Problematiku kariérního systému učitelů pomůže řešit národní projekt

neděle 27. května 2012 ·

Na motivující kariérní systém, který umožní zohlednit celoživotní vzdělávání a škálu činností běžně dnes vykonávaných pedagogy ve školách a školských zařízeních, čeká české školství řadu let. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) zahájily v březnu 2012 národní projekt Kariérní systém, jehož hlavním cílem je vypracování a ověření kariérního systému učitelů, který by díky odměňování na základě transparentních pravidel motivoval učitele k dalšímu vzdělávání a ke zvyšování kvality jejich práce.


V současné době jsou stále pedagogové zařazováni do platových tříd podle složitosti, odpovědnosti a obtížnosti vykonávané práce (katalog prací) a do platových stupňů podle délky jejich pedagogické praxe („věkový automat“). Platy učitelů jsou dále stanovovány podle jejich dosažených pracovních výsledků (osobní příplatek a odměny jako nenárokové složky platu). Při splnění dalších kvalifikačních předpokladů, tj. dosažení kvalifikace podle zvláštních předpisů, a splněním podmínek předepsaných zákonem může být učiteli přiznána vyšší platová třída (výkon funkce výchovného poradce) nebo specializační příplatek (výkon specializované činnosti).

Předpoklady pro tuto žádoucí změnu byly ostatně položeny již v připravovaném Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2011), dále usnesením vlády č. 273 ze dne 6. 4. 2011 k Plánu plnění priorit jednotlivých resortů, kde se přímo počítá s vypracováním nového kariérního systému, ale i z „Koncepce nového kariérního systému učitelů“, která dává základní rámec tohoto systému. Jeho konkrétní součásti pak budou dopracovány a specifikovány v rámci koncepčního národního projektu, ve kterém budou zohledněny výstupy diskusí ke standardům učitele, které proběhly v roce 2009, dále závěry pracovní skupiny a rovněž výstupy z národního projektu Kvalifikační rámec terciálního vzdělávání (Q-RAM).

Individuální projekt národní: Kariérní systém

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) zahájily v březnu 2012 národní projekt Kariérní systém, jehož hlavním cílem je vypracování a ověření kariérního systému učitelů, který by díky odměňování na základě transparentních pravidel motivoval učitele k dalšímu vzdělávání a ke zvyšování kvality jejich práce. Projekt si tedy klade za cíl zpracovat návrh na úpravu platných právních předpisů týkajících se profesního rozvoje, definovat jednotlivé kariérní stupně v návaznosti na víceúrovňový standard učitele a definovat víceúrovňový standard ředitele. S tím souvisí také např. vytvoření a ověření obsahu, rozsahu a způsobu ukončení vzdělávání pro každý kariérní stupeň včetně jeho financování a vytvoření kritérií pro pravidelné hodnocení učitelů.

Koncepce nového rámce kariérního systému



Návrh kariérního systému učitele vychází ze čtyř kariérních stupňů. Povinně bude muset postoupit každý začínající učitel z prvního stupně do stupně druhého, tedy do pozice „učitel“, která předpokládá výkon standardních učitelských činností. Při definování prvního kariérního stupně bude snahou navázat na projekt Q-RAM, který specifikuje očekávanou kvalifikaci a kompetence absolventa studia učitelství na vysokých školách.

Od 2. kariérního stupně bude další postup již nepovinný a každý učitel bude mít možnost využít některou z pěti navrhovaných kariérních cest:

  • Udržování standardních učitelských kompetencí (2. stupeň)
  • Získání expertních kompetencí v profesní praxi na základě 1. nebo 2. atestace
  • Získání specializačních kompetencí jako expert konkrétní činnosti, např. koordinátor ICT, EVVO atd.)
  • Získání řídících kompetencí za předpokladu minimálně 1. atestace
  • Kombinovaný postup jak po kariérních stupních (získání atestace), tak zároveň získání specializačních či řídících kompetencí

Projekt bude řešit detailní podmínky přestupu mezi jednotlivými stupni kariérního systému a atestací. Jeho součástí bude také návrh standardu ředitele školy, který by se měl následně stát součástí nového systému výběru, rozvoje a hodnocení ředitelů škol.

Cílovou skupinou projektu jsou pedagogičtí pracovníci mateřských škol, základní škol, středních škol, konzervatoří a vyšších odborných škol. Pokud bychom měli přiblížit obsah projektu prostřednictvím jeho klíčových aktivit, pak jej musíme rozdělit do tří částí:

  • Vytvoření návrhu koncepce nového kariérního systému učitelů;
  • Vytvoření systému vzájemně provázaných modulových vzdělávacích programů, které budou uskutečňovány v souvislosti s kariérním systémem;
  • Vytvoření a ověření strukturovaných profesních portfolií, která budou základem pro hodnocení kvality učitele (ověřování se uskuteční na vzorku 100 učitelů).

Smyslem projektu je tedy vytvořit návrh motivujícího kariérního systému učitelů, který bude koncepčně řešit celoživotní vzdělávání učitelů a ředitelů škol, a to na všech stupních vzdělávání, a který přispěje ke zvyšování kvality jejich práce. Jedině na základě takto zpracovaného a ověřeného modelu bude možné uskutečnit další nezbytné kroky k jeho realizaci, totiž opatření v oblasti legislativní a ekonomické.

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
27. května 2012 v 15:47  

No je to pěkné, akorát nechápu, co ro má společného s fondy ESF, protože finacování mezd v rámci vyššího kariérního stupně asi těžko může být propláceno z ESF. Nebo snad jo?

Myslím si, že takové věci by se měly provádět systémově a platit z rozpočtu ČR, protože pak hrozí, že po skončení projektu na to nebudou prachy.

Anonymní řekl(a)...
27. května 2012 v 21:39  

To je velmi pěkné, ale paní ředitelka nám právě předala nové platové výměry. Všichni jsme plošně přišli o 1 000,- Kč. Tento projekt bude stát tolik, že nebude realizovatelný ještě mnoho let. Leda že by pan Kalousek půjčil MŠMT tiskárnu na peníze.

Anonymní řekl(a)...
27. května 2012 v 21:44  

"který by díky odměňování na základě transparentních pravidel motivoval učitele k dalšímu vzdělávání a ke zvyšování kvality jejich práce."

A ty peníze na odměňování vezme pan Fiala prosím odkud?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.