Autor je středoškolský učitel Českého jazyka a literatury a ve svém textu podrobně rozebírá klady a zápory letošní maturitní zkoušky v této oblasti. Činí tak kromě jiného na základě vlastního praktického pokusu.
Maturitní zkouška v tomto školním roce
mě ničím nepřekvapila. Negativní důsledky zkušebních metod, jichž
využívá, je totiž možné dobře odhadnout předem a její druhá verze to
pouze potvrdila.
Formulační vady didaktického testu
Nejprve jsem se v roli maturanta pustil
do řešení obou úrovní testů. Klestil jsem si cestu změtí nesourodých
úloh, zcela postrádajících celkový smysl, prověřujících v různé míře
blíže nespecifikovanou inteligenci testovaného, zcela pomíjejících, že
každý z nás disponuje jejími různými variantami (viz např. práce
psychologa H. Gardnera). Prověřil jsem také některé své znalosti
z gramatiky a literární teorie a zastyděl jsem se, že svým žákům patrně
ne zcela důsledně vštěpuji do hlav Máchovu účast na hašení požáru a
jméno jeho milenky. Účinek stresu, vyvoleného nejen důležitostí zkoušky,
ale také časovým limitem (v průměru necelé 2 min. na jednu úlohu), jsem
si bohužel sám na sobě vyzkoušet nemohl, přesto si dokážu dobře
představit jeho vliv na řešení řady otázek, jejichž zodpovězení závisí
téměř výlučně na tom, zda se v dané chvíli dokáže student dobře
soustředit.
Nezpochybňuji prověřování znalosti
jednoznačných gramatických jevů, mělo by to však být součástí nějaké
předmaturitní zkoušky. Všechny ostatní typy otázek jsou z podstaty věci
problematické a vůbec nejde o nějaké marginálie. Jako příklad uvedu
úlohu ZÚ 13 (úryvek z Jirotkova Saturnina). Je typickou ukázkou toho,
jak autoři testových souborů chápou jazyk. Výrok Spíše se mi to nelíbilo je podle nich obsahově shodný s výrokem Nemohu říci, že by se mi to příliš nelíbilo,
který nalezneme ve výchozím textu. Zkusme si navrženou „správnou
variantu“ dosadit do ukázky ze Saturnina a snadno zjistíme, že ta
původní je v daném kontextu významově poněkud odlišná. Úloha tedy zcela
pomíjí, že jazyk je strukturou znaků, což znamená, že každá skutečnost
nabývá svého významu až v opozici ke skutečnostem jiným. Vůbec není
podstatné, že ostatní nabízená řešení jsou evidentně nepoužitelná,
podstata problému spočívá v tom, že žákům je takto prezentováno zcela
mylné pojetí geneze významu pojmenování, výpovědí a promluv a v jejich
uvažování je potlačován smysl pro detail, souvislosti a významotvornou
roli jednotlivých prvků jazykové struktury!
Jak se ptát u ústní zkoušky
Ústní zkouška přináší učiteli jistou
možnost „volnějšího“ výkladu některých nesmyslných požadavků (žák nemá
např. výchozí text interpretovat, měl by se zaměřit pouze na jeho
analýzu). Nejsem ale zřejmě dostatečně intelektuálně vybaven, abych byl
schopen odlišit při zkoušení její dvě úrovně, když žáci si je často
nevybrali podle svých studijních předpokladů a navíc jsem všechny učil
stejně. Potřeboval bych také poradit, jak si mám u zkoušky ZÚ zakázat
kladení této úrovni patrně nepřiměřených otázek.
Tato část maturity též limituje další
možnosti zkoušení, jen s obtížemi lze např. uplatnit srovnávací metodu
či požadovat zařazení díla do širších a hlubších literárních i
neliterárních souvislostí. Nelze se rovněž divit, že řada maturantů
čerpá své vědomosti z internetových čtenářských deníků a encyklopedicky
zpracovaných učebnic.
