Zpráva o práci mimořádně zajímavé Bulharky Marie Popovové, která se prosadila v online světě médií a stala se z ní zprostředkovatelka (kurátorka) poznávání pro všechny.
Měl jsem minulý týden zvanou přednášku na zajímavé akci Platformy spolupráce praxe se školami Institutu Svazu průmyslu – na finále Věda iHrou.
Jedná se o soutěž studentských vědeckých projektů, jejichž výstupy mají
uplatnění v praxi. Téma vystoupení „Vhled do budoucnosti poznávání“,
které mělo zaplnit čas před vyhlášením výsledků, mi bylo víceméně
vnuceno. Možná jsem si to způsobil sám svým občasným mluvením
o budoucnosti vzdělávání. Přiznávám, zamýšlet se nad poznáváním
vědeckým, to je přece jen něco trochu jiného. I když i do této oblasti
jsme již na Spomocníkovi zabrousili – viz myšlenky Martina Wellera
v článku Husité vědy.
Toto mé vystoupení se ale mělo vztahovat k poznávání studentů, kteří se
na vědeckou kariéru teprve připravují nebo jsou na nejlepší cestě ho
bezprostředně prakticky uplatnit. Nezbývalo mi nic jiného, než se snažit
obsah svého sdělení aktualizovat pomocí myšlenek (memů) šířících se
internetem.
Použil jsem nakonec jen jeden mně dosud neznámý zdroj informací
vztahující se k vědeckému poznávání. Zato natolik zajímavý, že jsem jeho
studiem strávil mnohem víc času, než si mohu dovolit (což je při dnešní
dostupnosti znalostí mnoha lidí daleko chytřejších, než jsme my sami,
docela typické). Myslím, že by mohl zajímat i vás.
Jedná se o blog Brain Pickings,
který provozuje zajímavá osobnost současného internetového mediálního
světa Maria Popova. Marii je 28 a pochází z Bulharska. Do světa online
médií se jí podařilo proniknout zcela ojedinělým způsobem. Jako velký
fanda konferencí TED založila blog tuto konferenci popularizující – TEDify.
Jejím největším snem ale bylo se v létě 2009 zúčastnit osobně TEDGlobal
v Oxfordu. Cena vstupenky (která napovídá, co je hlavním smyslem
realizace těchto akcí) byla 4500 $. Tehdy ještě jako chudá Bulharka
oslovila své následovatele prostřednictvím Twitteru
(dnes je jich téměř 200 tisíc) a poprosila je o příspěvek. Vybrala
4832 $, což stačilo i na letenku ze Sofie [1]. Dnes Maria žije v USA
a pracuje v nadnárodní reklamní agentuře TBWA Worldwide,
kde působí ve funkci kulturní kurátorky (člověk zodpovědný za vhodné
kulturní nasměrování vytvářené reklamy). Jejími firemními klienty jsou
Apple, Visa, Absolut, Pepsi, Nissan ad. Docela úspěšně se jí však daří
být kurátorkou poznávání nás všech. Kromě blogu Brain Pickings se s jejími články, přednáškami a prezentacemi můžete setkat ve Wired UK, The Atlantic, GOOD Magazine, The Huffington Post, BigThink, MIT Futures of Entertainment ad.
Již samotný výčet aktivit je hodný obdivu. Mnohem zajímavější je ale
obsah. Je neuvěřitelné, jaký přehled a znalosti Maria má, zvlášť když si
uvědomíme, kolik jí je a kde vyrůstala. Denně publikuje i několik
článků, jejichž cílem je popularizovat zajímavé výsledky svého osobního
studia orientovaného na odhalování cest vědeckého poznávání světa kolem
nás. Své texty hojně doplňuje citacemi převzatými z různých zdrojů.
Přímo se vyžívá v propojování existujících kompatibilních myšlenek
nejchytřejších lidí světa. Žádná souvislost jí neunikne, ví o každé
důležité publikaci a ke každému tématu aktivně vyhledává též historický
kontext. Je nemyslitelné, abych referoval o jejích zájmech v plné šíři.
Zjednoduším to, a předložím vám prostě jen to, co jsem sám použil ve své
přednášce.
V kontextu vědeckého poznávání jsou nejzajímavější ty příspěvky Brain Pickings,
které přímo ukazují názory skutečných vědců. Maria nevynechá jedinou
příležitost, aby nereferovala, když nějaký vědec vydá knihu, jejímž
cílem je popularizovat jeho obor. Do této kategorie patří třeba známý
anglický kvantový fyzik Brian Cox z University of Manchester, který je znám britské veřejnosti seriálem BBC Wonders of the Universe (Divy vesmíru), jenž vysvětluje základní principy fungování světa. Nedávno společně s kolegou Jeffem Forshawem vydal knihu The Quantum Universe: Everything That Can Happen Does Happen
(Kvantový vesmír: Všechno, co se může stát, se také stane). Maria hned
ve dvou článcích o knize referuje [2] [3] a ukazuje, co je podle Coxe
hlavní podstatou vědeckého poznávání. To hlavní sdělení vyjadřuje
následující citát:
„Objevujeme proto, že jsme zvědaví, ne proto, že chceme odhalit
nový velkolepý pohled na realitu nebo navrhnout dosud neexistující
zařízení.“
Velmi podobným příkladem reflexe vědeckého poznávání je nedávný Mariin článek How Ignorance Fuels Science and the Evolution of Knowledge
(Jak neznalosti pohánějí vědu a vývoj poznání) [4] o jiném, tentokrát
americkém popularizátorovi vědy - profesorovi biologie z newyorské
Comumbia University Stuartu Firesteinovi, který právě publikoval knihu Ignorance: How It Drives Science.
Vybral jsem tento citát:
„Je mnoho věcí, které musíte znát, chcete-li se stát
profesionálním právníkem, doktorem, inženýrem, účetním, učitelem.
Opravdová věda se však v jedné zásadní věci liší. Znalosti zde slouží
hlavně jako prostředek pro nalézání toho, co nevíme. … Právě neznalost
vědu formuje, kultivuje a řídí. Nořit se do neznáma je dobrodružství,
jež většina vědců chápe jako celoživotní privilegium.“
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Bořivoj Brdička: Vědecké poznávání podle Marie Popovové
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat