Protože se diskuse mnohdy vrací k tomu, co již bylo řečeno (a vyvráceno), znovu upozorňuji na problém, který pro letošní opravy maturitních písemných prací z češtiny považuji za klíčový.
Cituji „poste restante“: „Pan Martíšek nastínil jeden problém, který i já považuji za zásadní. Jak je možné, že byli špatně hodnoceni žáci, které obecně považujeme za vynikající?“
Dovolím si nejprve překopírovat řádky, jež jsem napsal v jiné diskusi:
„Celkově celou diskusi charakterizuje nedostatek sebereflexe – co si takhle místo nepodloženého nadávání na hodnotitele a Cermat připustit, že jsem se např. skutečně nedržel zadání či že vlastně nevím, jak správně vypadá daný slohový útvar? A položit si otázku, proč to nevím, pokud jsem např. jedničkář: Co když mne to můj vyučující, který dnes tak lamentuje nad „podrazem“ Cermatu, jaksi zapomněl naučit? A jak to, že mne to zapomněl naučit, když už vloni se podle daných kritérií mělo hodnotit? (Ono se zjevně často nehodnotilo, protože co bychom se nějakými kritérii zabývali, my víme všechno líp.)
Učím septimu a sextu a v obou třídách (v septimě už od loňska opakovaně) zkouším hodnotit slohové práce podle maturitního vzoru. V semináři si studenti vyzkoušeli i obodovat svého spolužáka a sami sebe podle platných kritérií hodnocení. Moje zkušenost? V první fázi studenti práce většinou nadhodnocují, někdy výrazně, a také navzdory upozorněním z mé strany podceňují nutnost dodržet téma a útvar. Jakkoli je v tomhle ohledu při hodnocení doposud „šetřím“ (tj. nedávám za práce nevyhovující v kritériu 1A a 1B nedostatečné), teprve pohled na „nulu“ v kolonce hodnocení je pro ně dostatečnou a většinou rychle akceptovanou zkušeností; bohužel mnohem výmluvnější než moje vysvětlování, že umět se vyjádřit k věci a adekvátní formou je podstatné pro jejich budoucí profesní život a vyjadřovací kulturu, nikoli pro Cermat. Jak pracovali vyučující letošních maturantů?
Byl jsem požádán o posouzení některých maturitních prací (studenty z jiných škol), a ač neatestován, shodl jsem s hodnotiteli v rozmezí dvou bodů. Kverulanty bych rád upozornil, že např. existuje škola, která byť bere doslova každého, kdo o studium projeví zájem, a kde se průměr na vysvědčení pohybuje kolem trojky, vykazuje v maturitní písemce značnou úspěšnost (a neeviduje ani jednu nedostatečnou). Na jiné škole zase přemýšlí, jak je možné, že dvě srovnatelné třídy mají velmi rozdílné výsledky; zkuste hádat, zda dopadla lépe ta z nich, kde češtinu vyučuje urputný odpůrce SM.“
K těmto řádkům mohu dnes připojit, že jsem v septimě při poslední letošní slohovce - psané na „jarní“ maturitní témata - pouze v jednom případě snižoval body za částečný posun v útvaru, téma plně dodrželi všichni.
Měl jsem možnost se seznámit s řadou dalších maturitních prací, hovořit s maturanty z různých škol, podrobně pročítám diskuse pod články s maturitní tematikou, takže se snad mohu odvážit odhadu vztahujícího se k úvodní otázce „poste restante“:
5 - 10 procent prací (všech maturantů, tedy i těch, kteří v průběhu studia dosahovali při psaní slohovek lepších výsledků než u maturity) bylo chybně opraveno hodnotiteli Cermatu (potvrdí-li se tento odhad, považuji tuto skutečnost za největší letošní slabinu centrálního hodnocení - domníval jsem se, že chybovost bude nejméně desetkrát menší).
1 - 2 procenta prací, s jejichž hodnocením nebyli jinak výborní či nadprůměrní studenti spokojeni, jde na vrub samotných autorů (vybrali si „slabší den“, ignorovali upozornění svých učitelů aj.). Vezmeme-li v potaz všechny studenty, je reálné uvažovat o 20 - 40 procentech.
