Přečtěte si: Nový šéf: Maturitním slohům chybělo druhé hodnocení

sobota 16. června 2012 ·

Chybám v hodnocení slohů letošních maturantů mohl částečně zabránit druhý hodnotitel, ten byl však již během příprav prvních státních maturit zrušen.


Z článku Jakuba Nováka v Aktuálně.cz vybíráme:

Hodnotitelé jsou zařazení do týmů, spadajících pod vedoucího hodnocení předmětu. Úkolem těchto vedoucích je potom kontrola, jež by měla zajistit srovnatelnost hodnocení.

"Tato aktivita Cermatu dokázala do jisté míry suplovat druhého hodnotitele," říká Zíka.

Přesto nevylučuje individuální chyby a selhání. "Pro tyto případy, s nimiž přirozeně zákonodárce počítal, je v legislativě upraven proces žádosti o přezkoumání výsledků nebo průběhu zkoušky," říká.

13 komentářů:

Ondřej Šteffl řekl(a)...
16. června 2012 v 16:03  

"Chybám v hodnocení slohů letošních maturantů mohl částečně zabránit druhý hodnotitel"

Hlavní chyba je v tom, že žáci ani mnozí učitelé pořádně nevěděli, co se bude hodnotit.

Kolik žáků vůbec nemělo příležitost si napsat takový sloh a nečisto, který by byl podle cermatích kriterii opraven?

To je další standardní (a celkem logický, že) požadavek na high-stake testování.

Kdopak jen ty maturity spustil, aniž si ověřil, že jsou splněny standardní požadavky?

Anonymní řekl(a)...
16. června 2012 v 16:18  

"žáci ani mnozí učitelé pořádně nevěděli, co se bude hodnotit"

Není pravda. Nutno dodat, že mnozí učitelé ani žáci nevědí, jak se píše sloh. Pokud vědí, a kašlou na pravidla, jen když tam nejsou hrubky, tak si tu pětku zaslouží stejně. Nebýt maturit, fušovalo by se to vesele dál.

Anonymní řekl(a)...
16. června 2012 v 17:53  

A byly všichni učitelé proškoleni, jak se opravuje CERMATí sloh? A učili to své žáky alespoň 4 roky?

Anonymní řekl(a)...
16. června 2012 v 18:10  

Pane Ondřeji Štefle, podle čeho soudíte, že "učitelé pořádně nevěděli, co se bude hodnotit"?
Já jsem to, češtinář s dlouholetou praxí, věděl s dostatečným předstihem a žákům udělil tato doporučení:

1. "Chraň vás pánbů, abyste psali jako Marcel Proust! Asociativní odskoky by v kritériu 1A a 1B by mohly být hodnoceny jako odklon od tématu, popřípadě od stylistického útvaru. Jaké hodnocení by obdržel Marcel Proust za Hledání ztraceného času?" Třída sborově odpověděla: "Nula bodů!"

2. "Chraň vás pánbů, abyste se pouštěli do složitých syntaktických experimentů. Souvětí se nesmí skládat z více než tří nebo čtyř vět. Jaké hodnocení by obdržel Marcel Proust za Hledání ztraceného času?" Třída sborově odpověděla: "Nula bodů!"

3. "Chápu, že vaší generaci jsou blízké radikální postoje a názory. Připouštím, že i mi jsou některé postoje ruských anarchistů 19. století velmi vlastní. Zvlášť, když přijde řeč na slovutnou organizaci CERMAT. Ale do maturitní práce to nebudeme co?" "Psát," odpověděla sborově třída.

4. "Surrealistické výpravy do oblasti lidské sexuality jsou zaručeným receptem na opakování maturitní slohovky v září. Představte si, že vaši práci posuzuje hodnotitelka s klimakteriem za zády a se stovkou neopravených slohovek na stole. Na vaše erotické zkušenosti nebude zvědavá. André Breton by dostal ze slohovky co?" "Nula bodů," odpověděla sborově třída.

5. "Pokud si zvolíte vypravování a rozhodnete se pro ich formu, nehrejte si na Bohumila Hrabala. Hovorový jazyk, obecná čeština a uvolněná syntax vám vykopají hrob. Rozumíte? Kontrolní otázka: jakou formu bude mít vypravování v ich formě psané z pozice Deža Červeňáka, absolventa dvou tříd ZŠ a obyvatele vsetínského čunkodomku?" "Spisovné češtiny,"zaburácela sborově třída. Kolik bodů by dostal Bohumil Hrabal za Taneční hodiny pro starší a pokročilé? ... Noo?" "Nula bodů," konstatovali maturanti.

