Přečtěte si: O vzdělávání v Čechách: krize nebo transformace?

úterý 15. května 2012 ·

Již 22 let probíhají debaty o strategickém nasměrování českého vysokého školství, o základním a středním ani nemluvě. Neschopní a nekvalifikovaní ministři, akreditační barikády konzervátorů status quo, nesprávně nastavená kriteria výkonu a kvality, rdoušení inovací a vůbec všeho nového ve struktuře i obsahu vzdělávání, nepochopení klíčových trendů 21. století, propad české konkurenceschopnosti, rostoucí nezaměstnanost absolventů, pokles zájmu o státní vysoké školství, atp. – to vše jsou důsledky hyperaktivního tápání v identifikaci příčin a konzervačních řešení neradostného stavu.


Z článku Milana Zeleného v Blog.Aktuálně.cz vybíráme:

Co je účelem vzdělávání?

Zcela jistě to není a nemůže být odpovídání na otázky, které shrnují „látku“ přednesenou špatně placenými interprety „akreditované“ práce jiných lidí. Zcela jistě to neznamená přeplňovat mladé mozky předžvýkanými fakty a informacemi, obzvláště ne v éře internetu. Určitě je důležitější umět otázky klást než na otázky odpovídat. Určitě jsou znalosti a um (tj. akce) důležitější než informace a vědomosti (tj. popis akce).

Hlavním cílem je produkovat lidi, kteří umějí dělat nové věci, ne pouze opakovat to, co vytvořily předchozí generace. Potřebujeme lidi tvůrčí, vynalézavé a objevné. Je třeba formovat mysl, která je kritická, umí sama ověřovat a nepřijímá automaticky vše, co je jí nabízeno. Potřebujeme jedince, kteří jsou schopni kritiky a umí rozlišovat mezi názorem, interpretací a dokázaným faktem. Absolventi se musí co nejdříve naučit – aktivně, sami o sobě a s pomocí studijních zadání – vyhledávat své vlastní informace a řešení, rozlišovat mezi pouhým nápadem a myšlenkou, která je dokazatelná a realizovatelná, tj. inovací. Proč jsou všechny tyto vlastnosti žádoucí a potřebné? Protože přidávají hodnotu k věcem, které již jsou. Účelem vzdělávání je přidávat hodnotu.



6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
15. května 2012 v 23:11  

To je neuvěřitelný blábol! Podle autora stávající systém nefunguje, proto ho zrušme a nechme trh, ať vytvoří prostředí lepší. Vzdělání nejsou housky. Peníze nerozhodují o kvalitě vzdělání. Je to další demontáž systému ve jménu peněz.

Anonymní řekl(a)...
16. května 2012 v 7:31  

Určitě je důležitější umět otázky klást než na otázky odpovídat
Tak nevím, v lepším případě mají obě schopnosti stejnou váhu. Jedno bez druhého jaksi nemá smysl.

Anonymní řekl(a)...
16. května 2012 v 12:02  

Možná by se autor mohl doučit český pravopis. Chyba v interpunkci už v titulku, to zamrzí. V titulku je vazba vylučovací, před "nebo" má být čárka.

Pytlik Blaha řekl(a)...
16. května 2012 v 12:14  

Určitě je důležitější umět otázky klást než na otázky odpovídat

To bezesporu.
Kdysi jsem v jakémsi inovátorském vyšinutí mysli použil přibližně toto zadání testíku:
"Formulujte zadaný počet, vzhledem k danému tématu, podstatných otázek a na tyto odpovězte.
- vhodná otázka 2 body,
- správná odpověď 1 bod."
Už takové neprozřetelnosti nečiním.

Anonymní řekl(a)...
16. května 2012 v 16:57  

Kdo chce komentovat, měl by si přečíst článek celý. Velmi dobře napsáno, výborně argumentováno. Obávám se ale, že na naše poměry je to příliš nadčasové, než aby takové myšlenky společnost brala.

Pytlik Blaha řekl(a)...
17. května 2012 v 9:36  

Kdo chce komentovat, měl by...

být připojen k internetu a měl by umět psát. Komentátor nemusí navrhovat řešení a dokonce ani nemusí věci rozumět. Nevidím jediný důvod, proč by se měl komentátor jakkoliv lišit třeba od poslance parlamentu čr nebo úředníka na ministerstvu.
Nechme na čtenáři, co si z komentářů vytěží.
Článek pana profesora si prostuduji, a to s velkým zájmem. Ale asi až o prázdninách. Je-li skutečně nadčasový, jeho datum spotřeby určitě prošlé nebude. Doufám, že tam vydrží i neméně inspirativní diskuse.

Jen bych ťuknul ne dvě místečka.
Pan Zelený by se mohl zamyslet nad revizí "Českého ulpívání na rakousko-uherském modelu...".
Kdyby školy byly skutečně nalévárnami informací, byla by to ještě ta dobrá zpráva. Mnohdy to vypadá spíš na alchimistické dílny, kde magistři Kellyové sypou muří nohy do křivulí, hledajíce kámen mudrců, a kde se mizerně proškolení šaškové pokoušejí o získání pozornosti těžce unuděných dvorních dcerek a synků.
Docela by mne zajímala reakce fotbalového trenéra, když by se svěřenec při tréninku neustále dotazoval, k čemu mu bude hopsání přes švihadlo, sklapovačky a další pitominky, když on hodlá dávat především ty góly. To dá rozum.

K čínským mistrům se lidé často obracejí. Nejsem si ovšem jist, jestli jejich poselství chápeme správně. Možná by bylo dobře si opakovat pořád dokola závěr uvedeného přísloví:
...polovzdělanci o tom, co nikdy ve škole neslyšel, nevyprávěj.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.