Ondřej Neumajer: Mýty a mylnosti o ICT ve vzdělávání

pondělí 11. června 2012 ·

Článek se zabývá problematikou obecně oblíbených omylů s nimiž je spojeno využívání informačních a komunikačních technologií v učení a ve vzdělávání.



Problematika využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) v učení a ve vzdělávání je stejně jako jiné obory lidské činnosti opředena mnoha mýty. Kde jinde nežli ve vzdělávání bychom ale měli být schopni s nimi úspěšně bojovat? Někdy nám k tomu pomáhají výsledky pedagogického výzkumu, někdy postačí vlastní šedá kůra mozková v kombinaci s vlastními zkušenostmi z učení a výuky.

Pokusit se pochybovat o poznatcích, které jsme považovali za samozřejmé a triviální, je přirozenou součástí lidské osobnosti a mělo by být i důležitým principem práce učitele. Možná zjistíte, že některá tvrzení jste dosud mlčky přijímali jako fakta, nikdy o nich nepřemýšleli a přitom je dovedete na základě vlastní zkušenosti při troše snahy vyvrátit.

Seznamte se s následujícími deseti tvrzeními a zamyslete se nad tím, proč je autor přesvědčen, že se jedná o mýty či miskoncepce. Pokuste se o nich diskutovat s kolegy.

  1. Využívání ICT je dnes ve výuce zcela běžné.
ČŠI ve školním roce 2010/11 zjistila, že na základních školách nebylo ICT vůbec využito v 78,7 % navštívených hodin, pouze ve 4,5 % byla u neinformatických předmětů zaznamenána přímá práce všech dětí s ICT. Na středních školách nebylo ICT využito v 67,3 % navštívených hodin, přímá práce všech žáků byla zaznamenána v 8,3 % případů (i zde nejsou do statistiky započteny hodiny informatických předmětů).

Má-li žák přístup k počítači na základní škole přibližně každou dvaadvacátou hodinu, nelze to považovat ve výuce za zcela běžné.
  1. ICT samy o sobě nejsou cílem výuky, jsou POUZE prostředkem výuky.
Tvrzení velmi časté. Nejčastěji jej pronášejí lidé, kteří tím chtějí říct, že počítače by se neměly povyšovat nad osobnost učitele. S tím lze v mnoha ohledech souhlasit, ovšem pouze za předpokladu, pokud se tím autor takového výroku nesnaží zastřít své nedostatečné kompetence ke smysluplnému využívání ICT. Technologie jsou nejen prostředkem moderního (rozuměj dnešního) vzdělávání, ale i samotným učivem a vzdělávacím obsahem (stejnojmenného vzdělávacího oboru). Tedy tím, co někteří učitelé mylně označují za cíl výuky. Stejně jako je kniha součástí základních literárních pojmů v učivu Českého jazyka a literatury a dále se učí a pracuje s ní v jiných vzdělávacích oborech, jsou i ICT součástí jiných vzdělávacích oborů a jsou tedy učivem. Kniha i ICT jsou tedy prostředkem i učivem.


Žádné učivo totiž není cílem, ale pouze prostředkem pro dosažení stanovených očekávaných výstupů žáků! Seznamte se s cíli základního vzdělávání, které jsou popsány v RVP ZV.
  1. Učivo je s ICT pro žáky přitažlivější.
Využívání technologií ve škole je pro mnoho žáků přitažlivé. Ovšem, není to samotné učivo, ale především použité metody a formy práce s těmito technologiemi, které děti přitahují více, nežli tradiční a běžný přístup. Dětem poskytují technologie nový „hlas“ na vyjadřování (webové stránky, blogy, podcasty), nové způsoby vytváření dynamických výstupů (YouTube, Lip dub, Glogster), podporují rozvoj strategií učení a mohou poskytovat nové sociální interakce (např. sociální sítě). Činnostní a interaktivní charakter práce s technologiemi je přitažlivější nežli výklad učitele. To vše je pro zvídavé děti lákavé.
  1. Hlavním způsobem využití ICT ve výuce je naučit děti hledat na Internetu.
Mnoho učitelů si možné používání ICT ve svém předmětu spojuje především s vyhledáním určité informace na Internetu. To by měl být ale pouhý začátek. Následovat musí kritické posouzení zdroje, jeho relevance a informační hodnoty, následně ověření informace z dalších nezávislých zdrojů. Dále by měla být informace vhodně začleněna do práce studenta či týmu, řádně vysvětlena a okomentována, uveden její původní zdroj. Výsledné dílo by mělo být prezentováno způsobem, který umožňuje ostatním žákům ho sdílet, komentovat a vyjadřovat se k němu. Právě zpracování informací je navíc oblastí, ve které mohou studenti uplatnit tolik vyžadovanou tvořivost. Využívání ICT konstruktivním či konstruktivistickým způsobem, tedy vytváření, zkoumání, objevování, vyjadřování, konstruování a remixování je pak oblastí, do které by měli učitelé přednostně směrovat svoji pozornost v jakémkoli vyučovacím předmětu.

