V komisi, která dostala za úkol zlidštit, zjednodušit a zlevnit maturitu, chyběli ti nejdůležitější, na internetu zvaní „praktikující češtináři“, které by mělo spojovat nějaké sdružení či instituce, která by garantovala odbornost Největší respekt v této souvislosti vzbuzují pojmy asociace a komora. Pojem komora v sobě nese jakousi posvátnost, trdici, je to hezké české slovo.
Komora je tedy společnost, v níž aktivně pracují odborníci jednoho širokého či úzkého oboru.
A jsme u toho. Rozhodl jsem se navrhnout založení komory středoškolských češtinářů.
Přidáte se ke mně?
zemkuv@seznam.cz, ksc.jex.cz; ksucjl.blogy.rvp.cz
…jak vidíte, web není pěkný – je to tím, že vzniká. A není problém jej přejmenovat či přestěhovat.
Má komora češtinářů tradici?
Nemá. O vznik komory učitelů se pokoušel známý český pedagog Radek Sarkǒzi, ale skončilo to internetovými články a diskusemi.
Jazykáři jsou na tom lépe, mají přes 10 asociací: aplikace.msmt.cz/HTM/JD260_04Prehled.htm.
Správná adresa té poslední je www.auccj.cz.
Abych někoho nepoškodil, existuje také Asociace pedagogů ZŠ, Asociace učitelů dějepisu a Asociace profesionálních učitelů lyžování.
Takže češtináři nemají žádnou platformu, která by byla relevantním partnerem při jednáních o zásadních otázkách výuky předmětu, kterému se učí všichni středoškoláci. A češtinářů je téměř tolik jako angličtinářů. Možná i víc.
Češtináři také mají málo příležitostí ke vzdělávání v oboru i v jeho didaktice.
Převzato z blogu autora na blogy.rvp.cz
Josef Zemek: Začínáme…
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
18 komentářů:
Ano...
Když se sejdou tři Češi, založí čtyři spolky a do roka a do dne se z nich všichni navzájem vyloučí.
A proto jsou učitelé tam, kde jsou, a proto tam stále budou, dokud si VŠICHNI, od mateřských školek po pedagogické fakulty, nezaloží JEDNU pedagogickou komoru, ve které se na svých hlavních zájmech dokážou shodnout a která bude důstojným protějškem státu, ministerstva školství a hlavně jeho panoptika ministrů a náměstků, střídajících se jak apoštolové na orloji.
Rozumím páně Zemkově snaze a ve srovnání s umělou skupinou 14 mudrců je tohle jistě krok správným směrem.
Jenže tím se pokrývá pouze menší část problému. Hlavní problém netkví v tom, jestli dát do testu otázku a S.K.Neumanna a jeho dílo nebo kontrolovat přítomnost případného tvrdého i ve slově debil. Problém je v sjednocení nesjednotitelného - neskutečné rozpolcenosti dosavadních hodnocení a jasné podpory systému MZ směrem k objektivizaci. Bohužel, pak přijde 14 nebo taky 14000 mudrců, kteří s hrůzou zjistí, že spousta dětí nevyhověla testům a o odsoudí šmahem testy. Místo aby se podívali do svých řad a hledali vedle žáků a Cermatu také chyby ve svých řadách - tedy u učitelů.
Tedy hlavni cestinar a takovych pravopisnych chyb, to se hned tak nevidi...
Můžete je, prosím, specifikovat (kromě jednoho překlepu)?
Nazyvejme to treba preklepy, kdyz chcete, ale stale to jsou pravopisne chyby. Jen v prvnim odstavci vidim dve.
On i ten styl, kdy prvni odstavec je skoro cely jedna veta s opakujicimi se vetami vedlejsimi neni uplne na urovni...
A máte i nějaký konstruktivní přispěvek, nebo si sem chodíte jen tak zaprudit?
Obyčejná učitelka
Češtináři by se měli spojit, aby mohli diskutovat ošemetná témata. Ale záleží na tom, kdo v komoře bude, kdo jí bude předsedat a od koho si do své činnosti nechá mluvit, tedy reformně remcat.
Jinak - kdybych byla češtinář, už tam jsem!
Důležité je hlavně to, jaké renomé si vybuduje! Název "komora" mi ale přijde trochu nabubřelý...
pro 6:16
Prima, máte jiný nápad? Určitě bude vítán, protože vše je na úplném začátku.
Obyčejná učitelka
Společnost, sdružení, asociace... Ale překlepů by se určitě její zástupci měli vyvarovat - nebo o svou prestiž přijde ještě před založením!
Češtináři by se měli spojit...
Češtináři všech zemí spojte se!
Tedy jestli do toho mohu, při svém s prominutím vzdělání, kecat, ale o hodnocení maturitních prací nechť si diskutují státem pověření a placení kontrolóří v duchu státem vytýčené a prováděné vzdělávací koncepce, je-li vůbec jaká.
