Jednoznačně vítám rozhodnutí ministra Fialy v souvislosti se státní maturitou. Dlouhodobě jsem zastáncem modelu státní maturity, ovšem ten stávající byl dle mého názoru dlouhodobě neudržitelný.
Opominu-li spoustu administrativních úkonů a obrovskou finanční zátěž, která byla od počátku kritizovaná, vítám především návrat k hodnocení písemných prací na škole. Jak jsem již několikrát zdůrazňovala, hodnocení písemné práce je vždy subjektivní, těžko měřitelnou záležitostí. Nelze diskutovat např. o gramatických pravidlech, ta jsou jednoznačně daná. Ovšem těžko lze stanovit pravidla při psaní slohu - jeden vyučující ocení spíše originalitu práce, jiný čistotu stylu, zkrátka jazyková písemná práce není matematická rovnice s jasným výsledkem. Právě z tohoto důvodu oceňuji, že tento experiment končí, i když je mi líto letošních maturantů, kteří se v tomto smyslu stali "pokusnými králíky".
Zda bude zrušení dvou obtížností maturity tou správnou cestou, to ukáže čas. Předpokládám, že tímto problémem se ještě bude zabývat ona odborná skupina, která s panem ministrem na budoucí podobě maturit spolupracuje. Stále si nedovedu totiž představit, že absolvent učňovského oboru (a to se vší úctou k učňům), jehož úkolem by měla být větší orientace na praxi, má skládat stejný typ maturitní zkoušky jako např. gymnazista. A v tuto chvíli se skýtá otázka, zda mnohé učňovské obory musí být nutně zakončeny maturitní zkouškou. Rozhodně ale odmítám současný stav volby mezi dvěma stupni maturity, a proto v zásadě kvituji rozhodnutí ministra Fialy i v tomto směru. Pevně věřím, že se po letech podaří na základě diskuzí s odbornou veřejnosti najít ten správný kompromis, který dá maturitní zkoušce opět punc nelehké "zkoušky z dospělosti".
Zdroj: LIDEM.cz
Dagmar Navrátilová: Maturit se již studenti bát nemusí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
16 komentářů:
Ano, dosud si každý češtinář hodnotil písemné práce dle své libovůle. A centrální hodnocení přineslo jasná pravidla, kritéria, dle nichž se hodnotilo. Bylo to první nakročení k objektivizaci hodnocení, které již relativně funguje v cizích jazycích, v jazyce mateřském. Ale o objektivitu nikomu nejde, jak se ukázalo. Jde o politické zájmy, volby se blíží. A nejde ani o úroveň maturit, Scio přece musí nadále vydělávat.
18. července 2012 23:22
Snad ani trochu nevěříte, že LIDEM uspěje ve volbách. Nyní z ČJ skutečně uspěje u maturity 99 % všech. Je to posun zpět.
Písemná práce může být z maturit zcela vypuštěna.
Jasná zpráva. U nás se studenti nemusí bát vůbec ničeho.
Války, hladu ani útoku hvězdných vojsk. A kdyby jim náhodou nějaký zlý kantor chtěl stát v cestě za získáním maturitního vysvědčení, maminky to zařídí!
(kdo nevěří, ať si přečte www.eduin.cz)
... ano, těch max. 10 maminek zbortilo tak skvělé a promyšlené slohové hodnocení! Kdo nedá sloh podle nějakých nově vymyšlených přesných pravidel, prostě nemá nárok mít maturitu!!
LIDEM se nedostane do sněmovny, a ministr Fiala se k nim, pokud vím, ani nehlásí. Ten reprezentuje jiné strany. A své strany reprezentovali i další členové komise. A někteří zastupovali zřejmě i soukromou společnost Scio, jinak by nemohli zrušit tu část maturit, která měla šanci nahradit onen skvělý byznys, který představují přijímací zkoušky na VŠ.
měla šanci nahradit onen skvělý byznys, který představují přijímací zkoušky na VŠ.
