Kateřina Dragounová: Tablet u zápisu

čtvrtek 14. června 2012 ·

V dnešní době zřejmě nebude výjimkou, že se již předškoláci setkávají s moderními technologiemi. Jedním z dokladů je i fakt, že v České republice existuje základní škola, kde se u zápisu využívá tablet. Dozvěděli jsme se o tom z krátké zprávy na České škole letos v lednu - viz Martin Lána: zápis s asistencí tabletů. Docela mě to zaujalo, a tak jsem se rozhodla zjistit, co si o tom myslí ostatní, zejména pedagogové.


Můj průzkum byl realizován formou dotazníku, ve kterém respondenti vyjádřili své postoje a zkušenosti v otevřených otázkách a měli možnost o věci diskutovat. Odkaz na dotazník a diskuzi byl uveden na portálu RVP (Tablet u zápisu do prvních tříd) a Česká škola (Průzkum: Tablet u zápisu - jaký je váš názor?). Navíc jsem o věci osobně mluvila s několika pedagogy, rodiči a spolužáky. Respondenti se rozdělili do dvou hlavních skupin – na odpůrce a na příznivce takového využití zmíněné technologie. Jen malá část dotázaných vidí v práci předškoláků s tabletem jak výhody, tak nevýhody.

Pedagogové, kteří experiment s tabletem u zápisu budoucích prvňáčků prováděli, se setkali s pozitivními reakcemi jak ze strany rodičů, tak od samotných předškoláků. Na co je zde tedy zaměřena činnost dětí? Práce se soustředí zejména na rozpoznávání a určování barev, prostorovou představivost, která se projevuje při skládání různých tvarů – např. sestavení zvířátek z barevných tvarů a poznávání těchto zvířátek. Dále jsou činnosti směrovány k rozeznávání písmen a číslic. Pro předškoláky byla takováto práce podle respondentů přirozená a děti tím byly velmi zaujaty. Nevznikl ani problém, že by žák neuměl s technologií pracovat – práce s tabletem pro ně byla přirozená a intuitivní – vše žáci ovládali dotykem prstu. Tento přístup se také osvědčil v komunikaci s předškoláky, kdy ani ostýchavější jedinci neměli problém se zapojit.

Naopak ti pedagogové, kteří jsou proti takto časnému využití tabletu, nenacházejí v jeho použití žádné výhody nebo se domnívají, že činnosti, které může předškolák dělat na tabletu, by bylo lepší provádět „klasicky“ bez něj. Dítě má raději dostat do ruky kostky, pastelky, … Žák tak pracuje s něčím skutečným, co si může ohmatat a učitel má možnost posoudit grafický, písemný či ústní projev i motoriku dítěte. Mnozí respondenti vidí v zavedení tabletu u zápisu zejména usnadnění práce pedagoga.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
14. června 2012 v 11:12  

Dítě má raději dostat do ruky kostky, pastelky, … Žák tak pracuje s něčím skutečným, co si může ohmatat a učitel má možnost posoudit grafický, písemný či ústní projev i motoriku dítěte. Mnozí respondenti vidí v zavedení tabletu u zápisu zejména usnadnění práce pedagoga.

Ano, práci pedagoga to usnadní. Je otázkou, k čemu bude žákovi (zaměstnanci) tato virtuální realita až dostane do ruky pracovní nástroj. V praxi takových nešiků vidím denně dost a dost. A i oni jsou z toho dost nešťastní, natož jejich vedoucí v dílně.

obyčejná učitelka řekl(a)...
14. června 2012 v 15:50  

Kdo chce kam, ...
http://www.youtube.com/watch?v=Zotq4_CcpIY&feature=endscreen&NR=1

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.