Před nedávnem jsem na nějakém jednání nabyl intenzivního pocitu, že Cermat vyvinul nemalé úsilí, aby zdůvodnil svůj záměr zmenšit počet hodnotitelů na co nejmenší počet. S cílem, podle mého soudu, tuto záležitost zprivatizovat a, jak už to tak bývá v našich končinách, vytvořit prostor pro dostatečně pravidelné odklánění nemalých peníšků.
Zkraje jsem byl, jak už to tak bývá u mne, krajně pobouřen, ale kdyby se "nemalých" nahradilo "přiměřených", nebyl by to zase až tak hloupý nápad.
Kdyby v Cermatu nebyli takoví packalové, mohli by zapracovat na snížení počtů hodnotitelů až k limitně nulové hodnotě, čímž by oměněna velmi zajímavě rostla nade všechny meze.
Pane Blaho,
s prominutím - jakkoli býváte jindy vtipný, tentokrát jste mimo.
Nazvat odkláněním peněz to, když místo učitelů ve škole ohodnotí práci za stejný peníz (stanovený tuším vyhláškou) učitel jiný, který na to byl vyškolen a složil zkoušky, je přinejmenším podivné.
jakkoli býváte jindy vtipný, tentokrát jste mimo
Jakkoli drtivou většinu svých ironických, sarkastických až jízlivě zesměšňujících příspěvků myslím tak vážně, že mne až pankreatitický pot oblévá, mnozí lidé je vnímají jako někdy až roztomilou rozvernost. Je to jejich vnímání, ale moje prokletí, protože mne nikdo nebere vážně a já se pak hojím na žácích.
Neberte to, prosím, jako že z Váz činím hlupce, ale tím zprivatizováním myslím vyvedení hodnotitelské činnosti mimo dojisté míry věřejně kontrolovatelný sektor učitelský. Moc to nesleduji, ale jestli si dobře vzpomínám, tak těch hodnotitelů mělo být tak málo, že by na jednoho padlo tako množství prací k hodnocení, že by to buď musel odbýt nebo požádat o dovolenou. Z takového pokusu bych mohl dovodit, tu jde zase jen o nalezení záminky k případný rejdům v oblasti přečerpání nějakých fondů, nemyslím právě evropských.
I když, kdo ví, možné je všechno. To se stvoří a rozjede evropský projekt, stvoří se bystře firma, která si najme lidi, proškolí, ocertifikuje, zaplatí jim méně než na platy dostane a všichni si mnou ruce, že se zase trošku zmenší ten průser nečerpání. Všichni kromě evropských dohližitelů, kteří na to ty peníze nedají a už běžící aktivity odklonů standardně uhradí stát.
Moje jedy nešly tedy ke kolegům češtinářům, ale k těm ... jak jen je ten pan Jiří nazval ... jo, k šibalům.
Dobře, tak ještě jednou: středoškolští češtináři-metodici s dlouholetou praxí vyškolili jiné středoškolské češtináře, kteří prošli základním školením a projevili zájem o to, aby hodnotili maturity. Opakuji, že právě na ně "Vaše jedy" prskáte.
Podle Vás je veřejný sektor (konkrétně učitelé na školách) kontrolovatelný; možná ano, ale spíše formálně. Ukázalo se totiž, že (patrně pod tlakem ředitele) nechávají projít i evidentně slabé žáky. Dále může být učitel ovlivněn osobní vazbou k žákovi (jakkoli si to jako učitelé odmítáme přiznat).
A když je řeč o penězích - naopak není nic tak snadno zkontrolovatelné jako to, kdo např. chybně ohodnotil práci probíranou v médiích (Ondřej)nebo taktéž známý komentář s hrubkou; pracovat v CERMATu, tak bych za takovou práci ty "peníšky" pěkně pokrátila.
středoškolští češtináři-metodici s dlouholetou praxí vyškolili jiné středoškolské češtináře
Tak to jsem rád, že všechno dobře dopadlo a že kvalitní práce byla oceněna. A tak je to správné, tak to má být.
Trošku jsme ale pozapomněli na původní otázku, jestli se k předmětu školení (obecně jakýchkoli) mají vyjadřovat i ti, kteří je neabsolvovali, neboť se jich to netýká. Tedy pokud jsem to správně uchopil, jestli se metodikou zjišťování kvality chleba mají zabývat i pekaři.
Jsem překvapen že v půli dovolené se zde objevuje tak ožehavé téma jako Česká pedagogická komora. Jsem učitel s praxí 21 let a velmi se divím že stále pdg komora neexistuje. Z právního hlediska je to problém (a značně složitý, jak zjistili i odboráři jiných specializací a profesních sdružení). Je chyba že učitelé nejsou sdruženi v přísně a na úrovni organizované komoře.
v souvislosti se vznikem AUČJL vytvářím stránky s odpovídající adresou.Tekže:
stránky zdarma: www.aucjl.717.cz. Na RVP: http://aucjl.blogy.rvp.cz. Facebook: http://www.facebook.com/aucjl
Okomentovat