„ZBYTEK“ - čísla nechť si každý doplní sám - je VÝSLEDKEM PRÁCE UČITELŮ V MATURITNÍM ROČNÍKU. Připomínám, že KRITÉRIA - s drobnými, nikoli zásadními změnami - PLATILA UŽ VLONI (a byla známa už dříve).
Případnou námitku, že řada učitelů se státní maturitou nesouhlasí, je těžké přijmout - je snad můj osobní (subjektivní) názor důležitější než zájem mých studentů a moje zodpovědnost?
A pokud někdo nesouhlasí, měl by umět dokázat, že stávající kritéria nefungují - moji studenti si v praxi ověřili opak. Stejně tak jsem nikde nenarazil na alternativní systém. Tedy pokud za něj nepovažujeme např. „cit a pokoru“; tím se dá odůvodnit úplně všechno, třeba dvojka místo zasloužené čtyřky; a kde bere učitel přesvědčení, že dokáže být vždy stejně „citlivý a pokorný“?
Vloni se v neveřejných rozhovorech učitelé i ředitelé škol netajili tím, že hodnocení maturitních písemek je z valné části „cinknuté“. Hlavně na to letošní studenti - při snaze zavést do hodnocení objektivitu a spravedlnost - tvrdě doplatili.
Josef Soukal: Pro „poste restante“ a další
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
27 komentářů:
Souhlasím s tím, že zodpovědná práce učitele a také přístup žáka (nebude si při maturitním slohu např. "zkoušet" polemiku, když nikdy předtím žádnou nepsal)jsou zásadní.
O čem se málo mluví, je úroveň mnohých učilišť odborných škol či některých gymnázií.
Myslím, že jakékoli odhady týkající se chybovosti jsou předčasné - dle prozatímních výsledků odvolání jsou Vámi uvedené procentní údaje poněkud nadsazené.
Co však nepochopím, je případ, který se uváděl několikrát (žák Ondřej), který se z nedostatečné (nikoli ovšem z nulového hodnocení)dostal do pásma horší dvojky...
Tak ano, dá se celý maturitní ročník strávit nácvikem psaní textů tak, aby vyhověly požadavkům CERMAT. Jaký to má ale smysl? Proč pak těm žákům říkáme maturanti? Kdyby byla kritéria jiná, mohli by třeba poslední rok trávit v cirkuse nácvikem jízdy na jednokolce se skleničkou na noži v puse. Určitě by se to naučili...
Mohli bychom jim říkat cermatanti.
Pro úspěšnou přípravu bohatě stačilo, když učitelé a žáci dělali to, co mají. Tedy žádné divadlo, nacvičování, "cermatování".
Prostě nezanedbávat výuku slohu a pracovat na slohových projevech žáků / nezanedbávat přípravu a zlepšovat své vlastní slohové projevy.
Útvary na ZÚ zná žák již od základní školy.
Je zvláštní, že loni slohovky (včetně pětek za nedodržení tématu, rozsahu a útvaru) nikomu nevadily...
Obávám se, že k tomu přispívá především fakt, že opravenou práci žák nevidí. Při konfrontaci s viditelným výsledkem by asi bylo odvolávajících se méně.
Martin Gust
A co na té práci chcete vidět? Někde bude více pravopisných chyb, někde bude např. u nesmyslných otázek v úvaze, které nikam nesměřují, např. 3B...
Pokud bude mít žák např. 1x poznámku 2B a jiný stejnou poznámku pětkrát a dostanou stejný počet bodů, to by byla mela... Nebo oblíbené počítání pravopisných chyb. Ten jich má osm a ten jedenáct...
Někde nemusí být chyba žádná, ale autor psal místo úvahy vypravování, takže bude médiím mávat bezchybnou písemkou před nosem...
