Metodická doporučení uvedená v příloze tohoto článku jsou určena učitelům základních a středních škol, ale také vedoucím pracovníkům těchto škol a koordinátorům školních vzdělávacích programů. Předkládaný materiál najde své uplatnění především mezi učiteli společenských věd, matematiky, ekonomie, informatiky (ICT). Blízko má také ke vzdělávacím oblastem Člověk a jeho svět a Člověk a svět práce v základním a gymnaziálním vzdělávání a k průřezovému tématu Člověk a svět práce ve středním odborném vzdělávání.
Metodická doporučení jsou členěna do tří oblastí: koncepce, spolupráce, metody a formy práce. Prostor v příloze je věnován těmto 13 tématům, která se vzájemně prolínají a která nelze vnímat zcela izolovaně.
1. Porozumění podstatě finanční gramotnosti
2. Používání a vysvětlování odborných pojmů
3. Integrace vzdělávacího obsahu
4. Rozvíjení kritického myšlení
5. Prezentace finančního světa v širších souvislostech
6. Nepropagovat konkrétní produkty, služby a instituce
7. Spolupráce s kolegy
8. Spolupráce s rodiči
9. Řešení úloh z běžného života
10. Využívání informačních a komunikačních technologií
11. Podněcování kooperace žáků
12. Uplatňovaní inscenačních metod
13. Zařazování didaktických her
Všechna doporučení jsou zpracována shodným způsobem: nejprve jsou objasněna východiska, pak následují konkretizovaná doporučení, včetně tipů pro výuku (vyznačeno kurzivou), odkazů na další materiály a příkladů z výuky. Na závěr celého textu jsou pak zařazeny odkazy na užitečné pomůcky a nástroje a také na informační zdroje.
Metodická doporučení uvedená v příloze tohoto textu jsou shrnutím postupů a zásad směřujících ke zvyšování finanční gramotnosti v základním a středním vzdělávání. Povaha přiloženého materiálu je především doporučující. Záměrem není předepisovat, co všechno by se mělo ve finančním vzdělávání realizovat. Cílem je na konkrétních příkladech ukázat, jakými způsoby lze u žáků finanční gramotnost budovat a rozvíjet. Inspiraci pak mohou čtenářům přinést četné odkazy na pomůcky, nástroje, aplikace, literaturu i další informační zdroje, které jsou uvedeny v závěru přílohy.
Metodická doporučení jsou v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia a Rámcovými vzdělávacími programy pro střední odborné vzdělávání. Vycházejí také z Národní strategie finančního vzdělávání a Systému budování finanční gramotnosti na základních a středních školách (včetně Standardů finanční gramotnosti).
Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti naleznete v PŘÍLOZE tohoto článku.
1 komentářů:
předpoklad pro ekonomické rozhodování v každodenním životě lidí
Je to těžké, každý měsíc jsem na "záporné nule". Bohužel, k tomu ani žádné počty nepotřebuji. Nájem, plyn, elektřina, voda, jídlo a těch 20 000,- tarifu je v někde. Možná by pomohl Kalousek. Třeba můžu ještě prodat boty.
Okomentovat