Kolega J. Kostečka většině češtinářů
vytýká, že odmítají ústní zkoušku nahrávat. Osobně s touto novinkou
problém nemám. Kladu však jednu podmínku: hodnocení kvality zkoušky
nesmí být objektivizováno parametry, kterými je vymezena současná podoba
maturity.
K čemu jsou dobré písemné práce?
Smysl písemné zkoušky byl zavedením
centrálního, zaručeně objektivního hodnocení téměř vyprázdněn. Chce-li
žák uspět, musí v krátké době sepsat cosi podle jednotného návodu (jak
upéct palačinku), kterým je např. v nakl. Tauris vydaná publikace
pracovnic Cermatu G.
Baumgartnerové a A. Kapustové (odborně
spolupracoval i J. Kostečka). Autorky vycházejí z podivné představy, že
všechny slohové útvary i charakteristické znaky výstavby textu lze
exaktně určit a posléze jednoznačně bodově ohodnotit. Výsledný celek je
pak součtem jednotlivých částí. To je ovšem hluboký omyl, neboť celek je
vždy něčím jiným než pouhým soutem jednotlivostí. Při hodnocení slohové
práce bychom měli pečlivě zvažovat závažnost jejích kladů i záporů
právě s ohledem na celkový smysl a kvalitu. Text má svou architektoniku,
kterou bychom měli respektovat. Známka je pak výsledkem kvalifikovaného
posouzení koneného tvaru, nikoli exaktního „změření“
uměle oddělených částí textu. A pokud si nejsme hodnocením jisti, měli
bychom se poradit s kolegy (což se dříve také běžně dělalo).
Cermat nedůvěřuje hodnocení učitelů
Současný způsob opravy písemných prací
je bezesporu vyjádřením bazální nedůvěry ve schopnosti a poctivost
většiny učitelů. Výjimkou jsou zjevně jen ti, které si vybral Cermat.
Bohužel nemám důvod takovou důvěru sdílet. Zvláště když pro tyto
hodnotitele nebylo letos v některých případech až tak obtížné zjistit,
odkud jsou písemky, které právě opravují. Vždyť např. někteří maturanti
zpracovávající téma ZÚ 3 („Zlatý Ámos“) ve své charakteristice uvedli,
podle mých informací, i jméno svého učitele.
Je také zřejmé, že hodnocení slohové
práce může být objektivní jen tehdy, když žák předem jeho kritéria dobře
zná. Lze ale s velkou mírou pravděpodobnosti předpokládat, že se žákův
učitel s hodnotitelem ve výkladu těchto kritérií zcela neshodnou. Je
zcela nepřípustné, aby na to maturant doplatil.
V již zmíněné publikaci dvou pracovnic
Cermatu je na str. 181 – 2 hodnocena konkrétní slohová práce a za
„předvídatelnou zápletku“ jsou „odepsány“ (proč právě?) 2 body. Kolik
bodů bychom museli ubrat např. J. Kostečkovi, když ve své polemice s O.
Hausenblasem na stránkách EDUin přímo ukázkově použil Čapkovu figuru
Termini (Dvanáctero figur zápasu perem…): k opětné spolupráci s Cermatem
ho prý vedla „nespravedlivá až hysterická zběsilost útoků na maturitní zkoušku“.
Dnešní maturita vede k plochému myšlení
Současný model maturitní zkoušky jako
celek vystavuje žáka orwellovskému tlaku „naučit se myslet tak, jak
myslí oni“. Testy vyžadují biflování předem těžko odhadnutelného
množství faktů (viz zmíněná úloha týkající se k. H. Máchy) a intenzivní
výcvik v testování. Ústní zkouška je do značné míry ovlivněna volbou
vhodné taktiky při volbě její úrovně i výběru literárních děl a její
úspěšné složení závisí především na podrobném nastudování jejich obsahu,
k čemuž není zapotřebí knihu pozorně přečíst, užitečnější je naopak,
jak už řečeno, využít některý z mnoha povrchně zpracovaných čtenářských
deníků. Slohová práce pak pod dohledem neznámého Velkého hodnotitele
(jsem velice nemile překvapen velkým počtem kolegů, kteří se k tomu
propůjčili) účinně potírá tvořivost a kritický rozum tím, že nebere
v potaz nezadatelné právo na odlišnost, nerozlišuje soudy faktické a
hodnotové (názor hodnotitele zaměňuje za fakt) a vychovává člověka
v přímém protikladu ke Kantově výzvě Sapere aude!, volající po odvaze člověka používat svůj vlastní rozum nezávisle na rozumu druhých.
Každá závěrečná zkouška svým charakterem
zásadně ovlivňuje předchozí přípravu. Je-li její obsah pouhou sumou
dílčích prvků, navíc neuspořádaných a co do důležitosti neodůvodněných,
je vliv takové zkoušky na výuku veskrze negativní. Učitel se ocitá
v roli pouhého „tvořivého“ imitátora cizích nápadů. V době, kdy maturita
z češtiny měla být realizována výhradně didaktickými testy, mi kolega
J. Kostečka v ČjL položil otázku, zda si opravdu myslím, že učitel bude
učit literaturu na testech, ne na textech. Odpověď je zřejmá: na textech
testů. Bude učit především to, co testové úlohy vyžadují.
Omezené možnosti dialogu
Se stoupenci současné podoby maturity je jen velice obtížné vést dialog. Vyznávají pozitivistické pojetí vzdělání a vzdělávání, jehož karteziánská racionální složka je založena na jistotě pravdy. Všechny odborné záležitosti posuzují právě takto a závěr, ke kterému dospějí, pak pokládají za jediný možný. Projevuje se to tím, že v debatě jen zcela výjimečně reagují na argumenty oponenta, většinou pouze opakují svá stanoviska. Občas udělí i nějakou tu nálepku. Mají velkou výhodu, že jejich postoje vyhovují velké části politické elity, která už od dob Marie Terezie ráda nasazuje vzdělávání svěrací kazajku (dnes prostřednictvím teorie lidských zdrojů). Myslím, že jediným řešením je přimět politiky, aby naslouchali se stejnou vážností více stranám sporu a pokoušeli se najít taková východiska, která by byla obecně přijatelná. Dialog rovnomocných partnerů se až dosud nekonal!
15 komentářů:
Pane kolego Lippmanne,
nezaregistroval jsem, že by někde proběhly veřejné debaty mezi odpůrci a stoupenci nového pojetí maturitní zkoušky. A s přístupem k diskusi a argumentaci mám zkušenost přesně opačnou, než prezentujete vy. Navíc v médiích dostávají 90% prostor jen odpůrci - pokud jste tento drobný fakt nezaznamenal. Jestliže se tedy dialog nekonal, nenesou na tom právě větší podíl odpůrci NM? (Mám na mysli současnost, v minulosti měl mnohem víc komunikovat a vysvětlovat CERMAT.)
Obajsněte mi ale prosím jednu věc - proč podobné centrální hodnocení prací funguje bez větších problémů v Polsku - jsou polští učitelé hloupější než čeští a nechají si všechno líbit? Nebo jsou veskrze pozitivisticky naladěni? Opravdu tomu nerozumím.
Váš šleh s jednotým návodem a publikací CERMATu jsem přiznám se také nepochopil - Vy snad popíráte systém funkčních stylů a současnou i minulou českou stylistickou školu, o níž se publikace opírá? Četl jste ji opravdu pozorně? Pochopil jste, co se hodnotí v kr. 1A a 3B? V nich přece jde právě o celostní uchopení práce. Nemohu se zbavit dojmu, že stejně jako mnoho jiných odpůrců NM kritizujete něco, o čem nemáte zrovna přesné a objektivní informace.
