Přečtěte si: Přepísknutá maturita

středa 9. května 2012 ·

Letošní náročnější verze státní maturity z matematiky byla výrazně odlišná a obtížnější ve srovnání s tou loňskou a ve srovnání s tím, s jakým očekáváním se na ní žáci hlásili. Je to závažná systémová chyba.

Z článku Daniela Münicha blog.Aktuálně.cz vybíráme:

Když si odmyslíme nečekanost, řada učitelů matematiky pojetí letošního testu z náročnější verze matematické maturity vítá. Možná se najde i shoda na tom, že právě tak má náročnější verze testu z matematiky vypadat. Nechť, ale žáci a školy mají dostat 2-3 roky, aby tomu přizpůsobili školní přípravu. Náročnější verze testu navíc nesmí být spojena s rizikem propadnutí a proto musí být výsledky mezi základní a náročnější verzí převoditelné na společnou škálu. Výsledky ve státních maturitách musí být také srovnatelné mezi roky, protože jsou dnes pro nás jediným národním ukazatelem trendů vzdělanosti 18/19 letitých.

14 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
9. května 2012 v 13:40  

Při přepísknutí matematiky i v budoucnu a neodpískání plánované struktury jednotných maturit, mohli bychom se nadít většího zájmu o maturity v oblasti ict.
Ajajaj, to už šmrdlačky s valentýnkami a novoročenkami stačit nebudou, patrně.

Jan Hučín řekl(a)...
9. května 2012 v 14:31  

Náročnější verze testu navíc nesmí být spojena s rizikem propadnutí

Těch pět studentů, kteří se odváží si zvolit náročnější úroveň, si musíme vážit a hýčkat. Kdepak aby snad nějaký propadl, to by se nám za rok nepřihlásil už nikdo.

Převoditelnost na společnou škálu je u matematiky problematická. Základní a vyšší úroveň testují rozdílné oblasti a vztahují se k trochu jiným souborům požadavků, podobně jako úrovně v cizím jazyce. Jediné, co musí platit, je, že kdo složí vyšší úroveň, složí i základní.

Anonymní řekl(a)...
9. května 2012 v 15:37  

Článek o maturitě s tolika chybami? Skoro bych řekl "mlčeti zlato".

Anonymní řekl(a)...
9. května 2012 v 15:43  

Článek o maturitě s tolika chybami? Skoro bych řekl "mlčeti zlato".

Nicméně k věci - argumentovat loňskými a zkušebními testy není zrovna košer - studenti se měli podívat do katalogu požadavků, a to v první řadě (když už to neudělali jejich učitelé). Oni ale kolikrát ani neví, co to je za dokument.

Studenti ve své petici argumentují mj. tím, že v testu byly jiné typy příkladů než vloni u MZ nebo letos u generálky. To je skutečně argument hodný maturantů.

Trochu mi to přijde jako uražená ješitnost - já jsem dobrý na matiku, jdu na vyšší obtížnost a ejhle, já ji nemusím udělat. A může ze to jediný test :).

Anonymní řekl(a)...
9. května 2012 v 16:22  

Kecáte, kecáte, ale podíval jste se někdo na ta zadání? Ti študáci mají pravdu! Zadání základní verze je na úrovni ZŠ, protože 70 % příkladů by spočítal solidní osmák. Trojka z maturitního testu by pro něj neměla být problémem. Zadání vyšší verze obsahuje 100 % příkladů ze střední školy, což by bylo vcelku logické, nicméně obsahuje minimálně 20 % špeků, což zvyšuje především časovou náročnost řešení a myslím si, že ani skutečně matematicky schopní študáci z gymplu tu jedničku mít nebudou a sotva dosáhnou na dvojku. Cca 5 minut na jeden příklad je při této struktuře testu smrtící záležitost.

Je zde obrovský nepoměr mezi oběma testy a Cermat to prostě a jednoduše nezvládl. Ale i to svým způsobem svědčí o matematické a funkční gramotnosti tohoto národa. Ani mistři v tvorbě testů nejsou schopni nastavit solidní obtížnost testu tak, aby odpovídala katalogu požadavků a tomu, co by měl solidní maturant z matematiky znát.

