V květnovém čísle Romano hangos vyšly úvahy poslankyně za ČSSD Milady Emmerové v článku nazvaném „Zvláštní“ školy: k čemu nás přivedl rozsudek ze Štrasburku. Text MUDr. Emmerové vykazuje věcné neznalosti, obsahuje naivní úvahy, ale i nebezpečné předsudky. Docentka Emmerová ignoruje poznatky mezinárodních výzkumů i příklady dobré praxe na úrovni systémů i jednotlivých škol (včetně českých), které již více než deset let přesvědčivě ukazují, že vzdělávání může být společné i velice efektivní zároveň a že nejúspěšnějšími systémy jsou dokonce právě ty, které rozdělení populace podle výkonu oddalují do co nejpozdějšího věku, například po šestnáctém roce věku. Autorka reprodukuje některá ideová východiska části laické i odborné veřejnosti, která se úporně brání opatřením, jež by odstranila diskriminaci romských dětí v přístupu ke vzdělávání. Otevřeně přitakává zařazování romských dětí do základních škol praktických.
Z článku Anny Šabatové na ČSSD.cz vybíráme:
V této situaci přichází MUDr. Emmerová s úvahami, které nerespektují základní ústavní předpoklady - rovnost a nediskriminaci. Vybízí, aby praktické školy zůstaly zachovány, psychiku dětí je prý třeba ochránit před ničením zdravého sebevědomí, pokud by byly zařazeny bez diskusí do školy většinové. V praktických školách je jim lépe, protože nebudou stresovány a nebudou také zdržovat v „normální škole“ výukový proces nadanějších dětí. Romské děti mají sice práva, ale nemají schopnosti se vzdělávat v základní škole. Milada Emmerová se obává rozpadu „dosavadního školského systému, který považuje za dobrý, pokud je realizován rozumně“.
Přečtěte si: Společně do školy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
21 komentářů:
Dovolím se polemizovat.
Neexistuje evidence Romů, proto všechny údaje o počtu diskriminovaných žáků stojí na vodě.
To, že po Speciální škole pobíhá úředník od ombutsmana a znaleckým okem počítá tmavé hlavičky žáků není asi to pravé ořechové.
Pokud má někdo tvrdá data o inteligenci Romů ve srovnání s ostatními Čechy, prosím, ať je uveřejní. Nevěřím, že obě Gaussovy křivky jsou totožné.
Anička Šabatová se zbláznila už dávno. Její kecy o tom, že romské děti jsou stejně chytré jako neromské, jen mají v důsledku staletého útlaku jiné startovací podmínky jako by zaváněly čirým šílenstvím. Tito pravdoláskomilové jsou posedlí pácháním dobra a tudíž nebezpeční. Až sami romové pochopí, že jim tito aktivisti škodí a naháží je do Vltavy, pak se snad zablýskne na lepší časy.
Pokud má někdo tvrdá data o inteligenci Romů ve srovnání s ostatními Čechy, prosím, ať je uveřejní. Nevěřím, že obě Gaussovy křivky jsou totožné.
Je mi 45 a nikdo mi ještě inteligenci neměřil, přestože patřím k české většině. Mluvíte učeně, ale ani vy nemůžete znát žádná fakta. Pokud se nebavíme o vzdělanosti, pak vám musím sdělit, že jsem přesvědčen, že inteligence (v průměru všech svých složek) je mezi lidmi rozprostřena stejně bez ohledu na původ, rasu, náboženství atd. V každé lidské společnosti narazíte na blba i génia. Spíše bych lidi dělil na dobré a zlé. Každý máme svobodu se rozhodnout, i když do nás "autority" pumpují nesnášenlivost, povýšenost a předsudky všeho druhu.
Jirka 3. června 2012 18:25
Jste pomýlený a nevědomý naiva. Chcete-li tvrdá čísla o IQ Romů a Čechů (černochů, Židů...), čtěte zde: http://www.ivtt.net/
Vaše naivita by mohla být nahrazena poznáním, jste-li mu otevřen.
Paní Šabatová je politováníhodná osoba. Jenže militatntní blb je horší, než třídní nepřítel, takže pozor!
3. června 2012 18:25
Problém je genetický. Neustálé míchání bratranců a sestřenic je velmi podobné historii rodu Habsburků.
