Přečtěte si: Většina učitelů stále preferuje výklad. Děti by ale chtěly i jiné formy výuky

středa 13. června 2012 ·

Doby, kdy děti směly jen korzovat dokolečka po chodbě, jsou dávno pryč. Za školními zdmi ale z dob minulých přece jen něco málo zůstalo. Učitelé pořád látku vypráví před tabulí. Jenže děti se potřebují učit i jinak než jen poslechem.


Z článku Kláry Bílé v Rozhlas.cz vybíráme:

„Učitelé více než jiná povolání upřednostňují auditivní styl. Vyhovuje jim mluvené slovo. Obecně je preferovanější vizuální styl. Vše, co vidím, si pamatuji. Ukazuje se, že až 60 procent lidí si chce na věci také sáhnout, potřebují se hýbat,“ pokračuje Vedralová.

To, jak se dítě učí, ovlivňuje jeho výsledky. Ideální je proto kombinace všech tří typů, v praxi je využívá učitelka prvňáků i ředitelka školy Libuše Vlková:

„Máte před sebou 27 párů očí, které berou vaše slova, vaše obrázky, vaše pomůcky každý trošku jinak. Zásadou je za působit na všechny smysly a tím pádem obsáhnout co největší rovinu dětí.“

18 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 0:39  

Je úsměvné, že kritika výuky pomocí mluveného slova zaznívá zrovna z Českého rozhlasu.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 6:56  

Jiné formy výuky pro žáky ZŠ, kdy polovina má IQ okolo 80 je odvaha. Většina těchto žáků se nechce vzdělávat vůbec. Mám obavy, že by nepomohlo ani kdyby jsme je upláceli penězi. A to nechci komentovat ani "přesun" žáků speciálních škol do běžných ZŠ. Taková výuka ve skupinách při počtu 30-34 žáků ve třídě je opravdu frajeřina, kterou si mohu dovolit tak 2x do roka.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 6:56  

Nic nového pod sluncem. Ale to by pančitelky nesměly být líne připravit pár prezentací v PowerPointu, pohledat na internetu animace nebo připravit ukázku nějakého chemického nebo fyzikálního pokusu. Kdysi jsem učil na základní škole - nestačil jsem se divit, jak úžasné měla vybavení na výuku fyziky. Průmyslovky by mohly závidět. Jenže.... pomůcky byly ještě zabaleny v originálním povoskovaném papíře. Není divu - pro pana ředitele byl nejdůležitější tělocvik a paní zástupkyně razila heslo, že není důležité, co se děti naučí, ale je důležité, aby do školy chodily rády.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 6:58  

povoskovaném papíře.

To už bylo ale hodně dávno? Jinak s Vámi souhlasím.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 7:01  

Vážená předdiskutérko, to není hodnotou IQ, ale tím, že ty žáky k učení nic nemotivuje ani nenutí. Když vám státní rozhlas neustále vytrubuje, že z největších idiotů na škole se stali nejúspěšnější politikové a podnikattelé, tak co chcete. Když středoškoláci vědí, že po maturitě půjdou na pracák nebo do Kauflandu ke kase, tak co očekáváte? Když se s učitelem (díky zásluhám povedených ředitelů) zachází v tomto státě jako se škodnou, pak co chcete? Mimochodem, slavili jste letos den učitelů?

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 7:03  

....povoskovaný papír...
Tím jsem chtěl říct, paní kolegyně, že ty pomůcky přede mnou třicet let nikdo nerozbalil. A byla tam optika, mechanika, elektřina, magnetismus, elektronika, logické obvody. Ano! I před lety už u nás existovaly logické členy MH7400...

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 7:17  

"elektronika, logické obvody. Ano! I před lety už u nás existovaly logické členy MH7400..."

Nedivim se, ze je nikdo nerozbalil, co byste taky s nimi ve fyzice na ZS chtel delat?

