Josef Zemek: Začínáme…

středa 25. července 2012 ·

V komisi, která dostala za úkol zlidštit, zjednodušit a zlevnit maturitu, chyběli ti nejdůležitější, na internetu zvaní „praktikující češtináři“, které by mělo spojovat nějaké sdružení či instituce, která by garantovala odbornost Největší respekt v této souvislosti vzbuzují pojmy asociace a komora. Pojem komora v sobě nese jakousi posvátnost, trdici, je to hezké české slovo.


Komora je tedy společnost, v níž aktivně pracují odborníci jednoho širokého či úzkého oboru.

A jsme u toho. Rozhodl jsem se navrhnout založení komory středoškolských češtinářů.
Přidáte se ke mně?

zemkuv@seznam.cz, ksc.jex.cz; ksucjl.blogy.rvp.cz

…jak vidíte, web není pěkný – je to tím, že vzniká. A není problém jej přejmenovat či přestěhovat.

Má komora češtinářů tradici?

Nemá. O vznik komory učitelů se pokoušel známý český pedagog Radek Sarkǒzi, ale skončilo to internetovými články a diskusemi.

Jazykáři jsou na tom lépe, mají přes 10 asociací: aplikace.msmt.cz/HTM/JD260_04Prehled.htm.

Správná adresa té poslední je www.auccj.cz.

Abych někoho nepoškodil, existuje také Asociace pedagogů ZŠ, Asociace učitelů dějepisu a Asociace profesionálních učitelů lyžování.

Takže češtináři nemají žádnou platformu, která by byla relevantním partnerem při jednáních o zásadních otázkách výuky předmětu, kterému se učí všichni středoškoláci. A češtinářů je téměř tolik jako angličtinářů. Možná i víc.

Češtináři také mají málo příležitostí ke vzdělávání v oboru i v jeho didaktice.

Převzato z blogu autora na blogy.rvp.cz

18 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
25. července 2012 v 11:16  

Ano...
Když se sejdou tři Češi, založí čtyři spolky a do roka a do dne se z nich všichni navzájem vyloučí.

A proto jsou učitelé tam, kde jsou, a proto tam stále budou, dokud si VŠICHNI, od mateřských školek po pedagogické fakulty, nezaloží JEDNU pedagogickou komoru, ve které se na svých hlavních zájmech dokážou shodnout a která bude důstojným protějškem státu, ministerstva školství a hlavně jeho panoptika ministrů a náměstků, střídajících se jak apoštolové na orloji.

Anonymní řekl(a)...
25. července 2012 v 13:51  

Rozumím páně Zemkově snaze a ve srovnání s umělou skupinou 14 mudrců je tohle jistě krok správným směrem.
Jenže tím se pokrývá pouze menší část problému. Hlavní problém netkví v tom, jestli dát do testu otázku a S.K.Neumanna a jeho dílo nebo kontrolovat přítomnost případného tvrdého i ve slově debil. Problém je v sjednocení nesjednotitelného - neskutečné rozpolcenosti dosavadních hodnocení a jasné podpory systému MZ směrem k objektivizaci. Bohužel, pak přijde 14 nebo taky 14000 mudrců, kteří s hrůzou zjistí, že spousta dětí nevyhověla testům a o odsoudí šmahem testy. Místo aby se podívali do svých řad a hledali vedle žáků a Cermatu také chyby ve svých řadách - tedy u učitelů.

Anonymní řekl(a)...
25. července 2012 v 13:52  

Tedy hlavni cestinar a takovych pravopisnych chyb, to se hned tak nevidi...

Anonymní řekl(a)...
25. července 2012 v 15:23  

Můžete je, prosím, specifikovat (kromě jednoho překlepu)?

Anonymní řekl(a)...
25. července 2012 v 15:29  

Nazyvejme to treba preklepy, kdyz chcete, ale stale to jsou pravopisne chyby. Jen v prvnim odstavci vidim dve.

Anonymní řekl(a)...
25. července 2012 v 15:31  

On i ten styl, kdy prvni odstavec je skoro cely jedna veta s opakujicimi se vetami vedlejsimi neni uplne na urovni...

Anonymní řekl(a)...
25. července 2012 v 17:38  

A máte i nějaký konstruktivní přispěvek, nebo si sem chodíte jen tak zaprudit?
Obyčejná učitelka

Anonymní řekl(a)...
25. července 2012 v 17:57  

Češtináři by se měli spojit, aby mohli diskutovat ošemetná témata. Ale záleží na tom, kdo v komoře bude, kdo jí bude předsedat a od koho si do své činnosti nechá mluvit, tedy reformně remcat.
Jinak - kdybych byla češtinář, už tam jsem!

Anonymní řekl(a)...
26. července 2012 v 6:16  

Důležité je hlavně to, jaké renomé si vybuduje! Název "komora" mi ale přijde trochu nabubřelý...

Anonymní řekl(a)...
26. července 2012 v 9:23  

pro 6:16
Prima, máte jiný nápad? Určitě bude vítán, protože vše je na úplném začátku.
Obyčejná učitelka

Anonymní řekl(a)...
26. července 2012 v 10:34  

Společnost, sdružení, asociace... Ale překlepů by se určitě její zástupci měli vyvarovat - nebo o svou prestiž přijde ještě před založením!

Pytlik Blaha řekl(a)...
28. července 2012 v 20:47  

Češtináři by se měli spojit...

