Rozhodnutí ředitele CERMATu ve věci harmonizačního přepočtu výsledků testu maturitní zkoušky z matematiky ve vyšší úrovni obtížnosti

pondělí 14. května 2012 ·

V testu z matematiky ve vyšší obtížnosti neuspěla necelá 3 procenta maturantů.



V průběhu uplynulého víkendu prošly všechny didaktické testy letošního jarního termínu společné části maturitní zkoušky zpětným ověřením validity úloh a ověřením meziroční srovnatelnosti testů. Na základě doporučení validační komise ředitel Centra rozhodl o provedení harmonizačního přepočtu výsledků testu z matematiky ve vyšší úrovni obtížnosti tak, aby letošní maturanti nebyli poškozeni nadměrnou časovou náročností tohoto testu.

Test z matematiky ve vyšší úrovni obtížnosti byl, podobně jako všechny další didaktické „maturitní“ testy, podroben tzv. zpětnému ověření validity úloh a způsobilosti testu, a to s následujícím výsledkem:

  1. všechny úlohy obsažené v testu z matematiky ve vyšší úrovni obtížnosti byly shledány validními; žádná úloha nevykazuje znaky obsahově ani konstrukčně defektní úlohy, žádná z použitých úloh se obsahově nevymyká tematickému rámci Katalogu požadavků pro příslušný předmět;
  2. ověřením meziroční srovnatelnosti však byla zjištěna statisticky významná neshoda, která vyžaduje harmonizaci výsledků testu tak, aby byly zajištěny přiměřeně srovnatelné podmínky pro konání zkoušky s podmínkami roku 2011; validační komise rozhodla o tom, že podmínkou způsobilosti testu je harmonizace jeho výsledků s výsledky testu z jarního zkušebního termínu roku 2011.  
V meziročním srovnání test jako celek vykázal známky vyšší obtížnosti. Statisticky významná odchylka v řešitelnosti úloh se týkala zejména 4 – 5 úloh, u kterých byla shledána (proti výsledkům pilotáží) neočekávaně vyšší pracnost a časová náročnost pro významnou část žáků. Ty v konečném důsledku vedly u části řešitelů k reálnému deficitu zkouškového času v rozsahu 12-20 minut (vůči celkovým 120 minutám testovací času) a ke zvýšení zkouškového stresu, které ovlivnily výsledek zkoušky.

Z tohoto důvodu ředitel Centra rozhodl o harmonizaci výsledků testu. Harmonizace, tj. přepočet výsledků respektuje následující principy:
  • pro žádného z žáků nebude harmonizace znamenat pokles počtu jím dosažených bodů; 
  • pořadí žáků dle počtu dosažených bodů zůstane po přepočtu výsledků zachováno; 
  • výlučnost žáků, kteří dosáhli maximálního počtu bodů, zůstane zachována; 
  • nejhorší přípustný výsledek testu, který bude po harmonizační úpravě akceptován jako úspěšný (tj. na hranici úspěšnosti), je 10 bodů.
DOPADY HARMONIZACE NA CELKOVOU ÚROVEŇ VÝSLEDKŮ ZKOUŠKY
Aplikace zvolené metody harmonizace pro žáky znamená, že:
  • žákům, kteří v testu dosáhli 11 – 33 bodů, byl přiznán plný bodový bonus ve výši 8 bodů; 
  • žákům, kteří dosáhli 10 a méně bodů a 34 a více bodů, bude přiznána poměrná část 8bodové bonifikace v závislosti na tom, jak je jimi dosažený bodový výsledek „vzdálen“ od hraničních bodů 11 a 33.
VÝSLEDKY TESTU
Po provedené harmonizaci výsledků jsou souhrnné výsledky testu z matematiky ve vyšší úrovni obtížnosti zkoušky následující:
  • čistá neúspěšnost žáků v testu                 2,8% z počtu žáků, kteří test konali
  • podíl žáků s výslednou známkou 4         19,6%
  • podíl žáků s výslednou známkou 3         41,1%
  • podíl žáků s výslednou známkou 2         25,1%
  • podíl žáků s výslednou známkou 1         11,4%.
Povinnou zkoušku z matematiky konanou testem vyšší úrovně obtížnosti tak úspěšně složilo 97,2% z celkového počtu 1.716 žáků, kteří zkoušku ve vyšší obtížnosti konali. Proti roku 2011 jde o mírný nárůst neúspěšnosti o 2,2 procentního bodu. Ten je způsoben tím, že letos povinnou zkoušku z matematiky vyšší obtížnosti konalo o třetinu žáků více než loni.

Naopak souhrnná neúspěšnost v povinné i nepovinné zkoušce meziročně klesla, a to z 9,2 na 3,3 %. Zde se naopak projevil vliv toho, že celkový počet maturantů z „vyšší“ matematiky (bez rozlišení na povinnou a nepovinnou zkoušku) meziročně klesl o dvě třetiny.

