Když už i premiér Nečas řekne, že státní maturity jsou mrtvé, je to pěkný průšvih. Zahrabat je úplně, nebo ze zombie udělat živý projekt?
„Tento model státních maturit je podle mého názoru mrtvý,“ prohlásil v
úterý premiér Petr Nečas (ODS). Vzhledem ke všem potížím a povadlé
důvěře v maturitu má asi i pravdu. Ale jako by rázem zapomněl, že právě
jeho vláda vpustila mátožného „zombíka“ do oběhu, abychom se drželi
temného slangu. Projekt státních maturit se připravuje 15 let, pohltil
odhadem 1,5 miliardy korun (sic!) a podle některých poslanců ODS –
například lékaře Borise Šťastného – jej máme místo amputací raději úplně
zakopat...
Jsou ale státní maturity opravdu natolik špatný projekt, nebo by mu
místo zahrabání prospěla jen nějaká plastická operace? „Ministerstvo
školství považuje za důležité, aby maturita ve formě státní zkoušky
probíhala i nadále. Zda bude zachována v současné podobě, nebo dozná
nějakých změn, bude výsledkem jednání odborné pracovní skupiny a
zjištění auditu, který bude na Cermatu zahájen v nejbližších dnech,“
řekla ČESKÉ POZICI mluvčí Kateřina Savičová. Jasno bude až na podzim.
Po čtrnácti letech odkladů a příprav – od chvíle, kdy v roce 1997
Pavel Zelený promýšlel změnu maturit v jisté hospodě –, je exministr
školství Josef Dobeš (VV) loni prosadil, ač sám kriticky říkal, že vidí
spoustu chyb. Ty se měly odstraňovat postupně. Sám Dobeš, jenž zavádění
maturit nechal auditně prověřit, před rokem dle ČTK
hovořil „o podezření na manipulace při zadávání veřejných zakázek nebo
jejich umělém dělení na menší či proplácení nedodaných služeb“. Audit s
analýzou chystá i současný ministr školství Petr Fiala.
Ten si již za odvolání ředitele Cermatu vyslechl svoje. „Audit už
jsem udělal a ministr (Fiala) ho tam má. Stejně jako můj podnět na
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) a finanční úřad. To gesto je populistické,
nemanažerské a zbabělé. Je to jenom zakrytí něčeho,“ řekl poslanec
Dobeš. Podle něho podlehl ministr Fiala tlaku, který na něho byl kvůli
maturitám vyvíjen. „Deset akademických titulů nenahradí gram odvahy,“
řekl na Fialovu adresu ve vysílání ČT24 Dobeš. Bylo by pokračování v
maturitách spíše kurážné, nebo bláhové?
Minulost: Dlouhá nekromantská operace
Maturitní zombík se rodil dlouho. Projekt jednotné maturity, jež by nastavila národní hodnotící laťku a byla vstupenkou k vysokoškolskému studiu (doma i v zahraničí), vzešel ze sond MATURANT z let 1997 až 2000. A od té doby nakypěl v maturitní zkoušku, která si letos vyžádala náklady ve výši 207 milionů korun. O bohulibém záměru, jenž se dostává na podobnou kolej (v tunelu) jako elektronické zdravotnické knížky IZIP, se vedou sáhodlouhé polemiky kritizující mimo jiné enormní finanční náročnost.Občan se diví i žasne. Stále nevíme, jak je možné, že slovenští sousedé dokážou státní maturity pořídit násobně levněji – jeden ročník tam přijde asi na deset milionů korun, jak připomněly třeba Lidové noviny v příloze Akademie. Z praxe se u Slováků ukázalo, že vhodnějším řešením je jen jedna úroveň obtížnosti. „Vysoké školy vítají sjednocení úrovní. Odpadá jim složité přepočítávání mezi lehčí a těžší úrovní maturity,“ řekla LN Romana Kanovská, šéfka slovenského Národního ústavu certifikovaných měření vzdělávání. Tamní slohové práce – letošní hlavní téma maturit v Česku – jsou sice centrálně zadané, ale opravované učiteli ve škole.