Češtináři všech zemí spojte se!
Tedy jestli do toho mohu, při svém s prominutím vzdělání, kecat, ale o hodnocení maturitních prací nechť si diskutují státem pověření a placení kontrolóří v duchu státem vytýčené a prováděné vzdělávací koncepce, je-li vůbec jaká.
Před nedávnem jsem na nějakém jednání nabyl intenzivního pocitu, že Cermat vyvinul nemalé úsilí, aby zdůvodnil svůj záměr zmenšit počet hodnotitelů na co nejmenší počet. S cílem, podle mého soudu, tuto záležitost zprivatizovat a, jak už to tak bývá v našich končinách, vytvořit prostor pro dostatečně pravidelné odklánění nemalých peníšků.
Zkraje jsem byl, jak už to tak bývá u mne, krajně pobouřen, ale kdyby se "nemalých" nahradilo "přiměřených", nebyl by to zase až tak hloupý nápad.
Kdyby v Cermatu nebyli takoví packalové, mohli by zapracovat na snížení počtů hodnotitelů až k limitně nulové hodnotě, čímž by oměněna velmi zajímavě rostla nade všechny meze.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2012 v 22:53  

Pane Blaho,
s prominutím - jakkoli býváte jindy vtipný, tentokrát jste mimo.
Nazvat odkláněním peněz to, když místo učitelů ve škole ohodnotí práci za stejný peníz (stanovený tuším vyhláškou) učitel jiný, který na to byl vyškolen a složil zkoušky, je přinejmenším podivné.

Pytlik Blaha řekl(a)...
30. července 2012 v 0:53  

jakkoli býváte jindy vtipný, tentokrát jste mimo

Jakkoli drtivou většinu svých ironických, sarkastických až jízlivě zesměšňujících příspěvků myslím tak vážně, že mne až pankreatitický pot oblévá, mnozí lidé je vnímají jako někdy až roztomilou rozvernost. Je to jejich vnímání, ale moje prokletí, protože mne nikdo nebere vážně a já se pak hojím na žácích.
Neberte to, prosím, jako že z Váz činím hlupce, ale tím zprivatizováním myslím vyvedení hodnotitelské činnosti mimo dojisté míry věřejně kontrolovatelný sektor učitelský. Moc to nesleduji, ale jestli si dobře vzpomínám, tak těch hodnotitelů mělo být tak málo, že by na jednoho padlo tako množství prací k hodnocení, že by to buď musel odbýt nebo požádat o dovolenou. Z takového pokusu bych mohl dovodit, tu jde zase jen o nalezení záminky k případný rejdům v oblasti přečerpání nějakých fondů, nemyslím právě evropských.
I když, kdo ví, možné je všechno. To se stvoří a rozjede evropský projekt, stvoří se bystře firma, která si najme lidi, proškolí, ocertifikuje, zaplatí jim méně než na platy dostane a všichni si mnou ruce, že se zase trošku zmenší ten průser nečerpání. Všichni kromě evropských dohližitelů, kteří na to ty peníze nedají a už běžící aktivity odklonů standardně uhradí stát.
Moje jedy nešly tedy ke kolegům češtinářům, ale k těm ... jak jen je ten pan Jiří nazval ... jo, k šibalům.

Anonymní řekl(a)...
30. července 2012 v 1:44  

Dobře, tak ještě jednou: středoškolští češtináři-metodici s dlouholetou praxí vyškolili jiné středoškolské češtináře, kteří prošli základním školením a projevili zájem o to, aby hodnotili maturity. Opakuji, že právě na ně "Vaše jedy" prskáte.

Podle Vás je veřejný sektor (konkrétně učitelé na školách) kontrolovatelný; možná ano, ale spíše formálně. Ukázalo se totiž, že (patrně pod tlakem ředitele) nechávají projít i evidentně slabé žáky. Dále může být učitel ovlivněn osobní vazbou k žákovi (jakkoli si to jako učitelé odmítáme přiznat).
A když je řeč o penězích - naopak není nic tak snadno zkontrolovatelné jako to, kdo např. chybně ohodnotil práci probíranou v médiích (Ondřej)nebo taktéž známý komentář s hrubkou; pracovat v CERMATu, tak bych za takovou práci ty "peníšky" pěkně pokrátila.

Pytlik Blaha řekl(a)...
30. července 2012 v 8:32  

středoškolští češtináři-metodici s dlouholetou praxí vyškolili jiné středoškolské češtináře

Tak to jsem rád, že všechno dobře dopadlo a že kvalitní práce byla oceněna. A tak je to správné, tak to má být.
Trošku jsme ale pozapomněli na původní otázku, jestli se k předmětu školení (obecně jakýchkoli) mají vyjadřovat i ti, kteří je neabsolvovali, neboť se jich to netýká. Tedy pokud jsem to správně uchopil, jestli se metodikou zjišťování kvality chleba mají zabývat i pekaři.

Anonymní řekl(a)...
3. srpna 2012 v 18:24  

Jsem překvapen že v půli dovolené se zde objevuje tak ožehavé téma jako Česká pedagogická komora. Jsem učitel s praxí 21 let a velmi se divím že stále pdg komora neexistuje. Z právního hlediska je to problém (a značně složitý, jak zjistili i odboráři jiných specializací a profesních sdružení). Je chyba že učitelé nejsou sdruženi v přísně a na úrovni organizované komoře.

Josef řekl(a)...
28. září 2012 v 20:23  

v souvislosti se vznikem AUČJL vytvářím stránky s odpovídající adresou.Tekže:
stránky zdarma: www.aucjl.717.cz. Na RVP: http://aucjl.blogy.rvp.cz. Facebook: http://www.facebook.com/aucjl

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.