Reálná rizika projektu EU peníze školám (názor ředitele ZŠ)

úterý 12. června 2012 ·

Jako u většiny kolegů ředitelů, byl i na naší škole důležitým tématem projekt EU peníze školám. Zprvu zajímavá možnost získání finančních prostředků pro vybavení školy a zaplacení učitelů se ukázala jako přinejmenším problematická. Projekt prezentovaný ze strany MŠMT jako velice jednoduchý se sebou přinesl nečekaná úskalí. Štědrá finanční dotace, na kterou mohl dosáhnout téměř každý, vyprovokovala dodavatele k tomu, že se v ředitelně zjevovali v hojném počtu. Bohužel někteří přicházeli s méně standardními nabídkami.


V projektu EU peníze školám se již téměř před rokem začalo s prošetřováním desítek základních škol, kde nejspíše některé dodávající firmy ve spolupráci s vedením škol zmanipulovaly výběrová řízení na dodávky hardware a software. Ačkoli bývalý ministr školství Josef Dobeš veřejně přislíbil, že výsledky a preventivní opatření budou k dispozici v průběhu loňského roku, k ničemu takovému nedošlo.

Praktiky některých dodavatelských firem jsou přinejmenším zarážející. Nebylo výjimkou, kdy ředitelé podepsali „džentlmenskou dohodu“ o spolupráci, kde budoucí dodavatel garantuje pomoc při získání dotace z projektu za odměnu (provizi) 5 – 20% z celkové částky dotace. Pokud škola později odebere zboží od této „džentlmenské firmy“, nemusí provizi platit a tím získá vlastně bezplatnou pomoc při realizaci projektu. Ředitel školy se pak ocitá v nezáviděníhodné situaci, kdy buď musí zaplatit přemrštěnou částku za zpracování projektu, anebo nakoupit vybavení od firmy, které se smluvně zavázal, že pro ni v podstatě zmanipuluje výběrové řízení.

Jsou však i společnosti, které postupují mnohem rafinovaněji a spolupráce s nimi nemusí být na první pohled evidentně riziková, jako v již zmiňovaném případě. Taktika je taková, že se pořádají celostátní konference a školení ve všech krajích (tzv. Road a jiná show), kde ředitelé škol mají nabýt dojmu, že se jedná o akce, pořádané ve spolupráci s MŠMT a také, že akci podporují firmy, které jsou celosvětově jedničkami na trhu v oblasti IT. Většinou ale tito giganti, kteří podporovali např. školství ve slabších regionech již dávno před akcí EU Peníze školám ani netuší, co se jejich jménem veřejně prohlašuje. Ředitel má potom pocit, že je v dobrých rukách a s radostí začne spolupracovat. Dobrý oběd zdarma a akreditované osvědčení o absolvování školení je příjemným bonusem. Pořadatel však již nesdělí informaci, že osvědčení, získané „zdarma“ lze jen těžko zaúčtovat pro účely čerpání dotace. Samozřejmě se zde všichni tváří, jak chtějí školám zdarma pomáhat. Pomoc škole je ale tak intenzivní, že tato společnost pomůže škole i vypsat výběrové řízení na vybavení a pak v něm překvapivě vyhraje. Pokud se tato skutečnost zjistí při kontrole, ředitel školy riskuje vrácení dotace. Dokonce se pořadatelé na konferencích chlubí stovkami referenčních škol na svých internetových stránkách, kterým výše zmíněným způsobem v projektu EU peníze školám dodávali. Teď stačí jen počkat na dobu, až nějaký kontrolní orgán využije této databáze jako inspirace a důvěřiví ředitelé budou mít o zábavu postaráno. Určitě by si měl každý ředitel dobře rozmyslet, zda má smysl podstupovat riziko nechat si dodávat od firmy, u které existuje podezření na nekalé praktiky a následně se v takovémto „referenčním“ seznamu objevit.
Ačkoli je obecně známo, že toto riziko existuje, dodavatelé prosperují a bohatnou na základě důvěřivosti vedení škol. Očividně se již nejedná o desítky, ale o stovky škol, které by při namátkové kontrole měly nemalé problémy. Reakce z ministerstva je taková, že vydává obecná upozornění, aby ředitelé byli obezřetní, ale k žádným systémovým opatřením nedochází. Informovanost nás ředitelů, například o tom, kterých firem se vyvarovat, které do školy vůbec nepustit, tyto informace z MŠMT zřejmě čekat nemůžeme, ledaže by se nový ministr nebál nazývat věci pravými jmény …

Autor je ředitelem ZŠ (s dotací více než 2,5 mil Kč), je redakci znám.