Drobná připomínka na závěr - ať už úmyslně či neúmyslně mystifikujete čtenáře stran DT - v úloze ZÚ 13 jde o výrok "Nemohu říci, že by se mi to příliš líbilo". To poněkud mění smysl napsaného...
Ublížený pane Lippmanne, pokud se s někým neshodnete, třeba s panem Kostečkou, neznamená to, že on nemá pravdu. Pokud se vám nelíbí kniha autorek Baumgartnerové a Kapustové, napište svou knihu a o pravdě nechte rozhodnout Klausovu neviditelnou ruku knižního trhu :-). A pokud nechcete na Moravě učit na maturitní testy, neučte. Žáci vám poděkují. Myslím, že není nic špatného v postoji přípravy žáků na maturitní zkoušku. Nehrajte si na hluboké a denodenně prociťované vciťování se učitelů do potřeb žáků. Víme, jakým způsobem školy přistoupily k tvorbě ŠVP. Formálně to odflákly - v lepším případě metodou Ctrl+C,Ctrl+V. Podle toho vypadá také to, jak koincidují ŠVP s katalogy požadavků k MZ. Ale pokud to chcete dělat jinak, nikdo vám nebrání. Jen nechápu, proč do svého světa nutíte vstoupit i druhé.
proč do svého světa nutíte vstoupit i druhé
Nepopírejte, prosím, paní Carcy, samu sebe. Není Vás to hodno.
Pan Lippmann může, s dovolením, nutit kohokoli k čemukoli, co není v rozporu s právními normami a dobrými mravy.
Záleží na dotyčném, jestli se nechá.
P.S.
Nejsem si zcela jist, má-li pan Lippman moravské ambice, když se má co ohánět na jihu Čech.
Důvod, proč nedělat centrální maturitu a proč nehodnotit práce žáků centrálně, je také to, že se prostě češtináři a učitelé u nás prostě neshodnou - je to vidět z diskusí snad dost jasně. A to je zásada v tvorbě testů: když se dva informovaní profesionálové neshodují o správné odpovědi budiž otázka vyřazena. A u nás je neshoda už o samém smyslu státní podoby zkoušky.
Druhá okolnost bránící centrální zkoušce je asi jakási nedostačivost logického uvažování v profesní komunitě. Tvrdit, že je vinou odpůrců státní maturity to, že jim tisk a média dávají větší prostor, je opravdu podivná logika. To si jako myslíte, že je podplácíme, že si stránky kupujeme, nebo že máme někde na ÚV strýčka, který telefonuje redakci a rozkazuje "ne abyste toho Sázela otiskl, pane šéfredaktore!"? Fakt si to myslíte? Kolik výstižných a souvislých textů s dobrými argumenty jste těm redakcím poslali vy, kteří s maturitou souhlasíte, a kolik bylo odmítnuto? Já teda takovou statistiku neznám.
A třetí důvod je patrně v samém čtení výroků druhých lidí v diskusi. Když za námitku proti úzkoprsosti hodnotitelů můžete považovat to, že panu Lippmannovi vytknete, že popírá nauku o funkčních stylech, šel jste asi opravdu prudkou myšlenkovou zkratkou. A bohužel to ani není moc odborná námitka: funkční styly jsou právě vysokým zobecněním mnoha konkrétních promluv, a v čisté podobě se některé ze stylů jako komunikáty téměř nevyskytují: administrativní styl snad ano, ale například projevy ve stylu vědeckém/naučném/odborném, ať už se pojmenuje jakkoliv, bývají dnes prosyceny spoustou prvků z jiných stylů.