Hausenblas řekl(a)...
13. června 2012 v 8:24  

To, že si redaktorka trochu plete, zda mluví o výkladu, nebo o frontální výuce, mě moc nepřekvapuje - kde by se naučila to rozlišovat? Na novinařině jistě ne. Mohla to poznat právě ve své vlastní docházce do školy? Jen pokud se tam dělalo něco jiného než "frontálka".
A o tom, že právě ten centrální tok slov od tabule k lavicím činí děti pasivními a čím dál tím odolnějšími vůči učení (a taky unuděnějšími), to by zase mohli znát učitelé. Mnozí z vlastní výuky, ale další aspoň z profesního vzdělávání. (Třebas si čtou něco populárního o výuce? Nebo něco praktického, jako jsou Cangelossiho Strategie řízení třídy, z Portálu?) A má pravdu diskutující z 7:01, že děti s nižším IQ právě potřebují víc na věci sahat a koukat než o nich slyšet. Ale to platí i o většině dětí s vysokým IQ, jen malá část populace je čistě auditivní a verbální. Vzdělanost dřív znamenala "seď a naslouchej", ale tou cestou se už asi 150 let nedají dělat důležitá zjištění a poznatky. (V přírodních vědách to slovně nešlo asi ani předtím. Aristoteles byl velký filosof, trochu i pozorovatel, ale nikoli experimentátor...)
Navíc u nás máme dost zacementované pojmy: když řeknete "výklad", hned se myslí na dlouhý, složitý, nudný, a k tomu je to pojem znečištěný stereotypními cvičeními ve slohu. Kdybychom říkali dejme tomu "vysvětlování", nebo "objasňování", znamenalo by to jednak ten postup, ne ten "slohový útvar", v němž nesmí být kouska vyprávění, vtipu, překvápka. A přitom ti, kdo vás učit uměli a uměli vysvětlovat (pokud si vzpomenete), dělali právě takové vysvětlování plné zajímavosti a života. Na ty nudné předříkávače si sotva vzpomenu a na to, co vlastně mi řekli, už vůbec.
A "vysvětlování" taky dovoluje tím, že to není žánr, abychom si představovali mnohem víc aktivizované žáky. Z posluchačů se stávají spolupracovníci. Ptají se, navrhují a ověřují svá vysvětlení dřív, než je zadusí učitelův "správný výklad".
Moje zkušenost je ta, že k výkladu už učitelé v mnoha školách nepoužívají ani otázky, ani psaní na tabuli - leda tak datum... Anebo je tam celkové heslo, třebas "přísudek jmenný" nebo "vačnatci", ale už se na ni nepíšou zadání k samostatné práci, ani hypotézy od žáků... To vše chce čas, jak v přípravě hodiny, tak přímo při ní, a ten se dá méně pracně naplnit právě "výkladem". Akorát že na žácích pak nejsou patrné výsledky učení... A v mluveném jazyce taky nebývají tolik vidět chyby v psané češtině! (Divili byste se. Nikoli "překlepy", ale i/y ve shodě i v koncovkách jmen, a ve vyjmenovaných slovech, s/z.)

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 8:43  

Pane pedagogu Hausenblasi, bezte na 1 rok do bezne zakladni skoly ucit prirodovedne predmety a trosku si zaaktivizujte.

Pak budete mit do duchodu co delat, nez "prepisete" sve postrehy a nazory na vyuku v zakladnich skolach.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 12:08  

Pan Hausenblas patří mezi desítky pedagogických reformátorů. Vzpomínám také na reformátory ze 70 let. Aby dokázali, že "nové pojetí" je přínosem, učili děti i odpoledne mimo řádné vyučování. Kolik času strávili jen přípravou vlastních pomůcek...Dělali to na koleně. Až později se přišlo na to, že osnovy jsou náročné, učiva je mnoho a děti to zvládaly za velké pomoci rodičů.
Vyučování by mělo být pestré, každá hodina promyšlená, učitel by měl být řádně na ni připravený. Přesto jeho úloha a vedení musí být dominantní. Vymýšlet nové formy jen proto, že je to v módě, je pedagogický snobismus. Pokud si v dějepisu budu hrát s modelováním Venuše, nestihnu dát dětem komplexní představu o pravěku. To už je lepší přečíst jim nějakou část z knížky pojednávající o tomto období. Nemám nic proti novým metodám, neměli bychom však zapomínat na ty osvědčené a efektivní. Je vůbec na pováženou ve školství, něco se objeví a nyní hurá všichni sborem za tím prvním.... Co jsem nastoupila a nyní také.

