Sumář tezí k diskusi o maturitním standardu v oblasti informatika (INF) a informační a komunikační technologie (ICT).
- Skládání maturitní zkoušky z informatiky probíhá na školách v profilové části nejčastěji formou ústní, na SOŠ je oblast ICT ověřována i při závěrečných zkouškách vybraných oborů a při praktické zkoušce, na ostatních školách bývá dle dispozic školy zařazován maturitní předmět s ohledem na zvyklosti výuky ve škole. Forma ústní bývá v některých případech nahrazena formou obhajoba maturitní práce dle platné vyhlášky. Forma ryze písemné zkoušky se ve školách v profilové části neobjevuje.
- Ve společné části maturitní zkoušky jsou platné katalogy požadavků pro tento zkušební předmět vyhlášené MŠMT a CERMATem z roku 2010. Pro jarní termín MZ rok 2013 mohou dle platné legislativy žáci volit jako třetí povinný předmět ve volbě matematika, občanský a společensko-vědní základ a informatika. Katalogy v platném znění schvalovalo MŠMT na základě odborné diskuse pracovních skupin a ve spolupráci s kurikulárními ústavy – tehdy NUOV a VÚP.
- CERMAT pověřený přípravou společné části, pracuje na modelu informatiky ve společné části v této podobě
- Teoretická část zkoušky bude realizována klasickým didaktickým testem na 45 minut; test je složen jen z uzavřených úloh.
- Praktická úloha bude realizována na ICT technice školy v aplikacích používaných ve výuce v čase 75 minut; úlohy musí nabízet nezávislost na konkrétním programovém vybavení školy; test je složen z úloh, jejichž výsledkem jsou soubory, které následně hodnotí proškolená síť raterů CERMATu.
- S ohledem na pravidla počítačových učeben bude CERMAT popisovat cestu, jak minimalizovat rizika nepříznivého průběhu zkoušky (např. zamezení sdílení souborů, zajištění záložních pracovišť a podobně). Zajištění funkčnosti ICT techniky bude ale plně na odpovědnosti školy; CERMAT bude nabízet metodická doporučení a příklady dobré praxe pro školy, které budou potřebovat s nastavováním pravidel bezpečnosti a spolehlivosti svých PC učeben.
- U praktické úlohy bude školám nabídnuto více běhů konání zkoušky tak, aby se více rozprostřel zájem jednotlivých žáků v případně omezeném počtu PC učeben školy.
- Zkouška je plně otevřena širokému portfoliu operačních systémů a aplikací proprietárních či volně šiřitelných. Základním měřítkem je fakt, že výuka daných nástrojů ve škole probíhá v souladu s licenčními podmínkami daného softwaru.
- Při volbě tohoto maturitního předmětu pro každého jednotlivého žáka ve společné i profilové části je nutné brát v úvahu zejména následující
- Pozice oblasti informatiky a ICT v rámci výuky na škole. Zkušební předmět INF a ICT je definován katalogem jako striktně průřezový. Ze strany žáka je tedy nutné se orientovat ve všech 9 celcích katalogu příslušné úrovně a i samotný test musí obsahovat průřezově úlohy na všechny tyto celky katalogu.
- Srovnatelnost s jinými kvalifikačními rámci. Výklady standardu výkonu minimálním či optimálním v oblastech ICT a INF se velmi různí s ohledem na široký záběr RVP oblasti ICT a INF a také díky různému druhu kvalifikace učitelů informatiky přímo na školách. Různorodost výkladu dokumentů RVP i nejasné stanovení standardu žáka základní školy má za příčinu, že formativní vliv zkoušky z INF a ICT bude značný. I přesto je vhodné na standardech nadále pracovat a hledat také souvislosti se zahraničními modely ověřování ICT (a INF) gramotnosti.