Naprosto nesouhlasím s tvrzením, že Romové jsou geneticky hloupější. Pravda je spíše taková, že každý Rom s IQ nad 100 se přestává k Romům hlásit, a tak prostým přirozeným výběrem IQ populace, která se hlásí k romským kořenům, klesá a pohybuje se převážně na levé straně Gaussovy křivky. A tento přirozený výběr stále probíhá.
1. Jsem zásadně proti tomu, aby mnohé děti byly oproti ostatním zvýhodňovány poskytováním speciální péče ve speciálních školách. To jest, speciální vzdělávací programy, nižší nároky, menší kolektivy, pedagogové s vyšší kvalifikací. Jen ať pěkně drtí matiku a světové jazyky všichni pospolu, ať si užijí hlídání lehce odrostlými sotva maturantkami.
2. Mnozí spoluobčané jsou víc než prudce inteligentní a dokáží vytěžit z našeho systému státní péče o sociálně zanedbané a nepřizpůsobivé vše, co vytěžit jde, zatímco jiní, méně inteligentní trumpeti chodí denně do práce i za minimální mzdu či plat.
3. Neexistují-li přehledy rozložení populace podle inteligence ve vztahu k etnickému původu, pak ti, co jimi argumentují, jsou lháři.
Pokud takové přehledy existují, pak jejich tvůrci a ti, co jimi argumentuji, jsou rasisti nejhrubšího zrna.
Onehdy jsem četl vědeckou práci jednoho, který dokazoval, že nejchytřejší a vůbec nejlepší jsou modroocí blonďáci.
Možná by se někteří diskutující chtěli přidat...
Což takhle přestat řešit problémy Romů, ale zabývat se problémy konkrétního žáka. Mně osobně je jedno, jestli má žák příjmení Novák, Kuzněcov, Demeter, nebo Dao.
Existují žáci, jejichž hendikep je intelektový. Pro ty představuje výuka v odpovídajícím prostředí jediné smysluplné řešení. Je jedno, jestli tomu budeme říkat Praktická, nebo Zvláštní škola. Jsou zde vytvořeny materiální i personální podmínky, které žádná běžná základní škola nemá šanci vytvořit, notabene při stávající úrovni financování. Jsou zde lidé, kteří jsou oddaní své práci a zaslouží naše uznání a poděkování.
Rušit takové školy může jen pitomec, kterému jde o jeho vlastní image a o tabulky výkazů, ale rozhodně mu nejde o žáky.
Existují žáci, jejichž hendikep je rázu sociálního. I Einstein by byl označen za dementního, kdyby se neuměl v 5 letech vysmrkat do kapesníku a neuměl slušně poprosit a poděkovat. Takovým žákům je třeba vytvořit systém vyrovnávacích tříd s menším početem žáků, asistentem učitele atd. Ale to jde i na běžné škole (školce) a není důvod je segregovat.
Pokud se začneme problémem skutečně zaobírat, řešení najdeme. Jen by museli problém řešit věcně odborníci se znalostí praxe a nikoliv ideologové se svými předsudky nebo naivitou, že nějaká od stolu vzniklá koncepce spasí svět a že jen tahle idea je správná.
Mám 3 děti. Mají stejný genetický původ a přesto je každé jiné. Mají různé předpoklady, talent i hendikep. Jedno třeba umí matematiku a druhé kreslit. Proto ke každému přistupuji jinak a nevěřím na univerzální pedagogické postupy.
Jste pomýlený a nevědomý naiva. Chcete-li tvrdá čísla o IQ Romů a Čechů (černochů, Židů...), čtěte zde: http://www.ivtt.net/
Pokusil jsem se dovzdělat a zbavit se své naivity. Našel jsem jen výkřiky povětšině vytržené z kontextu. Nebo porovnání inteligence na základě rozdílů školní klasifikace v řádu desetin (chudáci géniové). Nakonec jsem ucítil pach spáleného masa a uviděl pramínky vlasů a oční duhovky na tabulích. Děkuji nechci! Na tenhle způsob myšlení už mnohokrát v dějinách doplatili slušní, inteligentní, pracovití lidé, kteří byli především nevinní. Možná přece jen poupravím svůj přístup k lidem a světu. Lidi už nebudu dělit jen na hodné a zlé, ale přidám ještě kategorii zrůdy. Zlý člověk se chová špatně třeba proto, že neví a rozhoduje se špatně. Pořád je tam ještě naděje, že mravní zákon v nás se probudí. Zrůda vědomě zneužívá vědy k páchání zla. Děkuji, už nejsem naivní. Alespoň vím, že diskutéři na České škole jsou opravdu reprezentativní vzorek české společnosti.