Je zajímavé, že před 20 lety, kdy se vyučovalo hlavně frontálně, žáci se zdaleka tolik nenudily a hlavně znali toho mnohem více. Alespoň na normálních ZŠ. Byly totiž motivované. A motivovaní byli i rodiče. Chtěl-li se žák ZŠ či student SŠ dostat na vyšší typ školy, musel něco umět. Nyní neexistuje téměř žádná motivace, poněvadž každá škola po svém zájemci jen skočí. Motivace není jen něco si osahat. Skutečně zvídavých dětí je poměrně málo. Učení je dětská příprava na práci. Měly by být vedeny již od malička k určitým úkolům, odpovědnosti, pracovním návykům. Vždyť i mezi dospělými je práce zátěž. Kolik by z nich vůbec nepracovalo, kdyby nemuseli. Vraťme se, milí teoretici nohama na zem. Už jste toho "volnou, svobodnou, a nevím jakou školou" pokazili dost. Viz různé průzkumy.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 15:59  

Naprostý souhlas.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 16:19  

Už jste toho "volnou, svobodnou, a nevím jakou školou" pokazili dost. Viz různé průzkumy.

13. června 2012 12:08

JAKÉ VÝZKUMY? Zajímalo by mě hodnocení studentské práce, kde by bylo toto napsáno (viz různé průzkumy)

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 16:52  

13. června 2012 12:08

Máte pravdu.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 20:33  

Děti by chtěly i jiné formy výuky, především ty u kterých se nemusí přemýšlet. Přemýšlení totiž hrozně bolí.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 20:38  

Chtěl bych reagovat na předdiskutéra/rku, který/rá neví, co dělat s pomůckami na ZŠ.
To byste se paní kolegyně divila, jak to děti bavilo. Sestavit a pochopit logický člen AND nebo OR není zase tak těžké, pokud nejste úplně přituplá. Dá se to dělat se žárovičkama či logickými členy. Žáci byli nadšeni, když si sestavili schodišťový přepínač (i křížový přepínač zvládli). Nebo když navrhovali transformánory, sestavovali mikroskop, rozkládali světlo, sestavili generátor..... Ano, to se dá už dělat na ZŠ!!! Ne ve fyzice, ale v pracovním vyučování. Ale to by pančitelky musely chtít. Víte, milé kolegyně, když se na jakékoliv škole zeptám, zda někdy viděli vůbec na škole nějaký pokus, tak mi odpovídají negavně. A pak začnou o tom, jak se nazpamět museli učit články z učebnice fyziky.... Typický ženský přístup k výuce technických předmětů....

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 21:16  

Ale, ale, ale! To již velmi přeháníte: časté pokusy v chemii, fyzice jsou součástí těchto předmětů. Myslím, že je dokonce předepsaný počet LP. Učím přírodopis, tak to vím. I v pracovkách se dělá s elektronickými stavebnicemi, zapojují žárovičky, elektromotorky, transformátory, vypinače, telefon, zvonek a pod.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 22:54  

... vy to možná víte a dokonce se toho možná i držíte.... ale ne všude je situace stejná... Ke mě chodili o rodičáku rodiče děkovat za to, že se konečně na škole učí opravdová fyzika. Když po mě v průběhu roku chtěla pančitelka fyzikářka z jiného kabinetu "zapojit" ledničku, aby si mohla do ní dát nákup, tak jsem pochopil.... chápete? Já jsem zprvu taky nechápal :-) Ono to zapojení spočívalo v tom, že se zástrčka strčí do zásuvky ve zdi... :-)

Anonymní řekl(a)...
14. června 2012 v 6:39  

anonymni 20:38 a 21:16

Naucte se cist. O pracovkach tady nikdo nepsal. Vse se tocilo okolo fyziky a log. clenu NAND ze 7400...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.