Přečtěte si: U matematiky se už nepereme, říká matka žáka páté třídy. Pomohlo jim doučování přes internet

úterý 26. června 2012 ·

České školáky děsí matematika. Příklady a geometrii se učí drilem a jen kvůli známce. Na předmět se vysloveně těší jen necelá čtyři procenta žáků, průměr zemí OECD je přitom osm procent. Ukázal to výzkum z dat mezinárodních šetření. Už i samotní rodiče hledají řešení. Klidně i za oceánem.


Z článku Kláry Bílé v Rozhlas.cz vybíráme:

„Stojím mu za zády a neříkám mu, jestli to konečně pochopil. Chlapec si pustí video, když tomu nerozumí, pustí si ho podruhé. U matematiky se už nepereme a je spokojený,“ říká Markéta Matějíčková, maminka žáka páté třídy.

Internetové doučování a videolekce americké Khan Academy teď v životě Markéty Matějíčkové dominují.

9 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
26. června 2012 v 12:33  

Nakonec proč inspiraci nehledat třeba i za ocánem, že? A nemusí to být jen v matematice.
Já jsem třeba nalezl pomoc v sousedství. Pořád jsem nemohl pochopit, jak to bylo v té naší Matičce s tím Bémem. Takových peněz v čudu. To to ostatní čestné špičky naší státní správy a samosprávy neviděli? Prostě mi nešlo na rozum.
Až jednou mě přetáhl soused lopatou, protože jsem mu lezl na třešně. Úplně se mi rozbřesklo, co to, že na družstevním to šlo a u souseda ne.
Ony ty třešně bylo jeho majetkem, totiž.
Někomu pomůže internet, někomu lopata. Také prý pomáhá strouhaná brukev s vajíčky zrzavých mravenců. Člověk se pak nebojí téměř ničeho.

obyčejná učitelka řekl(a)...
26. června 2012 v 14:25  

Nechápu - vždyť Khan Academy je klasický dril a na 99% našich škol se učí přesně takhle. Jediný rozdíl je v tom, že se dítě asi lépe soustředí, což se ve škole málokdy (zvláště některým) daří.

Anonymní řekl(a)...
26. června 2012 v 15:30  

No, já projevím nečekaně zájem o myšlenku, tedy internet k doučování.

Obě dcery měly problém s matematikou, na G a u stejného učitele, s odstupem tří let - učil stále stejně. Všechny výklady stál a psal hlavou k tabuli, rozuměli jen žáci v prvních lavicích, kteří měli navíc nastudováno leccos navíc. Takže rozuměli. Panu učiteli/třídnímu jsme téměř nic nerozuměli ani na aktivech - mluvil s hlavou skloněnou, nikomu se nedíval nikdy do očí, myslím. Snad to i něco vypovídá o povaze. Určitě nejsou všichni matikáři introverti s problémy v komunikaci, ale přece - může se to stát. Pro ty mé holky by byl býval takový internet na doučení vklidu doma úplně skvělý pomocník. Takhle museli neustále otravovat kamarády, případně jejich rodiče, s prosbou o vysvětlení.

Anonymní řekl(a)...
26. června 2012 v 15:39  

Tak. Ze zkušenosti vím, že žáci ve škole nedávají pozor. Rušit sice nemohou, na to jsem alergický, ale zato snad nevnímají a ani zájem nemají. A ti co ho mají, prosperují.
Doma je holt dost času a rodič je může kontrolovat. Ve škole nemá 25 žáků za zadkem 25 učitelů. Jinak všechny látky jsem zpracoval /výklad slovní, písemný /i zápisy - žák si může doma látku dopsat/ vhodné ilustrace,hudební doprovod, dokonce i krátkou videoukázku. A to všechno je na Moodlu naší školy. Mimo 1 žákyně mají všichni přístup k internetu. Nicméně když se podívám, kdo byl v posledních 3-4 dnech na Moodlu, najdu tam 1-2 žáky a to i před koncem uzávěrky klasifikace.
Hlavní problém tedy není v učitelích a ve škole, nýbrž v přístupu žáka ke školní práci, resp. i jejich rodičů.

poste.restante řekl(a)...
26. června 2012 v 16:13  

Ale samozřejmě, proč ne.
Výuka žáka přece není prodej nemovitosti s exkluzivitou jedné realitní kanceláře. Když si žák ve svém volném čase najde způsoby a cesty k samostudiu, tak učitel spíše zajásá.

Problém by mohl nastat, pokud se najde věrozvěst, který bude hlásat nevyhnutelnou a bezpodmínečnou nezbytnost transformace "tradičního školství" po vzoru internetových výukových portálů.
Tedy ono možná časem k něčemu podobnému dojde. Ale dožiju-li se já, to nevím. :-)

Anonymní řekl(a)...
26. června 2012 v 19:02  

Také si myslím,že je spíš problém v dětech než v učitelích. Jsou už technologiemi a stupiditami v televizi tak doblblé, že normálnímu výkladu přestávají rozumět a ani se na něj nejsou schopni soustředit.

A hlavně mají pocit, že to funguje takto:
Přišla za mnou minulý týden osmačka s dotazem,zda-li by byla možná trojka z matematiky, když se jí povedou dvě poslední písemky. Nu mrkl jsem do známkovacího bloku a z patnácti známek průměr 4,2 a poslední tři známky za pět. Tož takto to nefunguje.

Pytlik Blaha řekl(a)...
28. června 2012 v 8:39  

rozuměli jen žáci v prvních lavicích

A proč si tam Vaše dcerky nesedly?

Anonymní řekl(a)...
30. června 2012 v 12:15  

No protože starší měla pocit, že jí pan učitel příliš kouká do výstřihu, jak měl tu sklopenou hlavu.
A ta starší, jsou poučena, si rovnou sedla doprostřed a zakoupila naslouchadlo. Fungovalo.

Anonymní řekl(a)...
30. června 2012 v 12:17  

oprava: ...mladší, jsouc poučena...

Už tu dovolenou fakt potřebuju :(

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.