A je to tím, že samy komunikační situace a záměry autorů jsou promísené, což je v normálním životě normální. Jen v některých třídách se lpí na škatulích, místo co by se "škatule" ukazovaly studentům jako určité typy pohledu na věc a na sdělení. Takovým pohledům pak lze z různých důvodů vyhovět i je narušit a promísit, podle záměru, podle adresátů i podle věci samé. Právě maturant by tohle pohybování mezi styly měl zvládat lépe, s větším nadhledem než deváťák, ale ani deváťáka nemá cenu okrajovat. Něco jiného je nácvik, omakávání těch stylů při psaní a čtení. Ale psaní osudové zkoušky je vážná věc, žák to chápe, a já zase chápu, že nehodlá předvádět výkon cvičené opičky. Maturant určitě ne, a i deváťák by měl být veden k tomu, aby věděl, že nacvičený výkon je sice dobrý, ale že opravdu umět něco je být v tom samostatný. Jinak se nám školství změní v instituci zaměstnávající nenápadité, úzkoprsé zotročovatele dětí, a ve společnosti zavládne duch dohližitelů a karatelů. A o přijetí na VŠ rozhodne to, jak moc je student konformní. Moc pěkná vize.
Dokud se nerozhodneme, že jednotné maturity s mocenským státním pozadím jsou omyl, dotud budou trvat neřešitelné spory a ubližování studentům.
Až vystoupíme z vláčku, který před 15 lety nastartovalo pár šikulů a který jim veze hezké výdělky a zároveň nakládá rozum celé populace do jediného hytláku, můžeme se začít opravdu bavit o tom,jak je možné v národě podporovat kvalitní vzdělávání, jak sebrat vítr z plachet mizerným středním školám a jak zvyšovat spoluzodpovědnost lidí inteligentních za osudy společnosti, aniž by museli zašlapat do bídy ty méně výkonné nebo nadané jinak.
Tak kdyz se u nas cestinari neshodnou, jak zajisti stara forma maturity s tymiz cestinari objektivni hodnoceni, pane Hausenblasi? No nijak! To jste tedy ucinil objev, ktery tady rikam uz dlouho, ze nedostacivi jsou ucitele. Nastesti je jich hodne a postaci tedy zacit oddelovat zrno od plev. A z druhe strany - pokud sam pripoustite, ze uroven ucitelu je velmi, velmi nevyrovnana, jak si dovolujete obvinovat z nevyrovnanych vysledku zkousejiciho - pardon, testujiciho?
Ted jeste chybi, aby se k maturitam vyjadril pan Sverak, ten jeste nedostal prostor....
Pane Hausenblas,
já měl vodjakživa za to, že vysokoškolskej pedagog má bejt formát, někdo, kdo se třeba v diskuzi nesníží k demagogii. Vyléčil ste mě dokonale.
Sázel Lippmannovi přeci nevytýká popírání funkčních stylů, von se jenom ptá, esli tak snad nečiní - a to je setsakra rozdíl. Vo fungování modality Vám jistě nemusím nic psát. Vopravdu tohle máte zapotřebí???? Plnou pusu respektování osobnosti studentů, nezašlapávání do bídy a pak takovej faul vůči kolegáčkovi? To je prostě Unapetitlich.
Aj na Kojzara sem si vzpomněl, čta pasáž vo ÚV a redakcích - vopět podsouváte něco, co v příspěvku nejni. Vono se ale stačí podívat na titulky novin vo maturitě píšících a je hnedle vidět, esli tam je snaha vo vobjektivní informování.
Nezaznamenal sem, že by vodpůrci NM chtěli vo námitkách rozprávět, ptali se, chtěli hledat řešení. Nevšim sem si ani, že byste Vy pozved svůj hlas loni - přitom se hodnotilo stejně. Jak vysvětlíte svý mlčení? Loni to nevadilo, letos jo? Esli ono to není vezení se na mediální vlně.
Kdo sou ti šikulové, kterým NM veze hezký vejdělky? Vy vo nějakých víte? Máte důkazy nebo zase jen pouštíte jedovatou slinu?
Dodatek:
A že takové problémy se slohovkami nebyly loni, když už tehdy se hodnotilo podle "gumových" kritérií (iDnes) typu dodržení útvaru či tématu...
