U každého důležitého kroku v oblasti školství je třeba zvažovat, zda odpovídá cílům vzdělávání, jak jsme si je stanovili. Platí to například i pro státní maturitu a plošné testování.
V souvislosti s debatou o zavedení plošných testů na základních školách a změnách ve státní maturitě upozorňuje EDUin na důležitost stanovení cílů vzdělávání. Této oblasti se věnuje jen stručně školský zákon. V porovnání s ním jsou cíle ve srovnatelných vzdělávacích systémech stanoveny s jasnější orientací na sebevědomí, vlastní aktivitu a schopnost přizpůsobit se měnícím se podmínkám.
Jak své cíle vzdělávání definují jiné vzdělávací systémy:
Nový Zéland: Cíle jsou definovány čtyřmi pojmy: Celoživotně učící se, Sebevědomý, Angažovaný, Propojený.
Austrálie: Používá trojlístek pojmů – Úspěšný učící se, Sebevědomý a tvořivý jedinec, Aktivní informovaný občan.
Skotsko: Sebevědomý jedinec, Tvůrce (funkční) hodnoty, Odpovědný občan.
Singapur: Řídící své učení, Sebevědomá osoba, Dobrý pracovník, Zapálený občan.
V podrobnějším popisu těchto cílů je často kladen důraz na proměnlivou budoucnost, na níž musí školství člověka připravit. Proto je tak častý důraz na sebevědomí, sebepoznání, vlastní aktivitu a samostatnost při studiu. Častý je i důraz na životní pohodu a duchovní hodnoty. (Zdroj: Výstup z komparace cílů vzdělávání zemí: Nový Zéland, Austrálie, Skotsko, Singapur, Švédsko, zpracovalo Scio 2012)
Náš školský zákon říká, že obecnými cíli vzdělávání jsou (kráceno):
- rozvoj osobnosti pro osobní a občanský život a výkon povolání,
- získání všeobecného vzdělání a odborného vzdělání,
- pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu,
- uplatňování principů sociální soudržnosti a rovnosti žen a mužů,
- utváření vědomí vlastní národní a státní příslušnosti a respektu identitě druhých,
- poznání kulturních hodnot a uplatňování znalostí o životním prostředí a o bezpečnosti a ochraně zdraví.
Celé znění najdete v paragrafu 2 Školského zákona ZDE.
Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl: „Asi nejzajímavější položkou při srovnání cílů vzdělávání u nás a ve vybraných zemích je sebevědomí. To v našem konceptu cílů zcela chybí. Podobně jako jasná orientace na budoucnost a schopnost přizpůsobit se měnícím se podmínkám světa. Nejde jen o samoúčelné slovíčkaření. Jasné pojmenování cílů pomáhá posoudit efektivitu zaváděných vzdělávacích nástrojů. Můžeme přemýšlet například o tom, jestli zaváděné testování na základních školách přispěje k aktivnější a samostatnější práci učitelů a žáků, nebo naopak povede spíš k pasivitě a poslušnému naslouchání, čehož si žádá stát prostřednictvím centrálně zadávaných testů."
6 komentářů:
Já se těm mladým nedivím, že se nechcou učit. Oni se nechtějí totiž učit ve škole, jinak se celý život člověk učí .. ať chce nebo nechce. A proč se jim nedivím? Návrhy, které tady padají jsou furt "ode zdi ke zdi". Sebevědomých občanů máme dost, zejména mezi politiky. Občanskou poslušnost a národní hrdost nelze pěstovat v prostředí, kde životní hodnoty jspu na úrovni pudů. Demokracie v rukou právního státu a sebevědomých právníků je jako Babylonie před pádem věže. A vyxtváření respektu ke všem těmto identitám je postupná sebevražda. (Tím rozhodně nepodněcuji k nenávisti.)
Prostě když novináři vytrhávají slova a věty z kontextu, tak občan běsní, ale když jsou cíle vzdělávání vytrženy nejen z kontextu reality, ale i ze smyslu věcí, tak výzkumáky udělají mezi laxními rodiči a vyhořelými učiteli dotazník... a mezi deváťáky znalostní testy.
Ano titulovaných máme dost, ale kam se poděl selský rozum?
(obyčejný člověk)
(obyčejný člověk)
27. června 2012 9:15
- politici ale vůbec nejsou sebevědomí!!!!
jinak singapůr - skvělý, samořídící učení ANO SOUHLAS
Anglicky je to selfconfidence - lépe česky by bylo sebedůvěra, ne sebevědomí.
Jinak o singapurských cílech jsem psal zde: http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=15500
Pane Šteffle, nebylo by tam něco z bližšího našeho okolí, třeba v Evropě? Kolikpak našich absolventů škol bude žít a pracovat mezi Singapůrci?
A to srovnání taky kulhá - sebedůvěra Východoasiata je z úplně jiného ranku, než naše české sebevědomí. Je díky výchově na téměř nulových hodnotách - ostatně to české se jí v jistých ohledech může blížit. Na rozdíl od nich nemáme být až tak na co hrdí.
Singapur... Zapálený občan
A klasifikační stupně?
- Sršící
- Plápolající
- Tak akorát na špekáčka
- Zkomírající
- Teplý popel
Okomentovat