S velkým zájmem mnozí čekali na to, jaké bude složení komise pro
revizi maturit, kterou sestavoval nový ministr Fiala. Seznam členů
komise zveřejnil server Česká škola.
Výběr komise je jedním z prvních kroků ministra Fialy a vypovídá
především o něm a způsobu jeho práce. Předjímat závěry komise nyní by
bylo bláhové, na ty si budeme muset počkat. Můžeme se však na základě
složení komise zamyslet nad tím, na jaké otázky komise může odpovědět a
k čemu ji naopak chybí odborné kompetence.
Z článku Davida Gregera v EDUin.cz vybíráme:
Co však můžeme od takto složené komise očekávat a k čemu se naopak
komise nebude umět vyjádřit, neb k tomu nemá odborné kompetence a ani
podklady? Neznáme přesné zadání od ministra pro komisi (třeba jej taky
Česká škola brzy zveřejní?). Myslím si, že komise může odpovědět
například na otázky: K čemu potřebujeme maturitu a jaké jsou její cíle?
Jaký model maturity tyto cíle nejlépe naplní (a v konkrétní podobě se
jedná i o otázky: Má být jedna maturita pro tři typy středních škol?
Mají být dvě úrovně obtížnosti? Má být součástí maturity slohová práce?
Jakou roli a podobu má mít školní část maturit? … a jiné a další. Na
takové otázky může komise mít dostatek odbornosti a taky její
heterogenita a zapojení politiků může živit naději v rozumný a především
udržitelný konsensus, je-li reálné k němu v této skupině dojít. Škoda,
že jsme toto neudělali v době, kdy se maturita spouštěla. Pozdě bycha
honiti! Tak aspoň do budoucna: Možná, že by pak podobně složená komise
mohla již s předstihem odpovědět na stejnou otázku i v případě cílů a
nastavení modelu pro testování žáků v 5. a 9. třídách, aby časem jiný
ministr nemusel jako v případě maturity sestavovat podobnou komisi až ex
post, až v případě, že se vyskytnou potíže s ostrou realizací plošného
testování. Kritiků nastavení modelu testování 5. a 9. ročníků je již
nyní mnoho, stejně jako tomu bylo u spouštění maturit.
Přečtěte si: 2 x 7 statečných ministra Fialy pro revizi maturit
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Pan ministr Fiala se jmenováním této komise hrdě přihlásil k Dobešovu odkazu...
Copak, chybí vám tam nějaký odborář?
Chybí mi tam odborníci. Komise je politická úderka s úkolem, který je nadlidský. Výsledek bude určitě stát zato.
Doporučení- zrušit dvě úrovně. Angličtina je myslím v pořádku, jen to papírování při ústní zkoušce je hrozné. V českém jazyce- 25 děl, trochu víc "češtinářský" didaktický test, hodnocení písemné práce nezávislými hodnotiteli. Češtináře na to proškolit e-lerningem.
Centrální hodnotitelé jsou proškoleni - tři celovíkendové semináře a tříměsíční e-learning. Vzhledem k tomu, že každý, kdo mluví česky, si myslí, že umí ohodnotit slohovou práci, a každý češtinář si myslí, že je nezávislým hodnotitelem po rychlokurzu pořádaném před dvěma lety, bylo by dobré posílit nezávislost hodnocení PP z českého jazyka dvěma hodnotiteli. Äni by se to nemuselo příliš prodražit, neboť při tomto postupu lze ohodnotit více prací za hodinu.
Češtináři ovšem na rozdíl od učitelů cizího jazyka nedělali před dvěma lety certifikaci. Tudíž si každý nadále hodnotil, tak jak chtěl.
Češtináři a jazykáři se školili a certifikovali úplně stejně.
Vyzývám k uveřejnění článku pana Kostečky. Konečně pravdivý pohled.
to Anonymní 19:56
Možná jsme se špatně pochopili: u češtinářů neproběhla před dvěma lety certifikační zkouška, která by ověřila, jestli bodují v rámci etalonu (patrně by to vzhledem k počtu češtinářů bylo náročné...), nicméně se to učili a s kritérii seznámeni byli, to jsem rozhodně nechtěla popřít. U jazykářů byly zkoušky tvrdší: museli se u hodnocení ústní i písemné zkoušky vejít do etalonu.
Paní kolegyně, ověřte si to i u jiného zdroje. Školení i certifikace pro jazykáře i češtináře probíhaly naprosto stejně.Myslím, že jako učitel ČJL -ANJ to mohu porovnat nejlépe.
Něco jako komisi zřizoval již v roce 2007 tehdejší ministr Ondřej Liška: rozprava a tisk.
Okomentovat