Článek na základě reakcí na přednášku profesora vzdělávacích technologií z University of Texas George Veletsianose o využívání online prostředí sociálních sítí učiteli vyvrací tvrzení o nátlaku vnucujícím otevřenost i těm, kdo o ni nestojí.
Učitelský spomocník se dlouhodobě snaží v rámci teorie konektivismu prosazovat politiku otevřenosti, sdílení a volné dostupnosti výukových materiálů (Vliv volné dostupnosti materiálů na školství) nebo celých kurzů (Masivní otevřené online kurzy). Dá se říci, že se z tohoto přístupu pomalu stává celosvětové hnutí s přímými důsledky pro školství (Disrupce vzdělávacího systému podle Siemense a Karnjanaprakorna).
Mnoho odborníků předpovídá, že nás čekají velké změny, které se dotknou
každého žáka i učitele. Vycházejí přitom z přesvědčení, že se podaří
prosadit systém celoživotního vzdělávání v otevřeném online prostředí,
kde je každý ochoten sdílet své myšlenky s kýmkoli. Představa to je
velmi lákavá. Zdá se, že by mohla pomoci řešit celou řadu palčivých
problémů současnosti. Pohled na realitu nás ale zatím spíše utvrzuje
v přesvědčení, že se možná jedná jen o naše zbožné přání. Asi je na
místě neočekávat, že otevřenost bude okamžitě ochoten přijmout za svou
každý. Proto je třeba se ptát, co je příčinou poměrně časté neochoty
nejen našich učitelů sdílet své poznatky, zkušenosti, výukové materiály
apod.
Jedním z těch, kdo se touto problematikou zabývají na vědecké úrovni,
je profesor vzdělávacích technologií z University of Texas George Veletsianos. Měl jsem příležitost se s ním virtuálně potkat v rámci velmi zajímavého dlouhodobého MOOC kurzu Change 2011
vedeného našimi již mnohokrát osvědčenými inspirátory Stephenem
Downesem, Georgem Siemensem a Davem Cormierem. K tomuto kurzu se jistě
brzy vrátím podrobněji. Zatím se podívejme alespoň na týden 33, kdy zde
měl přednášku George Veletsianos. Její název byl Scholars’ participation and practices online.
Přiznávám, že mám problém, jak do češtiny jednoduše převést anglické
slovo scholar. V původním významu je to nejspíše učenec, znalec určité
problematiky na vědecké úrovni působící typicky jako vysokoškolský
učitel.
Georgeův výzkum se sice zabývá pouze online aktivitami učitelů
vysokoškolských, my se ale pokusíme jeho myšlenky vztáhnout i na
ostatní. Jeho cílem je odpovědět na tyto 3 otázky: 1. Jak učitelé
využívají sociální sítě? 2. Jaké zkušenosti s nimi mají? 3. Jakým
problémům budeme nuceni čelit, budeme-li využití sociálních sítí ve
výuce zavádět?
V první řadě je třeba říci, že George Veletsianos je představitelem
tradičního pojetí vědy, která se snaží experimentálními metodami
popisovat existující skutečnosti a dělat na základě získaných dat
závěry. Svůj výzkum realizoval tak, že prostě zkoumal praktické
využívání sociálních sítí u svých 45 kolegů, z toho u 3 detailně.
Zjišťoval, zda více ovlivňují technologie učitele, či naopak a dospěl
k závěru, že obojí se v různých případech děje. Snažil se zjistit, jak
jsou různé nástroje (blog, Facebook, Twitter) používány a zda se nějak
významně liší v obsahu sdělení a cílech. Identifikoval několik hlavních
všeobecných zjištění, k čemu mohou být sociální sítě učiteli dobré:
- Nalezení hranice mezi profesionálním a osobním životem (viz Jste rezident nebo návštěvník?).
- Udržování vhodných a smysluplných spojení.
- Cílevědomé budování vlastního obrazu online (viz Bloomova taxonomie pro kreativní prostředí).
- Efektivní využití času.
- Vzdělání nelze získat bez interaktivity.
- Sdílení je důležitou součástí vzdělanosti.
- Nelze být učencem bez (online) spojení s jinými.
- Každý učenec potřebuje, aby jeho práci někdo kriticky hodnotil.
- Blogování může být jedním z průvodních znaků učence.
- Řídící procesy uvnitř institucí vývoji učenosti brání.
7 komentářů:
Bezesporu zajímavý článek. Zaujal mě však jeden ze závěrů: "Nelze být učencem bez (online) spojení s jinými. "
Dovolím si jej poopravit - Dnes již nelze... Jinak by totiž vyplývalo, že učenci typu Sokrata, Aristotela, ale i třeba Schliemanna a mnoha dalších, vlastně nebyli a nejsou učenci, neboť nebyli on-line. Anebo je tento závěr chybný? Nebo dokonce účelový?
Samozřejmě, že dnes. Jedná o jednu z poznámek vložených některým z účastníků webináře v chatu. Celé to bylo o současném světě sociálních sítí. Umím si i dnes představit učence, který si s kritickými kolegy dopisuje snail mailem, ale zdá se to být hodně směšné. My v oboru vzdělávacích technologií už i klasický mail považujeme za překonaný.
"My v oboru vzdělávacích technologií už i klasický mail považujeme za překonaný."
Oprava:
"My v oboru vzdělávacích technologií, odtrzeni od reality, už i klasický mail považujeme za překonaný."
Oprava opravy:
My v oboru vzdělávacích technologií, žijící v prostoru globální výměny informací (to je ale stejný svět, v němž funguje též celá ekonomika), už i klasický mail považujeme za překonaný.
Konektivismus je stejné jednostranné vyzdvihování pár jednotlivostí, jako většina jiných -ismů.
Globální výměna informací je sama o sobě k ničemu. Milióny lidí přehazují obrovskou hromadu informačního hnoje sem a tam. Stejně jako kdykoli v minulosti i nejspíš i v budoucnosti nese nový užitečný výsledek až usilovné používání vlastní hlavy. A to je to, co by hlavně měla škola dát.
Do toho, co by škola měla dát, patří samozřejmě i to, jak z té hromady informačního hnoje vylovit ten zlomek promile užitečných informací, který tam někde je, a jak efektivně komunikovat s dalšími, když se hlavy používají kolektivně. Ale je to jen velmi malá součást toho, o co ve škole jde.
Neboli "vzdělávací technologie" jsou samy o sobě taky k ničemu, asi jako lopata, která leží na zemi, případně se o ni někdo opírá.
asi jako lopata, která leží na zemi
To spíš jako lopata, o které odborníci na lžíce tvrdí, že jedině lopata je zárukou pokroku a bez ní to prostě nejde. A tak se s ní nahazuje štuk stejně zarputile jako se krájí dorty. Kánoistům se vtiskne místo pádla a pak se na ni zavěsí transparent s nápisem "Vzhůru ke konkurenceschopnosti".
Mnozí s lopatou míchají guláš a někteří i spí.
Slyšel jsem, že i čarodejnice inovovaly košťata.
Proti příměru označujícímu internet za hromadu informačního hnoje, z něhož máme učit žáky vytahovat perly, nemám námitek. Tak přesně to je.
Okomentovat