Minulý školní rok v oblasti výuky informatiky a rozvoje ICT gramotnosti byl (alespoň pro mne) ve znamení zjišťování smutné reality a z toho plynoucí snahy nalézt udržitelné cesty. Přitom se na tento problém dívám ze dvou krajních mantinelů - na straně jedné v kontextu konkrétní školy a na straně druhé v kontextu celostátních aktivit.
Realita a udržitelná cesta na jedné vesnické škole
K výuce informatiky jsem se vrátil po pěti letech, přičemž v minulém školním roce jsem pracoval s žáky 5., 6. a 7.ročníku. Musím říci, že za pět let je posun znatelný a to silnou orientací na zábavu (pohrát, pokecat, podívat). Při akceptování tohoto kritéria přístupu dětí k ICT existují ve škole tři dosti odlišné skupiny žáků:- prakticky ICT negramotní, kteří většinou nemají k digitálním technologiím přístup jinde než ve škole a díky tomu jsou orientací na zábavu prakticky nedotčeni (naštěstí);
- podprůměrně ICT gramotní, kteří se i přes svůj věk a zázemí zcela orientují na zábavu;
- nadprůměrně ICT gramotní, kteří se i přes svůj věk ale díky zázemí kromě orientace na zábavu zaobírají i SaS.
- První a třetí skupina je přibližně stejně početná, přičemž rozdíl v jejich ICT gramotnosti je natolik velký, že je velmi složité sladit výuku.
- Víceméně vymizelo zdravé jádro, které má průměrnou ICT gramotnost a které lze charakterizovat, že "neumí, ale chce".
- Tlak na vyučujícího vytváří především skupina se silnou orientací na zábavu očekávajíce, že výuka ICT má být "odpočinková". Vyvíjený tlak je nezřídka neúměrný věku dětí.
- praktické zvládnutí jakéhokoliv GUI s integrovanými jednoduchými aplikacemi
Dílčím cílem tohoto milníku je dosáhnout ho co nejdříve, avšak až po vybudování potřebných základních návyků práce v oboru ICT. - praktické zvládnutí "cloudu" a nástrojů pro vytváření sdílených dat Dílčím cílem je vybudování základních návyků spojených nejprve s individuální prezentací a následně posun ke kooperaci při vytváření a úpravě sdílených dat.
Má to však dvě velká rizika:
- nastoleným směrem vyrazí jen omezené množství učitelů - většina z nich si je mnohem jistější "na offline zemi";
- zvýší se potřeba mít kvalifikovaného školského informatika s novými kompetencemi - kde však na něj vzít a nekrást (například ostatním kolegům ze stále omezenějších mzdových či provozních prostředků)?
Realita a udržitelná cesta "centrálně"
EU peníze školám a INDOŠ jedno jest
Jelikož jsem se tomuto tématu věnoval několikrát, nechci nad ním ztrácet čas.Na otázku "jaká je realita" postačí vnímat EU PES jako projekt, který by tedy měl realizovat určitou změnu. Tvrdím, že realitou je především skutečnost, že školy se vybavily modernějšími digitálními technologiemi. Takovou změna má však zajišťovat státní rozpočet, nikoliv "evropské peníze". Žádnou jinou změnu nepozoruji, takže z pohledu dopadu (minimálně) na výuku informatiky má EU PES a INDOŠ prakticky stejné (víceméně nulové) dopady.
Tvrdím tedy, že udržitelná cesta nevede přes megalomanské celorepublikové projekty, dokud se je nenaučíme zužitkovat jinak než po linii technologicko-dodadavatelské.
Testování
Ačkoliv by toto téma svádělo ke komentování celorepublikového testování v 5. a 9. ročníku, budu se zaobírat státní maturitou z informatiky (MZI). Měl jsem to štěstí, že do konce roku 2011 jsem se aktivně spolupodílel na její přípravě. Jednou z hlavních motivací mé angažovanosti bylo přesvědčení, že případná realizace MZI bude mít výrazný vliv i na výuku informatiky na základkách.Realita je však taková, že střední školy budou mít "ruce nohy práce" s tím, aby MZI úspěšně vnesly do života a to zvláště její tzv. praktickou část - tj. testování praktických dovedností s využitím školních počítačů a reálného softwarového vybavení (bohužel, ale oprávněně, bez přístupu na Internet).