A národ opět nebude řešit celkové výsledky vzdělávání, ale ty omezené hodnotitele...
http://www.petice24.com/signatures/petice_proti_hodnoceni_pisemnych_maturitnich_praci_z_etiny/start/580
Já tedy nevím, ale když se hodnotí diktát, nebo jiná práce ve škole, tak to snad učitel neodloží jen proto, že došel k 4-5 chybám tj známka 5 a nepřestane hodnotit. Proto ty práce chceme vidět! Ježíš, kde to jsme?
Jsme právě tam, kde jsme, když nerozeznáme rozdíl mezi posuzováním diktátu a slohu...
Josef Soukal.
Děkuji za kvalifikovaný odhad i analýzu.
Přesto bych raději se závěry počkal až na skutečná čísla po skončení odvolacích řízení.
Jiná věc je, že asi nikdy nezjistíme, kolik žáků se prostě neodvolalo, protože jim to "nestálo za to".
Pokud se příčiny "selhání" na straně vyučujících týče, domnívám se, že nedošlo ke sjednocení výkladu kritérií ještě před zahájením výuky žáků.
Učitelé sice absolvovali trénink hodnotitelů. Ale jen někteří a pozdě.
Je to stejné, jako když se před mistrovstvím ve fotbalu sjednotí na semináři rozhodčích výklad pravidla pro ofsajd.
Jenže já si myslím, že školení mělo být uskutečněno alespoň 4 roky před "mistrovstvím" a pro "trenéry".
Takhle se jen letos naplno ukázalo, že mnozí trenéři o ofsajdu neučí vůbec, jiní špatně a ještě jiní se neztotožňují s výkladem pravidla.
Výsledkem je, že někteří hráči dostali žlutou kartu a vlastně ani nevědí proč.
Pro "poste restante":
Moje odhady se vztahují k maturitním pracím souhrnně, tedy nikoli jen k odvoláním.
Na Vaše další námitky v podstatě odpověděl jeden z "anonymních" výše:
"Pro úspěšnou přípravu bohatě stačilo, když učitelé a žáci dělali to, co mají. Tedy žádné divadlo, nacvičování, "cermatování".
Prostě nezanedbávat výuku slohu a pracovat na slohových projevech žáků / nezanedbávat přípravu a zlepšovat své vlastní slohové projevy.
Útvary na ZÚ zná žák již od základní školy."
Ani já jsem nedělal nic jiného, než se věnoval výuce slohu tak jako v předchozích letech. Jen jsem zapojil terminologii nové maturity a při při hodnocení slohovek ukázal, co znamená (ne)dodržení tématu a útvaru - to se dá stihnout za čtvrt roku. Že učitel ("trenér") si za dva roky nevšimne pravidla o ofsajdu, popř. ho učí špatně, nebo se dokonce s tímto pravidlem neztotožňuje, je možné, ale pak ať se dotyčný neplete do fotbalu. Obzvlášť tehdy, když jde o mnohem víc než o fotbal. A ti, kteří toto chápou, by se mohli přestat trefovat do těch, kteří pravidlům rozumí a kteří je dodržují.
Neučil jsem letos maturanty, ale byl jsem požádán o konzultace ke dvěma desítkám slohových prací. Viděl jsem reakce solidních studentů, kterým jsem odvolání nemohl doporučit - cítili se podvedeni. Je mi jich upřímně líto a sám bych jako rodič běsnil. Bohužel mnozí nevidí, kdo svou nekompetencí jejich situaci zavinil a kdo ji zneužívá.
Ke komentáři z 21.49 jsem zapomněl připojit podpis - Josef Soukal
Josef Soukal
S Vaším textem z 21.49 vcelku souhlasím.
Jen drobné upřesnění. Různý výklad pravidel neznamená jejich vědomé nedodržování. Obzvláště pokud "různost" může znamenat třeba odlišné vnímání váhy kritéria v celkovém výsledku.
(Třeba moje manželka byla zvyklá hrát "žolíky" se dvěma těmito kartami, já se čtyřmi. Kdo má větší pravdu?)
S tím souvisí druhá poznámka. Je mi totiž, stejně jako Vám, také líto těch studentů, kteří se solidně připravovali, ale podle letošního modelu hodnocení nemají šanci na úspěch při odvolání. Snažím se dopátrat, kde vznikla chyba. Dozajista svůj díl viny nesou někteří nekompetentní vyučující. Víme, že takoví jsou.