Vzhledem k březnovému nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), který uvedl, že loňská maturita byla nejméně o 90 milionů dražší oproti předpokladům, navíc ani najisto nevíme, jestli máme maturitu dražší než Slováci 20 krát nebo přímo 30krát. Místo 193 milionů odhadovaných Zeleným totiž měla částka šplhat až k 300 milionům, přičemž nezajistila dva klíčové požadavky – otevírat dveře na univerzity a srovnávat úroveň vzdělání napříč Českem.
Do roku 2011 bylo dle NKÚ vydáno na státní maturity 916,7 milionu korun (včetně 276,4 milionu z peněz Evropské unie). To vlastně není až tak hrozné, poněvadž v ČR lze za takový obnos pořídit jen jeden kilometr dálnice... Dá se však říct, že proplacení maturit z fondů EU není úplně jisté. Příkladem budiž audit Evropské komise z 16. prosince 2011, který má ČESKÁ POZICE k dispozici a jenž se zabývá neuznatelnými výdaji v projektu reformování maturit. České straně je vytýkáno nejen proplácení cestovních výloh a ubytování mimo zápis, ale i nákup nesmyslných termosek a podobně.
Celý článek na webu ČESKÁ POZICE
14 komentářů:
Nevím, jaká je kvalifikace pana Rychlíka nebo, což je možná podstatnější, jaké jsou motivace pana Rychlíka ke kompilování ( opsaní se opravdu nedá hovořit)podobných výtvorů. Kompilovat opakovaně a stále dokola kdysi vyslovené a následně vyvrácené skutečnosti, jako například trapné obviňování s termoskami a džbánky, může opravdu jen někdo, kdo buď nemá schopnost porozumět realitě nebo někdo, kdo realitě rozumět nepotřebuje, protože se ji snaží podobnými cancy vytvářet. Není ani špetky příčiny k tomu, aby se o maturitách mluvilo mezi odborníky jako o neživém projektu. Tento projekt je natolik multiparametrický ( a jak uvedl nový ředitel Cermatu Jiří Zíka, je i zákonem v této podobě ukotvený), že posuzovat se musí ve své celistvosti a nehodnotit celý projekt podle vyzobaného nedostatku. Například projekt informačního systému pro MPSV má chyby a není a nebude mrtvý, protože nic lepšího není k dispozici. A nebude, protože ti, kteří kritizují jednotlivosti - a to často oprávněně - nevidí celek.
Ano, Cermat udělal chyby, ale agregoval do dnes takovou míru zkušeností, že v oboru nemá rovného partnera k odborné diskuzi.
Dokážu si představit, že je "mrtvá" současná podoba, která vychází nadstatndardně vstříc všem skupinám handicapovaných spoluobčanů. Těm, kteří cancají o skvělé centrálně zadávané maturitě za Husáka, nechť si uvědomí, že tyto občany tehdejší systém jednoduše ze svých úvah vytěsnil. A je na místě připomenout Paretovo pravidlo, které říká, že 20% projektu SM požírá 80% nákladů právě pro uzpůsobování SM národnostním menšinám, dys....ikům jakož i dalším osobám se specifickým a respektovaným přizpůsobováním potřeb pro konání MZ.Další nákladovou a kapacitní daň si vybírá bezpečnost. Pokud bychom chtěli mít SM ještě levnější, lze vytvořit méně redundantní a méně robustní systém a učinit maturitu více otveřenou riziku prozrazení informací veřejně nepřístupných, označovaných lidově jako zkušební tajemství. Do bohatě vykvetlého systému státní maturity lze nepochybně řezat a zajistit tímto průklestem konsenzuálně přijatelné jádro (např. Putnová a jiní). To vše však musí projít změnami na úrovni zákonných norem. Ale plácat mediálně atraktivní cancy, které s realitou nesouvisí jen ajko přání jejich autorů, to nemá smysl. JV
Mohou státní maturity ještě obživnout?