Děkuji poste.restante. To je druhá půlka mého sdělení. Nechtěl jsem být dlouhý a navíc jste to napsal mnohem lépe, než bych to dokázal já. Pozoruji totéž na svých dvou vlastních a všech školních dětech.
Kdy už si konečně začnou ochránci práv dětí, veřejní i neveřejní, všímat dětí, jímž je každodenně pošlapáváno právo na klidný pobyt v prostředí, které není stresující neustálými ataky různých spratků, kteří se nechtějí chovat civilizovaně bez ohledu na barvu pleti, sociální původ, vyznání a politickou příslušnost? Kde se neustále nemusí někdo ukázňovat, okřikovat, kde nehrozí fyzické násilí, obtěžování a zneužívání ze strany spolužáků, kde nemusejí mít děti strach, co se zase uděje a kdo jim ublíží?
Kdy už si konečně začnou ti ochranářští dobrodějové všímat dětí, které ochranu opravdu potřebují?
Už jenom čekám, kdy někdo přijde s nápadem, že je vězňům upíráno právo na svobodu.
Zajímalo by mě, jestli je pro žáka z vyloučené lokality lepší vycházet ze 7.třídy ZŠ s pětkami, nebo ze SpZŠ z 9. třídy s jedničkami a dvojkami. Zažít úspěch v menším kolektivu, nebo stát opodál v narvané třídě?
Ti, co to "myslí dobře" s Romy jednají možná v dobré víře, ale spíše jim svou aktivitou škodí.
Vyrovnávací třídy v ZŠ- výborná myšlenka, kdo ale zaplatí asistenty, případně speciální učitele?
Evropská romská organizace vyhrála soud, který klasifikoval umisťování romů do praktických škol jako diskriminaci.
Evropská romská organizace vyhrála soud, který klasifikoval umisťování romů do praktických škol jako diskriminaci.
A vcelku oprávněně.
Mnozí Romové končili v minulosti ve zvláštních, posléze praktických školách nikoliv kvůli mentální či intelektové retardaci, ale právě z důvodů mizerné sociální vyspělosti. Prostě to pro systém bylo jednodušší. No tak se poslalo dítě do poradny, tam (ne)udělalo testy a bylo zařazeno.
Učitelé běžné školy se nemuseli s romskými dětmi trápit, vyhovovalo to většinou i jejich rodičům.
A propos testy. Kdybych dělal IQ testy v japonštině, nejspíš bych také nedopadl nejlíp. Jak dlouho trvalo, než někomu došlo, že spousta rosmských dětí nerozumí pořádně česky?
Jenže teď jsme svědky klasického vylévání vaničky i s dítětem. Prostě označíme praktické školy za základ všeho zla a naženeme všechny do běžných škol. Těm pro jistotu ještě strouhneme finance. Protože se musí šetřit, že jo.
Pak s velkou slávou schválíme v jednom kraji projekt na jednoho psychologa pro šest škol, který bude placený z evropských peněz. Tedy jen dočasně. No a můžeme se jít vyfotit do článku v novinách a na web MŠMT.
Kdyby tady byli u moci lidé se selským rozumem a ne jen nablblí účetní a ideologové, pak by si možná dokázali spočítat, o kolik peněz přichází celá společnost každým nevyužitým potenciálem jednoho dítěte. Jedno zda romského nebo neromského. Metodiku poskytne McKinsey. To už nemluvím o ztrátách důležitějších, tedy nevyjádřitelných v korunách.
To, mimochodem, platí i k poznámce kolegy Blahy, se kterým opět souhlasím. My proděláváme obrovské peníze naší budoucnosti ne v tom, za co ve školství "utrácíme" nyní. Ale v tom, jak jsme zařízli potenciál rozvoje našich dětí pitomým šetřením na podmínkách k jejich vzdělávání.