Pokud ale učitel má dobré renomé, žák byl solidní, pak musí být chyba jinde.
Újma způsobená studentům mi vadí nejvíc.
Že vzniklé situace mnozí zneužívají, s tím také souhlasím.
A vadí mi to hned na druhém místě.
Pro "poste restante“:
K Vaší poznámce:
"Pokud ale učitel má dobré renomé, žák byl solidní, pak musí být chyba jinde."
Není mým záměrem bezdůvodně napadat vyučující, protože sám moc dobře vím, co to je hledat a mýlit se, ale ani solidní renomé neznamená, že učitel nemůže udělat chybu nebo něco zanedbat. Ukážu to konkrétně na příkladu, který se netýká písemné práce. Kolega K. Lippmann je zajisté velmi renomovaný učitel, přesto v oblasti ústní zkoušky tvrdošíjně opakuje nepochopitelné. Cituji podle České školy:
„Tato část maturity též limituje další možnosti zkoušení, jen s obtížemi lze např. uplatnit srovnávací metodu či požadovat zařazení díla do širších a hlubších literárních i neliterárních souvislostí. Nelze se rovněž divit, že řada maturantů čerpá své vědomosti z internetových čtenářských deníků a encyklopedicky zpracovaných učebnic.“
(http://www.ceskaskola.cz/2012/06/karel-lippmann-dnesni-maturita-nas-uci.html).
Kolega přehlédl, že čtenářské deníky a encyklopedicky pojaté učebnice u nás úspěšně existují a bují od začátku devadesátých let, ale především vydává svoji neochotu přizpůsobit se jisté formální normě zkoušky za její domnělé nedostatky. Srovnávání myšlenek, stylu, celých děl či hledání souvislostí uplatňuji při výuce, kdykoli je to vhodné, vedu k tomu studenty, a nedovedu si představit, že bych u maturity např. při rozboru Maryši zabraňoval studentovi, aby se vrátil třeba k antickému dramatu (Médea), aby obecně hledal jakékoli souvislosti… Právě nová forma maturity umožňuje to, že v daném kritériu může každá zkouška vypadat zčásti jinak (student tedy nemusí hovořit jen o tom, co s učitelem „probírali“ ve škole), a pokaždé to může být zkouška výborná.
-
Jak řešit situaci objektivně poškozených studentů, opravdu nevím. Vadí mi necitlivost některých vysokých škol, které – pokud jsou informace uváděné studenty pravdivé – zamezily studentům s neuzavřeným odvoláním účastnit se přijímaček, popř. avizují, že nejsou ochotny zapsat je podmíněně. Snad by v tomhle ohledu pomohl apel ministra školství (myslím, že se danou situací intenzivně zabývá).
Josef Soukal
Josef Soukal.
Myslím, že si vcelku rozumíme.
Formulaci o "solidním renomé" posuzujte v kontextu únavy a času, kdy byla napsána. Nenapadlo mne v tu chvíli a vlastně ani teď, jak pregnantněji vyjádřit skutečnost, že "tenhle kantor je prostě dobrý".
Což samozřejmě nevylučuje možnost jeho chyby či profesního úletu. Letos by ale těch profesních úletů jednotlivců muselo být tolik, že už se dá mluvit o zanedbání výuky. Anebo podcenění jednotné metodiky výkladu kritérií při přípravě zkoušek. A o to mi právě jde.
Letošním studentům asi opravdu nepomůžeme jinak, nežli pomocí s formulací odvolání. Nelíbí se mi tohle "testování systému na lidech".
Zároveň ale odmítám názor, který vylovil pan ředitel Klaus, tedy anulovat celé hodnocení písemných prací. To mi přijde až téměř jako urážka práce všech hodnotitelů.
Pro příští rok by určitě mohla pomoci třeba jen taková drobnost, jako je posun termínu písemných prací. Pamatuji si, že jsme psali písemku hned po velikonocích a výsledky jsme znali už před začátkem ústních zkoušek.