Jasně, v podobě právě pohřbeného a opět obživlého zombee zcela určitě!
Všem se zavděčit nelze. Stále větší podíl studujících SŠ a VŠ vede k nekvalitě, nekonkureneschopnosti, ale na druhou stranu oddaluje nástup tisíců mladých lidí do prac.procesu. Rodiče je živí na studiích dál - stát ušetří a je méně nezaměstnaných. V tom ale nejde pokračovat donekonečna. Můj názor je takový, že SM musí být dost náročná, aby v konečném důsledku zmizely obory s maturitní zkouškou tam, kde jsou zbytečné. Méně, avšak kvalitnějších absolventů s maturitní zkouškou, pak snad vyústí v nezájem o některé nesmyslné obory VŠ. Je to politikum. Milan
Errata příspěvku JV z 11:41:
"Ano, Cermat udělal chyby, ale agregoval do dnes takovou míru zkušeností, že v oboru nemá rovného partnera k odborné diskuzi."
Správně to mělo být:
"Ano, Cermat udělal chyby, ale generoval je letos takovou míru invence, že v oboru nemá rovného partnera, to je mimo jakoukoliv odbornou diskuzi."
Jsem zastánkyní nové podoby maturity. Sama jsem připravovala kolegyně a i pár kolegů jako lektorka cizího jazyka.
V cizích jazycích totiž maturita znamená opravdový kvalitativní posun ve výuce i v závěrečném výstupu, tj. v maturitní zkoušce, neboť svou náročností dokonce malinko předčí mezinárodně uznávané jazykové certifikáty.
V českém jazyce rovněž souhlasím s odcizeným hodnocením písemných slohových prací. Letos jsem se připravovala na hodnotitelku PP ČJL, stala jsem se však jen juniorkou čekatelkou, tzn. záložní hodnotitelkou. Po vyhodnocení maturit se na mne obrátili dva studenti naší školy, zda bych jim nezkusila udělat nezávislý posudek jejich maturitních slohových písemných prací, jelikož nabyli dojmu, že jim bylo přiznáno málo bodů. Když jsem jim jejich práce ohodnotila, aniž bych předem znala jejich výsledky, a vysvětlila jim podrobně, kde udělali ve svých pracích závažné chyby, sami s pokorou uznali, že nejsou tak dobří, jak si o sobě mysleli. A to jsem byla v obou případech přísnější, než jaké hodnocení získali. Při svém cvičném hodnocení jsem však byla vždy upozorňována na tendenci k nadhodnocování. Tudíž patřím spíš k těm "hodným" (mírným) hodnotitelkám.
Ale k čemu tím vším směřuji:
dostala jsem výpověď, ve školství končím z důvodu všem dobře známém a chce se mi téměř zvolat: "Po nás potopa!" Už mě to opravdu nezajímá, neboť musím bojovat ještě 10,5 roku o holý život. Chci odejít pracovat jako služka do ciziny za lepší peníze, než tady dostávám jako vysokoškolsky (VŠ II. stupně)vzdělaná učitelka na SŠ s téměř 30 letou praxí. Promiňte, ale chce se mi z toho zvracet a nechám Vás, abyste si problém státních maturit už vyřešili sami. Jsou mi naprosto ukradené. Do školství v téhle rozvrácené podobě už nikdy!!!!!
Plně souhlasím s příspěvkem kolegyně z 15.6. 17:09. Kdo opravdu rozumí výuce cizích jazyků (Kolik je takových z těch, kdo se k SM vyjadřují?), ví, že SM je obrovským skokem vpřed ve srovnání s tím, co tu bylo předtím. V didaktickém testu se prozkouší poslech, porozumění psanému textu, gramatika, v další části písemný projev hodnocený nezávislým hodnotitelem (opět obrovský posun vpřed), v ústní části mluvený projev. Pro naprostou objektivitu by bylo vhodné vyškolit nezávislé hodnotitele ústní části. Navíc si žák může vybrat, zda zkoušku složí v úrovni B1 či B2.
