobře, když budou různé.

Autor je ředitel společnosti Scio

Zdroj: Lidové noviny (21. července 2012)/EDUin.cz

14 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
31. července 2012 v 7:03  

Pane Ondreji, ve sve uvaze se zabyvate konceptem maturity, abyste konstatoval, jak je spatny, nedostatecny a skolstvi poskozujici, nacez objevujete, ze hlavni problem je v jejim nazvu. Vydech. Nadech. Premyslim, kdo vam tak ublizil, co se vam stalo, ze vase uvahy sklouzavaji do teto roviny. To prece nemuzete myslet vazne. Nebo si myslite, ze je vazne lepsi mit statni zastupitelstvi misto generalni prokuratury? Neprijde vam dosti povrchni zabyvat se touto pojmologii v situaci, kdy doporuceni 14 mudrcu kastruji statni maturitu a de facto hazeji do kanalu penize, ktere jeji vyvoj stal. Zdvihnete hlavu z urovne chodniku a pohlednete na maturitu (kdyz uz mate to nutkani) treba pohledem narodnostnich mensin, pokud uz musite hledat nove koncepty. Zatim jsou zohlednovani jen Polaci. Co takovi Vietnamci - neni to vyzva?

Anonymní řekl(a)...
31. července 2012 v 9:31  

Na příspěvky p. experta na vzdělávání Šteffla nelze reagovat. Vše bylo tisíckrát napsáno a argumentováno v komentářích na blogu Aktualne.cz, v nichž s ním 95% čtenářů nesouhlasí a zcela srozumitelně mu vysvětluje, proč a v čem se mýlí. Přesto autor tvrdošíjně omílá své mantry o testování a hodnocení něčeho, co vlastně vůbec v reálu nezná a ani poznávat nehodlá.
I tento článek vyšel pod upraveným nadpisem před několika dny na aktualne.cz, názory.

Anonymní řekl(a)...
31. července 2012 v 11:28  

31. července 2012 9:31

První věta - lež jako věž (budu-li se snažit být hodně mírný - přání otcem autorovy myšlenky).
Druhá věta - nepravdivé tvrzení, navíc zcela bez argumentů.
Třetí věta - jediná pravdivá a s informační hodnotou.

Anonymní řekl(a)...
31. července 2012 v 11:32  

"doporuceni 14 mudrcu kastruji statni maturitu"

U degenerovaného impotenta je pojem "kastrace", i když ji lze možná technicky uskutečnit, velmi nevýstižný.

Pytlik Blaha řekl(a)...
31. července 2012 v 11:38  

Příspěvek z 31. července 2012 9:31 má ovšem věty čtyři, tak jsem z toho volaký zmetěný.
Možná by to šlo uvést na pravou míru třeba takto:
Nultá (úvodní) věta - spekulace přispivatele mimo logiku, protože sám živě reaguje.

Anonymní řekl(a)...
31. července 2012 v 15:22  

Omlouvám se, tu "nultou" bezvýznamnou úvodní větu jsem nějak "zanedbal"...
Je vidět, že jste zvyklý projevovat k výtvorům druhých (včetně Vašich žáků) dobrou vůli a hledat v nich alespoň jadérko smyslu :)

BoBr řekl(a)...
31. července 2012 v 17:06  

Má-li maturita v budoucnu ověřovat, jak je maturant připraven do skutečného života a k dalšímu studiu, bude se muset změnit mnohem víc ...
Aby to nevypadalo, že je kritický pohled na názory pana Šteffla jednotně kritický, dovolím si vyslovit s jeho pohledem souhlas. Právě výše vybraná věta zcela přesně vystihuje to nejdůležitější. I když se to většině nelíbí!

Pytlik Blaha řekl(a)...
31. července 2012 v 17:58  

a hledat v nich alespoň jadérko smyslu

Pravda, počítám se mezi vyloženě vášnivé sběratele.
Ale detektivní průpravy nemaje, patří moje sbírka spíše mezi ty nepočetné.