Harmonizací výsledků se snížila čistá neúspěšnost testu z původních 16,8 % na 2,8 % a podíl žáků, kteří dosáhli stupně 1 – výborný, se zvýšil z 5,9 na 11,4 %. Počet žáků, kteří dosáhli plného počtu bodů, zůstal stejný, tj. 4 žáci v povinné a 1 v nepovinné zkoušce.

Realizační tým CERMATu se připojuje k omluvě pana ministra Fialy. Jsme si vědomi, že časová náročnost zkoušky způsobila žákům zkouškový stres a žákům i učitelům v konečném důsledku zvýšenou obavu o výsledek zkoušky. Zároveň však konstatuji, že použitý harmonizační přepočet výsledků, který je standardním opravným nástrojem ve všech systémech plošného testování, plně kompenzuje nepřiměřenou obtížnost zadání zkoušky.

Zdroj: NováMaturita.cz

5 komentářů:

Ondřej Šteffl řekl(a)...
14. května 2012 v 21:23  

Několik otázek


Kdo jsou členové validační komise?

Ředitel Centra rozhodl o provedení harmonizačního přepočtu… Na základě jakého oprávnění může ředitel CERMATU takto rozhodovat o právech maturantů?

...byla zjištěna statisticky významná neshoda Co přesně to matematicky znamená. Na jaké hladině významnosti byla zjištěna neshoda, a neshoda v čem?

...která vyžaduje harmonizaci výsledků testu Od jaké hranice vyžaduje test harmonizaci? Kdo ji stanovil? Byla stanovena předem?

Statisticky významná odchylka v řešitelnosti úloh se týkala zejména 4 – 5 úloh, 4 nebo 5?

proti výsledkům pilotáží pokud neznáme výsledky pilotáží (data) tak nevíme, co to znamená .

výlučnost žáků, kteří dosáhli maximálního počtu bodů, zůstane zachována Proč?

nejhorší přípustný výsledek testu, který bude po harmonizační úpravě akceptován jako úspěšný (tj. na hranici úspěšnosti), je 10 bodů. Proč?

čistá neúspěšnost žáků v testu 2,8% Čili 48 žáků.

Proti roku 2011 jde o mírný nárůst neúspěšnosti o 2,2 procentního bodu.
Tedy z 0,6% na 2,8%, což je nárůst neúspěšnosti o 360 %.

Zároveň však konstatuji, že použitý harmonizační přepočet výsledků, který je standardním opravným nástrojem ve všech systémech plošného testování. Prosím uveďte alespoň jeden příklad systému plošného testování, kde se postup harmonizace stanovuje po testování.

…plně kompenzuje nepřiměřenou obtížnost zadání zkoušky. Kompenzovat míru stresu, která nepochybně různé žáky zasáhla různě, nelze. Moje otázka je: Jaký je podíl dívek a chlapců v jednotlivých klasifikačních stupních letos a jaký byl loni? Nezměnil se? Dívky jsou totiž na stres citlivější.

Anonymní řekl(a)...
14. května 2012 v 21:44  

Nu, pane Steffle, vase otazky jsou jiste legitimni, ale kdyz souper uz lezi, nemusite do nej kopat. Mimochodem, neni tajemstvim, ze pan predmet vaseho zajmu byl sam clenem komise, ktera mu dala noty ke zpevu. Dalsi informace ziskate prostrednictvim zakona o volnem pristupu k informacim, ale to jiste vite, ze.

Anonymní řekl(a)...
14. května 2012 v 22:19  

"Statisticky významná odchylka v řešitelnosti úloh se týkala zejména 4 – 5 úloh, u kterých byla shledána (proti výsledkům pilotáží) neočekávaně vyšší pracnost a časová náročnost pro významnou část žáků. Ty v konečném důsledku vedly u části řešitelů k reálnému deficitu zkouškového času v rozsahu 12-20 minut (vůči celkovým 120 minutám testovací času) a ke zvýšení zkouškového stresu, které ovlivnily výsledek zkoušky."

Mohl by pan ředitel doložit, jak došel pouze na základě znalosti odpovědí žáků ke zjištění, že u některých úloh došlo k vyšší časové náročnosti a že ty vedly k deficitu zkouškového času o 12 - 20 minut? To je přece čisté matematické šarlatánství. Napříště by stačilo, aby žákům po přihlášení ke zkoušce systém náhodně vygeneroval výsledek, který by pak nějaký matematický génius z Cermatu zharmonizoval, aby byl meziročně srovnatelný...

Copak nevidíte, že si z nás všech dělá Cermat legraci?!!!

Anonymní řekl(a)...
14. května 2012 v 22:24  

Vypadá to, že si CERMAT vše vycucal z prstu... Pane Zelený, okamžitě rezignujete!

Anonymní řekl(a)...
15. května 2012 v 8:39  

Jak zde upozornil pan Šteffl, zajímalo by mě, na základě jakého právního předpisu rozhodl pan ředitel Zelený o "harmonizaci" výsledků a zda to bylo z pověření ministrem školství. Takovýto princip ani postup školský zákon nezná! Mám obavu, že by takto "harmonizované" výsledky mohl u soudu napadnout kterýkoli z neúspěšných studentů, nebo kdokoli další. Žijeme ještě v právním státě?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.