V tomto příspěvku o centrálním hodnocení maturitních slohů shrnu fakta, jež považuji s ohledem na probíhající diskuse České škole za nejpodstatnější. Jak jsem avizoval, budu se věnovat i problematickým aspektům projektu CeHOPP – přesněji problematickým z pohledu vedoucího týmu hodnotitelů.
1. Objektivita centrálního hodnocení
Souhlasím s tím, že naprostá objektivita při hodnocení slohových prací možná není. Pokud ovšem z tohoto poznání nechceme vyvodit závěr, že tedy slohy nemáme KLASIFIKAČNĚ hodnotit vůbec, není snad nic špatného na tom, snažit se o co největší aproximaci kritérií a hodnoticích postupů.
Trvám na tom, že centrální hodnocení je nesrovnatelně objektivnější než hodnocení na školách. Nezávislý hodnotitel je plně oproštěn od emocionálního vztahu k pisateli: nezná ho a nemá žádný důvod přidělovat mu body subjektivně. Pár dní po maturitě (někdy i před ní) se konají přijímací zkoušky na vysoké školy; ani tam uchazeče nikdo nezná a žádnou lítost s nimi mít nebude.
Je rovněž podstatně objektivnější a spravedlivější, jsou-li všichni maturanti hodnoceni podle jednotných kritérií a jednotné metodiky, než když se hodnocení a klasifikace liší škola od školy a učitel od učitele.
2. Kvalita centrálního hodnocení
Neznám ještě oficiální čísla výsledků odvolání, která do jisté míry CELKOVOU kvalitu hodnocení ukáží. Samozřejmě však – i vzhledem k tomu, že šlo o první rok celé akce – mohlo docházet k nepřesnostem či omylům. Hodně mně vadí nízká kvalita některých slovních komentářů u prací pod 12 bodů. Soudím též, že by slovní komentáře měly být přičiněny ke každé práci, to ale letos z časových a kapacitních důvodů opravdu možné nebylo.
Skutečně závažný problém při centrálním hodnocení vzniká v okamžiku, kdy některý hodnotitel přes všechnu certifikační přípravu dělá chyby, ať už proto, že metodiku nenaplní, nebo proto, že se celkově naladí příliš přísně či naopak příliš benevolentně. Takový případ se dá korigovat kontrolní prací vedoucího týmu: ten musí otevírat a prověřovat zejména VŠECHNY slohy své skupiny s hodnocením nula (nedodržený rozsah, únik od tématu, únik od útvaru) a většinu prací s cut-off skóre a pod ním; namátkou pak několik dalších ve všech bodových pásmech u každého svého člena týmu. Pokud zjistí, že se konkrétní hodnotitel od kritérií odchyluje, nařídí mu přehodnocení a „rekalibraci“. Podobně postupuje vedoucí hodnocení předmětu v rámci celého projektu.
Navrhuji v této souvislosti POSUNOUT TERMÍN psaní maturitní slohové práce už na cca 20. dubna, tedy na dobu, kdy se běžně psával starý čtyřhodinový sloh; tím by se na opravu maturitních prací získalo dalších 14 dní. To by jistě přispělo ke kvalitě hodnocení.
Poznamenám ještě, že zatímco kvalita hodnocení centrálních hodnotitelů je doslova pod drobnohledem veřejnosti (právem), kvalita hodnocení učitelů na školách se nikdy v minulosti naprosto nezkoumala (právem?).
3. Hodnoticí tabulka
Podle stávající tabulky lze opravovat korektně, přesto by však zasloužila ještě nějaké zákroky. V prvé řadě si nemyslím, že by dva deskriptory (2 body a 4 body) měly zůstat prázdné – tu jde o reziduum loňského maturitního roku, kdy se hodnotitel rozhodoval jen mezi body 0–1–3–5. Rovněž je potřeba pozměnit některé formulace tak, aby kritéria hodnocení byla vyjádřena v každém deskriptoru analogicky. Dále soudím, že u kritéria 2A (pravopis a tvarosloví) lze stanovit exaktnější požadavky, než tabulka ve stávající podobě poskytuje.
4. Délka slohové práce
Limity 200 slov (základní úroveň) a 250 slov (vyšší úroveň), nota bene s tolerancí minus 50 slov, jsou příliš nízké. Je sice pravda, že některé útvary, např. dopis či fejeton, bývají z podstaty věci kratší, ale i téma dopisu se dá zadat tak, aby bylo jasné, že maturant se musí rozepsat (nezadávala by se tedy stížnost dopravnímu podniku, ale např. průvodní dopis k petici či motivační dopis, v němž by fiktivní zadavatel požadoval podrobnější informace o pisateli, o jeho kvalifikaci atd.).
