V dnešní době zřejmě nebude výjimkou, že se již předškoláci setkávají s moderními technologiemi. Jedním z dokladů je i fakt, že v České republice existuje základní škola, kde se u zápisu využívá tablet. Dozvěděli jsme se o tom z krátké zprávy na České škole letos v lednu - viz Martin Lána: zápis s asistencí tabletů. Docela mě to zaujalo, a tak jsem se rozhodla zjistit, co si o tom myslí ostatní, zejména pedagogové.
Můj průzkum byl realizován formou dotazníku, ve kterém respondenti vyjádřili své postoje a zkušenosti v otevřených otázkách a měli možnost o věci diskutovat. Odkaz na dotazník a diskuzi byl uveden na portálu RVP (Tablet u zápisu do prvních tříd) a Česká škola (Průzkum: Tablet u zápisu - jaký je váš názor?). Navíc jsem o věci osobně mluvila s několika pedagogy, rodiči a spolužáky. Respondenti se rozdělili do dvou hlavních skupin – na odpůrce a na příznivce takového využití zmíněné technologie. Jen malá část dotázaných vidí v práci předškoláků s tabletem jak výhody, tak nevýhody.
Pedagogové, kteří experiment s tabletem u zápisu budoucích prvňáčků prováděli, se setkali s pozitivními reakcemi jak ze strany rodičů, tak od samotných předškoláků. Na co je zde tedy zaměřena činnost dětí? Práce se soustředí zejména na rozpoznávání a určování barev, prostorovou představivost, která se projevuje při skládání různých tvarů – např. sestavení zvířátek z barevných tvarů a poznávání těchto zvířátek. Dále jsou činnosti směrovány k rozeznávání písmen a číslic. Pro předškoláky byla takováto práce podle respondentů přirozená a děti tím byly velmi zaujaty. Nevznikl ani problém, že by žák neuměl s technologií pracovat – práce s tabletem pro ně byla přirozená a intuitivní – vše žáci ovládali dotykem prstu. Tento přístup se také osvědčil v komunikaci s předškoláky, kdy ani ostýchavější jedinci neměli problém se zapojit.
Naopak ti pedagogové, kteří jsou proti takto časnému využití tabletu, nenacházejí v jeho použití žádné výhody nebo se domnívají, že činnosti, které může předškolák dělat na tabletu, by bylo lepší provádět „klasicky“ bez něj. Dítě má raději dostat do ruky kostky, pastelky, … Žák tak pracuje s něčím skutečným, co si může ohmatat a učitel má možnost posoudit grafický, písemný či ústní projev i motoriku dítěte. Mnozí respondenti vidí v zavedení tabletu u zápisu zejména usnadnění práce pedagoga.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Kateřina Dragounová: Tablet u zápisu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Dítě má raději dostat do ruky kostky, pastelky, … Žák tak pracuje s něčím skutečným, co si může ohmatat a učitel má možnost posoudit grafický, písemný či ústní projev i motoriku dítěte. Mnozí respondenti vidí v zavedení tabletu u zápisu zejména usnadnění práce pedagoga.
Ano, práci pedagoga to usnadní. Je otázkou, k čemu bude žákovi (zaměstnanci) tato virtuální realita až dostane do ruky pracovní nástroj. V praxi takových nešiků vidím denně dost a dost. A i oni jsou z toho dost nešťastní, natož jejich vedoucí v dílně.
Kdo chce kam, ...
http://www.youtube.com/watch?v=Zotq4_CcpIY&feature=endscreen&NR=1
Okomentovat