Státní maturity stále nedají spát studentům ani učitelům. Nadále zůstávají předmětem dohadů profesorů a strachu studentů. Jihlavští kantoři mají na věc různý názor. Shodují se, že maturita úplně nefunguje.
Z článku Kláry Přibylové v Deník.cz vybíráme:
Jihlavští ředitelé i učitelé středních škol a gymnázií odvolání šéfa Cermatu Pavla Zeleného hlavně kvůli neúspěchu letošních státních maturit schvalují. Problém to podle nich ale zdaleka neřeší. „V odvolání šéfa Cermatu vidím jen personální změnu, která nic nového nepřinese," potvrdila Číhalová.
Přečtěte si: Pozdvižení kolem státních maturit stále nebere konce
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
18 komentářů:
A co na Karlovarsku a v Hodonine? To jste nam pane Wagnere s panem Fertekem jeste nestacili napsat. Sice melete prazdnou slamu, ale alespon sobe vytvarite pocit, ze neco vam nekonci. Obavam se, ze je to ale jina vlastnost, tez oznacovana za nekonecnou, ktera je vam v tomto ohledu vlastni.
Slohové práce ukázaly na dva zásadní problémy:
1) Učitelé, tzv. aprobovaní, neumějí učit a opravovat sloh.
2) Žáci jsou si svým případným neúspěchem vinni rovněž, protože nečtou a neučí se.
3) Jako bonus v podobě třetího problému přidávám: vyhodit ředitele Cermatu ze PŘIMĚŘENĚ NÁROČNOU ZKOUŠKU, tzn. "ne pro každé hovádko" problém mizerné úrovně maturantů neřeší ani dnes, ani do budoucna.
Vyhodit Zeleného je jako vyhodit teplměr za to, že je venku mráz a on to naměřil.
Státní zkouška dospělosti by měla být jiná pro gymnázia, střední odborné školy a výuční obory s maturitou.
SM by především měla být jen jedné úrovně a to povinně z ČJ, CJ a M. Tato úroveň by se náročností měla pohybovat mezi současnými dvěma úrovněmi.
U cizích jazyků je současná koncepce myslím přínosem a mohla by být zachována. U češtiny určitě didaktický test v režii státu, ostatní kromě témat slohu v režii školy (sloh by mohl časem být nahrazen např. jednotnou esejí s možností využít internetové zdroje). U matematiky je test nejjednodušší variantou, ale spíše bych se přikláněl k jednotně zadávané písemné práci tvořené např. 4 průřezovými komplexními úlohami.
Učnovské obory by maturitní být neměly vůbec, končilo by se jednotnou závěrečnou zkouškou. Kdo by chtěl dál studovat, tak jedině denním nebo dálkovým nástavbovým studiem.
Zdravotní školy dopadly vloni katastrofálně. Uvidíme, jak se jim bude dařit letos. Ve slohu měly téma šité na míru.
U nás sloh napsali všichni. Kde je chyba?
U nás také. Zajímalo by mě procento pp z českého jazyka, které byly hodnoceny 11 a méně body. Zatím nebylo zveřejněno. Přitom určité procento neúspěšných je normální a i při klasických maturitách běžné.
Pro Charlie:
"... sloh by mohl časem být nahrazen např. jednotnou esejí s možností využít internetové zdroje ..."
Kolik % eseji by bylo "psano" systemem Ctrl-Cizi+Ctrl-Vlastni?
Vyhodit Zeleného je jako vyhodit teplměr za to, že je venku mráz a on to naměřil.
Když tedy použiju Vaše přirovnání, tak Zelený je teploměr, který ukazuje -10 stupňů, když je venku + 10 stupňů. A takový teploměr zaslouží jen vyhazov.
Vzhledem k tomu, že i při letošních maturitách zadavatelé zadávali na stejných školách, kde učí se obávám, že Zelený ukázal -10 s ve skutečnosti je tak -20.
U nás sloh napsali všichni. Kde je chyba?
Buďto máte opravdu dobré studenty, anebo může být odpovědí skvělý příspěvek pana Bohdana v této diskusi:
http://www.ceskaskola.cz/2012/06/prectete-si-novy-sef-maturitnim-slohum.html
Procento neúspěšných studentů by dozajista byl velmi zajímavý údaj.