- Mezioborové přesahy. Zejména oblast ICT bývá často ve školách vyučována průřezovým a mezioborovým způsobem. Je zřejmé, že většina z těchto aspektů je neslučitelná se zárukou, že katalog maturitního předmětu musí popisovat průřezově znalosti a dovednosti žáků napříč všemi maturitními obory bez ohledu na znalosti z jiných oborů (které by musely být předem jasně v katalogu informatiky deklarovány). CERMAT proto v rámci svých úloh bude prosazovat větší pojetí ICT oblasti jako řešení problémů za pomocí ICT technologií. Mezioborové souvislosti se v úlohách mohou objevovat jen do té míry, pokud odkazují na příslušné znalosti a dovednosti žáka školy základní (např. matematika při práci s tabulkovým procesorem a podobně).
- Nejasná návaznost na znalosti a dovednosti základní školy. V informatice je složité nalézt sdílený pohled na přidanou hodnotu střední školy, pokud neexistuje shoda o tom, jak z hlediska výkonu žáka (míra znalostí, dovedností, konkrétních výtvorů v digitálním portfolio a podobně) vstupuje na střední školu žák po devítileté školní docházce. Věřím, že v této diskusi je možné pokračovat, například jako v případě minimálního standardu vyvíjeného v roce 2011 pracovní skupinou MŠMT.
- Ke spolupráci na úlohách i dalších dokumentech CERMATu jsou průběžně zváni aktivní učitelé informatiky a ICT koordinátoři, kteří sdílejí mezi sebou zkušenosti z výuky předmětu, ze zajištění ICT techniky a pomáhají nastavit celý rámec ověřování ICT a INF ve společné části maturitní zkoušky. CERMAT přijímá průběžně zájemce o role autorů či revizorů testových úloh, ratery souborů, školy s možností nabídnout své žáky k pretestům úloh.
- Se školami a odbornou veřejností se bude v létě 2012 pokračovat ve veřejných diskusích o obsahu připravených testových sad a o proveditelnosti modelu zkoušky jako celku.
CERMAT ve spolupráci s VÚP v Praze v roce 2011 uspořádal větší veřejnou diskusi o pozici ICT ve vzdělávání na SŠ, na diskusi neparticipovalo dostatek účastníků, její závěry si však můžete přečíst na stránce http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=5175.
Závěrečná poznámka: „Děkuji všem učitelům, kteří se účastnili v týdnu od 18. června 2012 seminářů ke stavu přípravy maturity z informatiky. Jako jedna z připomínek se ukázala potřeba škol více sdílet náměty na činnosti v hodinách a na to, jak činnost žáka hodnotit. Věřím, že obec učitelská v informatice najde platformu na sdílení zkušeností z výuky a vzájemnou výměnu zkušeností. Základní volba pro žáka s technickým či přírodovědným zaměřením pro třetí povinný předmět je složitá a musí být vysvětlována a podporována modelem maturity ve škole jako celku – té „státní/společné“, tak i té profilové. Názory VŠ k pojetí vyšší úrovně dle platných katalogů vnímám jako možnost sladit očekávání VŠ od absolventů SŠ a umožnit zvolit jednotný jazyk o vstupních požadavcích maturantů z ICT (a INF) do studia na VŠ. V obou úrovních obtížnosti je nasnadě diskutovat o očekávaných znalostech a dovednostech v ICT maturantů při vstupu na pracovní trh.“
Převzato z blogy.rvp.cz
2 komentářů:
Informatika je z průřezových předmětů rozkročena na středních školách snad nejvíce ze všech. Na některých školách je to stěžejní oblast, na jiných trpěný přívažek výuky.
Velice rozdílné jsou už vstupní znalosti žáků. Hodně dokáže ovlivnit i taková drobnost, že na některých školách se vyučuje psaní na klávesnici a na jiných nikoliv.
Motivace "hacknout maturitu" bude asi také hodně silná.
Bude to asi hodně zajímavé a jen doufám, že se nám tu nechystá další blamáž státní maturity. Uvidíme, co se s tím dá ještě udělat.
Informatika 2013?
Snad jen dvě otázky:
1. Na kolika školách asi tak s touto skutečností pracovali už od prvního ročníku příštích maturantů?
2. Kolik žáků celkem se asi tak pro Informatiku rozhodne?
A třetí doplňková:
3. Má Cermat k dispozici nějaký kvalifikovaný odhad?
Okomentovat