39 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
12. června 2012 v 13:51  

Jojo, asi to chtělo si včas trochu zlepšit ekonomickou gramotnost, a ne až teď kvílet v médiích a dělat si ostudu, že, pane řediteli?
Podle toho, co popisujete, by vám asi býval stačil jen kurs pro důchodce na ochranu před nejběžnějšími nekalými praktikami podomních prodejců.

kamínek řekl(a)...
12. června 2012 v 14:38  

Celkem mne hodně překvapuje, jak velké množství škol "skočilo" na tyhle nabídky. Projekt si na naší škole administrujeme sami, vše jsme zadávali, vyhodnocovali, kontrolovali a vytvářeli sami. Monitorovací zprávu jsme odeslali a následné chyb podle pokynů z MŠMT odstraňujeme. Je to sice spoustu práce, ale proč se peníze pro tyto pochybné firmy raději nedají schopným učitelům ve školách. Zase tak velký problém to není. Možná je pes zakopaný v nedůvěře vedení ke svým podřízeným ....

Anonymní řekl(a)...
12. června 2012 v 14:38  

Spíš mi to přijde, že ředitel opravdu nenaletěl. Docela slušně prokoukl praktiky nepoctivých dodavatelů a upozorňuje ostatní, aby se někdo nenechal opít rohlíkem.

Anonymní řekl(a)...
12. června 2012 v 15:09  

12. června 2012 14:38

Na dojmy radši nedejte.
Kdyby opravdu včas prokoukl a chtěl účinně varovat, musel to sem napsat o hodně-hodně dříve... a taky konkrétněji.

Anonymní řekl(a)...
12. června 2012 v 15:13  

U nás na škole to bylo zase tak, že přestože jeden učitel napsal, podal a úspěšně odřídil čtyři projekty OP VK v minulých letech k řízení šablon nebyl "připuštěn", protože pan ředitel si potřeboval dokázat, že on to také dokáže. Dokázal to tak, že záhy skoro naletěl jedné z těchto firem, a kdyby jej dotyčný učitel nechytil za křídlo, byl by v průseru. Docela se ztrapnil před celým pedagogickým sborem. No prostě ředitel jak má být a takových máme v ředitelnách jak je vidět plno.

Anonymní řekl(a)...
12. června 2012 v 15:22  

On je to opravdu Problém, i když víte, že nenaletíte.
-Musíte vědět, co chcete. Jak správně rozhodnout, zda PC, All-in-one. tenké klienty, netbooky nebo tablety? Jak se vyznat v licencování software? S firmami spolupracovat musíte - jinak je těžké znát možnosti, ceny, specifikace.
- Nemůžete napsat "Windows", musíte to napsat jinak. Nemůžete napsat "Epson", dostanete proto Benqa.
- Nemůžete jít do investic, takže každou položku musíte hlídat do 40 000. Už tady je veden velký účetnický problém.
- Když vypíšete jeden balík i s tabulemi, rovnou jste vyřadili klasické HW dodavatele.
- Když vám po tom všem zbude na jeden projektor, budete znova vypisovat výběrové řízení.
- SIPVZ byl jeden extrém, ale tenhle způsob je stejně špatný, jenom na druhé straně.

