Ministr Fiala rozumně oddělil jednoduchá opatření pro příští dva roky od změn koncepčních, které se mají týkat další perspektivy státní maturity. Musí teď pomocí legislativních změn rychle uhasit, co už dva roky hoří.
Pro nastávající přechodné období státního maturování neměl moc možností na výběr. Jediná úroveň náročnosti testů, v češtině přesun ústní zkoušky a hodnocení slohů do kompetence škol, stop zvyšování počtu povinných maturitních předmětů – nic z toho nešlo neudělat. Dobrou zprávou jsou i změny termínů, které zajistí, že všichni úspěšní maturanti budou mít maturitní vysvědčení v ruce včas.
Parlament snad vyjde ministrovi vstříc: v obou komorách ostatně zasedá dost zákonodárců, kteří mají v souvislosti se státní maturitou máslo na hlavě.
O třech zásadních problémech státní maturity, u nichž platný zákon nijak nepřekáží, se ovšem ministr školství zatím veřejně nezmínil. Prvním je náročnost budoucího testu jediné úrovně obtížnosti. Z Katalogu požadavků náročnost nevyplývá – tu musí někdo nastavit. Nejsem jistě sám, kdo by drobnými změnami v zadání úloh testu Matematika snadno dosáhl toho, aby v něm namísto 16 % žáků neuspělo třeba kolem 30 % žáků. Anebo aby neuspěl asi jen každý dvacátý. Kdo vlastně smí tak razantně zasahovat do osudů mladé generace? A čím se má přitom řídit?
Na olympiádě v Londýně stanoví pořadatelé skokanům takzvanou základní výšku. Kdo nastavuje laťku u maturitních testů? Snad ne Cermat, který zatím dělá chybu za chybou? Do budoucna je problém řešitelný upřesněním požadavků v Katalogu. Ale něco se musí udělat už pro příští rok. I proto, že hned po prázdninách se o náročnost jediné úrovně začnou přetahovat gymnázia s většinou ostatních středních škol.
Druhým problémem je prokazatelná nesprávnost některých „správných“ odpovědí v testech. Nikoli těch, které Cermat dodatečně opravil. Loni i letos Cermat zasáhl hrubou silou: jakási tajemná validační komise vždy „shledala předmětný didaktický test plně a bezvýhradně způsobilým“. Je naprosto nutné zařídit, aby bylo možné zvenčí vstoupit do uzavřeného kruhu „Cermat test připravil, provedl a prohlásil za správný“. První vlaštovkou bude, když Cermat zveřejní ihned po skončení testování znění všech testů i svou představu o správných odpovědích. Včetně odůvodnění.
A konečně, po letech mlžení o všem podstatném, by měl Cermat dát k dispozici anonymizovaná data s podrobnými záznamy o odpovědích žáků na jednotlivé testové úlohy. Nejsou jeho majetkem – ať si je stáhne a prozkoumá každý, kdo má zájem.
K obnovení důvěry ve státní maturitu jiná cesta nevede.
Autor je matematik, zabývá se testováním
Zdroj: EDUin.cz/MF Dnes
Oldřich Botlík: Snad už maturanti dostanou správné testy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Na olympiádě v Londýně stanoví pořadatelé skokanům takzvanou základní výšku.
Jestlipak za Kanálem vůbec tuší, že existuje fenomén tzv. harmonizace.
To kdyby se náhodou netrefili a ta zpropadená laťka jim dál pustila méně skokanů než je medailí.
Nebylo by lepsi, kdyby byly testy zverejneny jeste pred testovanim? Potom by bylo dosazeno 100% objektivni uspesnosti, cimz by byla naplnena ocekavani verejnosti a ...
Autor je poznamenán českým vnímáním úspěšnosti čehokoliv:
A) Maturita byla neúspěšná (případně "fraška" a pod.), protože ji napoprvé neudělalo 20 % děcek.
B) Maturita byla úspěšná, protože ji udělali úplně všichni.
Navíc - představa, že za kvalitu otázek a správnost odpovědí nebude odpovídat Cermat, ale bude do toho moct kdekdo kecat, je neuvěřitelně dětinská.
Snad už maturanti dostanou správné testy
Správné - nesprávné? To zaujme maturanty možná tak někdy v únoru. Spíš se lehce zapídí po skóre ombudsmanových odvolacích soudů.
Třeťáci budou v klidu, protože ten jejich maturitní rok to bude zase nějak jinak.
A čím konkurenceschopně postrašíme žáky druhých ročníků, o těch prvních, pilotně otestovaných už ani nemluvě? A co ve státně nematuritních předmětech? Eé? Fejsbůková pohoda. Po-ho-děn-ka.
Pan neúspěšný odborník na testování Botlík si pomlaskává nad nekoncepčním, hloupým, nedomyšleným a zpět vracejícím rozhodnutím pana ministra, které likviduje výdobytky, které Cermat školství přinesl. Mluvím o koncepčních výdobytcích, nikoli o dílčích chybách. Ty jsou neoddiskutovatelné a nehájím je. Avšak anonymizované a centralizované hodnocení písemných prací je výrazným pokrokem na domácí i evropské úrovni. Ministrovo tlachání o tom, jak bude maturita ke zkoušeným ohleduplnější a přívětivější - to je stejná blbost, jako kdyby Kalousek mluvil o tom, že nebude více úrovní daní, bude jen jediná, co nejnižší, aby mohli platit všichni, když se loni tak málo vybralo.... Hlavně aby byli daňoví poplatníci štastní. Je to moravský nedostačivec obklopený 12 - 14 lobbisty, z nichž nikdo není odborník.
Botlík si pomlaskává
Tak je to. Štváči, rváči, neurvalci a lháři, případně zloději, si u nás spokojeně vegetí a smějí se ostatním. Všichni normální lidi se b o j í - opozice, aby je neumlátila čepicemi. Naprosto vždy a všude vyhrává ten, kdo nejvíc křičí - ať třeba lže, překrucuje, podvádí, nic nevadí. Jen hlasitě řvát do médií - takový má VŽDY pravdu, a pokud by i soud uznal, že nemá, stejně se jí dobere.
Okomentovat