EDUin pro názornost publikoval příklad jedné maturitní slohové práce od zadání přes vypracování až k hodnocení. Jde o sken originálních dokumentů, z nichž jen vymazali jméno a číselný kód žáka. Anonymní figurant je student čtyřletého gymnázia v Praze, který se odvolává pro nízké bodové hodnocení své práce, které mu snižuje jinak vynikající výsledek maturity. Vadí mu především nesrozumitelnost hodnotících kritérií.
Z článku Tomáše Feřtka v EDUin.cz vybíráme:
Původně se počítalo, že každou písemnou práci budou kvůli větší objektivitě hodnotit dva hodnotitelé. Pak se od toho z finančních důvodů ustoupilo, letos jsou navíc hodnotitelé anonymní a hodnotící protokoly ukazují, že každý volí při hodnocení trochu jiný postup. Riziko subjektivního pohledu, o jehož důvodech se navíc nic nedozvíte, je tedy velmi vysoké. Další potíž je, že tyto dokumenty, jak je vidíte, budou jediným podkladem pro úředníka, který bude na krajském úřadě odvolání vyřizovat. Podle jakých kritérií to udělá, když zcela jistě nebude odborníkem na slohové útvary? Zřídí si učitelskou komisi? Kdo zaručí její kvalifikovanost?
Přečtěte si: Podívejte se, jak konkrétně vypadá hodnocení maturitní písemné práce
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Toto je maturitní písemná práce z Českého jazyka a literatury vyšší obtížnosti?? Necelé dvě strany textu? Hm..a předpokládám, že úvaha je hlavní slohový útvar, který mají žáci na výběr..Už se nedivím, že absolventi středních škol neumí skoro mluvit, natož psát obchodní dopisy.
Souhlasím s Biene, takový text bych se styděl odevzdat, natož někde držkovat, že mi bylo ublíženo.
Necelé dvě strany textu?
Bylo by možná dobré uvědomit si, že v zadání písemné práce se stanoví rozsah textu 200 - 250 slov.
Za pitomost zadání studenti nemohou.
Princip slohových prací z ČJ je co nejvíce potlačit vlastní názor a hlavně se držet předloženého textu, byť stupidního. Odklon od této strategie znamená výrazné snížení bodů. Takže se těm blábolům nedivme.
A hodnotitelé (dobrovolníci) jsou spokojeni, že se to takto dobře opravuje (téměř ANO/NE).
Zajímavá statistika by byla v korelaci výsledků z didaktických testů a slohových prací. Kolik studentů doplatilo na přitupělost témat a tento způsob hodnocení?
Někdo problémy měl, někdo vůbec ne. Aspoň je vidět, jak rozdílně se učí na různých školách a u různých učitelů. Když je některý student dobrý v jednom směru (technický např.), promíjí se mu a ulevuje v jiném, takže je kolikrát úroveň jeho češtiny hrozná, ale má jedničku. A někdo nemá úlevy žádné.
Někdo problémy měl, někdo vůbec ne.
To už tak bývá, že někdo se vejde do šablony a někdo "přečuhuje".
Kdo ví, jak by dopadla slohová práce Jindry Benetky z filmu Škola základ života?
Že různí učitelé učí různě a že různé předměty mají na různých školách a oborech různou "váhu", to je přece jasné. Jen jaksi nechápu, jak to souvisí s poněkud problematickým způsobem hodnocení písemných prací a některými, řekněme ne zcela zvládnutými zadáními témat "písemných prací".
(Nemohu si pomoci, ale musím použít uvozovky, protože já si pod maturitní písemnou prací přestavuji něco zcela odlišného.)
Mám pocit, že mezi studenty se stále nachází nezanedbatelné procento schopných, inteligentních a přemýšlivých jedinců. Pokud jsou tito z letošních písemných prací znechuceni, pak bych nad tím přemýšlel. A pokud jsou dokonce označeni hodnocením za podprůměrné, pak nejspíš nebude chyba na jejich straně.
Proboha, když čtu záznam o hodnocení písemné práce z jazyka českého, zůstávám v šoku. Co je to korespondence, lexiko, kompoziční, koheze, koherence? Proboha, co ta cizí slova dělají na dokumentu z mateřského jazyka? Proboha, pokud žák napíše 199 nebo naopak 251 slov, nedodržel zadání? Ten text či téma žáka není nezajímavý, nutí jej samostatně přemýšlet, uvažovat a to se v tomto státě prostě nenosí. Stát takové lidi nepotřebuje, potřebuje evidentně vychovat stádo ovcí.
Nevím, jaké bylo přesné zadání, ale práce není zase až tak špatná, jak zde je komentováno. Laskavě se uvědomme svoje pocity,stres a strach, které jsme prožívali my starší u maturit. Můj názor je ovšem ten, že hodnotit práci by měl profesor, který žáka dobře zná. Maturitní vysvědčení přeci není o tom, jak jsem konkrétně zvládl danou ústní či písemnou práci v ten daný okamžik. Maturitní vysvědčení by mělo být především obrazem toho, jak ten daný žák prospíval v horizontu celých čtyř let výuky ve škole. Nebo se mýlím?
Už sice něco pamatuji, jsem pro pokrok, ale tento systém mě zase tak pokrokový nepřipadá. Systém anonymního hodnocení, hmm, zatím, jak čtu jej provádí nějací "vycvičení" odborníci. Ti, jak jsem pochopil, nemají o kvalitách nebo celkových znalostech žáka ani ponětí. Co přijde po nich? Budou pak naše děti už jen hodnotit androidi, tedy nějací roboti s daným programem? Začínám se bát budoucnosti, ano, mám z ní strach. Takoví strach, o jakém píše student ve své práci.
Letos jsem maturoval a můžu Vám říct, že za těch 60 minut co na to je nedokáže většina lidí napsat 2 strany kvalitní slohovky, protože ji musí napsat na jeden zátah a na přípravu nějakého konceptu není dost času. Je tam sice 20 minut na výběr tématu, ale psát jsme během toho nemohli.
Okomentovat