Státní maturita je věc minulosti. Za dob vlády KSČ to takto fungovalo, proč jsme se, ale k této socialistické maturitě vrátili? Proč stát dává monopol Cermatu a bere si maturity pod svůj špinavý plášť? Jako čerstvý maturant si dovolím na tato témata vyjádřit.
Z článku Ladislava Výsmeka v Blog.iDNES.cz vybíráme:
Nejprve něco o mých zkušenostech se státní maturitou. Písemné didaktické testy a slohy z češtiny a angličtiny pod hlavičkou Cermatu jsem psal již 2. a 3. května. S tím, že výsledky didaktických testů jsem se dozvěděl 15. května a výsledky slohů dostanu až zítra 7. června, což je o více než měsíc později. Zde kritizuji za neefektivitu a za psychické hrátky se studenty (nezapomeňme, že letos už se v ČR jeden maturující student zabil).
Přečtěte si: Státní maturita je škodlivý projekt
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
To mají umět všichni stejně dobře češtinu, angličtinu a od příštího roku i matematiku či druhý cizí jazyk?
Ano, všichni maturanti v České republice mají umět stejně dobře češtinu, angličtinu a od příštího roku i matematiku nebo informatiku nebo společenskovědní základ (druhý cizí jazyk tam není).
To mají umět všichni stejně dobře...?
Stejně dobře NE!
Ale v rozsahu čtyř klasifikačních stupňů ANO.
... a kdopak bude určovat ten rozsah těch 4 stupňů? Zelený? A jak to bude dělat?
... a kdopak bude určovat
Jsem, pane Šteffle, jen čistotný, přítulný učitel informatiky slyšící na jméno Pytlik.
Ve svých úvahách vycházím z povědomí, že na středních školách je klasifikace žáků stanovena stupni podle dosažené míry úspěšnosti. Např.
dostatečný - 30%
dobrý - 50%
chvalitebný - 70%
výborný - 85%
Myslím si, že na to mají v Cematu nějaký, za ta léta dobře vyvinutý softwáre.
Mládenče, Vy jste typická ukázka těch, co chtějí maturitu za každou cenu - bez námahy a snahy. A just, třeba si ji vysoudíme, viďte! Stačí někoho obvinit z porušování svobodného myšlení, a je to.
Zažil jste vůbec socialismus, že ho kritizujete tímto způsobem?
Státní maturita je jediný prostředek proti ignorantství ve vzdělávání. A že ho u nás máme fůru. Sami učitelé se tomu, jak vidno, nestačí divit.
Mimochodem, přečetl jste za své SŠ studium nějaké knihy? Já jen, že Vaše čéštin je opravdu síla.
Pytlik Blaha řekl(a), 6. června 2012 17:09...
Takže Zelený!
V tom je totiž ten problém. Udělat test, ve kterém budou mít skoro všichni 70 %, lze stejně dobře, jako test, ve kterém nikdo nepřelez 30 % - a pořád bude podle katalogů.
Udělat test...
A proč hned několik testů? Stačí udělat jen jeden a vtipně posouvat úroveň hodnocení.
Tušili jsme to vždycky a viděli jsme letos u vyšší úrovně matematiky jako veřejně přiznané řešení zpackané kvality odvedené práce.
Už by nás to nemělo nikterak rozrušit.
Popravdě na text článku samotný jsem považoval za zbytečné reagovat. Obsah ani forma nestojí za plýtvání časem na argumentaci, protože pokud by si autor dal práci a vygůglil si jen část debat, které jsme na tomto i jiných diskusních fórech vedli my i mnozí jiní, našel by snadno protiargumenty na většinu svých výhrad.
Tuhle diskusi už máme dávno za sebou a odpověď zní: Státní maturita ANO.
Pan Šteffl ale nadnesl mnohem podstatnější téma.
Myslím, že odpověď může klidně znít: Ať rozsah znalostí a pravidla hodnocení stanoví třeba CERMAT. Anebo někdo jiný, koho tím stát pověří, když je to tedy Státní maturita.
