Přečtěte si: Totální propadák

středa 20. června 2012 ·

Ministr Fiala začíná pracovat na nové verzi státních maturit.


Z článku Hany Čápové v RESPEKT.cz vybíráme:

Když nesl v roce 2001 ministr školství Eduard Zeman (ČSSD) do sněmovny návrh nového školského zákona, který obsahoval státní maturitu v podobě testu z českého jazyka, cizího jazyka a matematiky nebo společenskovědního základu, začaly bít pedagogické špičky (už citovaný Botlík či Ondřej Hausenblas a Karel Rýdl z Pedagogické fakulty UK) na poplach. „Zkoušce založené na zaškrtávacích testech je třeba za každou cenu zabránit,“ varoval Botlík. „Školy začnou děti připravovat jen na to, aby uměly v nabídce vybrat správnou odpověď.“ Testy podle kritiků nešly po tom, zda žáci látce porozuměli, ale po tom, aby si uměli vzpomenout na detailní vědomosti. „Státní maturitní testy neblaze ovlivní výuku,“ říkal Botlík. „Školy začnou upřednostňovat encyklopedické znalosti, které se dají snadno testovat, před tvořivostí.“ Kritika však nenašla širokou odezvu a po nejrůznějších tahanicích byl zákon v roce 2004 odhlasován.

Systém se potom sedm let zadrhával. Loni se maturity konečně rozjely, ale po jejich fiasku jsme opět na začátku. A politici před námi rozehrávají „již viděné“. Znovu chtějí maturitu koncipovat jako nesmyslnou kombinaci „nepodkročitelného standardu“ (který splní skoro všichni) a vstupenky na vysokou školu (kam se dostanou jen někteří). Zároveň je tu snaha používat maturitu jako bič, který zahradí horším luštitelům testů cestu za dalším vzděláváním a ukáže na školy, jež jsou ve srovnání s jinými na chvostu. Vyspělé země se přitom zaměřují na pomocnou ruku pokulhávajícím studentům a školy hodnotí podle toho, kam děti posunou, ne jak snadno vzdělavatelné děti si naberou.


17 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
20. června 2012 v 12:00  

No, já se přiznám, že ale pořád víc věřím státním maturitám, než tomu, jak maturity probíhaly předtím. I přes některé nedostatky, které se projevily, jsou určitě objektivnější a ukázalo se, že někteří studenti nemají na maturitních oborech co pohledávat. Dříve jsme se tvářili, že zmaturovat může každý a také opravdu skoro každý zmaturoval. Tedy i ten, kdo už na základce měl problém vůbec projít do vyššího ročníku.

Pytlik Blaha řekl(a)...
20. června 2012 v 12:20  

Dříve jsme se tvářili, že zmaturovat může každý

Dřívávějc o klasifikaci u maturitní zkoušky rozhodovala zkušební komise hlasováním.
Stálým členem komise býval i její předseda z vně školy s hlasem převažujícím. Pokud by nabyl přesvědčení, že je něco v nepořádku, mohl o tom informovat příslušné orgány.
Pokud si ovšem školy vzájemně delegovaly loajální, konformní předsedy, kteří o nějakém legislativním rámci neměli ani tuchy, pak nás to stálo už hezkých pár set milionů a nyní i zpovykané rupniky.

Anonymní řekl(a)...
20. června 2012 v 14:10  

Pokud je maturitním problémem hodnocení slohu, potom nutno připomenout, že původně byl Cermatem navrhován tzv. strukturovaný text a sloh si (pokud vím) vynutily "pedagogické špičky" z řad učitelů češtiny. No a hodnocení rovněž nedělal Cermat, ale učitelé. Pravda, místo dvou jeden (aby byla úspora) a místo interního externí. Být to tak, jak původně navrhoval Cermat, nejspíše by problém nebyl.

Anonymní řekl(a)...
20. června 2012 v 14:21  

Pokud by se psala strukturovaná slohovka (zažila jsem v rámci testování), tak to by teprve byly výsledky! Tam by si teprve studenti "užili" a učitelé se nestačili divit (slečna s mimořádným talentem, nyní překladatelka, a propadlík z češtiny - oba za čtyři).

Ondřej Šteffl řekl(a)...
20. června 2012 v 15:21  

Znova!

Chcete-li zavádět změny oproti současnému (pravda velmi neurovnanému) stavu, musíte ty změny vysvětlit VŠEM učitelům daného předmětu, a to tak, aby všichni věděli, jak to mají žáky učit. Pak musíte dát čas, aby to žáky učili. A teprve pak to můžete zkoušet.

Jinak jsou to jen mengelovské pokusy na maturantech. Přesně jako s letošními slohy.

Charlie řekl(a)...
20. června 2012 v 15:47  

To Ondřej Šteffl: Pokud učitel ČJ neumí žákům vysvětlit a ukázat, jak vypadá formálně úvaha, referát, vyprávění atd. nemá na škole co dělat. Pokud jim učitel M neumí vysvětlit a procvičit řešení základních úloh, platí totéž. Jediné, o čem je možné debatovat, je časová dotace nutná k vypracování testů a písemných prací. Je zajímavé, že protesty nejsou (nebo ne tak hlasité) vůči maturitě z cizího jazyka, že by tam náročnost zkoušky odpovídala standardům?

