Severský model sociálního státu vyznávající antiteze evropských duchovních hodnot není v lepším stavu než sociální krizí zmítaný jih Evropy.
Česká politická a kulturní levice se ráda dovolává švédského modelu sociálního státu. Jeho intervence do společenského života sice přesahuje míru obvyklou v jiných evropských zemích, ale nejsou prý přitom omezovaná základní lidská práva a občanské svobody.
O míře svobod ve společnosti však kromě jiného vypovídá, je-li rodičům přiznáno právo rozhodovat o výchově a vzdělávání svých děti. A právě v této oblasti se Švédsko vydává na cestu zpravidla totalitních států – k naprosté státní a ideologické kontrole forem i obsahu vzdělávání od nejranějšího dětství.
Nová školská reforma
Kolektivizační důraz při výchově švédských dětí je dán již hustou sítí jeslí, jež navštěvuje víc než 40 procenty dětské populace. Výrazným mezníkem na cestě k totalitarismu je pak před rokem schválená nová školská reforma, jež nedávno vstoupila v platnost. Ta již i tak přísně kontrolované soukromé školy plně podřizuje státní kuratele. A požaduje, aby se ve všech školách bez ohledu na zřizovatele vyučovalo podle jednotných osnov a stejných učebnic.
Tento zákonný požadavek platí i pro školy církevní. Těm je nyní úředně zapovězeno zahajovat výuku modlitbou či vnášet do výuky učivo, jež se neshoduje s tím, co dětem vnucuje státní doktrína multikulturalismu, ideologie menšin a genderová rovnost.
Celý článek na webu ČESKÁ POZICE
Michal Semín: Švédsko: Vzdělávání dětí směřuje k totální státní kontrole
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Myslím, že je dobré si přečíst i diskuzi pod článkem - mně jsou nejbližší názory Peterczech|29.07.2012 - 13:52 a jan.schneider|29.07.2012 - 18:18. V článku se totiž nic nepíše, CO a hlavně PROČ.
Názor většiny dalších diskutérů na ČP si tam ani nepřečtete, protože se s ultrakonzervativním pološílencem Semínem (ani o něm a o jeho pohledu na svět) nemají chuť bavit.
ČP ho párkrát publikovala zřejmě ve snaze vyvolat živou diskusi, ale asi už vidí, že to s ním přepískli.
No, já přemýšlím, co je zde považováno za tu krutou totalitu. Zrušení (omezení) domácího vyučování, jednotné osnovy a učebnice, ještě něco?
No to mi jako totalita moc nepřijde. Totalita se odehrává v hlavách, zakazováním nějakého myšlení. S tímhle přístupem by se i zavádění standardů a státní část maturity u nás mohlo považovat za totalitu.
Kromě toho v severských zemích je stále silný vliv luteránské výchovy (ve Finsku např. se hlásí k luteránství 89% lidu, jestli se nepletu v jednotkách procent), tak tam jsou úplně jiné problémy s výchovou a kázní, oproti nám. Děti si ani zdaleka nedovolí to, co u nás. Tak se i problémy vzdělávání jinak řeší. A náboženství (odluka církve od státu byl ve Švédsku teprve 2006) - centralizace může být právě prevence proti náboženským nesnášenlivostem mezi tradičně cítící většinou a muslimy a dalšími menšinami, aby se tomu předešlo a nebo aby si rozmysleli k nim v takových kvantech imigrovat.
Správně jste to pochopil a pan Semín, jakožto představitel nesnášenlivé a ještě k tomu jurodivé ultrakonzervativní a nábožensky bigotní menšiny Vám to svým článkem potvrdil.
S panem Michalem Semínem se neshodnu naprosto v ničem. To se mně ještě nestalo. Ignorant
Také bych chtěl žít v tak nedemokratické zemi jako je Švédsko.
totální státní
Za totáče nám na vojně bratři Slováci říkali švédi. Kdoví proč.
Jestli to máme nějak v genech? Či co? Snad pozůstek švédské fáze třicetileté války...
V tom našem školství se po rozvolněném rvp, projektového třeštění, pak epoše standardů a centrálního testování už můžeme nadít lecčehos.
Okomentovat