Hledání informací na Internetu je dnes díky zvyšující se intuitivnosti a inteligenci vyhledávačů stále jednodušší, další zpracování informací ale vyžaduje stále větší pozornost a důslednost. Proto je potřeba se ve výuce zaměřovat i na tuto část práce s informacemi a snažit se technologie používat konstruktivisticky.
  1. Masivnější používání ICT ve výuce nastane, až nastoupí více mladých absolventů pedagogických fakult do škol.
Dlouhodobě se ukazuje, že na pedagogické využití ICT nemá vliv věk ani délka pedagogické praxe učitele. Mladí absolventi fakult vzdělávajících učitele sice mají lepší ICT kompetence v oblasti základních funkčních dovedností, tedy ovládání práce s textem, tabulkami, práce na Internetu, ale v zařazování ICT do výuky tápou stejně, jako jejich déle vyučující kolegové. Smysluplné je tedy intenzivní vzdělávání a další formy podpory učitelů, kteří dnes ve školách pracují.

Celý článek na Spomocník.RVP.cz

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
11. června 2012 v 8:20  

Nezbývá mi než Vám dát za pravdu.

Jenom přidám pár vlastních zkušeností nasbíraných za 20 let z pozice ICT koordinátora školy.

1. Využívání ICT je dnes ve výuce zcela běžné.
Ani za 20 let intenzivní snahy, kterou provázelo množství školení a několik realizovaných projektů, se mi nepodařilo přimět učitele 1. stupně na naší škole ICT technologie smysluplně využívat. Přitom právě pro 1. stupeň je nejvíce dobře zpracovaných výukových programů. Mentalita mých kolegyň je však v tomto směru neprůstřelná. Když jsem dělala akci pro rodiče, na které si zkoušeli výukové programy v naší PC učebně, podivovali se nad tím, že se ve výuce nepoužívají. Možná to budou oni, kdo učitelky rozkýve. I když o tom vcelku pochybuji.

3. Učivo je s ICT pro žáky přitažlivější.

Využívání výukových programů otravuje většinu žáků ještě více, než když používáte křídu a tabuli. V PC učebně se totiž nedá jen tak sedět a bezmyšlenkovitě opisovat z tabule, ale vyžaduje to samostatnopu práci a snahu. Tohoto jsou však schopni dnešní žáci jen výjimečně. Prezentace v hodině začnou záhy brát jako úplnou samozřejmost a podobně jako doma koukají bezmyšlenkovitě na televizi, koukají takto i na prezentaci ve škole. Učitel se nadře úplně stejně.

5 Masivnější používání ICT ve výuce nastane, až nastoupí více mladých absolventů pedagogických fakult do škol.

Mnozí z nich neumí ani s Wordem (příklad našeho mladého chemikáře). Dalším chybí metodické zkušenosti. Ono to také není až tak jednoduché zařadit ICT metodicky do výuky, aby to bylo k užitku a ne ke škodě. Chybí kvalitní školení i kvalitní příprava na VŠ.