6. "Co nejvíce vytočí hodnotitele maturitních prací? Tuší to někdo? Ne? Když ty vaše škrabopisy nemůže co? ... Ano, Pepíčku, nemůže přečíst ... Tak si vytáhněte papíry a tužky, budu diktovat:
"Ema má mísu, máma mele maso. Pište krasopisně, kdo bude škrábat, má za pět!"

7. "Postmoderní literatura, kterou jsme probírali, je zavrženíhodná věc. Žádný synkretismus, žádný relativismus. Pepíčku, víš, co je to synkretismus? Ne? To je spojování různých protikladných směrů a žánrů v jeden celek. To je u maturitních písemek naprosto nepřípustné! ... Co budeš psát, když si zvolíš například úvahu? No?" "Úvahu," odpověděl Pepíček.

Závěr: A pak, že učitelé nevěděli, co se bude hodnotit. Já jsem to věděl a tušil předem. A všichni mí maturanti slohovku "dali".

Že jsem jako češtinář sedmi instrukcemi naplival do ksichtu sobě i moderní literatuře? Koho to zajímá? A kdo mě bude hodnotit?

Bohdan

Anonymní řekl(a)...
16. června 2012 v 18:59  

Maturita není soutěž kreativního psaní, ale zkouška, kde má student prokázat, že rozlišuje mezi jednotlivými funkčními styly a je schopený jim přizpůsobit jazykové a stylistické prostředky. Asi by měl vědět, že v žádosti o místo nemá používat metodu volného toku vědomí a dialekt. Dobrý češtinář by toto měl své žáky naučit.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
16. června 2012 v 19:00  

Milý Bohdane,

je velká škoda pro propadnuvší žáky, že Vás CERMAT nenajal jako školitele učitelů...

Je to ovšem Sofiiana volba, chránit práva žáků nebo literaturu.

Anonymní řekl(a)...
16. června 2012 v 19:46  

Anonym v 18:50 "Maturita není soutěž kreativního psaní, ale zkouška, kde má student prokázat, že rozlišuje mezi jednotlivými funkčními styly a je schopený jim přizpůsobit jazykové a stylistické prostředky"
Škoda, že v matematice vyšší úrovně šlo o hledání jedinečných a velmi kreativních supertalentů. Jinak si nelze vysvětlit neúspěchy těch, kteří byli úspěšnými řešiteli soutěží.

Anonymní řekl(a)...
17. června 2012 v 0:39  

Anonymu v 19. 46: toto je diskuse k maturitnímu slohu. Vyjadřovat se k matematice neodvažuji.

Anonymní řekl(a)...
17. června 2012 v 13:05  

Cermat jako obvykle pohlíží na složitou problematiku zcela povrchně. Hlavní příčinou sporného hodnocení slohových prací není totiž absence druhého hodnotitele. Je jí představa, že člověk se ve škole promění v standardizovaný lidský zdroj a že vzdělání je sériově produkované zboží. Kus jako kus, jen s jiným výrobním číslem a na zakázku upraveným vnějším vzhledem. Toto je jeden ze závažných důvodů postupného poklesu úrovně vzdělání na našich školách. Nová maturita je jen dalším krokem "vpřed".
Karel Lippmann

Anonymní řekl(a)...
17. června 2012 v 16:29  

člověk se ve škole promění v standardizovaný lidský zdroj

Pane, byl jste někdy ve škole? Pokud ano, prozradíte nám, kolik takových jedinců chovajících se standardizovaně a prokazujících standardní dovednosti jste tam zahlédl? Pokud více jak pět kusů, byl jste zřejmě na gymnáziu. Zvu vás na naši základku. To uvidíte věci.

Pytlik Blaha řekl(a)...
18. června 2012 v 15:01  

kolik takových jedinců chovajících se standardizovaně ...

No, právě že nemnoho. Ale jednorázové centrální testování si je žádá. K tomu patrně pan Lippman směřuje, a tak nebuďte, prosím, na něj příkrý přespříliš.

Anonymní řekl(a)...
18. června 2012 v 17:24  

centrální testování si je žádá...

Domnívám se, že testování samo, jsouc neživá bytost, nežádá ničehož. Pokud by žádalo, museli by mít všichni žáci stejné řešení a stejný počet bodů..? To by to testování pak popíralo samo sebe, se mi jeví.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. června 2012 v 9:14  

všichni žáci stejné řešení a stejný počet bodů

Zdá se, že to je oním cílem:
1. stejné řešení - není jiného,
2. stejný počet bodů - všichni nejméně.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.