To zřejmě ještě šlo vytvořit hodnocení na míru škole, žákům - jedničkářům i těm slabším, aby je anonymní hodnotitel neobodoval jinak, než jak by bylo potřeba.
Zrušme státní maturitu, ať nám příští rok netrpí studenti ještě kvůli cizím jazykům!!!
Důvod, proč nedělat centrální maturitu a proč nehodnotit práce žáků centrálně, je také to, že se prostě češtináři a učitelé u nás prostě neshodnou
Tak s tímhle argumentem bych zacházel opatrně. Češtináři se nejlépe shodnou (až na extrémisty jako je Hausenblas) na tom, že maturant by měl bezvadně recitovat seznamy děl všemožných spisovatelů, někteří z nich dokonce dodávají studentům vypracované otázky, aby maturita měla úroveň. Věřím tomu, že maturita u pana Lippmanna je jiná, ale rozhodně nebude reprezentativní ukázkou maturity z ČJ před státní maturitou. Proti tomu, co jsem zažil jako žák i jako učitel je státní maturita velký krok Vaším směrem.
Tvrdit, že je vinou odpůrců státní maturity to, že jim tisk a média dávají větší prostor, je opravdu podivná logika.
To není podivná logika, to je fakt. Důvodů je asi víc: nadávat na stát je populární a u čtenářů víc oblíbené, většina novinářů patří mezi bohémštější typy lidí, kteří mají anarchistické tendence, část novinářů je spojena s firmami, pro které představuje státní testování existenční ohrožení, na tisíce zadarmo rozdaných maturit si nestěžuje nikdo, zatímco neúspěšný maturant si stěžuje automaticky.
Dokud se nerozhodneme, že jednotné maturity s mocenským státním pozadím jsou omyl, dotud budou trvat neřešitelné spory a ubližování studentům.
To není moc lákavá nabídka k diskusi. S tím ubližováním je to těžké. Mám několik žáků, kteří neuměli z matematiky prakticky nic (ani trojčlenku, ani zlomky), přesto přišli s jedničkou. Přesto si myslím, že jsem jim neublížil tolik já tím, že jsem začal dávat i ty pětky a po ránech se je to snažil doučit, jako Ti, kteří jim dávali jedničky a přesvědčovali je, že jsou v matematice dobří. Stejně tak nevyčítám Martinu Macháčkovi, že napsal pro ZŠ učebnici, ze které jsem se po třetím místě v krajském kole FO a po třech letech matfyzu dozvěděl, že fyzice moc nerozumím. Jako ublížení cítím spíš svůj předchozí výcvik cvičené opičky na upravování vzorečků.
aniž by museli zašlapat do bídy ty méně výkonné nebo nadané jinak
Jediným koho se současný propad českého školství moc netýká jsou nadané děti vzdělaných rodičů ochotných od útlého věku děti doma důsledně kontrolovat a nedopustit, aby děti doma nic nedělaly. Všichni ostatní se prudce zhoršují. Pokud připustíme, že vzdělání člověk nedosahuje přebíráním diplomů ale intelektuální činností, těch zašlapaných v posledních letech spíš přibývá. Chápu, že je to ideologicky špatně přijatelné, ale lenost je lidem vlastní a většina, když nemusí, moc nedělá. Cílevědomost a pracovitost pak nejsou víc než návyk, který se také získává cvičením.
Martin Krynický
Jako částečně přírodovědně vzdělaný učitel dám hodně na experiment. Výsledky dvaceti let naprosté svobody, kdy každý učitel z definice učí dobře a nikdo mu do ničeho nemůže kecat nebo kontrolovat, jaké jsou výsledky jeho činnosti, jsou bohužel jednoznačné (zejména posledních pět let vzdělávacího komunismu - každý podle své nálady, každému jeho titul). Když jsem před třemi lety poslouchal s čím chodí studenti na průmyslovky, litoval jsem své kolegy a byl jsem rád, že se mě to netýká. Letos došlo i na mě (pokles ve vstupním testu z 68% na 42% během čtyř let, letos již 4 studenti pod 20%) a beru to částečně jako trest za to, že jsem své kolegy jenom litoval. Rozumím tomu, že učiteli prestižního gymnázia v krajském městě přijdou tyto problémy nekonečně vzdálené a raději brání svou absolutní svobodu, ale třeba na něj taky dojde. Třeba ne, vždyť ne každý z mých kolegů je nešťastný jako já, protože "oni jsou docela hodní a co mají, se naučí".