Anonymní řekl(a)...
9. května 2012 v 17:23  

A má u vyšší verze opravdu uspět každý jen proto, že to je vyšší verze? Btw - co to je úspěch? Jednička, dvojka, trojka...? Pokud vím, tak 1 = výborně, tzn., že maturant by měl mít výborné znalosti, ne? Pokud je test v rozmezí sš matematiky, pak to je v pořádku.

poste.restante řekl(a)...
9. května 2012 v 18:09  

Asi by bylo opravdu dobré, aby se každý se zadáním vyšší úrovně nejdříve seznámil. Teprve poté se pak vyjádřil k jeho náročnosti.

Léta používám v předmětech, které vyučuji, jednoduché pravidlo při stanovení náročnosti, anebo délky času na vypracování zadání.

To, co mně trvá do 10 minut, měla by většina žáků zvládnout za půl vyučovací hodiny. (Někteří mohou i rychleji, nežli já.;-))
Kdo to nestíhá ani za běžnou hodinu, nemá šanci uspět. Běžnou hodinu chápu jako 45 minut, minus běžnou administraci hodiny, jako je zápis do třídnice, stručné seznámení s průběhem hodiny, zadání úkolu atd.

Matematiku neučím, ale mám ji rád.
Zadával jsem nižší úroveň. 26 úloh na 90 minut. Vychází kolem 3 minut na úlohu. Některé se daly řešit jen úvahou. Mohu s klidem prohlásit, že bych si pořád ještě troufl odmaturovat.

Po shlédnutí zadání vyšší úrovně bych si tím jist nebyl.
Samozřejmě já popisuji svůj aktuální stav, bez půlroční přípravy a "svatého týdne", ale přesto...

V čase, který měli studenti k dispozici prostě většina nemohla všechny úlohy ani stihnout vyřešit.
A to by asi alespoň jedničkáři z gymnázií měli, ne?

Anonymní řekl(a)...
9. května 2012 v 18:57  

9. května 2012 15:37

A ona se čeština někde ve světě užívá? Naučte se raději anglicky, rusky nebo čínsky. Nelpěte tolik na maličkostech. Za chvíli to bude mrtvý jazyk. Globalizace je globalizace. S tím nic neuděláte.

Anonymní řekl(a)...
9. května 2012 v 22:37  

Ano, s testy jsem se seznámil, poste.restante.

poste.restante řekl(a)...
9. května 2012 v 23:08  

To je jistě chvályhodné.
A kterejpak Vy jste?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
9. května 2012 v 23:50  

O základní verzi češtiny jsem zase slyšel, že byla lehčí než loni.

Problém není v tom, že vyšší verze matematiky byla příliš těžká, ale že byla prokazatelně jinak těžká než loni.

Metodika tvorby testů CERAMTU tedy nezaručuje meziroční srovnatelnost. A to zcela znevěrohodňuje celou maturitu. Původní představa, že to alespoň nastaví základní společnou laťku totiž padá.

Co když příští rok bude pro změnu o hodně lehčí základní angličtina, ale těžší čeština. Nevíme! A žáci taky nevědí. Na co se tedy mají připravovat?

A co se tedy ze státní maturity dozvídáme, že maturant překoná nějakou - náhodně nastavenou - laťku. Nic víc.

Kdyby takhle fungovaly Národní srovnávací zkoušky, které mají každý rok 6 termínů - a ty musí být srovnatelné, dávno by je žádná fakulta nevyužívala.

Anonymní řekl(a)...
10. května 2012 v 9:23  

Scio nejvíce nejlépe...
Amen.

Charlie řekl(a)...
10. května 2012 v 13:29  

Pokud bych za tohoto stavu volil, pak je Scio jasným vítězem jak v kvalitě, tak odbornosti.

Zen řekl(a)...
11. května 2012 v 19:09  

Pro Ondřej Šteffl:

"Problém není v tom, že vyšší verze matematiky byla příliš těžká, ale že byla prokazatelně jinak těžká než loni.
"

Takze jedine spravne reseni by bylo davat kazdy rok stejne priklady :-)

I kdyz ... to neni zas tak spatna myslenka. Soubor cca 1000 prikladu, ktery by pokryval vsechny oblasti stredoskolske matematiky a z toho by se nahodne vybralo nejakych 20 do testu ...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.