Souhlasím tedy s diskutujícími, kteří vyjádřili tento názor; sám ho v odborném tisku prosazuji již dva roky.
5. Informovanost o projektu, zvl. o kritériích hodnocení
Zde tkvěla zcela nepochybně největší slabina projektu CeHOPP. Není sice pravda, že učitelé a maturanti nebyli informováni (na webu novamaturita.cz visely všechny základní údaje včetně hodnoticí tabulky dostatečně dlouho před termínem maturitního slohu), i tak však byla tehdejším vedením Cermatu silně podceněna předběžná i průběžná informační kampaň. Překvapení a rozčarování maturantů a jejich rodičů z výsledků tedy chápu, třebaže opakuji, že kdo chtěl, informace si najít mohl.
Závěry
Situaci kolem centrálního hodnocení maturitních prací lze shrnout takto:
- Hodnocení slohů mimo školy vadí řadě kritiků hlavně z toho důvodu, že obnažuje nedostatky v akademických předpokladech a studijní morálce mnoha středoškoláků (zejména z učilišť a některých SOŠ) a vystavuje školy s větším množstvím neúspěšných maturantů existenčním problémům (konkrétně v souvislosti se systémem finančních dotací na žáka).
- Hodnocení slohů mimo školy, resp. vůbec existence maturitních slohových prací, dále vadí některým lidem spjatým s byznysem kolem testování, protože oboje vyvolává potřebu mít státem (z)řízené centrum, které pak ovšem zároveň obsazuje i tvorbu a evaluaci maturitních didaktických testů. Osobně bych se nijak nebránil ani zde inspiraci z ciziny, kde v nejednom případě funguje systém „stát zadává – soukromá firma vytvoří – stát zkontroluje a zaplatí“. Nesmělo by však dojít k tomu, co jsem nazval privatizací maturity, tj. aby soukromé subjekty rozhodovaly i o celkové koncepci maturity, o formě didaktických testů v jednotlivých předmětech či o způsobu, neřkuli kritériích hodnocení maturitního slohu z češtiny.
- Hodnocení slohů mimo školy konečně vadí politikům, protože přináší podstatně větší neúspěšnost maturantů než hodnocení na školách, a to je OBROVSKÉ POLITIKUM, proti němuž jsou odborné debaty bohemistů zcela nicotné. Propadlí maturanti hledají příčiny všude jinde než ve své neschopnosti napsat 200 slov smysluplného textu podle zadání; frustrace z neúspěchu zcela přirozeně postihuje i jejich rodiče, příbuzné, známé – a to všechno jsou voliči. Chtít po nich, navíc v atmosféře kampaně jitřící manipulativně a nízkými prostředky jejich zraněné emoce, aby se střízlivě zamysleli nad tím, zda jejich syn, vnuk, dcera rodinného přítele přece jen nakonec nejsou ve slohu tak slabí, že nedostatečnou obdrželi zcela oprávněně, je sotva možné.
- Kritici současného modelu ignorují zkušenosti z ciziny, kde centrální hodnocení esejů funguje zcela přirozeně a je bez námitek přijímáno jako samozřejmost.
- KATEGORICKY nesouhlasím s tím, že se maturantům nevydává pro účely odvolání kvalitní sken jejich ohodnocené slohové práce. Stejně tak jsem vloni jasně psal již od počátku eduinské kampaně (tehdy proti didaktickému testu) do Učitelských novin i na weby, že je nepřípustné tutlat zadání testů a slohových témat. Ano, v cizině (IB, Cambridge ESOL, TOEFL) se test nevydává a kandidátům se jen zašlou výsledky, ale např. u IB maturity si lze esej (za poplatek) vyžádat a viděné hodnocení rozporovat. Totéž musí fungovat i u nás, a bez poplatku.
- Všem, kteří tvrdí, že slohy nelze objektivně hodnotit, opětovně připomenu, že u mezinárodní maturity IB se každoročně hodnotí centrálně přes 900 tisíc esejů od zhruba 300 tisíc středoškoláků z celého světa, a počet napadených hodnocení se pohybuje řádově v promilích.
- Že většina našich vysokých škol nečeká při přijímacím řízení na výsledky odvolání, je smutné, ale s tím je třeba obrátit se na jejich rektory.