Jirka řekl(a)...
11. června 2012 v 10:47  

To 11. června 2012 8:20

Protože Vám z pozice ICT koordinátora s dvacetiletou praxí musím dát v mnohém za pravdu, říkám si, kdy už se začne to naše školství měnit z vyšších pater do nižších. Střední školy po nás chtějí dobře připravení studenty. Vysoké školy to chtějí po středních. Mohli bychom po pedagogických a jiných fakultách chtít dobře připravené učitele? Tím by se kruh uzavřel a všichni bychom si uvědomili, jak musí všechny stupně spolupracovat, aby na konci dlouhé cesty stál opravdu vzdělaný člověk. Pak už jen vtáhnout do procesu rodiče žáků a můžeme začít testovat.

poste.restante řekl(a)...
11. června 2012 v 12:47  

Přidal bych mýtus šestý.
6. Masivní investice do ICT zkvalitní výuku.
Patřím mezi ty, kteří dlouhodobě kritizují podfinancování školství a ICT ve školách dvojnásob. Když ale občas narážím na "misionáře" hlásající, že nákup interaktivních tabulí, nebo notebooků pro všechny učitele i žáky pozvedne úroveň výuky jaksi samo o sobě, mám chuť střílet. Témeř vždy se za podobnými tezemi skrývá zájem nějaké "spřátelené" dodavatelské firmy, která chce zvýšit odbyt.

Bez systémové podpory a hlavně investic do vzdělávání učitelů samotných jde o vyhozené peníze.

Jako učitel nepotřebuji notebook, který za 3 roky stejně zastará a nejpozději po 6 letech bude nepoužitelný.
Stačí mi "velké" PC v kabinetě, a v učebně, ideálně propojené v síti. Pro přenášení dat na práci domů flashdisk, nebo vzdálený přístup do školní sítě.
Investice v řádu pětiset korun, v porovnání s cca 12 000 na nový notebook.
V kontextu mýtů 1. - 5. jsou jakkoliv velké prostředky vložené do nákupu IT techniky rovny potěmkinovským vesnicím. Nová učebna s počítači vypadá hezky na fotce v regionálním plátku, či na školním webu. Ale je naprosto k ničemu, pokud nebudou TRVALE vyčleněny také prostředky na nákup SW, školení učitelů, obnovování poškozené a zastarávající techniky. O běžných provozních nákladech nemluvě.

Anonymní řekl(a)...
11. června 2012 v 17:58  

Přesně tak.

Anonymní řekl(a)...
11. června 2012 v 18:17  

...pokud nebudou TRVALE vyčleněny také prostředky na nákup SW, školení učitelů, ...

A nutno dodat: pokud ředitel nezaměstná takové učitele, kteří mají o inovace obsahu a forem výuky zájem a jsou ochotni něco nového zkusit, než nad tím prostě jen mávnou rukou.

Anonymní řekl(a)...
12. června 2012 v 6:54  

až nastoupí více mladých absolventů pedagogických fakult do škol

Posledního absolventa jsem u nás ve škole viděl před 7 lety. Současní učitelé mají do důchodu zhruba 20 let. Počet žáků neustále klesá a klesat bude i nadále. Získat místo je opravdu štěstí a náhoda. Musím však přiznat, že většina kolegů umí s PC dobře pracovat.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2012 v 23:12  

Uf. Letos jsem nastoupil na jistou SOŠ. Jako učitel ICT. Nestačím se divit, na jaké úrovni jsou učitelé. Kde je SIPVZ? Kde jsou výsledky školení? Učitelé mají k sebevzdělávání horší přístup, než žáci.... ano ano... taky říkají: A k čemu mi to bude? ... Počítačová učebna je odkládacím prostorem na žáky. Pan řídící musí náhle odjet na ouřad? Tak se žáci pošlou na počítačovou učebnu. Pančitelce se dneska nějak nechce učit? Pustí svěřence na počítače. A tak já jako učitel ICT mám se třídou 2 hodiny týdně, v jiných hodinách si tito žáci odsedí na počítači 5 - 10 hodin. Samozřejmě čas tráví na facebooku nebo spolužácích. Když jsem panu řídícímu vysvětloval, že je jen otázka času, kdy dojde k průseru, kdy si nějaké dítko domluví během vyučování na facebooku rande s pedofilem, nebo jen když si někteří aktivní rodiče všimnou času návštěv na facebooku, měl jsem pocit, že mě řídící vůbec nechápe. Koukal někam do kouta a považoval mě za tvora z jiné planety...

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. června 2012 v 16:55  

a považoval mě za tvora z jiné planety...

Inu, však také jste.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.