Klíčové je, že musí zveřejnit kompletní metodiku, způsob hodnocení, zkrátka úplná pravidla hry a to předem. A nesmí s nimi dodatečně manipulovat podle vlastní potřeby.
A že konkrétní hodnocení konkrétního studenta musí být přezkoumatelné a to odborně, a nikoliv správním úředníkem.
poste.restante řekl(a)...
Myslím, že odpověď může klidně znít: Ať rozsah znalostí a pravidla hodnocení stanoví třeba CERMAT.
To asi nemůže. Rozhodnutí o tom, zda neodmaturuje 1000 nebo 10000 nebo 20000 žáků středních škol je totiž zcela politické. Je omyl se domnívat, že rozsah znalostí vůbec může být odborné rozhodnutí. Nemůže!
Problematikou hodnocení písemných zkoušek se Cermat začal hlouběji zabývat někdy v roce 2002. Tehdy jsem byl členem týmu, jehož cílem bylo určit pravidla pro stanovení tzv. "cut-off score", neboli hranice "prošel/neprošel".
Po prvních sezeních týmu jsem byl zděšen. Místo aby diskuse začala ujasněním, CO se přesně testuje, podle JAKÝCH konkrétních požadavků a CO PŘESNĚ má být cílem testování, se rozběhla nekonečná jalová debata typu "já dávám za pouhých 50 % pětku", "já bych ji dala už za 60 %, protože je to maturita", "ale Holanďané mají 30 %, neměli bychom to na začátku udělat podle nich?"
Na moje námitky, že především záleží na tom, jak je nastavena obtížnost testu, jsem se dozvěděl, že "tohleto se bude řešit až potom". Po čtyřech podobných (velmi dobře placených) sezeních jsem to vzdal.
"Tohleto" není očividně vyřešené dodnes.
Nejvíce mi vadí argumenty typu „syn neudělal maturitu, nedostane se na vysokou školu“. Přece někdo, kdo neudělá maturitu (nebo ji udělá s amputací obou uší) přece na výšku nepatří. Kdy už konečně tu laťku náročnosti nasadíme tam, odkud jsme ji před léty shodili?
Ondřej Šteffl.
Myslím, že si rozumíme. Rozhodnutí o tom, kolik studentů nebo % studentů neodmaturuje, je bytostně politická záležitost. V podstatě jde o to, kolik propadnutých je ještě veřejností přijatelných, nebo "politicky průchozích".
Tak se zřejmě cut off score stanovuje nyní.
Já pořád žiji v iluzi, že by měl být stanoven rozsah požadovaných znalostí, metodika jejich ověření a pak už jen čekat, kolik studentů uspěje. Že by se zkrátka měl stanovit rozsah znalostí pro získání řidičského průkazu a nikoli procento které letos řidičák může dostat.
poste.restante řekl(a)...
7. června 2012 1:29
Vy žijte dost v noci...
Já pořád žiji v iluzi, že by měl být stanoven rozsah požadovaných znalostí, metodika jejich ověření a pak už jen čekat, kolik studentů uspěje. Že by se zkrátka měl stanovit rozsah znalostí pro získání řidičského průkazu a nikoli procento které letos řidičák může dostat.
Potíž je, že takové stanovení není o co opřít. Kdo a jak rozhodne diskusi, zda maturant má umět řešit soustavu tří lineárních rovnic nebo angličtinu na A1 nebo B2? O co se opře? U řidičáku je to zákon, který je třeba znát prakticky v úplnosti (asi na 90 %), a ten zákon odráží (sice nedokonale, ale přece) dlouholetou zkušenost s bezpečností silničního provozu.
V dobách minulých na obsahu maturity panovala jakási nepsaná shoda, ale dnes máme v RVP ZV jako cíle komptence... A tom, že nepanuje shoda svědčí i diskuse na ČŠ.
Psal jsem o tom trochu zde: http://www.eduin.cz/titulka/vrteti-maturantem/
... ale problém je hlubší, nejen že Cermat laťku mění a neumí a ani se nesnaží ji udržet, ale ono je její nastavení vždy jen a jen politické, a tudíž proměnlivé a nejisté.
Okomentovat