27 komentářů:
Pane Kostečko,
Vy jste fakt neuvěřitelný:
v každém z pěti Vámi vyjmenovaných bodů jste sám shledal problémy a to jste ještě vynechal:
bod šestý:
a tím je krátký časový limit - POUZE 60 min., který studenti na napsání slohovky měli a
bod sedmý:
a tím je nedůvěra státu vůči většině středoškolských učitelů češtiny v naší republice (vyjma těch 400 Cermatem prazvláštně vyškolených hodnotitelů) a přesto ten (ne)systém pořád obhajujete ?
Myslím, že byste konečně už mohl své úsilí napřáhnout jiným směrem...
S tímto komentářem k panu Kostečkovi naprosto souhlasím! Sice přiznává chyby, ale vše je v naprostém pořádku. To si z nás snad děláte srandu!
Jsem pro všechny učitele čj- proč by měli být nejlepší jen ti vybraní a vyškolení!
Pane Noname,
Vy jste ještě neuvěřitelnější. Kromě toho, že se na rozdíl od Vás pod své názory vždy podepisuji, dovolím si poznamenat, že spolu s návrhem na zvýšení limitu slov jsem automaticky a souběžně uváděl (mj. v UN) i návrh na prodloužení času pro napsání. Co kdybyste si to vyhledal? Nemusím snad donekonečna na webech opakovat to, co jsem v odborném tisku již publikoval(?)
Hodnotitelé nebyli vyškolení "prazvláštně", nýbrž v souladu s evropskými normami hodnocení. Bohužel, jak se ukázalo v plné nahotě právě v této kauze, Česká republika není pořád ještě civilizovaným evropským státem.
A konečně, své úsilí napřahuji již třicet let k jedinému cíli: připravit své žáky pro život. Pro ten skutečný, nečecháčkovský. Pro ten, se kterým se setkají, když vystrčí nos jen kilometr západně od Aše. Pro ten, který by měl být samozřejmostí i u nás doma.
Jiří Kostečka
Anonymní učiteli češtiny, který jste nemohl opravovat písemné práce. Vám snad někdo bránil přihlásit se na školení Cermatu? Nebo jste snad byl jedním z těch, kteří nad touto možností mávli rukou s tím, že po vás přece nemůže nikdo chtít strávit na školení tři víkendy a doma po večerech opravovat 150 prací. Já jsem do školení přihlásila, podle nových kritérií napsala s maturující třídou několik cvičných písemek. Kromě těch, kteří si přes mé varování vybrali úvahu, všichni složili maturitu dobře.
RB
Tak zda se, ze Klausovo gymnazium skoncilo spatne nejen v matematice, ale i ve slohu:
http://www.lidovky.cz/stat-by-mel-zrusit-vysledky-maturitnich-pisemek-z-cestiny-pripustil-vaclav-klaus-mladsi-gvz-/ln_veda.asp?c=A120627_075154_ln_domov_Pta
Nasi milionarsti synecci nejsou letos nejlepsi, Klaus letos nebude poskakovat v mediich? :-)))
Já už fakt nemůžu-Hodnotitelé nebyli vyškolení "prazvláštně", nýbrž v souladu s evropskými normami hodnocení. Bohužel, jak se ukázalo v plné nahotě právě v této kauze, Česká republika není pořád ještě civilizovaným evropským státem.
Že naše republika chce všechno podle ... to je jak se souhlasem obou rodičů léčby dítěte a jiných a jiných případů. Stát si musí uvědomit, že jsou SŠ zakončené maturitou, jsou nástavbová studia SOU a sakra, nejsou všechna nekvalitní! Pokud o ně nemá stát zájem, tak je má zrušit! Né nechat dojít studenty k maturitě- a vykopnout jen proto, že se jim zrovna třeba nepovedl sloh-nebo měli ,,unaveného" hodnotitele. Ne všichni chtějí na VŠ. To je pořád dokola! Vy o koze, my o voze.
Tak zda se, ze Klausovo gymnazium skoncilo spatne nejen v matematice, ale i ve slohu:
http://www.lidovky.cz/stat-by-mel-zrusit-vysledky-maturitnich-pisemek-z-cestiny-pripustil-vaclav-klaus-mladsi-gvz-/ln_veda.asp?c=A120627_075154_ln_domov_Pta
....a jak je vidět, netýká se to jen SŠ a SOU nástavby!!!!!!!! U pana Klause ml a jiných gymnázii asi také nepřipravoval studenty k maturitě vyškolený hodnotitel!