Každý gauner, který otrávil ostatním žákům i učiteli život ve třídě, každý nezvládnutý fracek, který zabránil ostatním ve výuce, každé dítě, které kvůli nevyhovujícím pomůckám nepochopilo učivo, představuje obrovskou EKONOMICKOU ztrátu pro naši budoucnost.
Kdy už to někomu dojde?
Příčina zařazování romských dětí do praktických škol není v nižší intelektuální úrovni žáků,nýbrž v sociální specifikaci. Řada dětí nezná některá slova, nesetká se s předměty používanými v majoritní rodině a hlavně nejsou vedeny rodiči k plnění obvyklých domácích prací,natož k učení. Pro rodiče je jednodušší poslat dítě do školy, kde se po něm tolik nevyžaduje, a hlavně se nevyžaduje nic po nich. Víte vy, že většina rodičů romských dětí si přeje školu praktickou, do budoucna nehledí. To je zakódováno již ve stovkách generací. Nějako se /a u nás zvlášť dobře/ uživí. Vždyť se uživili i tehdy kdyžještě kočovali a museli se hlásit na každí štaci policii. Už ve své domovině /Pandžábu/ patřili do nejnižší kasty.
spousta romských dětí nerozumí pořádně česky...
no já nechápu, proč všechny vietnamské děti rozumí česky výborně, i když jsou u nás třeba teprve druhou generaci?
proč všechny vietnamské děti rozumí česky výborně, i když jsou u nás třeba teprve druhou generaci?
Stejně se můžete ptát, proč mají japonské a korejské děti tak zodpovědný přístup k učení, zatímco černoši, anebo latinos v USA na školu kašlou?
Důvodů bude nejspíš více, ale hlavní je jeden. Primárně přístup dětí ke škole ovlivňují rodiče. V tomto ohledu nejspíš romská komunita výrazně za vietnamskou zaostává.
Odhalení příčin nám ale při hledání řešení moc nepomůže.
Pokud chcete čekat, až začnou romští rodiče nutit děti ke studiu, pak přeji hodně úspěchů a času.
Navazující otázka pak je, proč mají na hloupý přístup rodičů doplácet děti a potažmo na jejich zbytečné zaostávání i celá společnost?
Nebo máte lepší návrh?
Myslíte, že romské rodiče předěláte? V nějakém převýchovném táboře - třeba za peníze z grantu EU :)
Nikoliv, kdo je asimilace schopen a chce ji, ten už se dávno asimiloval - jsou to výjimky. Pro ostatní je nutné ponechat praktické školy nebo vyrovnávací třídy. Ale pod jednou střechou to nebude dělat dobrotu, na obě strany. Kvůli několika málo případům, kdy se neoprávněně romské dítě zařadilo do praktických škol, ačkoli bylo schopné vzdělávání, se bude s vaničkou vylívat dítě - zruší se skoro všechny. Je to naprostá hloupost.
Každý gauner, ... každý nezvládnutý fracek, ...
každý lajdák a flink, který není ze školy vyhozen, i když není schopen dostát původním požadavkům, které by na něj škola měla klást a který svým setrváváním demotivuje ostatní a dekultivuje prostředí a pracovní atmosféru ... atd. atd.
poste.restante:
ztrátu pro naši budoucnost.
Kdy už to někomu dojde?"
A co vlastně navrhujete? Mají tedy jít společně do školy, nebo ne?
Už jednou jsem napsal, že nerozlišuji žáky podle etnicity. Pokud je žák po všech stránkách, tedy mentálně, zdravotně, atd., schopen absolvovat školní docházku v běžné škole, není důvod, aby ji absolvoval na škole "neběžné". V některých případech je k tomu ale nutno vytvořit odpovídající podmínky a změny i na straně školy.
Ve škole pak má každý žák dodržovat stanovená pravidla.
Pokud tak nečiní, mají být uplatněna odpovídající výchovná a kázeňská opatření. Jejich stávající spektrum je nedostatečné a je třeba je rozšířit například o institut vyloučení z výuky. Především je ale nutno změnit současný systém financování, který motivuje školy k tomu, aby problémy místo řešení spíše zametaly pod koberec.
Okomentovat