Kdo bojuje proti této formě maturity a chce se vrátit k původní její podobě, sleduje své vlastní cíle - nejčastěji jde o učitele či ředitele, kteří se oprávněně bojí toho, že se v plné nahotě ukáže úroveň jejich škol.
Dovolím si dokončit:
... a ti také bojují za to, aby se maturita zrušila, protože příští rok by jinak státní maturitu z cizího jazyka museli skládat všichni.
Také se připojuji ke kolegyni z 15.6. - 17:09. Jsem rovněž učitelka cizích jazyků na SŠ, praxi mám 26 let, a přesto že mám žáky ráda, uvažuji o odchodu ze školství a z této republiky. Přiznám se, že už toho šikanování ze strany ministerstva mám po krk. Stále se něco vytváří, buďto pracujeme na nějakých projektech a klepeme materiály do Moodle nebo se školíme na nové maturity, pak se nezavedou a certifikáty leží v zásuvce, pak se sice zavedou, ale certifikáty mezitím propadly, tak se školí znovu, po roce dojde ke změně, tak se školí znovu, po dalším roce mají být zase změny, mezitím nové projekty a reformy reformovaného, mezitím ubývá žáků a školy se slučují, učitelé se propouštějí a tak žijeme v neustálém strachu, v noci nespíme a jen se nám škrtají osobní příplatky, ve škole se hovoří se o zvyšování úvazků ve školství, rušení oborů a dalším propouštění... Mám 10 let VŠ, žáci mě mají rádi a já mám ráda je, ale poslední roky jsou hodně ubíjející - můj pedagogický optimismus se již změnil na pesimismus. Nikde žádné světýlko v tunelu...
Jana
Soudě podle mnohého:
"Může naše školství ještě obživnout?"
"Může naše školství ještě obživnout?"
Teď je zkusíme resuscitovat a cpát do něj drahé injekce. Ale žádné miliony na zlepšení výuky nepomohou, dokud žáci nebudou stát o to něco si ze školy odnést - v hlavě. A motivaci k práci nekoupíte ani za milión.
Nemyslím si, že státní maturity svou náročností předčí mezinárodně uznávané jazykové certifikáty, a to ani malinko.U nich totiž musíte dosáhnout 70%, abyste uspěla. U státní maturity z jazyka je to 44%. Situaci nezachrání ani delší sloh, protože to, co se v něm považuje za bohatou slovní zásobu, je k smíchu.
Na naši jazykovou školu přicházejí maturanti z angličtiny, kteří se celý rok připravují na mezinárodní jazykový certifikát téže úrovně, z jaké maturovali.
K příspěvku pana Rychlíka a k některým dalším:
Připouštím, že SM má mouchy, žádné nadšení z toho, jak vypadá čeština a možná i další věc, nicméně je to rozhodně krok vpřed. A za cizími jazyky, respektive za jejich koncepcí, stojím, i přesto, že z CERMATu v poslední době odešlo mnoho fundovaných a zkušených lidí, kteří měli přípravu na starosti (a pan Zelený tam sedí stále, jen o patro níže!) a není jasné, co bude s kvalitou v dalších letech.
Co se mi ale hrubě nelíbí, je srovnávání české a slovenské maturity. Model na Slovensku je úplně jiný, je to pouze didaktický test, PP není povinná, ústní nemají, neškolí, zkoušky se dělají pro mnohem méně studentů... Jak tedy vůbec může někoho napadnou porovnávat absolutní náklady na dva tak zcela odlišné systémy?
Kermer
Model na Slovensku je úplně jiný...
No právě.
Tady aspoň vidíte, že když se chce, tak to jde.
Jsem pro zachování dvouúrovňové maturitÿ. Těm, kteří maturitou končí, stačí základní úroveň, kdo chce na vysoukou školu, skládá povinně vyšší úroveň - tu lze použít místo přijímacích zkoušek.
Okomentovat