Za poslední rok jsem hodně změnil svůj pohled na současnou situaci v našem školství. Na obou státních školách, kde jsem učil, jsem byl největší reformní radikál a přesto podporuji státní maturitu. Důvod je jednoduchý, nepotřebuji okamžitě ideální systém (i dějiny varují, jak to s budováním ideálních systémů končí), stačí mi postupné zlepšování. To státní maturita jednoznačně přinesla.
Vůbec nerozumím tomu, jak může laťka nastavená na žáky průměrných učitelů omezovat někoho, kdo se cítí nadprůměrný. Ani já průměrný učitel z běžného gymnázia necítím žádný tlak na deformaci své výuky, naopak jsem pocítil úbytek poznámek typu "Proč zase musíme něco dělat?". Všichni, kteří do mých tříd propadli z matematiky, si ji vybrali jako maturitní předmět a základně odmaturovali (i když nám trochu zkazili průměr). Na škole se neobjevila žádná problematická slohová práce. Výsledky vyšší úrovně matematiky velmi dobře odpovídaly tomu, co jsem si o studentech myslel (i když času asi měli málo). Neříkám , že nejsou problémy a systém nemá mouchy, ale jako začátek to není úplně špatné. Jedeme dál a třeba se jednou dostaneme i k tomu, že se střední školy budou porovnávat podle veřejných závěrečných prací jejich žáků. Mně by to nevadilo, ale v tomto okamžiku jde jen o sen, ke kterému nás rozhodně přiblížily státní maturity víc než prodlužování vzdělávacího komunismu předchozích let.
Martin Krynický
"Autor je středoškolský učitel Českého jazyka a literatury..."
Autor jakožto učitel češtiny, případně někdo z redakce ČŠ by mohli tušit, že český jazyk se (stejně jako ostatní jazyky) nepíšou s velkým písmenem.
Prosím tímto o opravu v perexu.
Snad bych měl upřesnit, že jsem neměl na mysli diskusi v novinách či odborných časopisech. Hovořil jsem o jednáních, kde se rozhodovalo, jak bude nová maturita vypadat. Dodnes nevím, kdo se jich zúčastnil, jak byl vybrán, o čem se tam konkrétně hovořilo atd. To, že dnes v médiích převažují negativní reakce, nelze klást za vinu kritikům projektu, nýbrž těm, kteří jej svévolně (tehdy zaštítěni "politickou vůlí") prosadili a na námitky oponentů přiměřeným způsobem nereagovali.
Omlouvám se panu Sázelovi za nepřesný citát a za upozornění mu současně i děkuji. Vždyť teprve jeho správná verze dává napsanému smysl.
Karel Lippmann
A že takové problémy se slohovkami nebyly loni
Mno, nechci vám kazit škodolibou radost, ale myslím, že autor napsal velké Č, neboť jde o název vyučovacího předmětu a v tom případě je to správně.
Mno, nekazíte mi škodolibou radost, nic takového totiž nepociťuji. Nikde se nepíše o maturitě z Matematiky, ale z matematiky, totéž platí u dalších předmětů, tedy i u českého jazyka a literatury. Není to vlastní jméno.
Pro M. Krynického:
Děkuji. Konečně názor, se kterým souhlasím.
A vím, co je za ním, Vaše přípravy z matematiky pomáhají nejen Vám.
Jenom bych potřeboval projektor do každé třídy;-)
Okomentovat