Pro "poste restante":
Jak už jsem napsal, podle mého názoru právě zanedbání výuky je rozhodující. Začalo to už vloni, protože kdyby se opravovalo skutečně podle daných kritérií, nikdy by dnešní situace nenastala. Tímto konstatováním ale nesnímám z Cermatu ty chyby, které skutečně udělal.
Posunutí termínu písemek navrhuje mj. i J. Kostečka. Já bych šel v termínu ještě hlouběji do školního roku.
Josef Soukal
(Jen pro úplnost dodávám, že stále předpokládám, že většina nevyhovujících prací byla takto hodnocena právem a že příčina je převážně na straně žáků.)
Předpokládejme na chvíli, že máte pravdu.
Pak se ale logicky nabízí otázka, jak je možné, že případů zanedbání výuky je tolik?
Buďto je zaměstnáno ve školství opravdu nebývalé procento neschopných češtinářů,
anebo alespoň část i těch dobrých češtinářů při výuce právě dodržení tématu a předepsaného slohového útvaru nepřikládala dostatečný význam a při opravování dřívějších prací na ně nekladla tak zásadní důraz.
Nebo Vás napadá ještě jiné vysvětlení?
Mě napadá ještě celková úroveň některých škol a jejich žáků - stačí vidět některé projevy žáků třeba na internetu. Zde nejde ani tak o češtináře jako o vzdělavatelnost jako takovou a její hranice...
K "poste restante":
Podle mne platí spíše Vaše "anebo".
Celkově je ale třeba se závěry počkat na souhrnné statistiky. Pokud nebude v srpnu jasné, že zvítězila demagogie eduinovského střihu, přihlásím se s vlastní analýzou obou ročníků maturitní zkoušky, tedy alespoň těch jejích aspektů, o nichž něco vím.
Opět jsem zapomněl podpis - J. Soukal
K celkové úrovni škol a žáků.
Souhlasím. Jde dolů, protože jednak studují na maturitních oborech žáci, kteří by tam ještě před 10 lety nebyli
a jednak celkově klesá slovní zásoba a úroveň vyjadřování. Stručně řečeno, žáci méně čtou a tím pádem jde celková úroveň vyjadřování dolů.
Popravdě, přesně toto zjištění jsem od letošních maturit očekával.
A proto mne silně štve, že kvůli excesům při hodnocení prací, může kdokoliv tyto závěry zpochybnit.
Takže si budeme na relevantní závěry budeme muset počkat až napřesrok.
A všiml jste si pane P. R., že by se tato příčina neúspěchu žáků někde v médiích otevřeně pojmenovala? Já jsem četla pouze články o těch kreativních slozích, které propadly, že se od letoška hodnotí sloh subjektivně (předtím se zajisté hodnotilo objektivně...), a také o tom, že hodnotitelům bylo v lepším případě vyhrožováno a v horším to byli dyslektici, analfabeti a diletanti. Navíc nebylo většího faulu na studenty, než aby po dvanácti letech školní docházky napsali popis, motivační dopis, stížnost nebo vypravování... Proč na některých školách neuspěl jeden ze sta a jinde padesát, či snad dokonce více (neoficiální informace hovoří až o 80 %)? Že by se hodnotitel špatně vyspal?
Já jsem četla pouze články o těch kreativních slozích, které propadly
Tomu se nedivte. Základní pravidlo novinářské profese:
Když pokouše pes pošťáka, co s tím?
Ale když pošťák pokouše psa - to je zpráva na titulní stránku!
Na druhou stranu, pokud opravdu propadli skvělí studenti a hodnocení některých prací jsou přinejmenším sporná, pak to neoddiskutovatelně je faux pass letošních maturit a mluvit o faulech je namístě.
Proč na některých školách neuspěl jeden ze sta a jinde padesát
No, protože prostě je rozdíl mezi gymnáziem a bývalým učilištěm pro servírky, které přejmenovalo obor na "hotelnictví", aby dostal maturitní glejt.
Mimochodem, nic proti oboru hotelnictví jako takovému. Je to zajímavé a vůbec ne lehké studium.