Unknown řekl(a)...
12. června 2012 v 16:09  

Příspěvek je taková trošku "chytrá horákyně". žádná firma není přímo jmenovaná, ale do jedné konkrétní se tu pěkně šije. To s ní má pan ředitel tak konkrétní zkušenosti? Nebo jsou to nějaké informace z doslechu? Souhlasím s tím, že spousta firem se chopila příležitosti a snaží se jít školám vstříc. Nemusí to vždy být křišťálově čisté, ale spousta škol uvítá nějaký servis, pomoc, radu, inspiraci. Jak je uvedeno výš, není možné se před výběrovým řízení zcela vyhnout komunikaci s firmami. Pokud některá (třeba právě ta v článku "nejmenovaná") zvítězí ve výběrovém řízení proto, že její nabídka je prostě nejvýhodnější, nemusí to být ještě podvod, kterým je tady strašeno...

Anonymní řekl(a)...
12. června 2012 v 18:26  

S EU peníze školám zas tak velký problém nebyl. Šablony dokončujeme a tvoříme 4 monitorovací zprávu. Vše jsme si dělali sami. Výběrové řízení jsme zvládli na začátku roku 2011. Mnohem náročnější jsou ROP. U EU OP VK spíše trochu vadily některé změny v průběhu projektu, které nebyly zakomponovány v příručce a taky retroaktivita již odsouhlasených MZ. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
12. června 2012 v 21:51  

Bylo by vhodné, aby někdo kompetentní posoudil, zda celý projekt vytváření digitálních učebních materiálů (tzv. dumů) není jedno velké plýtvání evropskými penězi. Jako laik se domnívám,že určitě ano.

Zen řekl(a)...
12. června 2012 v 22:46  

Pro Anonymní z 12. června 2012 21:51

To se mi libi! System "Sice tomu nerozumim, ale urcite to je podvod/zlodejna/plytvani (nehodici se skrtnete)" ma zaruceny uspech. Mezi alternativne inteligentnimi jedinci.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 7:02  

Většina z ředitelů a učitelů si vůbec neuvědomuje a ani nechce připustit to, že peníze EU OP VK byly poslední velké peníze, které regionální školství uvidí v nejbližších 10 letech. Jsou to nezměrní optimisté.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 7:17  

Koukám, že ředitelé jsou všude všeho schopní :-) Chtěl bych zažít před důchodem ředitele, který bude stát za svými podřízenými před grázlovskými rodiči a nebude svým podřízeným nařizovat, jaké mají dávat parchantům známky.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 8:22  

Anonymní řekl(a)...
Koukám, že ředitelé jsou všude všeho schopní :-) Chtěl bych zažít před důchodem ředitele, který bude stát za svými podřízenými před grázlovskými rodiči a nebude svým podřízeným nařizovat, jaké mají dávat parchantům známky.

13. června 2012 7:17

PROČ UČÍTE???

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 8:23  

I alternativně inteligentní jedinci mají právo na svůj názor...
Ti skuteční inteligenti jim ho mohou pádnými argumenty vyvrátit.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 10:04  

Těším se, až se kromě formy začne řešit i obsah - do pp prezentací nelegálně, v rozporu s autorským právem, opsané učebnice, zkopírovaní weby... Přidaná hodnota není nulová, to bych prezentacím hodně stranil.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 10:28  

Na MŠMT se nikdy obsah řešit nebude - to mi věřte. Zde vždycky vítězí forma nad obsahem. Posuzování obsahu a kvality se všichni bojí jako čerti kříže.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 11:06  

K čemu budou školám peníze z eu, když budou učitelé nenávidět ředitele, děti a jejich rodiče? Když budou rodiče nenávidět učitele a děti školu? Ach jo ...

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 11:08  

Tím bych si nebyl tak jistý, nám přišlo při hodnocení 1. monitorovací zprávy toto: "Vaše 1.MZ k projektu CZ.1.07/... byla schválena s následujícími připomínkami do příští MZ:
- Vzhledem k tomu, že VM v této šabloně je nutné zveřejňovat/sdílet, důrazně doporučuji dodržovat autorský zákon. U VM nezapomínejte uvádět správně zdroje obrázků a textů, zejména u internetových zdrojů. Při uvádění zdrojů doporučuji použít tzv. generátor citací, který se dá snadno vyhledat na internetu. Předejdete tím případným problémům spojeným s nedodržením autorského zákona při zveřejňování DUM.
- Dále upozorňuji, že některé VM nejsou zcela přesvědčivě inovativní. V dalších sadách Vám doporučuji věnovat se přípravě VM více. Při případné kontrole na místě buďte připraveni na to, abyste dokázali inovativnost u těchto sporných VM obhájit. V opačném případě Vám může být počet uznatelných výstupů snížen a budete muset odpovídající část dotace vrátit (v této situaci už pak totiž není žádná možnost nápravy!)." :(

Pytlik Blaha řekl(a)...
13. června 2012 v 13:45  

PROČ UČÍTE???

