Brífink předsedkyně Asociace základních škol 8. června 2012.
Hana Stýblová: Není ani na učebnice pro prvňáčky, naříkají ZŠ
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
18 komentářů:
Jo jo, laminovačku mi koupil manžel domů k narozeninám, plavecký výcvik si platí rodiče, místo učebnic si tvoříme DUMy, tak co, proč ty Onivky nezeštíhlit, že?
A ještě poznámka pro nezasvěcené - ony ty DUMy (Digitální Učební Materiály, často spíš dumky žalky) jsou ve většině případů spíš PUMy (Papírové Učební Materiály) - procvičování, čtvrtletní písemky apod., jenom psané na počítači místo rukou (v mimopražských školách placené, my v Praze si je tvoříme zadarmo).
(v mimopražských školách placené, my v Praze si je tvoříme zadarmo).
Co naděláte, když dotace EU se poskytují jen těm oblastem, které nejsou nad průměrem EU. Praha je a tím je to takto řešeno.
K těm slavným DUM NEDUM. Pořád je to pro "vidlákov" výhodnější (aspoň něco), než nevyčerpat z EU fondů 53 miliard. Ignorant
sadu základních učebnic a PS pro prvňáčka jsme napočítali na 579 Kč + vyhláškou daných 200 Kč na školní potřeby. Na všechny učebnice máme letos v rozpočtu 5000,-. Potřeby první třídy to nepokryje, koupit pro jiné ročníky už vůbec nelze.
Jak konstatovala kolegyně, která pro školu sehnala sponzorský dar "je smutné, když se základní věci = učebnice musí kupovat ze sponzorského daru"
9. června 2012 9:10
A co se stane, když jako uvědomělý exučitel neposkytnu místní škole 15 000,- Kč? Ekonomická situace se prudce zhoršila. Letos nepomůžu, příští rok to samé. Na řadě je Kalousek.Exučitel, OSVČ
Nakupte to z šablon a nedělejte tady scény. Stejně se z šablon kupují na školách úlné blblny.
Představa kantorů, že děcka musí mít zalaminované kdeco, když jeden papír A4 projetý laminovačkou vyjde na cca 10 Kč, je skutečně pro stání rozpočet likvidační. Projděte základními školami a zjistíte, že v mnoha kabinetech leží ladem pomůcky a počítače za statisíce, které nikdo nevyužívá, protože se nakoupily bez rozmyslu nebo je mnozí kantoři nejsou schopni využívat. Pracovat na kopírce tak, abych nevyvalil třikrát tolik toneru než je potřeba, se na školách také kantoři odmítají naučit a jejich představa, že se žákům mohou tisknout barevné pracovní listy je už úplně ujetá. A naučit kantory vypínat dataprojektor, když vím, že po mně v učebně několik hodin nikdo neučí je nadlidský úkol, však on tu lampu zase někdo koupí.
Na mnoha školách se plýtvá ve velkém. Já bych nebrečel, bude hůž.
Jo, jo. To je ten trvale neudržitelný rozvoj. Prostě jsme si i tady neuvědomili, že kdysi spadneme na hubu.
Niméně my jsme ještě chodili do školy, kde byla jen křída a tabule, a pracovních sešitů nemaje pěkně jsme psali do obyčejných 540 a 440-tek. A podívejte se kam až jsme to dotáhli. Rozhodně jsme se ve škole naučili víc než dnešní nezvedení a rozmazlení žáčkové. Protože jsme se něco naučit chtěli.
Kolegové, měli bychom se nad sebou opravdu vážně zamyslet. Naše plýtvání svěřenými prostředky a rozmařilost při nákupu pomůcek je opravdu za současného stavu financí nepřijatelná.
Uvědomme si, že prioritou je výstavba dálnic, které jsou u nás oprávněně nejdražší v Evropě vzhledem ke složitým geologickým podmínkám a nákupy obojživelných transportérů, které je vzápětí nutno lépe opancéřovat, v důsledku čehož sice přestanou být obojživelné, ale to přece nemohl nikdo předem vědět.
Kdybychom se zamysleli a třeba začali po odpolednách spravovat staré pomůcky, nakoupené ještě před rokem 1970, určitě bychom dokázali nějaké peníze ušetřit. Taky domácí oprava diaprojektorů a meotarů by určitě vyšla levněji, nežli nákupy předražených dataprojektorů. A to by pak mohli hoši ve vládě zaplatit zase někomu za ozvučení nějakého summitu, nebo nakoupit o dva pandury více. Možná i o tři.
Za sebe si dávám závazek, že kromě červených propisek si začnu za své kupovat i barevné fixy na tabuli. Vlastně to dělám už teď... No nevadí, já na něco určitě přidu.
P.S.: A pro začátek napíšu osobní e-mail všem rodičů, ke kterému mě inspiroval předchozí příspěvek. Aby vysvětlili svým dětem, že se ve škole především musí chtít naučit něco samy.
My už jsme s dětmi začali psát na tabulky, abychom ušetřili.
Nakupte to z šablon a nedělejte tady scény.
Tak přesně tohle tvrdil "chytrý" Dobeš. Chlapče, Vy opravdu nevíte, která bije? Většina škol dělá šablonu III/2, vytváření DUM. Za to milý pane slabikáře nekoupíte.
"že v mnoha kabinetech leží ladem pomůcky a počítače za statisíce, které nikdo nevyužívá"
Souhlasím s Vámi, počítače z roku 1993 na naší škole skutečně nikdo nepoužívá. Chybou je, že je někdo neodepsal. Já bych rád viděl "ty vaše" schované a nevyužívané statisíce. S těmi tzv. "rezervami" jste to fakt přehnal. Ignorant
"Většina škol dělá šablonu III/2, vytváření DUM. Za to milý pane slabikáře nekoupíte." - To je samozřejmě nesmysl, slabikáře si můžete koupit v podstatě z libovolné šablony!
si můžete koupit v podstatě z libovolné šablony!