To Pytlik Blaha: Amen!

Ondřej Šteffl řekl(a)...
20. června 2012 v 17:26  

Charlie: Pokud učitel ČJ neumí žákům vysvětlit a ukázat, jak vypadá formálně úvaha, referát, vyprávění atd. nemá na škole co dělat.

Já s tím vůbec nepolemizuji.

Ale dokud takoví na školách jsou, nemůžeme za to trestat maturanty. Maturant není ani pokusný králík, ale ani rukojmí, které má zlepšit kvalitu učitelů.

Anonymní řekl(a)...
20. června 2012 v 18:37  

Ale dokud takoví na školách jsou, nemůžeme za to trestat maturanty. Maturant není ani pokusný králík, ale ani rukojmí, které má zlepšit kvalitu učitelů.
Maturanti však také nejsou banda nesvéprávných blbečků, kteří neví, na kterou školu se hlásili. Mnozí si své školy vybírali právě podle toho, aby se během "studia" pokud možno nepředřeli. Věta "u nás to budete mít lehčí" se dokonce stala náborovým heslem okresního státního gymnázia.
Ač učitel (a tedy neschopný hlupák), přesto dohlédnu k tomu, že věta Ale dokud takoví na školách jsou, nemůžeme za to trestat maturanty neznamená nic jiného než, že maturitu už navždy dostanou úplně všichni, protože Ti co nic neumí, měli prostě smůlu na špatné učitele a není možné, je za to trestat. Pak ovšem ale nebude ani ubývat špatných učitelů, protože jejich špatná práce nebude nikomu vadit. A ruku na srdce za 20000 měsíčně nic nedělat, není zas tak špatné zaměstnání. Snažit se pak budou jenom Ti, které z nějakého nejasného důvodu neopustil pocit, že by měli studenti něco naučit (což je ale krajně nerozumné, když na maturitu má nárok každý). Je to bludný kruh, který se prostě musí rozetnout. Chápu, že někteří "maturanti" jsou naštvaní, když před dvěma roky by to ještě bylo zadarmo, ale asi se nedá nic dělat.
Stejně těžké je to s odpovědností. Maturanti asi opravdu nemohou za současný rozklad našeho školství, ale jejich rodiče mezi viníky určitě patří. Za to, co se během čtyř let studia maturanti naučili, maturanti spoluodpovědní určitě jsou.
Špatné je, že se studenti o úrovni svého vzdělání dozví až u maturity. Testování na konci druháku by nebylo od věci (Ti prozíravější by mohli přestoupit a zkusit dva roky doopravdy studovat), ale dokážu si představit, jak by na to krasoduchové bojující proti testování reagovali.
Martin Krynický

Protiva řekl(a)...
20. června 2012 v 20:11  

Pro 20. června 2012 18:37:

Skvělá úvaha, perfektní závěry. Nemůže to někdo tady dát přečíst našemu neviditelnému-neslyšitelnému ministrovi školství? Nebo aspoň nechytrému premiérovi?

Zato pan Šteffl se nezapře. Nevím jestli kalí vodu ze ziskuchtivosti nebo z hlouposti, ale dělá to dobře.

Anonymní řekl(a)...
20. června 2012 v 20:27  

Pan ministr čte zřejmě spíše EDUIN:). Nic proti samozřejmě, protože je to "nezávislá organizace usilující o nestrannost a otevřenost".

Anonymní řekl(a)...
20. června 2012 v 20:37  

ze ziskuchtivosti nebo z hlouposti, ale dělá to dobře

No, nevím jestli dobře. I náš školník, když p. šteffla slyšel dnes v Radiožurnálu v podvečer agitovat, aby stát umožnil co největšímu počtu studentů maturitu (včetně všech možných a nemožných učebních oborů) prohlásil: no to je teda korunovanej b..ec. Nic jiného se nedá říct.

Anonymní řekl(a)...
21. června 2012 v 5:36  

Pane Krynický, vyjádřil jste to skvěle, moc Vás prosím, pošlete to i do médií, ministrovi.

Jan Hučín řekl(a)...
21. června 2012 v 8:32  

Ad Martin Krynický:
S vaším názorem bych stoprocentně souhlasil, pokud by státní maturita byla definovaná jako zkouška nepominutelných středoškolských minimálních znalostí a dovedností. Pak to opravdu může fungovat jako filtr před školní maturitní částí na zachycení flákačů a neschopných.

poste.restante řekl(a)...
21. června 2012 v 9:37  

Martin Krynický
Máte spoustu dílčích pravd, jen mám obavy, že z nich skládáte ne zcela přesný obraz.