Trochu se prostě kvůli povyku, byť minimálně zčásti oprávněnému, který vznikl kvůli řádově procentům studentů, zapomíná na řádově desítky procent studentů, kteří oprávněně propadají ze základní znalosti mateřského jazyka.
19:06, 20:40
pokud opravdu propadli skvělí studenti a hodnocení některých prací jsou přinejmenším sporná, pak to neoddiskutovatelně je faux pass
Nesouhlasím. Pokud propadli skvělí studenti, kteří nezvládli učivo v některém předmětu, pak si to zasloužili. Jak si může u nás učitel dovolit napadat profesionalitu kolegy opravujícího učitele, aniž by měl jakýkoli důkaz pro své trvrzení? U lékařů - k když je selhání prokázáno, drží pospolu, protože ctí lékařskou profesi a jsou kolegyální (pokud nejde o selhání pod vlivem alkoholu, apod.).
Proč Vy, který nejvíc štvete proti hodnocení slohových prací, najednou údajně litujete, že se svojí nekvalitou samy shodily? Nevěřím tomu, máte z toho radost.
Pokud propadli skvělí studenti, kteří nezvládli učivo v některém předmětu, pak si to zasloužili.
Přesně jako ve vyšší úrovni matematiky, viďte? Tam určitě také nedošlo k žádnému pochybení CERMATu a za vše si mohou studenti sami.
Znám osobně několik studentů, které považuji za výborné. Zvládli maturitu ve všech ohledech, kromě písemné práce. Nemyslím si, že je to ve všech případech pouze jejich vina.
Podobné informace mám od několika dalších učitelů. Z gymnázií i škol jiných typů.
Jak se zdá, nejsem v této republice jediný. Nebo si snad myslíte, že tolik povyku kolem hodnocení maturitních prací vzniklo jen tak pro nic?
U lékařů - k když je selhání prokázáno, drží pospolu, protože ctí lékařskou profesi a jsou kolegyální (pokud nejde o selhání pod vlivem alkoholu, apod.).
Buďte tak laskav(a) a nepoužívejte slovo čest, když zjevně nechápete jeho význam. Jev, který popisujete se v češtině nazývá zcela jinak. Je to falešná solidarita.
S touto logikou můžete úplně stejně obhajovat i "sexuální učitelku" ze Znojma, či pedofilní učitele v rakouských církevních školách.
Důkazy pochybení si laskavě najděte. Medializovány byly dostatečně. Na můj vkus až příliš.
Nikdo si v mé přítomnosti nebude otírat svá nectná ústa o učitele bezdůvodně. Ale pokud se někdo zpronevěří učitelské profesi a její etice, pak já jej rozhodně hájit nebudu.
Věřím ale, že o takový případ tady nejde. Nepodezřívám kohokoliv, že studentům uškodil vědomně a záměrně.
Jaká příčina ale stojí za vznikem této situace, o tom je právě tato a další diskuse.
Nevěřím tomu, máte z toho radost.
Já tedy rozhodně nemám radost z toho, že se veřejně zpochybňuje kvalita učitelské práce.
Čemu věříte, je mi jedno. Neznám Vás. Mé názory jsou v tomto ohledu konzistentní a to dlouhodobě.
Doufám a věřím, že jednou konečně musí dojít nejen učitelům, ale i lidem, kteří mají v rukou moc, že propad vzdělanosti a celkové úrovně školství má své důsledky pro celou společnost. Proto bych uvítal, pokud by to letošní výsledky maturit potvrdily.
Dobrý den,
zajímal by mě Váš komentář k této práci.
http://www.maturita2012sloh.cz/prace4.html
jde o vypravování. podle mě studentka píše spíše na pokraji fejetonu/povídky a co více, zakončení celé práce mi vzhledem k vypravování přijde nesmyslné (k fejetonu se hodí více). Pokud se ale podívám na ony hodnotitele pod prací, oba by slečně dali nejradějí plný počet. Řekněte mi, jsem skutečně tak mimo? původní hodnocení mi přijde správné..
"Na jiné škole zase přemýšlí", "kteří pravdlům rozumí" - tady halt diskutují češtináři profesionálové...
Okomentovat