EDUin publikoval obsáhlou diskusi, která vyšla v sobotní Orientaci Lidových novin. Nezabývá se jen aktuálním tématem státních maturit a požadavků premiéra na to, jakou funkci by měly po „opravě“ plnit, ale obecně plošným testováním jako jedním z rysů moderních vzdělávacích systémů. A klade si otázku: Je plošné testování moudrý trend, nebo samoúčelná buzerace?
Z diskuse v Lidových novinách/EDUin.cz vybíráme:
* LN Proč jsme si staletí vystačili bez testování, a teď je zcela nezbytné?
Anna Butašová: Zdá se, že zejména pod vlivem amerických pedagogických fakult se snažíme prosazovat testování i tam, kde by postačil pohovor nebo klasická písemka. Odvoláváme se přitom na exaktnost testování, aniž bychom si uvědomovali, že tahle disciplína vyžaduje poměrně vysokou odbornost a profesionalitu. V praxi se ovšem ve školství často setkáváme s testy, které se tváří jako špičkový produkt, ale v reálu nesplňují prakticky žádné z kritérií, jež dobré a opravdu funkční testy musí splňovat. Vezměte si jen, že různá ta specializovaná národní testovací centra vesměs amatérsky porovnávají neporovnatelné. Běžně míchají jablka s hruškami a vyvozují z toho dalekosáhlé závěry. U nás na Slovensku je snad nejoblíbenějším slovním spojením „finské školství“, aniž by si ovšem někdo připustil, že „finské školství“ nám nezajistí testy. Vím, že už mluvím dlouho, ale považuji za nutné k téhle otázce říci ještě jednu věc: Státní vzdělávací politika by měla definovat, jak hodnotit vzdělávací systém, a dodat k tomu, jaké znalosti mají mít žáci a studenti, kteří jej absolvovali. Pochybuji ale, že příslušní státní úředníci byť i jen přemýšlejí o souvislostech mezi obsahem studia a hodnocením jeho výsledků. U nás na Slovensku to lze názorně ilustrovat na prakticky permanentně probíhající vzdělávací reformě, pro niž je ovšem charakteristická absence představy, z jakého stavu vycházíme a do jakého cíle chceme dorazit. A řekla bych, že Slovensko není ve střední Evropě jedinou zemí, která tyhle problémy má.
Daniel Münich: Před deseti lety jsem napsal shodou okolností právě do Lidových novin článek, který na absenci shody o účelu státní maturity poukazoval jako na velký problém, který povede k tomu, že nakonec nebude k ničemu. A tak to také skončilo. Nová státní maturita, jako zkouška ve formě testů, byla dle mého názoru prosazena spíše z nostalgie starších dospělých po starých časech mládí než na základě racionálních úvah o jejím účelu a smyslu v současnosti.
Oldřich Botlík: Testování, především plošné, vůbec není nezbytné. Řekl bych dokonce, že naši politici a úředníci nedokážou pracovat ani s výsledky, které jim poskytují existující mezinárodní průzkumy získané opravdu profesionálním způsobem. Něco o tom vím, protože jsem sám spoluautorem soukromého projektu Kalibro, který jsme v roce 1995 spustili se dvěma cíli: podpořit inovativní školy v době, kdy potřebovaly zjistit, jaké mají výsledky změny ve výuce, do nichž se pustily. A současně ukázat učitelům, že si mohou klást jiné cíle než dosud. A že to všechno má smysl. Účast v našem projektu ale není povinná a ani případné horší výsledky nijak neohrožují školy a jejich žáky. Naopak jim dávají velmi podrobnou zpětnou vazbu.
Přečtěte si: O testovacím teroru a finské škole
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Oldřich Botlík: Zrušit (maturity) bez náhrady, samozřejmě. Víte, naše základní školy opouštějí každý rok desetitisíce žáků, kteří jsou v mnoha ohledech funkčně téměř negramotní. Stát musí svou pozornost soustředit hlavně na tohle. Už dnes máme zaděláno na obrovský ekonomický i sociální problém. Nechápu, proč s tím poslanci ani vládní úředníci téměř nic nedělají. Plošné testy páťáků a deváťáků přece nic nevyřeší.
Ale přece jen trochu nakopnou, pane Botlíku. Najednou se u nás začali mnozí rodiče zajímat o školu. Ještě se ale musí moc a moc přitvrdit, aby to vše mělo větší efekt. A kromě testování (přidat to chce ještě testování na konci každého ročníku a zveřejnit výsledky škol) hlavně více financí do škol, podporovat jejich vážnost na všech úrovních. A vrátit učitelům postavení - a vyžadovat, aby si je zasloužili. I na straně učitelů jsou obrovské rezervy.
Dokud budou pedagogické fakulty přijímat studenty s nejnižším IQ ze všech vysokých škol, můžeme se třeba přetrhnout a s úrovní vzdělávání nic neuděláme.
Dokud budou rodiče zajímat jenom známky místo skutečných dovedností a nepřevezmou ZPĚT svou odpovědnost, s úrovní vzdělávání nic neuděláme.
Dokud nebudou žáci více pracovat rukama a méně sedět u počítačů a nezískají tak "praktickou inteligenci" (není nad palec modrý od kladívka), s úrovní vzdělávání nic neuděláme.
Dokud budou pedagogické fakulty přijímat studenty s nejnižším IQ...
Je to začarovaný kruh. Pedagogické fakulty přijímají skoro každého zájemce, když ne na učitelské, tak na neučitelské obory. Prostě aby se uživily - jediné jisté finanční příjmy jsou na hlavu studenta, přijatého do 1. ročníku. Ped. fakulty jsou hluboce zadlužené a na rozdíl od jiných fakult nemají možnost si vydělávat ve spolupráci s firmami a podniky. Mnohé slibné projekty padly.
Když to vezmu z druhé strany, také z vlastní zkušenosti. Vyšší inteligence je v současném stavu výuky na ZŠ spíše nevýhodou. Takový jedinec se z neustálého snižování nároků a redukování učiva může i pomátnout na rozumu. Dnes aspoň to tak u nás odpoledne vypadalo - všichni kantoři zralí na ústav. Má-li současný učitel odolat a vydržet, měl by být spíše nepřemýšlivý tupec s bicepsy.
Má-li současný učitel odolat a vydržet, měl by být spíše nepřemýšlivý tupec s bicepsy.
To s těmi bicepsy, to jste tedy fakt přehnal.
Urážet se nenechám.
To Pytlik
Pardon, kolego, to jako že je máte, nebo nemáte? Nic si z toho nedělejte, ale začněte trénovat. Bicepsy mohou zdobit jak popeláře bez titulu, tak managera s pěti tituly. Pro oba jsou výhodou, pro učitele pak přímo nutností.
A učitelky???
Okomentovat