Ale ono ověřování (pilotáž) má v šabloně III/2 jisté limity. Ignporant
Pilotujete DUM. A je úplně jedno, co jste z peněz na projekt koupili. Pokud ze šablony za 140 000 (zhruba) dáte 3000 na učebnice pro celou třídu nebo 30000 pro celou školu, nikoho nezajímá.
"Souhlasím s Vámi, počítače z roku 1993 na naší škole skutečně nikdo nepoužívá. Chybou je, že je někdo neodepsal. Já bych rád viděl "ty vaše" schované a nevyužívané statisíce. S těmi tzv. "rezervami" jste to fakt přehnal. Ignorant"
Tak např. když přijdu do kabinetu 1. stupně a proletím skříně, najdu hromady pomůcek, na které sedá prach. Knihy a krabice nebyly evidentně nikdy otevřeny, natožpak použity.
Dále do dějepisu byly nakoupeny nedějepisářem, který náhodou pár let dějepis učil, drahé učebnice od nakladtelství Dialog. Dějepisářka po návratu z mateřské zjistila, že podle těchto zmatečných učebnic se na ZŠ skutečně učit nedá a nakoupila učebnice od Nové školy.
Dále jsme nakoupili celou řadu výukových programů na PC pro 1. stupeň. Uspořádali celou řadu školení, ale učitelky je nevyužívají s argumentem, že pak nestíhají s žáky vyplnit pracovní sešit.
V dílnách nám všechny stroje, které by nám mohla kterákoliv škola závidět, už 15 let reziví, stejně tak tam sedá prach na soupravy do elektrotechniky, protože chlapi schopní učit technické práce tak, jak by se měly učit, odešli do důchodu a ti současní raději zametají v technických chodníky kolem školy, protože to nevyžaduje žádnou přípravu.
Každý po třech letech řve, že potřebuje zase nové PC, přičemž na něm sotva umí napsat něco ve wordu.
A ještě bych mohl směle pokračovat ...
Stav našeho školství začíná být tristní a to i kvůli tomu, že na školách se dělá všechno možné jen ne učí. Ty hodiny, které odpadají díky mnohým pochybným umělcům a propagátorům ledasčeho, už nám začínají přerůstat přes hlavu.
14:37
Promiňte pane kolego, ale z Vašeho příspěvku jsem nabyl dojmu, že poněkud zevšeobecňujete vlastní zkušenost.
Pokud například někdo nakoupil nevhodné učebnice, pak je to chyba konkrétního člověka, ale nikoliv systémová chyba.
Určitě bychom našli mnoho případů zbytečného utrácení i ve školství. Namátkou z poslední doby mne napadají často nevyužívané interaktivní tabule. Ale nevyužívají se proto, že nejsou peníze na nákup programů. A dělat všechno na koleně, to prostě není možné.
Je také potřeba rozlišovat. Mnohé "zbytečnosti" byly nakoupeny ze zdrojů nějakého účelového projektu, dotace či grantu. Ale už se pozapomnělo, že provozní náklady škola z běžného rozpočtu neutáhne. Vím třeba o škole s drahými CNC stroji zakoupenými z projektu, ke kterým se žák téměř nedostane, protože není z čeho soustružit - není za co nakoupit materiál.
Proto rozhodně rešením není ještě větší omezení už tak na minimum osekaných prostředků na pomůcky.
Musíme počítat s tím, že pomůcky ve škole slouží k tomu, aby se s jejich pomocí žák učil. A když se člověk učí, dělá chyby. Je tedy přirozené, že občas se něco zničí i přirozenou cestou. (Tím samozřejmě nechci obhajovat vandalismus.) Na druhou stranu, když exploduje špatně zapojený elektrolytický kondenzátor, garantuju Vám, že si celá třída zapamatuje, co znamená to plus u vývodu. :-)
Zkrátka nás nezachrání nějaké šablony, nebo projekty.
Školy potřebují navýšit prostředky na běžný školní život, na zajištění výuky. Jinak to raději zabalme rovnou a najměme do škol místo učitelů dozorce, aby děti pohlídali, než se rodiče vrátí z práce. Stejně mám občas pocit, že nic jiného ani stát neočekává.
Přesněji, za peníze vkládané do školství vlastně nemá právo ani nic víc požadovat.
"Ty hodiny, které odpadají díky mnohým pochybným umělcům a propagátorům ledasčeho, už nám začínají přerůstat přes hlavu."
S tím s Vámi souhlasím. Tady by si mohla ŠI zařádit.
Pan kolega má naprostou pravdu. Zbytečné učebnice, zbytečné programy, pomůcky, které nikdo nepoužívá... hromada odpadlých hodin... Ještě něco dodám: Ten, kdo nedokáže učit svůj předmět bez učebnice, nemá ve škole co pohledávat. Žákům stačí pečlivě vedený sešit a pár pracovních listů, které vytisknete doma nebo ve škole. Já osobně doma... a za vlastní. Takže milí Pražáci, nebrečte. ROčně utratím asi 2000,- za papíry a barvu. Žákům jsem nařídil pouze sešity a složky, do kterých si vkládají ony volné papíry. K oboustranné spokojenosti a se solidními výsledky. Což se projevilo na maturitě i ZZ. PS: učím ICT, MAT, FYZ a ANJ :-) Ani do té zatracené angličtiny nepotřebujete učebnice. Vždyž je hromada materiálu na internetu... chce to jen nebýt líný a kouknout se tam.
Okomentovat