Normálka ... živobytí.
Kuchaře se taky nikdo neptá, jestli miluje strávníky.

Unknown řekl(a)...
13. června 2012 v 14:18  

pytlíku, pytlíku, kuchař jistě nemusí strávníky milovat, ale měl by jim vařit tak, jako by je miloval. V opačném případě si jaksi nevydělá. To, že to ve školství takhle fungovat nemůže, je další věc, ale to je asi nad chápání brouků pytlíků...

poste.restante řekl(a)...
13. června 2012 v 14:47  

Mno, ono to ani tak není nad chápání brouků pytlíků, jako spíš nad možnosti chápání těch, kteří rozhodují o jejich platech.

Lékařská profese je prý také poslání. Tak nechápu, proč za své poslání chtějí trojnásobek průměrného platu. Přece by je mělo uspokojovat, že mohou své skromné síly poskytnout k naplňování vyšších cílů, ne?

Mne třeba moje práce baví. Jinak bych ji už dávno nedělal. Méně už mne baví to, že když chci tuhle práci dělat, musím si k ní najít ještě nejmíň jednu další.

A pokud se jídla, kuchaře a strávníků týče.
Problém není v kuchaři.
Problém je, že strávníci přijdou do restaurace, ale nemají zájem si stravu převzít, i když jim ji číšník přináší na stříbrném táce.
Strávníci chtějí po sobě házet dorty a pinkat si s knedlíky. Nejspokojenější jsou, když mohou využívat free wi-fi v restauraci a nějaké jídlo je vůbec nezajímá.

Pytlik Blaha řekl(a)...
13. června 2012 v 16:37  

měl by jim vařit tak, jako by je miloval

To je přesně ono.
Když jde o prachy, nastoupí manažéří se společenskými objednávkami, konkureceschopnostmi pro kdovíjaké tisíciletí, učitelské prosťáčky obviní z naivity a čerpají a čerpají, co jen trošku čerpat jde.
A najednou pic ho: Láska!
Dětičky ať si milují jejich rodiče, laskavěěěě.
Kdybych měl svoje žáky učit, jako bych je miloval, řežu je od rána do večera, aby z nich něco pořádného bylo a byl kdo, aby se o mne na stará kolena postaral.
Tak milovat žactvo máme? A kdo miluje nás? Ministr? Zřizovatel? Ředitel? Školník???
Né, že vaří, ale se tváří jakoby nás milovali, Vy kecko!

Jirka řekl(a)...
13. června 2012 v 16:59  

PROČ UČÍTE???

V mladém rozpuku jsem v sobě objevil talent k poučování druhých. Ta holátka v lavicích jsou tak nádherně bezbranná.
Také proto, že jsem se kdysi rozhodl, dodnes toho nelituji a celou dobu jsem se stále vzdělával v potřebných oborech.
Nechci se živit přeprodáváním čehokoliv, politikou a na jiné obory bych už asi dnes neměl ten správný věk a vzdělání.
Peníze školám přinesou i pozitivní věci (nejen DUMy sporné kvality). Učitelé, kteří na nich pracovali, se zase naučili více používat software i hardware a ze zkušenosti vím, že jim jejich dovednosti vydrží déle než ze všech školení, které kdy absolvovali. Je to tím, že nové dovednosti nutně potřebovali ke splnění úkolu. A tak by to nemělo být jen při vzdělávání kantorů, ale hlavně jejich žáků. Jak říkali Lakotové - Howgh!