Ačkoliv odhaduji, že MZI se dočká mohutné vlny kritiky, jsem stále přesvědčen o tom, že MZI je udržitelná cesta, která má potenciál významně formovat nejen výuku informatiky ale i její integraci do jiných vzdělávacích oborů.
Revize RVP a ICT standard v základním vzdělávání
Nejméně mediálním celorepublikovým tématem v minulém školním roce byly revize RVP a hledání tzv. standardů. Jelikož tuto problematiku považuji za strategickou pro náš vzdělávací systém, snažil jsem se býti proaktivní... a po právu byl potrestán ;-).Realitou totiž je, že většinou jsou tyto strategické aktivity na okraji zájmu, případně jsou výraznou měrou podceňovány. Navíc na tento problém nejsou poskytovány prakticky žádné zdroje (EU PES a MZI má ve srovnání s tímto problémem rozpočet přímo královský). Takže pokud se v této věci něco děje, pak povětšinou chaoticky až ve stylu Brownova pohybu - hekticky, ale vlastně stále na místě.
Pokud to myslíme s naším vzdělávacím systémem vážně, pak standardy jsou nutnou podmínkou udržitelné vzdělávací cesty. Kéž by tomu odpovídaly i poskytované zdroje.
9 komentářů:
případná realizace MZI bude mít výrazný vliv i na výuku informatiky
Případná realizace se má snad odehrát už ve školním roce příštím. Tedy na jaře 2013. Tedy pokud jsem to pochopil správně.
Rád bych osobně poznal všechny žáky, myslím informačně neodborných škol, kteří se k MZI přihlásí a vyzvěděl od nich, o co se vsadili, že se přihlásí.
Odhaduji, že ten výrazný vliv na výuku informatiky bude nejspíš spočívat v tom, že se příslušní učitelé pokusí najít způsob, jak přimět i ty největší informační kaskadéry k tomu, aby upustili od byť jen záchvěvu úvahy o svojí angažovanosti v tomto podniku.
Domnívám se, že by to mohla být výzva snad jedině pro lidi typu Steva Fossetta.
Pane kolego,
psal jsem o tom, že případná realizace MZI bude mít výrazný vliv i na výuku informatiky na základkách. A že to byla jedna z mých motivací před dvěma lety se zapojit do přípravy této části maturity.
Ačkoliv realita je momentálně jiná (což kritizujete i Vy), stále jsem přesvědčen, že MZI má formativní vliv na tento vyučovací předmět, což se může "přelít" i na základky.
A částečně se tak již děje, protože vzrůstá potřeba odlišit znalosti a dovednosti, které má žák získat již během povinné školní docházky. Ale to je na jinou diskusi.
Výborný sloupek plný několika zajímavých postřehů.
Tvrdím tedy, že udržitelná cesta nevede přes megalomanské celorepublikové projekty, dokud se je nenaučíme zužitkovat jinak než po linii technologicko-dodadavatelské.
Tak tak, do iPadu tesat.
Ondřej Neumajer
výrazný vliv i na výuku informatiky na základkách
Četl jsem, co jste, pane Hawingere, psal. Popravdě, ani ve svojí nejbujnější fantazii, a že je bujná, si nedovedu představit charakter toho vlivu. I proto, že učím i na naší nízkogymnaziální základce, což je pod jednou maturitní střechou.
Tím ovšem netvrdím, že to není možné obecně. Třeba je to jen místně maloměstská anomálie nebo je pomotané moje vnímání. Potřeboval bych více indicií, popřípadě příkladů dobré praxe.
Co se kritiky MZI z mojí strany týče, řekl bych, že je už historicky překonaná ve svojí beznadějnosti. Nakonec kritizuji prakticky úplně vše, co se namane. Považuji to za svůj úděl a nakonec i drobný osobní přínos pro české školství. A taky mne to v souladu s mým charakterem baví. Školství má totiž až unikátní schopnost vstřebat kdejakou pitomost, prezentovanou jako teď už zaručenou cestu k nápravě dříve způsobených škod, mnohdy i těmiž lidmi, a člověk se už jen obtížně orientuje a tak to preventivně beru šmahem.