Povšimli jste si, vážení diskutéři, že ústy Jiřího Kostečky promlouvá sám poručík Dub, v civilu gymnaziální profesor češtiny?
"Děkuji vám za tu sprostotu. Buďte ubezpečen, že si to s vámi vyrovnám, vy mne ještě neznáte, ale až mne poznáte, tak si vzpomenete na poručíka Duba..."
Obávám se, že polemizovat s poručíky Duby, lze jen jediným způsobem:
"Poslušně hlásím, pane lajtnant, že vod tý chvíle, co jsem si přečtl vaši Obranu proti zlobivým utrhačům, konečně vím, co si mám myslet. A ten Dalibor Martíšek a jemu podobní nemají žádnou disciplínu. Představte si park, řekněme na Karláku, a na každým stromě jeden češtinář nebo matikář bez disciplíny. Z toho jsem vždycky měl největší strach."
Josef Š.
To Josef Š:
Aha, takže podle Vás by bylo nejlepší celou MZ zabalit, vrátit se pár let nazpátek, kdy si každá škola dělala maturity podle sebe a vesele si rochnit v tom hnoji, který z toho vznikne. Co taky chtít jiného než "klídek a nohy v teple".
Mimochodem, žák, který za 60 minut nesestaví sloh na 200 slov (cca A4) nemá u maturity co pohledávat.
Vážený pane Kostečko, líbí se mi, že konečně přiznáváte i Vy, mnohými uznávaná autorita, že naprostá objektivita (objektivní hodnocení je nezávislé na subjektu hodnotitele) není při hodnocení slohů možná.
A to je právě ten problém, kvůli kterému nemá sloh být součástí společné části maturitní zkoušky (tzv. státní maturity), i když je nepochybně ohodnocen objektivněji, než by ho ohodnotili mnozí učitelé ve vlastní škole, zejména v té existenčně ohrožené.
Státní maturita si totiž klade za jeden z cílů porovnávat mezi sebou jednotlivé žáky, a dokonce celé školy a z toho vyvozovat určité důsledky (nepřijetí na VŠ, protože někdo má vyšší percentil, zrušení "neúspěšné" školy atp.).
Každý bod, který žák nikoliv svoji vinou, ale neobjektivností hodnocení, ztratí, může rozhodnout o jeho dalším uplatnění i o zrušení jeho střední školy. A to je nepřípustné.
Pokud je státní maturita nastavena jako srovnávací zkouška, mohou v ní být pouze zkoušky hodnotitelné objektivně.
Já vůbec nejsem proti slohům, dokonce ani proti jejich případnému centrálnímu hodnocení (samozřejmě musí být vylepšeno), ale jedině za předpokladu, že budou součástí profilové části maturity, tzn. nebudou započteny do té porovnávací části zkoušek.
Pavel
Co říká pan Kostečka? Myšlenka je dobrá, ale stalo se pár chybiček. Ty "chybičky" jsou ale ve skutečnosti katastrofy! Což si ale není ochoten přiznat, i když je sám popisuje... Jeho text bych použil jako významný argument, proč mají být letošní výsledky hodnocení slohů anulovány. Nešlo totiž o maturitu, ale o "generální zkoušku", která ukázala, že problémů je mnohem více, než je únosné... (Radek Sárközi)
Mimochodem, žák, který za 60 minut nesestaví sloh na 200 slov (cca A4) nemá u maturity co pohledávat.
a že neuspěli tito žáci, na to jsi Charlie přišla/přišel jak?
Žák může být (a každý student je) u maturit vystresovaný! To se nijak nacvičit nedá. Ve stresu vám žadný nápad nemusí přijít, obzvláště když jste vystresováni nedostatkem času...
To jsem byl při maturitách i já a první hodinu jsem ze sebe nic nedostal, ačkoliv jinak jsem měl ze slohů většinou jedničky... Naštěstí jsem psal ještě čtyřhodinovou slohovku. Takže vše jsem zvládl i krasopisně přepsat a odevzdat o půl hodiny dříve.
Čas by měl být určitě prodlouže i při těch 200 slovech na 120 minut. ne kvůli času na psaní, ale na promýšlení toho, co a jak napíšu.
Pan Kostečka se tu neustále ohání nějakou mezinárodní maturitou. není ale účast v ní dobrovolná, na rozdíl od té české státní? A nepíše se tam pouze jeden útvar - esej, který má jasně dané parametry a lze ho nacvičit, zatímco u nás bylo deset různých témat a deset náhodně vybraných útvarů? Jenom vybrat si z deseti témat či útvarů je značně náročný proces! Podle mě by měl být počet zredukován na tři nebo maximálně pět... Případně na jediný - a to ten esej!
