Letošní náročnější verze státní maturity z matematiky byla výrazně odlišná a obtížnější ve srovnání s tou loňskou a ve srovnání s tím, s jakým očekáváním se na ní žáci hlásili. Je to závažná systémová chyba.
Z článku Daniela Münicha blog.Aktuálně.cz vybíráme:
Když si odmyslíme nečekanost, řada učitelů matematiky pojetí letošního testu z náročnější verze matematické maturity vítá. Možná se najde i shoda na tom, že právě tak má náročnější verze testu z matematiky vypadat. Nechť, ale žáci a školy mají dostat 2-3 roky, aby tomu přizpůsobili školní přípravu. Náročnější verze testu navíc nesmí být spojena s rizikem propadnutí a proto musí být výsledky mezi základní a náročnější verzí převoditelné na společnou škálu. Výsledky ve státních maturitách musí být také srovnatelné mezi roky, protože jsou dnes pro nás jediným národním ukazatelem trendů vzdělanosti 18/19 letitých.
Přečtěte si: Přepísknutá maturita
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Při přepísknutí matematiky i v budoucnu a neodpískání plánované struktury jednotných maturit, mohli bychom se nadít většího zájmu o maturity v oblasti ict.
Ajajaj, to už šmrdlačky s valentýnkami a novoročenkami stačit nebudou, patrně.
Náročnější verze testu navíc nesmí být spojena s rizikem propadnutí
Těch pět studentů, kteří se odváží si zvolit náročnější úroveň, si musíme vážit a hýčkat. Kdepak aby snad nějaký propadl, to by se nám za rok nepřihlásil už nikdo.
Převoditelnost na společnou škálu je u matematiky problematická. Základní a vyšší úroveň testují rozdílné oblasti a vztahují se k trochu jiným souborům požadavků, podobně jako úrovně v cizím jazyce. Jediné, co musí platit, je, že kdo složí vyšší úroveň, složí i základní.
Článek o maturitě s tolika chybami? Skoro bych řekl "mlčeti zlato".
Článek o maturitě s tolika chybami? Skoro bych řekl "mlčeti zlato".
Nicméně k věci - argumentovat loňskými a zkušebními testy není zrovna košer - studenti se měli podívat do katalogu požadavků, a to v první řadě (když už to neudělali jejich učitelé). Oni ale kolikrát ani neví, co to je za dokument.
Studenti ve své petici argumentují mj. tím, že v testu byly jiné typy příkladů než vloni u MZ nebo letos u generálky. To je skutečně argument hodný maturantů.
Trochu mi to přijde jako uražená ješitnost - já jsem dobrý na matiku, jdu na vyšší obtížnost a ejhle, já ji nemusím udělat. A může ze to jediný test :).
Kecáte, kecáte, ale podíval jste se někdo na ta zadání? Ti študáci mají pravdu! Zadání základní verze je na úrovni ZŠ, protože 70 % příkladů by spočítal solidní osmák. Trojka z maturitního testu by pro něj neměla být problémem. Zadání vyšší verze obsahuje 100 % příkladů ze střední školy, což by bylo vcelku logické, nicméně obsahuje minimálně 20 % špeků, což zvyšuje především časovou náročnost řešení a myslím si, že ani skutečně matematicky schopní študáci z gymplu tu jedničku mít nebudou a sotva dosáhnou na dvojku. Cca 5 minut na jeden příklad je při této struktuře testu smrtící záležitost.
Je zde obrovský nepoměr mezi oběma testy a Cermat to prostě a jednoduše nezvládl. Ale i to svým způsobem svědčí o matematické a funkční gramotnosti tohoto národa. Ani mistři v tvorbě testů nejsou schopni nastavit solidní obtížnost testu tak, aby odpovídala katalogu požadavků a tomu, co by měl solidní maturant z matematiky znát.
A má u vyšší verze opravdu uspět každý jen proto, že to je vyšší verze? Btw - co to je úspěch? Jednička, dvojka, trojka...? Pokud vím, tak 1 = výborně, tzn., že maturant by měl mít výborné znalosti, ne? Pokud je test v rozmezí sš matematiky, pak to je v pořádku.
Asi by bylo opravdu dobré, aby se každý se zadáním vyšší úrovně nejdříve seznámil. Teprve poté se pak vyjádřil k jeho náročnosti.
Léta používám v předmětech, které vyučuji, jednoduché pravidlo při stanovení náročnosti, anebo délky času na vypracování zadání.
To, co mně trvá do 10 minut, měla by většina žáků zvládnout za půl vyučovací hodiny. (Někteří mohou i rychleji, nežli já.;-))
Kdo to nestíhá ani za běžnou hodinu, nemá šanci uspět. Běžnou hodinu chápu jako 45 minut, minus běžnou administraci hodiny, jako je zápis do třídnice, stručné seznámení s průběhem hodiny, zadání úkolu atd.
Matematiku neučím, ale mám ji rád.
Zadával jsem nižší úroveň. 26 úloh na 90 minut. Vychází kolem 3 minut na úlohu. Některé se daly řešit jen úvahou. Mohu s klidem prohlásit, že bych si pořád ještě troufl odmaturovat.
Po shlédnutí zadání vyšší úrovně bych si tím jist nebyl.
Samozřejmě já popisuji svůj aktuální stav, bez půlroční přípravy a "svatého týdne", ale přesto...
V čase, který měli studenti k dispozici prostě většina nemohla všechny úlohy ani stihnout vyřešit.
A to by asi alespoň jedničkáři z gymnázií měli, ne?
9. května 2012 15:37
A ona se čeština někde ve světě užívá? Naučte se raději anglicky, rusky nebo čínsky. Nelpěte tolik na maličkostech. Za chvíli to bude mrtvý jazyk. Globalizace je globalizace. S tím nic neuděláte.
Ano, s testy jsem se seznámil, poste.restante.
To je jistě chvályhodné.
A kterejpak Vy jste?
O základní verzi češtiny jsem zase slyšel, že byla lehčí než loni.
Problém není v tom, že vyšší verze matematiky byla příliš těžká, ale že byla prokazatelně jinak těžká než loni.
Metodika tvorby testů CERAMTU tedy nezaručuje meziroční srovnatelnost. A to zcela znevěrohodňuje celou maturitu. Původní představa, že to alespoň nastaví základní společnou laťku totiž padá.
Co když příští rok bude pro změnu o hodně lehčí základní angličtina, ale těžší čeština. Nevíme! A žáci taky nevědí. Na co se tedy mají připravovat?
A co se tedy ze státní maturity dozvídáme, že maturant překoná nějakou - náhodně nastavenou - laťku. Nic víc.
Kdyby takhle fungovaly Národní srovnávací zkoušky, které mají každý rok 6 termínů - a ty musí být srovnatelné, dávno by je žádná fakulta nevyužívala.
Scio nejvíce nejlépe...
Amen.
Pokud bych za tohoto stavu volil, pak je Scio jasným vítězem jak v kvalitě, tak odbornosti.
Pro Ondřej Šteffl:
"Problém není v tom, že vyšší verze matematiky byla příliš těžká, ale že byla prokazatelně jinak těžká než loni.
"
Takze jedine spravne reseni by bylo davat kazdy rok stejne priklady :-)
I kdyz ... to neni zas tak spatna myslenka. Soubor cca 1000 prikladu, ktery by pokryval vsechny oblasti stredoskolske matematiky a z toho by se nahodne vybralo nejakych 20 do testu ...
Okomentovat