Moje současné ostny směřují spíš k podmínkám pro přípravu k té naší maturitní zkoušce v porovnání s ostatními volitelnými předměty.
Troufám si tvrdit, že ani dvouletý seminář nepřipraví k volitelné jednotné MZI dostatečně, ani na základní úroveň, a že by se muselo začít už od prvního ročníku. Nedovedu si představit, co by nastalo, kdybych se na naše budoucí intelektuály natlačil s požadovanou hloubkou a šířkou zkompetentňování s tím, že je to proto, aby se dva tři, možná čtyři adrenalíni za pár let rozhodli pro maturitu z informatiky. Počítám, že už v listopadu bych se svojí kvalifikací hledal zaměstnání u městských služeb technických.
Panu Blahovi a ostatním:
Z Vašich příspěvků snad i Vy sami vidíte, že státní maturita z č e h o k o l i v má výrazný dopad na přístup vzdělavatelů i vzdělávaných.
O jeden důvod víc, proč fandit státní maturitě. A to z čehokoliv - včetně schopnosti písemně se vyjádřit v mateřském jazyce, tj. slohu...
státní maturita z č e h o k o l i v má výrazný dopad...
Tak to, pane Protivo, zpochybnit nelze. Teď ještě stanovit na co má ten dopad, a jestli spíše pozitivní nebo spíše negativní.
Kdysi dávno jsem se vracel domů Nádražkou, vylitý jak pako, a dostal jsem takovou ránu pěstí, až jsem lehl na zem. Dopad byl věru výrazný.
Zásadním způsobem jsem změnil svoje chování a od té doby jsem vždycky v tomto stavu přistupoval k domovu přes Husák nebo Lipovkou.
Pan Blaha, 16. července 2012 16:01
I lehnouti na zem možno...
Hlavně, že přestaneme (snad) produkovat podivuhodné magistry a začneme s produkcí vzdělanců. (Pozvolna, samozřejmě. Rychle to uměl jen bachař Pepa...)
Pane Hawigere, děkuji za dobře napsaný článek, zcela odpovídající realitě. Za základkáře můžu říci jediné - dosaďte si za slovo "informatika" jakýkoli jiný předmět učebního plánu (snad kromě M, Čj, Aj) a výsledek bude také pravdivý. Jenže to, co Vy teprve objevujete, víme v našich předmětech už několik let. A to patřím k těm, kteří veškerou teorii vyškrtali na 20% nejnutnějšího základu a rozvíjejí tzv. kompetence, ale ono to stejně nefunguje. Mládež se totiž nechodí do školy učit...
Vaše zkušenost ze ZŠ je obdobná i na SŠ, i u technických oborů.
Píšete Tlak na vyučujícího vytváří především skupina se silnou orientací na zábavu očekávajíce, že výuka ICT má být "odpočinková".
Motivace skupiny žáků středdních odborných škol (obdoby vámi popsané 2. skupiny řáků ZŠ) k učení software je především ve zjednodušení jejich činností. Místo rýsování technických výkresů, kteslení schémat, návrhů plošných spojů, atd., se je ochotně naučí provádět ve vhodném software; laboratorní práce si místo měření nasimulují ve vhodném simulačním programu; balík Office umějí předvším kvůli tomu, aby texty nemuseli psát rukou do sešitu a hlavně je tu kouzelné CTRL+C a CTRL+V, kde se dá poslepovat všechno se vším.
Žáci zdánlivě umějí, ale v podstatě jsou podprůměrní, protože se učí jenom to, co je zajímá a co je pro ně okamžitě užitečné a ostatní důležité učivo se snaží ignorovat a spoléhají se na svou převahu nad učitelem v některých praktických činnostech a detailních znalostí některé problematiky, nebo vlastnictví techniky, kterou některý učitel zná jenom z doslechu.
Okomentovat