Ředitelka gymnázia a lektorka Daniela Hochmanová píše o šokujících zmatcích ve státní maturitě z češtiny. Úředníci jí oponují.
Čelili hodnotitelé maturit výhrůžkám? Kolem písemných prací z češtiny (ale i cizích jazyků) je rušno. Studenti, učitelé a ředitelé některých středních škol jsou rozzlobení z údajně příliš subjektivních kritérií v posuzování prací, a hlavně v „dodržování“ žánru a stylu, jak jsme již psali. Za odchylku od zadání hrozí fatální nula bodů – a tedy i pětka čili sardel.
Pozdvižení vzbudil v úterý článek ředitelky čakovického gymnázia Daniely Hochmanové, který uveřejnil odborný web Česká škola. Má titulek Co se děje v hodnocení písemných prací z češtiny? Původní dopis je k dispozici například i na Uložto.cz a také na ČESKÉ POZICI v příloze PDF, přičemž ve vlastnostech souboru je uvedeno Gymnázium Čakovice. Autenticitu textu potvrdil šéfredaktor České školy Janek Wagner. V čem přišel takový šok, že si článek na specilizovaném serveru už „lajkovalo“ 500 lidí?
Ve strašidelných informacích o tom, jak vlastně mělo hodnocení slohovek vypadat. Proškolená čakovická ředitelka se věnovala projektu CeHOPP (Centrální HOdnocení Písemných Prací), který spustilo středisko pro přípravu maturit CERMAT. Z obsáhlého popisu vybíráme několik pasáží:
- Úkolem tohoto projektu bylo zamezit tomu, aby v Gaussově křivce pravděpodobných výsledků docházelo ke skokům v bodě, kdy student již dle hodnocení PP (písemné práce – pozn. red.) písemku neudělal (letos 11 bodů a méně) a kdy písemku udělal (12 bodů). Celý projekt vychází z názoru, že hodnotitelé PP v roce 2011, kdy opravovali práce vlastních studentů, svým studentům přidávali body právě na tomto rozmezí „udělal – neudělal“.
- Na podzim 2011 probíhala školení trenérů projektu (CeHOPP). Již na školeních bylo naprosto zřejmé, že celý projekt je scestný. Účastníci se lišili ve svých hodnoceních až diametrálně. Za stejnou práci dal jeden 10 bodů, jiný 30 bodů atp. To si však autoři projektu nechtěli uvědomit... I na školeních probíhaly velmi ostré diskuse o hodnocení a jeho objektivitě. Bohužel už rozjetý projekt nešlo zastavit.
- Dle instrukcí CERMAT měla Česká pošta dodat hodnotitelům balíčky s písemnými pracemi v pátek 4. května. (Psalo se ve středu 2. května.) CERMAT však situaci nezvládl, dodání balíčků odložil nejdříve na úterý 8. května. Pak však náhodně zjistil, že je tento den státní svátek a Česká pošta nepracuje.
- V průběhu hodnocení však vedení HOPP ČJ zjišťovalo, že nevychází ona Gaussova křivka, že zde opět vzniká SKOK mezi body 11 a 12. A nastalo peklo. Hodnotitelé dostávali výhružné maily, že musí znovu otevřít práce, které ohodnotili 12 body, a byli nuceni k tomu, aby svá hodnocení přitvrdili. Pokud by to neudělali, bylo jim vyhrožováno, že za svou práci nedostanou zaplaceno. Hodnotitelé pracovali tedy ve velkém stresu, navíc byli manipulováni k hodnocení, které rozhodně nebylo správné.
Celý článek na webu ČESKÁ POZICE
6 komentářů:
Zveřejněte někdo prosím onen výhružný mail, ať se potvrdí tvrzení paní ředitelky....
Myslím, že si paní ředitelka plete kontrolu hodnotitelů (u takto volných úloh nezbytnou) a případnou nápravu nesprávného postupu při hodnocení s "neoprávněným zásahem do autonomie logicky omylného primárního hodnotitele". Ani následná kontrola stejně logicky nezajistí absolutní srovnatelnost, ale výrazně ji může zvýšit.
Myslím, že jde jen o další maturitní bublinu...
Žádné e-maily nejsou, tudíž se ani nemohou zveřejnit. Ale je to rozhodně mediálně vděčné téma, dokonce hodné duelu s tématem Rath.:)
Proškolená čakovická ředitelka se věnovala projektu CeHOPP
A neměla by se ředitelka Čakovického gymnázia věnovat spíše řízení Čakovického gymnázia?
Ne, raději by školila učitele, a to nejlépe dopoledne, jak to dřív dělala...
Mohla by prosím paní čakovická ředitelka uvést, jaká byla úspěšnost jejích žáků? U nás maximální spokojenost. Všichni prospěli.
Okomentovat