EDUin: Nečasova představa o opravě státní maturity je nereálná

čtvrtek 14. června 2012 ·

V debatě o změnách ve státní maturitě je třeba se vyvarovat starých chyb, neobejdeme se bez nového definování cílů a smyslu vzdělávání.


Premiér Nečas řekl, že státní maturita v dnešní podobě je mrtvá. Zároveň nově definoval její cíle. Ty jsou ale nereálné, potenciálně škodlivé pro vzdělávací systém a vracejí maturitní debatu opět na začátek. Bez jasného definování, k čemu nám vlastně maturita má sloužit, a jaké mají být cíle vzdělávání, se přitom neobejdeme. EDUin, o.p.s. nabízí výsledky takové debaty, kterou v současné době rozvíjí ve spolupráci s odbornou veřejností.

Premiér stanovil tři „nové“ cíle pro opravený model státní maturity:

Nepodkročitelný standard maturitního vzdělání.

Komentář: Splnitelný, ale obtížný cíl. Zatím nemáme standard středoškolského vzdělávání. Ten by navíc musel být přizpůsobený širokému spektru velmi různých středních škol.

Možnost srovnávat jednotlivé střední školy stejného typu.

Komentář: Žebříčky škol v jakékoli podobě ničemu nepomohou. Zkušenosti ze světa ukazují, že vedou k ještě větší selektivitě systému a přitom nevypovídají nic o tom, jakou přidanou hodnotu ke vzdělávání žáka dala sama škola. Vyspělé země se mnohem více soustředí na to, aby hodnocení a testování vypovídalo především o tom, jaký pokrok dělá průběžně jednotlivý žák, což vypovídá o tom, jak dobře jej škola dokázala rozvíjet.

Nahradit přijímací řízení na vysoké školy.

Komentář: Maturitní zkouška, která má ověřit „nepodkročitelný standard“ nemůže být zároveň zkouškou, která rozdělí uchazeče o vysokoškolské studium podle kvality. Půjde o marný pokus a další plýtvání energií a penězi. Důkazem je právě končící a mimořádně nákladný pokus o zavedení vyšší maturity.

Cíle Nové státní maturity je tedy třeba znovu definovat. Neobjedeme se bez ujasnění toho, jaké jsou vlastně cíle celého vzdělávacího systému. O probíhajícím projektu EDUin podpořeným Nadací Open Society Fund Praha, který se věnuje cílům vzdělávání, získáte základní informace ZDE.

Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl: „Premiérovo vyjádření je překvapivé minimálním pochopením toho, kde a proč se nová státní maturita po dvou letech ověřování ocitla. Přesně s těmito cíli před lety projekt státních maturit začínal a právě jejich neslučitelnost v jedné zkoušce přispěla k zásadním pochybnostem o užitečnosti zkoušky. Pokud nechceme opakovat stejnou, tedy dlouhou a mimořádně nákladnou a neúspěšnou cestu, je třeba si nejdříve říct, co je vůbec cílem vzdělávání a podle toho posuzovat nástroje, jako je maturitní zkouška. Co například získáme maturitním srovnáváním gymnázií? Jak to přispěje k tomu, aby jejich absolventi byli úspěšní v dalším studiu i profesním uplatnění? Jak k témuž pomůže, že maturita bude vstupenkou na vysokou školu? V čem to vylepší současný stav? Opravdu známe na tyto otázky odpověď, nebo se jen poslepu vrháme do dalšího kola pokusů o novou podobu maturity?“

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
14. června 2012 v 9:28  

Slejškovo vyjádření je překvapivé minimálním pochopením toho, kde a proč se nová státní maturita po dvou letech ověřování ocitla.

Dále si všimněte, že jako kovaný všenapravovač pan Slejška mluví stále v množném čísle, nikdy ne za sebe, ale za někoho "my".

Je pozoruhodné, jak pan Wagner neomylně vybírá z obrovského množství textů o školství jen příspěvky svých ideových souputníků přemoudřelých pánů Feřteka, Chládka, Rychlíka a Slejška. Takže nezasvěcený čtenář by mohl nabýt dojmu, že české školství spasí zrušení maturit, zkoušení a učení, o kázni nemluvě, a školy se stanou disneylandy, které budou rozmazlení spratkové demolovat za asistence vycvičených šašků (dříve učitelů), jen aby je to bavilo a nic je nestresovalo.

Janek Wagner řekl(a)...
14. června 2012 v 9:42  

Redakce příspěvky EDUin nevybírá, Česká škola obecně tiskové zprávy o školství automaticky zveřejňuje. Pokud se týkají aktuálních problémů, ihned po doručení na redakční mail. To se týká i tiskových zpráv MŠMT, CERMAT, ČŠI i dalších subjektů.

Anonymní řekl(a)...
14. června 2012 v 10:33  

Po 27 letech praxe na gymnáziu se dnes zmůžu jen na zoufalé výkřiky typu: Kam jsme to ve školství dospěli? ... To zas bude nových školení k nové maturitě! ... To zas bude peněz v tunelu, na jehož konci světlo pro učitele není a není! Milan

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. června 2012 v 12:17  

se dnes zmůžu jen na zoufalé výkřiky

Nejlépe pak v opuštěných kamenolomech nebo u D1 v pátek odpoledne.

Anonymní řekl(a)...
14. června 2012 v 13:39  

Klídek! Pan premiér Nečas vám opraví státní maturitu po konzultaci se svými odborníky (Bartoš, Šťastný a spol.) "v cuku letu" včetně vyděfinování smyslu a cílů vzdělávání.
Pan posranec Štastný slibuje, že korekce nové maturity budou v "cajku" do konce srpna.

Se mi teda ulevilo, jinak bych toho moc přes léto nenaspal.

Jan Hučín řekl(a)...
14. června 2012 v 14:55  

Dovolím si upozornit, že státní maturita se neověřuje dva roky, nýbrž víc než deset let (od roku 2001 formou tzv. Maturity nanečisto).

Tři cíle, o kterých mluví p. Nečas, skutečně nelze splnit všechny najednou. Čímž nevylučuju, že jeden z nich by se jistě splnit dal, ale je třeba si ho vybrat.

Anonymní řekl(a)...
15. června 2012 v 15:50  

Co pořád chtějí srovnávat. Máme u nás ve škole žáky denního i dálkového studia. Již druhým rokem dopadli "dálkaři" lépe než "deňáci". Učí je stejní učitelé, dálkaři mají na přípravu daleko méně hodin - 3 roky studia a maturitní zkouška je naprosto stejná. Může tedy škola za neúspěch žáků? Myslím si, že za to může hlavně přístup žáků ke studiu. Nechtějí se učit, vše mají tzv. "na háku". A teď nás bude možná někdo pranýřovat, že jsme špatná škola, protože žáci neuspěli u maturit.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.