Anonymní řekl(a)...
31. července 2012 v 18:29  

Pane Brdičko, těch vět je v citaci víc, předpokládám však, že jste měl na mysli ceé souvětí ;-) Ano, je třeba změn. Ale jde-li panu Štefflovi o kvalitu vzdělávání, pak by neměl jásat nad tím, že cizí jazyk zůstává i další dva roky nepovinný. Mnoho studentů si raději volí matematiku, protože neovládají ani jeden cizí jazyk tak, aby státní maturitu zvládli. Rozhodnutí "kastrační komise" je v tomto punktu oportunistické a zbabělé, protože znalost CJ je v dnešní době nezbytná pro každého člověka, pro středoškoláka a vysokoškoláka tuplovaně. Představme si, co by se dělo, až by cca 35% maturantů za rok propadlo z maturity z CJ (vycházím z toho, že letos se hlásilo k maturitě z CJ něco přes 50 % maturujících, pro všechny by jistě neplatilo, že ji nezvládnou). EDUin by neměl alibi, protože letos kvůli CJ nespustil palbu, terčem se stala čeština, která notabene nedopadla oproti loňsku nijak katastrofálně, rozhořčení rodičové by vzali CERMAT a MŠMT útokem, protože jen oni by za to mohli...
Jistě, lze opět poukázat na to, že bychom trestali studenty bla bla bla etc. Ale platí-li, že se již 15 let ví, že někteří maturanti nic neumějí a MŠMT, ČŠI, ale hlavně političtí šíbři s tím nic nedokázali udělat, nezmění se k lepšímu i dalších 15 let vůbec nic. Takhle se mohli rodiče začít zajímat o problematiku vzdělávání a dotlačit lůzu, která nám vládne, k nějakým koncepčním krokům. Dokud nevznikne tlak právě z této strany, ze strany rodičů - voličů, nezmění se nic, dál budeme ve školství tupě škrtat a ureformujeme se k smrti.

Jan Hučín řekl(a)...
31. července 2012 v 18:29  

Má-li maturita v budoucnu ověřovat, jak je maturant připraven do skutečného života a k dalšímu studiu, bude se muset změnit mnohem víc ...

Mně by se samozřejmě líbilo, kdyby nějaká zkouška ověřila, zda potenciální nápadníci mých dcer budou dobrými partnery, otci. Zda budou ochotni pro druhého něco obětovat, zda budou schopni odpustit či přiznat chybu. A stran budoucího studia, zda budou schopni např. nastudovat péči o dítě. Jenže to se v žádné škole neučí.

A proto si myslím, že maturita může být jen taková, jaká je výuka a jaké je poslání školy. Ověření znalosti mateřského a jednoho cizího jazyka plus nějaké občanské a početní minimum, to mi přijde na jednotnou zkoušku tak akorát. Pokročilejší dovednosti pro život jako poctivost, pracovitost nebo přiměřená sebedůvěra se IMHO mají učit především odmalička v rodinách.

Pytlik Blaha řekl(a)...
31. července 2012 v 19:43  

kdyby nějaká zkouška ověřila, zda ... budou dobrými...

Velmi bych se přimlouval, abychom nežádali po jakékoli zkoušce, a po maturitě pak zvláště, aby ověřovala, zda někdo něco bude.
Úplně bude stačit, když se podaří ověřit, má-li někdo k něčemu alespoň nějaké předpoklady.

obyčejná učitelka řekl(a)...
31. července 2012 v 23:20  

31. července 2012 18:29
A myslíte si, že kdyby maturita z cizího jazyka byla pro příští rok povinná, tak by se jej ti, co jej letos neumí, do jara naučili na maturitní úroveň?

Anonymní řekl(a)...
1. srpna 2012 v 6:39  

Simona Carcy

"Zdvihnete hlavu z urovne chodniku a pohlednete na maturitu (kdyz uz mate to nutkani) treba pohledem narodnostnich mensin, pokud uz musite hledat nove koncepty. Zatim jsou zohlednovani jen Polaci. Co takovi Vietnamci - neni to vyzva?"
Pani Simono, Polaci jsou zohlednovani, jelikoz zde existuje polske narodnosti skolstvi. Az budou mit Vietnamci sve vlastni skoly zrizovane statem, na kterych bude vyuka probihat ve vietnamskem jazyce, tak snad k tomu dojte.

Anonymní řekl(a)...
1. srpna 2012 v 8:11  

ti, co jej letos neumí, do jara naučili

No ba. Takový student je schopen ve středu vylítnout od zkoušky a v pátek ji vyšvihne za dvě.
Oni k tomu studenti mají své technologie.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.