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 18:24  

13. června 2012 16:59
Naprosto s Vámi souhlasím, je to jeden z přínosů. Jedinci, kteří toto kritizují neudělali ani jeden DUM, o tom jsem naprosto přesvědčen. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
14. června 2012 v 8:36  

Chtěl jsem kolegům na SŠ ukázat nějaký rozumný referenční DUM, který tvořili v EU dotacích učitelé ZŠ. Abychom si mohli říct "takhle nějak by to snad mohlo vypadat". Měl jsem opravdu problém takový najít. Odhaduji, že rozumných je tak 10%.

Anonymní řekl(a)...
14. června 2012 v 11:00  

DUMy jsou naprosto k ničemu, nemají žádnou úroveň, vypadají hrozně. Tak má vypadat profesionální prezentace? Nenechte se vysmát. Pokud jsou k dispozici nějaké, jejichž úroveň za něco stojí, tak jsem je na povinném uložišti nenašel. Tolik k formě.

Obsah je v naprostém rozporu s autorským zákonem. Co tvrdí učitelé, potažmo MŠMT, není zcela košer. Těším se na první soudy a arbitráže za porušování autorského zákona.

Janek Wagner řekl(a)...
14. června 2012 v 11:36  

Neexistuje žádné povinné úložiště DUM, které máte na mysli?

Janek Wagner řekl(a)...
14. června 2012 v 11:37  

"Obsah je v naprostém rozporu s autorským zákonem." - můžete být konkrétní? O jaký DUM se jedná?

Unknown řekl(a)...
14. června 2012 v 14:48  

Je to tady takové plané plácání do vzduchoprázdna. Spousta diskutujících nemá základní znalosti k tomu, aby vůbec jen mohli článek komentovat. Zoufalé otázky pana Wágnera to jen potvrzují. Smutné...

Pylik Blaha řekl(a)...
14. června 2012 v 16:14  

Je to tady takové plané plácání...

Nezbývá než poděkovat, že jste nám to tu ozřejmil, Vy polokecko.

Unknown řekl(a)...
14. června 2012 v 16:57  

Pytlíku, pytlíku, byl jsem kecka, teď polokecka; čím jsem si to zasloužil?

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. června 2012 v 17:17  

čím jsem si to zasloužil?

Pokud nám, pane airwalku, nedoložíte, jak lze plácat do vzduchoprázdna, degraduji Vás na čtvrtkecku.
A neřaďte se, prosím, v zoufalosti svého dotazu do jedné řady s panem Wagnerem.

Unknown řekl(a)...
14. června 2012 v 18:26  

Plácat do vzduchoprázdna je velmi snadné, stejně jako tleskat jednou rukou. Tvrdit, že existuje nějaké povinné úložiště DUM, to už je mimo tyto zenbudhistické kategorie. To je zoufalé a hodné zoufalých dotazů...

Anonymní řekl(a)...
14. června 2012 v 21:05  

http://businessworld.cz/aktuality/skolstvi-centralizuje-ukladani-digitalnich-ucebnich-materialu-8763

Anonymní řekl(a)...
14. června 2012 v 21:07  

www.dumy.cz

Anonymní řekl(a)...
14. června 2012 v 21:20  

Dumy.cz je vyslovený podvod soukromé společnosti Boxed, kde jsou opravdu největší sračky. To není nic oficiálního a ani povinného!

Unknown řekl(a)...
15. června 2012 v 7:23  

dumy.cz není ani oficiální, ani povinný, ale ani podvodný portál. Nic víc nic míň než jedna z mnoha možností, jak splnit povinnost sdílení DUMů...

Anonymní řekl(a)...
15. června 2012 v 15:17  

No to už přestává všechno, v článku se píše o neseriózních praktikách firem. Jedna ze dvou popisovaných praktik je od společnosti BOXED, která se schovává za ITVESKOLE.CZ a ještě mají tu drzost, že si do komentářů dávají reklamu na svoje vlastní úložiště DUM. To snad nemůže být možné, že z nás učitelů dělají takové blbce!

Pytlik Blaha řekl(a)...
15. června 2012 v 15:37  

kde jsou opravdu největší sračky

Myslíte tím skutečné výtvory skutečných lidí?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.