Takže opět pouhá závist?
Kolik dostává SCIO ročně ze státního rozpočtu?
Rozhodne je dobre, ze uz vime, ze pohrobci veckaru jsou stastni z rozhodnuti pana druheho nejlepsiho ministra skolstvi. Cestina je podle nich jen gramatika a zbytek je zbytecny. Jak vypada produkt takoveho skolstvi, je snadne rozpoznat. Nejde o krok zpet, jde spise o pad do propasti. Nastesti v ni skonci Vecka i Lidem.
Je to o to více zarážející, protože D. Navrátilová je původně učitelka, takže by měla vědět, jaký je současný stav. Doufám, že aspoň není češtinářka...
Maturit se již studenti bát nemusí
Konečně někoho napadlo, že maturita musí žáky především bavit.
Viděl bych to jako skupinocvou práci v rámci projektového dne na téma "iniciační obřady" s využitím fejsbůku a mobilních technologií, zakončené napsáním článku do školního časoupisu a vyzdobením školní budovy myšlenkovými mapami.
Chtít po maturantech po třinácti letech školních projektů samostatnou práci s osobní odpovědností považuji za trestuhodné. Takhle si snad představujeme konkurenčněschopné vykročení do nového tisícíletí?
A to ani nehovořím o skutečnosti, že žákům určitě ještě nikdo nevysvětlil, k čemu jim to vlastně bude.
To: Kolik dostává SCIO ročně ze státního rozpočtu?
Především je likvidována veškerá konkurence, aby mohlo Scio v klidu podnikat. A uchazeči o studium na vysokých školách musí platit a platit. Zadarmo to Scio nedělá a VŠ to ze svého rozpočtu také nehradí. Příjimací zkoušky Scia mají s obsahenm studia na střední škole velmi málo společného, kvůli jejich přijímačkám ji vůbec nemusíte absolvovat. Co je ale dosti potřebné, jsou velmi drahé přípravné kurzy, včetně různých e-learningů, které Scio pro své přijímací zkoušky organizuje. Kromě toho, že je tato praxe velmi amorální ze své podstaty, ne každý student na to má. Ale o těchto příbězích se v médiích nepíše, natožpak aby někdo uveřejnil kritiku testů Scia (včetně velmi nekvalitních testů pro přijímací zkoušky na střední školy, které jsou v některých krajích pro školy POVINNÉ!, a dalšího testování, v němž právě úlohy z českého jazyka jsou ve srovnání s testy Cermatu opravdu tristní.)
U nas podoji SCIO maturanta prumerne o 1000 Kc. Po vynasobeni poctem studentu je jasne, ze je o co bojovat.
Příjimací zkoušky Scia mají s obsahenm studia na střední škole velmi málo společného, kvůli jejich přijímačkám ji vůbec nemusíte absolvovat. Co je ale dosti potřebné, jsou velmi drahé přípravné kurzy, včetně různých e-learningů, které Scio pro své přijímací zkoušky organizuje.
Můj syn není žádný genius a příliš zodpovědný taky není.... Neabsolvoval ani jeden přípravný kurz SCIA, ale SCIO testy udělal s percentilem vždy přes 90%. A i kdyby to nedělal, mohl dělat ZCELA ZDARMA ("jen" za poplatek přijímacího řízení) přijímačky na fakultě.
Takže za "svou a jeho osobu" nic proti SCIO nemám. Ale asi byl na dobré střední škole.
U nas podoji SCIO maturanta prumerne o 1000 Kc,
No a teď si vypočtěte, co jste dal(a) na daních za cermat - ujišťuji vás, že to je mnohem více...
No a teď si vypočtěte, co jste dal(a) na daních za cermat - ujišťuji vás, že to je mnohem více...
Uz chapu, proc je takovy strach z povinnych maturit z matematiky.
ujišťuji vás, že to je mnohem více...
A do značné míry NEdobrovolněji.
Okomentovat