Přečtěte si: 2 x 7 statečných ministra Fialy pro revizi maturit

čtvrtek 21. června 2012 ·


S velkým zájmem mnozí čekali na to, jaké bude složení komise pro revizi maturit, kterou sestavoval nový ministr Fiala. Seznam členů komise zveřejnil server Česká škola. Výběr komise je jedním z prvních kroků ministra Fialy a vypovídá především o něm a způsobu jeho práce. Předjímat závěry komise nyní by bylo bláhové, na ty si budeme muset počkat. Můžeme se však na základě složení komise zamyslet nad tím, na jaké otázky komise může odpovědět a k čemu ji naopak chybí odborné kompetence.


Z článku Davida Gregera v EDUin.cz vybíráme:

Co však můžeme od takto složené komise očekávat a k čemu se naopak komise nebude umět vyjádřit, neb k tomu nemá odborné kompetence a ani podklady? Neznáme přesné zadání od ministra pro komisi (třeba jej taky Česká škola brzy zveřejní?). Myslím si, že komise může odpovědět například na otázky: K čemu potřebujeme maturitu a jaké jsou její cíle? Jaký model maturity tyto cíle nejlépe naplní (a v konkrétní podobě se jedná i o otázky: Má být jedna maturita pro tři typy středních škol? Mají být dvě úrovně obtížnosti? Má být součástí maturity slohová práce? Jakou roli a podobu má mít školní část maturit? … a jiné a další. Na takové otázky může komise mít dostatek odbornosti a taky její heterogenita a zapojení politiků může živit naději v rozumný a především udržitelný konsensus, je-li reálné k němu v této skupině dojít. Škoda, že jsme toto neudělali v době, kdy se maturita spouštěla. Pozdě bycha honiti!  Tak aspoň do budoucna: Možná, že by pak podobně složená komise mohla již s předstihem odpovědět na stejnou otázku i v případě cílů a nastavení modelu pro testování žáků v 5. a 9. třídách, aby časem jiný ministr nemusel jako v případě maturity sestavovat podobnou komisi až ex post, až v případě, že se vyskytnou potíže s ostrou realizací plošného testování. Kritiků nastavení modelu testování 5. a 9. ročníků je již nyní mnoho, stejně jako tomu bylo u spouštění maturit.

10 komentářů:

Protiva řekl(a)...
21. června 2012 v 11:30  

Pan ministr Fiala se jmenováním této komise hrdě přihlásil k Dobešovu odkazu...

Anonymní řekl(a)...
21. června 2012 v 12:47  

Copak, chybí vám tam nějaký odborář?

Anonymní řekl(a)...
21. června 2012 v 15:19  

Chybí mi tam odborníci. Komise je politická úderka s úkolem, který je nadlidský. Výsledek bude určitě stát zato.

Anonymní řekl(a)...
21. června 2012 v 15:50  

Doporučení- zrušit dvě úrovně. Angličtina je myslím v pořádku, jen to papírování při ústní zkoušce je hrozné. V českém jazyce- 25 děl, trochu víc "češtinářský" didaktický test, hodnocení písemné práce nezávislými hodnotiteli. Češtináře na to proškolit e-lerningem.

Anonymní řekl(a)...
21. června 2012 v 18:38  

Centrální hodnotitelé jsou proškoleni - tři celovíkendové semináře a tříměsíční e-learning. Vzhledem k tomu, že každý, kdo mluví česky, si myslí, že umí ohodnotit slohovou práci, a každý češtinář si myslí, že je nezávislým hodnotitelem po rychlokurzu pořádaném před dvěma lety, bylo by dobré posílit nezávislost hodnocení PP z českého jazyka dvěma hodnotiteli. Äni by se to nemuselo příliš prodražit, neboť při tomto postupu lze ohodnotit více prací za hodinu.

Anonymní řekl(a)...
21. června 2012 v 19:14  

Češtináři ovšem na rozdíl od učitelů cizího jazyka nedělali před dvěma lety certifikaci. Tudíž si každý nadále hodnotil, tak jak chtěl.

Anonymní řekl(a)...
21. června 2012 v 19:56  

Češtináři a jazykáři se školili a certifikovali úplně stejně.
Vyzývám k uveřejnění článku pana Kostečky. Konečně pravdivý pohled.

Anonymní řekl(a)...
21. června 2012 v 21:04  

to Anonymní 19:56
Možná jsme se špatně pochopili: u češtinářů neproběhla před dvěma lety certifikační zkouška, která by ověřila, jestli bodují v rámci etalonu (patrně by to vzhledem k počtu češtinářů bylo náročné...), nicméně se to učili a s kritérii seznámeni byli, to jsem rozhodně nechtěla popřít. U jazykářů byly zkoušky tvrdší: museli se u hodnocení ústní i písemné zkoušky vejít do etalonu.

Anonymní řekl(a)...
22. června 2012 v 5:35  

Paní kolegyně, ověřte si to i u jiného zdroje. Školení i certifikace pro jazykáře i češtináře probíhaly naprosto stejně.Myslím, že jako učitel ČJL -ANJ to mohu porovnat nejlépe.

Anonymní řekl(a)...
22. června 2012 v 19:53  

Něco jako komisi zřizoval již v roce 2007 tehdejší ministr Ondřej Liška: rozprava a tisk.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.