Dnešní zprávy uváděly přes 3000 stížností, z nichž údajně přes 95 procent je na slohové práce.
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/182720-cermatu-hrozi-kvuli-maturitnim-slohum-zaloby/
I kdyby mezi nimi bylo jen 10 procent takových, kteří uspěli ve všech ostatních částech SM, kromě písemných prací a jejich stížnost by byla uznána jako důvodná, bylo by to kolem 300 žáků. To je nepřijatelné.
Ad Protiva:
1) Učitelé, tzv. aprobovaní, neumějí učit a opravovat sloh.
Zajímavý závěr. Znamená, že všichni učitelé, kteří dosud učili a opravovali slohové práce to zjevně neuměli. Mnozí z nich tak činí již dlouho, někteří i přes 20 let. To samozřejmě není argument. Ale představa, že jeden cyklus školení hodnotitelů konečně otevřel vybraným češtinářům oči a má větší význam, nežli desetiletá praxe výuky, mi přijde hodně komická. Mnozí češtináři se odmítli účastnit hodnotitelské frašky v režii CERMATu. Přesto mohou kvalitu své práce doložit. Například mnohými úspěchy svých absolventů.
Přirovnání s teploměrem se mi velmi líbí.
Na základě diskusí s mnohými češtináři, které respektuji a jejichž práce si vážím, jsem nabyl přesvědčení, že letošní teploměr pro písemné práce byl zmetek.
Pokud na základě měření špatného teploměru budeme ohřívat vodu pro koupání miminek, mohlo by se stát, že některé opaříme. Nejspíš se tak i stalo.
Pan Bohdan to napsal pěkně, ale daleko pravdivější je text pod jeho příspěvkem.
Maturita není soutěž kreativního psaní, ale zkouška, kde má student prokázat, že rozlišuje mezi jednotlivými funkčními styly a je schopený jim přizpůsobit jazykové a stylistické prostředky. Asi by měl vědět, že v žádosti o místo nemá používat metodu volného toku vědomí a dialekt. Dobrý češtinář by toto měl své žáky naučit.
Nemohl by Cermat porovnat, jakou úspěšnost měly školy, které byly vloni veleúspěšné? A třeba i letos měly matematiku na 100%.
Zlata
Tak ještě jednou k teploměru: ať je "objektivně" +10 nebo -10, cermat ukáže jednou 5, podruhé 0, potřetí -5. Nemluvím o různých zkouškách v různých letech. Například výsledky didaktických testů byly ve dvou souborech (pdf pro tisk a xml pro import do vnitřního systému). Tyto soubory byly rozdílné! Nejen v nějakém desetinném místě, ale dokonce v celkovém hodnocení (pár žáků podle jednoho dokumentu prospělo, podle druhého neprospělo).
Tak už jen za tuhle chybu (a zdaleka není jediná) měl Zelený (a sním i šéf "výstupní kontroly" dat) vyletět.
Kolik % eseji by bylo "psano" systemem Ctrl-Cizi+Ctrl-Vlastni?
Rozhodně by se ale neúspěch tímto zaviněný odůvodnil snáze, než hodnocení současných slohů.
Ačkoli tady se přikláním k názoru Anonymního (20. června 2012 6:30), že maturita není soutěž kreativního psaní, ale zkouška, kde má student prokázat, že rozlišuje mezi jednotlivými funkčními styly a je schopený jim přizpůsobit jazykové a stylistické prostředky.
Jo, jo. Konečně jste i v češtině narazili na něco, co v matematice platí už dávno, že když použiji špatný vzorec nemohu dojít ke správnému výsledku.
Použiji-li špatný slohový útvar a nedržím-li se tématu, taktéž nemohu dojít ke správnému výsledku. Ono totiž skutečně nejde jen mlet páté přes deváté a utíkat od tématu a myslet si, že to stačí.
Anebo naopak... Letos se stalo, že student napsal nadpis "Palačinky sladké i slané" a pak "vařil" rajskou... S jakou známkou asi počítal? Nadávali jeho rodiče na fušerskou práci hodnotitele? Podal si žák odvolání s odůvodněním, že byl hodnotitel pod tlakem CERMATu?
Kreativita žáků musí mít své meze. Moje zkušenost- žák na téma stížnost občana na nepořádek v okolí školy si stěžuje na nekompetentnost vedení.
J.
Okomentovat