Maturanti dozajista nejsou "bandou nesvéprávných blbečků". Na druhou stranu dle zákona nesvéprávnými byli, v době podávání přihlášky na SŠ. Mohli bychom diskutovat jaký podíl na rozhodování při výběru školy mají děti, rodiče a další vlivy okolí.
Souhlasím s tezí, že mnohá z těchto rozhodnutí byla motivována hledáním "cesty nejmenšího odporu". Je logické, že pokud nyní začneme "utahovat šrouby" vyvolá to bouřlivou odezvu. Přechodné fáze takové bývají.
Tím více ale vyvstává potřeba nezpochybnitelnosti systému hodnocení. Pokud samotný systém státních maturit objektivně selhává, zbytečně se tím dává do rukou munice těm, kterým dosavadní totální anarchie před zavedením SM vyhovovala. Mohou teď útočit na samotný princip státních maturit. A to je velmi špatně.

Špatní a dobří učitelé byli na školách vždy. Dokud maturitní zkoušku vykonávali jen žáci s předpoklady pro VŠ studium, tzv. "studijní typy", nevadilo to tak moc. Výborný žák se dokáže naučit i špatnému učiteli navzdory. Jenže pokud nyní maturuje cca 80 % populačního ročníku, některé problémy se více obnažují. Přesto si troufám ve všeobecnosti tvrdit, že za většinou neúspěšných maturantů nestojí jako příčina špatný učitel, ale spíše špatně se učící, většinou líný žák.
Letošní SM k tomu, bohužel, přidala také rozměr špatného zadání zkoušek (vyšší MA) a špatného hodnocení (PP ČJ).


Špatné učitele ale nelze "vyhnat" ze škol prostřednictvím státních maturit. Nelze "trestat" učitele za to, že právě on musí učit líné a neschopné žáky, ani žáky až u maturit za to, že měli "smůlu na neschopného kantora." Cesty k nápravě vedou jinudy, nežli primárně prostřednictvím SM. Myslím, že tohle měl na mysli pan Šteffl.

Nemyslím, že věci by nějak výrazně pomohlo nějaké další testování znalostí žáků třeba ve druhém ročníku. Systém je nyní rozkolísaný a bude chvíli trvat, nežli se "usadí". Pokud by do tohoto procesu začaly vstupovat další "sebeopravné mechanismy" motovivané průběžnými výsledky, rozkolébalo by to loďku našeho školství ještě víc. Nota bene, když si představím, že by někdo chtěl ovlivňovat situaci na základě výsledků testů organizovaných stejně tak "kvalitně" jako letošní maturity, nebo testování žáků 5. a 9. tříd. Pokud měřící člen ve zpětnovazebním řídícím okruhu měří špatně, systém to ovlivní spíše k horšímu.

Pytlik Blaha řekl(a)...
21. června 2012 v 9:42  

...jejich špatná práce nebude nikomu vadit,

protože je žádoucí, neboť

u nás to budete mít lehčí.

Z "učení" se stává "učitelování" jako zdroj obživy. Stejně jako veřejné funkce se už dávno nevykonávají pro veřejné blaho. "Funkcionaří se" místo, aby se "sloužilo".
A pak jen zíráme, co že se to vlastně děje.
Vzhůru, moralisti, nadešel náš čas!!!

Anonymní řekl(a)...
21. června 2012 v 10:48  

Poste.restante má jasno - za vše špatné může systém. Jenže systém tu vždy byl, je a bude, nestačí jen ukázat - on za všechno může. Systém dělají především lidé. Takže vše, co děláme se školstvím, je špatně... no, to toho víme.

systém je rozkolísaný a bude chvíli trvat, nežli se "usadí".
Ne, naše anarchií zničené školství je úhor, na nějž je třeba vjet kombajnem, kompletně zorat, pohnojit, zalít a dál opečovávat, aby dával plody. Žádné zakonzervování a stabilizování téhle hrůzy, to bychom to dopracovali. Jenže změn hlavně v myšlení lidí, a to poměrně radikálních, se mnozí z nás bojí, viďte.

Naprostý souhlas s p. Krynickým! Díky. TK

poste.restante řekl(a)...
21. června 2012 v 14:29  

Protože jsem několik let pracoval jako systémový analytik, jsem zvaklý se na problémy kolem sebe dívat systémově. Až doposud jsem považoval za pod úroveň diskutujících na tomto webu připomínat takovou samozřejmost, že systém ve školství je tvořen také jeho prvky, což jsou lidé.

Léta nejen na tomto fóru kritizuji, ale také navrhuji zcela konkrétní řešení - račte si dohledat.

Představa školních budov a především učitelů, na které vjede kombajn a pak je zoráme a pohnojíme mne každopádně zaujala. Můžete ji konkretizovat?
:-)

Mimochodem s panem Krynickým i já ve většině bodů souhlasím a také to ve svém příspěvku uvádím. Jen jsem považoval za vhodné některé záležitosti upřesnit.

Pokud mne považujete za osobu snažící se současný stav zakonzervovat, anebo majícího strach ze změn, pak jste na proklatě špatné adrese.

Ale protože mám i jisté zkušenosti se zaváděním změn, včetně těch systémových, dovoluji si tvrdit, že špatně provedená změna, stylem "Hurá akce" je mnohdy ještě horší, nežli předchozí stav. Namátkou mne napadá třeba zavádění ŠVP.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.