V debatě o změnách ve státní maturitě je třeba se vyvarovat starých chyb, neobejdeme se bez nového definování cílů a smyslu vzdělávání.
Premiér Nečas řekl, že státní maturita v dnešní podobě je mrtvá. Zároveň nově definoval její cíle. Ty jsou ale nereálné, potenciálně škodlivé pro vzdělávací systém a vracejí maturitní debatu opět na začátek. Bez jasného definování, k čemu nám vlastně maturita má sloužit, a jaké mají být cíle vzdělávání, se přitom neobejdeme. EDUin, o.p.s. nabízí výsledky takové debaty, kterou v současné době rozvíjí ve spolupráci s odbornou veřejností.
Premiér stanovil tři „nové“ cíle pro opravený model státní maturity:
Nepodkročitelný standard maturitního vzdělání.
Komentář: Splnitelný, ale obtížný cíl. Zatím nemáme standard středoškolského vzdělávání. Ten by navíc musel být přizpůsobený širokému spektru velmi různých středních škol.
Možnost srovnávat jednotlivé střední školy stejného typu.
Komentář: Žebříčky škol v jakékoli podobě ničemu nepomohou. Zkušenosti ze světa ukazují, že vedou k ještě větší selektivitě systému a přitom nevypovídají nic o tom, jakou přidanou hodnotu ke vzdělávání žáka dala sama škola. Vyspělé země se mnohem více soustředí na to, aby hodnocení a testování vypovídalo především o tom, jaký pokrok dělá průběžně jednotlivý žák, což vypovídá o tom, jak dobře jej škola dokázala rozvíjet.
Nahradit přijímací řízení na vysoké školy.
Komentář: Maturitní zkouška, která má ověřit „nepodkročitelný standard“ nemůže být zároveň zkouškou, která rozdělí uchazeče o vysokoškolské studium podle kvality. Půjde o marný pokus a další plýtvání energií a penězi. Důkazem je právě končící a mimořádně nákladný pokus o zavedení vyšší maturity.
Cíle Nové státní maturity je tedy třeba znovu definovat. Neobjedeme se bez ujasnění toho, jaké jsou vlastně cíle celého vzdělávacího systému. O probíhajícím projektu EDUin podpořeným Nadací Open Society Fund Praha, který se věnuje cílům vzdělávání, získáte základní informace ZDE.
Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl: „Premiérovo vyjádření je překvapivé minimálním pochopením toho, kde a proč se nová státní maturita po dvou letech ověřování ocitla. Přesně s těmito cíli před lety projekt státních maturit začínal a právě jejich neslučitelnost v jedné zkoušce přispěla k zásadním pochybnostem o užitečnosti zkoušky. Pokud nechceme opakovat stejnou, tedy dlouhou a mimořádně nákladnou a neúspěšnou cestu, je třeba si nejdříve říct, co je vůbec cílem vzdělávání a podle toho posuzovat nástroje, jako je maturitní zkouška. Co například získáme maturitním srovnáváním gymnázií? Jak to přispěje k tomu, aby jejich absolventi byli úspěšní v dalším studiu i profesním uplatnění? Jak k témuž pomůže, že maturita bude vstupenkou na vysokou školu? V čem to vylepší současný stav? Opravdu známe na tyto otázky odpověď, nebo se jen poslepu vrháme do dalšího kola pokusů o novou podobu maturity?“
EDUin: Nečasova představa o opravě státní maturity je nereálná
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Slejškovo vyjádření je překvapivé minimálním pochopením toho, kde a proč se nová státní maturita po dvou letech ověřování ocitla.
Dále si všimněte, že jako kovaný všenapravovač pan Slejška mluví stále v množném čísle, nikdy ne za sebe, ale za někoho "my".
Je pozoruhodné, jak pan Wagner neomylně vybírá z obrovského množství textů o školství jen příspěvky svých ideových souputníků přemoudřelých pánů Feřteka, Chládka, Rychlíka a Slejška. Takže nezasvěcený čtenář by mohl nabýt dojmu, že české školství spasí zrušení maturit, zkoušení a učení, o kázni nemluvě, a školy se stanou disneylandy, které budou rozmazlení spratkové demolovat za asistence vycvičených šašků (dříve učitelů), jen aby je to bavilo a nic je nestresovalo.
Redakce příspěvky EDUin nevybírá, Česká škola obecně tiskové zprávy o školství automaticky zveřejňuje. Pokud se týkají aktuálních problémů, ihned po doručení na redakční mail. To se týká i tiskových zpráv MŠMT, CERMAT, ČŠI i dalších subjektů.
Po 27 letech praxe na gymnáziu se dnes zmůžu jen na zoufalé výkřiky typu: Kam jsme to ve školství dospěli? ... To zas bude nových školení k nové maturitě! ... To zas bude peněz v tunelu, na jehož konci světlo pro učitele není a není! Milan
se dnes zmůžu jen na zoufalé výkřiky
Nejlépe pak v opuštěných kamenolomech nebo u D1 v pátek odpoledne.
Klídek! Pan premiér Nečas vám opraví státní maturitu po konzultaci se svými odborníky (Bartoš, Šťastný a spol.) "v cuku letu" včetně vyděfinování smyslu a cílů vzdělávání.
Pan posranec Štastný slibuje, že korekce nové maturity budou v "cajku" do konce srpna.
Se mi teda ulevilo, jinak bych toho moc přes léto nenaspal.
Dovolím si upozornit, že státní maturita se neověřuje dva roky, nýbrž víc než deset let (od roku 2001 formou tzv. Maturity nanečisto).
Tři cíle, o kterých mluví p. Nečas, skutečně nelze splnit všechny najednou. Čímž nevylučuju, že jeden z nich by se jistě splnit dal, ale je třeba si ho vybrat.
Co pořád chtějí srovnávat. Máme u nás ve škole žáky denního i dálkového studia. Již druhým rokem dopadli "dálkaři" lépe než "deňáci". Učí je stejní učitelé, dálkaři mají na přípravu daleko méně hodin - 3 roky studia a maturitní zkouška je naprosto stejná. Může tedy škola za neúspěch žáků? Myslím si, že za to může hlavně přístup žáků ke studiu. Nechtějí se učit, vše mají tzv. "na háku". A teď nás bude možná někdo pranýřovat, že jsme špatná škola, protože žáci neuspěli u maturit.
Okomentovat