Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) překládá k veřejné diskuzi návrh Národní strategie podpory základních gramotností v základním vzdělávání (dále jen Strategie základních gramotností).
Přes velký význam základních gramotností byla tato problematika u nás v poslední době poněkud stranou pozornosti. V důsledku toho u nás neprobíhala dlouhodobá veřejná ani odborná diskuze o tom, jaké pojetí gramotností odpovídá širším vzdělávacím cílům pro 21. století, které formy vyučování a učení k nim vedou a jak dosaženou úroveň ověřovat. Strategie základních gramotností proto především usiluje o poskytnutí rámce pro dlouhodobé směřování aktérů vzdělávání v této skutečně základní oblasti.
Při hledání východisek Strategie základních gramotností vyšlo MŠMT z tematických zpráv České školní inspekce a z těch relevantních analýz, které byly v poslední době vytvořeny a jež se zabývaly dosavadními zkušenostmi s naplňováním záměrů Bílé knihy a s implementací kurikulární reformy. Jde především o výroční zprávy České školní inspekce a další výzkumy a analýzy prováděné vysokými školami, rezortními výzkumnými pracovišti, komerčními i neziskovými subjekty v oblasti vzdělávání.
Strategie základních gramotností se zaměřuje na ty možné příčiny současného stavu a na ta doporučení, které se v nich objevují opakovaně. Současně se vychází z podnětů učitelů z praxe i z vlastní zkušenosti autorů jako učitelů, výzkumníků nebo pracovníků státní správy. Pozornost byla věnována zejména těm faktorům, které lze ovlivnit opatřeními prováděnými orgány státní správy na národní úrovni.
Diskuze k návrhu Strategie základních gramotností potrvá na Metodickém portálu RVP.cz do konce června 2012. Poté budou připomínky vyhodnoceny a zapracovány do textu.
MŠMT děkuje všem, kteří se do diskuze zapojí a svými názory přispějí k vytvoření kvalitního materiálu.
Národní strategie je členěna do 6 části:
- Úvod
- Základní gramotnosti
- Podpora základních gramotností
- Dosavadní opatření směřující k podpoře gramotností
- Návrhy opatření
- Závěr
Můžete se buď vyjádřit k strategii jako celku, nebo se soustředit na její podstatné části:
- Diskuze k dokumentu obecně
- Hlavní cíle strategie – naleznete na straně 7 v kapitole 3.3.
- Návrhy opatření – naleznete na stranách 11 až 16 v kapitole 5.
K materiálu se bude na MŠMT konat dne 12.6.2012 informační seminář, na kterém budete mít možnost se seznámit se členy pracovní skupiny. Seminář začíná ve 14 hodin a koná se v místnosti C 081.
4 komentářů:
Nemělo toto proběhnout před spuštěním RVP?
A neměla revize RVP proběhnout před tvorbou standardů k RVP?
Poslední dobou mi velmi vrtal hlavou vztah "gramotnosti" a "kompetence".
Především ve vzdělávací oblasti ict.
Co je podmnožinou čeho nebo je to totéž jinak pojmenované??
Už z prvních odstavců textu se dozvídám, že koncepce základních gramotností není v rozporu s budováním klíčových kompetencí a že základní gramotnosti jsou nezbytnou podmínkou k získání klíčových kompetencí.
Z uvedeného dovozuji, že jsou to tedy dvě různé věci a jedna je předpokladem pro druhou.
Začínám se v tom orientovat asi obdobně jako ve svém sexuálním životě. Doposud jsem si myslel, že jsem klíčově zkompetentňoval, co mi síly stačí. Teď mám intenzivní pocit, že spíše základně zgramotňuji.
Asi jako pan Suchý, když se hodlal oženit, pojal úmysl, že svojí nastávající přinese zvláštní svatební kytici. Že zkříží koniklec a pampelišku a bude mít "konilišku". Po usilivném bádání mu z toho nakonec vyšel "pampeklec".
No nic, přesmolíme švp a inspektoří budou mít zase co kontrolovat.
To jsem celý já:
a jak je to s "výstupy" a "standardy" bych úplně zapomněl.
Okomentovat