Kdyby se u nás jako maturitní práce psaly ony eseje, tak to bychom se teprve divili!!!
Z pohledu žáka je deset nabízených útvarů naopak přínosem: vím, že píšu dobře úvahu/charakteristiku, tak si ji hned vyberu a píšu...
U slohových prací psaných ve škole postačí dvouhodinovka (tj. 90 minut; u st. maturity 60+25) na napsání slušného třístránkového textu.
Pokud žáci píší slohové práce často a znají své silné a slabé stránky, neměla by je maturita zaskočit.
Diskuse zde opět ukazuje past, ve které je CERMAT: Ať udělá, co udělá, vždy je to špatně. Jeden rok se v rámci zvýšení objektivity samostatně nehodnotila kreativita - a to bylo řevu. Druhý rok se hodnotí - a zase se řve - tentokrát, že není obejktivita. Kdyby pan Kostečka napsal, že vše bylo v pořádku, to by byl řev o tom, jaký je to arogantní náfuka. Když poukáže na slabiny, které se u tak komplikovaného projektu nedají predikovat, hned je konstatováno, že tím dokazuje, jak projekt nestál za nic. A ještě lepší je, že řvou stále titíž...
Ano, jedni a titíž, pane kolego, já už je dlouho pozoruju....
CERMAT má samozřejmě možnost se z té pasti dostat - udělat to dobře. Řekl bych, že času i peněz na to měl dost.
Martin Gust
http://www.blogger.com/comment.g?blogID=9210966517210062357&postID=3877425542310720015
Již dvakrát zmizela první část mého příspěvku, netuším proč; lze ji vrátit? Text již nemám uložen...
VS
Beru zpět, patří pod jiný článek.
VS
Pan Kostečka nedokáže napsat věcný text. Neustále si musí vypomáhat manipulativními výroky. Buď to dělá záměrně, nebo...
Jak uz jsem psala, kotnikovi okopavaci napadaji odborniky typu Kostecka nebo Stanzel, pouze se tim odkopavaji. Mam pro ne jednu drobnou radost- pan Kostecka se myli, kdyz pozaduje, aby Cermat posilal zdarma skeny praci kazdemu moulovi, ktery se pokusi zformulovat neco, co vypada jako odvolani.
Pri soucasne schopnosti nasich zaku nenapsat kloudnou praci a po te se ztrapnit odvolanim s hrubkami by to znamenalo vyznamne prodrazeni statni maturity a to je prece nepripustne. Pan ministr ji chce levnejsi. To jste se, pane Kostecko, seredne spletl.
Někdo napíše odvolání s hrubkami, někdo zase říká lidem moulo!!!
Psát o moulech a někoho moulou přímo oslovovat je rozdíl.
60 + 20 (nebo kolik) minut je podle vás MÁLO? prosímvás, odevzdával jsem práci v rozsahu 500-700 slov a odevzdával jsem ji 25min před koncem (vyšší úroveň), takže mi její napsání trvalo zhruba 80 minut... 200 slov za 60min stihne každý!
Proč si někdo myslí, že když je rychlý, jsou rychlí i všichni ostatní? Jsou spisovatelé, co nemají inspiraci k psaní i několik let!
oki, někdo píše hrubky, někdo o moulech ...
Vážený pane doktore,
děkuji za shrnutí, je výstižné, v mnoha věcech se s Vámi shoduji
Ad 4) Optimální dělka vyprávění a motivačního dopisu je různá, proto bych se osobně vrátil k modelu strukturované písemé práce, tj. Formálně podobné zadání z cizích jazyků, dlouhý a krátký text. Určitě bych nechal zadání typu stížnost – někteří žáci např. S technickým myšlením si o sobě myslí, že neumějí psát, a zde budou přesně vědět, co a jak mají napsat.
Ad 6) Žáci by měli umět se vyjádřit I v omezeném čase a prostoru, já bych těch 60/90 minut bral (ale v případě návratu ke strukturované práci to stačit nebude). Ti chytřejší už během poměrně dlouhých 25 minut na výběr zadání plánují svůj text.
Kdo chcete přemýšlet o tom, jak nové maturity vylepšit (nikoli jen pomluvit a zrušit) nebo se na ně připravit, pojďte k nám na FB – profily Hodnotím maturitu a Udělám maturitu.
Okomentovat