Podívejme se za hranice, co tam považují za hlavní cíle vzdělávání

středa 27. června 2012 ·

U každého důležitého kroku v oblasti školství je třeba zvažovat, zda odpovídá cílům vzdělávání, jak jsme si je stanovili. Platí to například i pro státní maturitu a plošné testování.


V souvislosti s debatou o zavedení plošných testů na základních školách a změnách ve státní maturitě upozorňuje EDUin na důležitost stanovení cílů vzdělávání. Této oblasti se věnuje jen stručně školský zákon. V porovnání s ním jsou cíle ve srovnatelných vzdělávacích systémech stanoveny s jasnější orientací na sebevědomí, vlastní aktivitu a schopnost přizpůsobit se měnícím se podmínkám.

Jak své cíle vzdělávání definují jiné vzdělávací systémy:

Nový Zéland: Cíle jsou definovány čtyřmi pojmy: Celoživotně učící se, Sebevědomý, Angažovaný, Propojený.

Austrálie: Používá trojlístek pojmů – Úspěšný učící se, Sebevědomý a tvořivý jedinec, Aktivní informovaný občan.

Skotsko: Sebevědomý jedinec, Tvůrce (funkční) hodnoty, Odpovědný občan.

Singapur: Řídící své učení, Sebevědomá osoba, Dobrý pracovník, Zapálený občan.

V podrobnějším popisu těchto cílů je často kladen důraz na proměnlivou budoucnost, na níž musí školství člověka připravit. Proto je tak častý důraz na sebevědomí, sebepoznání, vlastní aktivitu a samostatnost při studiu. Častý je i důraz na životní pohodu a duchovní hodnoty. (Zdroj: Výstup z komparace cílů vzdělávání zemí: Nový Zéland, Austrálie, Skotsko, Singapur, Švédsko, zpracovalo Scio 2012)

Náš školský zákon říká, že obecnými cíli vzdělávání jsou (kráceno):

  • rozvoj osobnosti pro osobní a občanský život a výkon povolání,
  • získání všeobecného vzdělání a odborného vzdělání,
  • pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu,
  • uplatňování principů sociální soudržnosti a rovnosti žen a mužů,
  • utváření vědomí vlastní národní a státní příslušnosti a respektu identitě druhých,
  • poznání kulturních hodnot a uplatňování znalostí o životním prostředí a o bezpečnosti a ochraně zdraví.

Celé znění najdete v paragrafu 2 Školského zákona ZDE.

Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl: „Asi nejzajímavější položkou při srovnání cílů vzdělávání u nás a ve vybraných zemích je sebevědomí. To v našem konceptu cílů zcela chybí. Podobně jako jasná orientace na budoucnost a schopnost přizpůsobit se měnícím se podmínkám světa. Nejde jen o samoúčelné slovíčkaření. Jasné pojmenování cílů pomáhá posoudit efektivitu zaváděných vzdělávacích nástrojů. Můžeme přemýšlet například o tom, jestli zaváděné testování na základních školách přispěje k aktivnější a samostatnější práci učitelů a žáků, nebo naopak povede spíš k pasivitě a poslušnému naslouchání, čehož si žádá stát prostřednictvím centrálně zadávaných testů."

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
27. června 2012 v 9:15  

Já se těm mladým nedivím, že se nechcou učit. Oni se nechtějí totiž učit ve škole, jinak se celý život člověk učí .. ať chce nebo nechce. A proč se jim nedivím? Návrhy, které tady padají jsou furt "ode zdi ke zdi". Sebevědomých občanů máme dost, zejména mezi politiky. Občanskou poslušnost a národní hrdost nelze pěstovat v prostředí, kde životní hodnoty jspu na úrovni pudů. Demokracie v rukou právního státu a sebevědomých právníků je jako Babylonie před pádem věže. A vyxtváření respektu ke všem těmto identitám je postupná sebevražda. (Tím rozhodně nepodněcuji k nenávisti.)
Prostě když novináři vytrhávají slova a věty z kontextu, tak občan běsní, ale když jsou cíle vzdělávání vytrženy nejen z kontextu reality, ale i ze smyslu věcí, tak výzkumáky udělají mezi laxními rodiči a vyhořelými učiteli dotazník... a mezi deváťáky znalostní testy.

Ano titulovaných máme dost, ale kam se poděl selský rozum?

(obyčejný člověk)

Anonymní řekl(a)...
27. června 2012 v 9:37  

(obyčejný člověk)
27. června 2012 9:15
- politici ale vůbec nejsou sebevědomí!!!!

jinak singapůr - skvělý, samořídící učení ANO SOUHLAS

Ondřej Šteffl řekl(a)...
27. června 2012 v 13:28  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Ondřej Šteffl řekl(a)...
27. června 2012 v 14:53  

Anglicky je to selfconfidence - lépe česky by bylo sebedůvěra, ne sebevědomí.

Jinak o singapurských cílech jsem psal zde: http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=15500

Anonymní řekl(a)...
27. června 2012 v 15:04  

Pane Šteffle, nebylo by tam něco z bližšího našeho okolí, třeba v Evropě? Kolikpak našich absolventů škol bude žít a pracovat mezi Singapůrci?
A to srovnání taky kulhá - sebedůvěra Východoasiata je z úplně jiného ranku, než naše české sebevědomí. Je díky výchově na téměř nulových hodnotách - ostatně to české se jí v jistých ohledech může blížit. Na rozdíl od nich nemáme být až tak na co hrdí.

Pytlik Blaha řekl(a)...
28. června 2012 v 9:03  

Singapur... Zapálený občan

A klasifikační stupně?
- Sršící
- Plápolající
- Tak akorát na špekáčka
- Zkomírající
- Teplý popel

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.