Přečtěte si: J. Dobeš: Srovnávací testy v páté a deváté třídě jsou nezbytné

pondělí 21. května 2012 ·

Prohlášení Josefa Dobeše ke srovnávacím zkouškám v pátých a devátých třídách.


Z prohlášení Josefa Dobeše v ParlamentníListy.cz vybíráme:

Nejde o žebříčky, nejde o rozdělování dle intelektu či sociálního zázemí, ale jde o získání velmi kvalitní a ekonomicky levné zpětné vazby. Nejen učitelé, ale i vedení škol získá ve srovnávacích testech a jejich výsledcích velmi kvalifikovanou podporu jak provádět výuku. Rovněž díky výsledkům získaným v rozmezí pátých a devátých tříd poznáme, jak daná škola pracuje se žákem, zda se kvalita jeho vzdělání zvyšuje, či naopak stagnuje nebo dokonce klesá.

26 komentářů:

obyčejná učitelka řekl(a)...
21. května 2012 v 21:50  

"velmi kvalifikovanou podporu jak provádět výuku... zda se kvalita jeho vzdělání zvyšuje, či naopak stagnuje nebo dokonce klesá"

Proč se tenhle člověk stále vyjadřuje k oblasti, kterou totálně zazdil a které vůbec nerozumí?

kamínek řekl(a)...
21. května 2012 v 21:54  

Jestli to nebude tím, že "sežral veškerou moudrost světa" - ale v běžné základce asi nikdy neučil ...

Anonymní řekl(a)...
21. května 2012 v 23:45  

Ten pán ještě žije ?

Anonymní řekl(a)...
22. května 2012 v 0:01  

Myslím, že už bylo dost UŠI- Hofmanové a náměstka Němce!!! Dobeš nebyl jediný škůdce, ale díky svému "mediálnímu" vnucování byl vidět více než ostatní. Na ně dva by se měl zaměřit ministr a odpadla by řada problémů a starostí a taky nekompetentní úředníci sloužící pod nimi.

Anonymní řekl(a)...
22. května 2012 v 0:27  

Ti dva jsou docela dobri, jsou tam podstatne horsi pripady - treba negramot Zaoralek.

Anonymní řekl(a)...
22. května 2012 v 8:41  

Že nemáme informace? A čí je to vina? Kdo nutí školy předávat úřadům tuny zbytečných papírů?

Pane Dobeši, kdo zrušil Ústav pro zjišťování informací ve vzdělávání? Tahle instituce nám mohla těch informací zjistit strašlivě mnoho, stačilo jen chtít a trochu jim změnit agendu... A to by ty informace byly průběžné..

Není totiž na odhalení nedostatků při výuce čehokoli na konci daného vzdělávacího stupně pozdě? Jak ten chudák žák v 5. třídě přijde k tomu, že testy prokáží, že něco při jeho vzdělávání selhalo? Jak to bude škola napravovat, když se budou testy provádět na konci května? Budeme žáky nutit chodit do školy/kurzů během prázdnin?

Ondřej Lébl

Protiva řekl(a)...
22. května 2012 v 8:52  

Tak oni už mají v Bohnicích pacienti přístup k internetu? A já si naivně myslel, že už o Dobešovi neuslyším...

hana magdalena řekl(a)...
22. května 2012 v 12:14  

Každá generace si ztěžuje na mláděž, myslím, že toto téma není výhradně pedagogické. Je to téma pro:sociology, psychology - psychoterapeuty, historiky, religionistiky, ... (a čky).

Pokud má testování sloužit jako potvrzení těm, kteří toto nereflektují, vnímám to jako zneužívání dětí!

http://stopplosnetestovani.webnode.cz/

Anonymní řekl(a)...
22. května 2012 v 13:06  

"Každá generace si ztěžuje na mláděž, myslím, že toto téma není výhradně pedagogické. Je to téma pro:sociology, psychology - psychoterapeuty, historiky, religionistiky, ... (a čky)."

Plně souhlasím. Každá nová generace je jen trochu (nebo i hodně) jiná (to neznamená horší) než ta starší, přirozeně přizpůsobená vnějším podmínkám. A jinakost některé (možná většinu) lidi vždy děsila. A navíc, ta paměť! Je milosrdná a pamatuje si raději vždy to lepší.
Pavel

Protiva řekl(a)...
22. května 2012 v 14:58  

Hana Magdalena
Nevím, jaká generace jste Vy, ale ta moje ještě rozlišuje mezi významy slov "stěžuje" a "ztěžuje". Tyto chibi na Váš spolek kverulantů vrhají to správné světlo.
Testování na Vás, bimboše!

Anonymní řekl(a)...
22. května 2012 v 15:25  

22. května 2012 13:06
Mladez je nejen jina, ale hlavne lepsi :-) Dukazem toho je, ze "pokrok" jde zatim jeste dopredu a take HDP trvale roste :-) V prumeru jsou tedy studenti lepsi nez jejich ucitele :-)

hana magdalena řekl(a)...
22. května 2012 v 15:57  

Protiva řekl(a)...
Hana Magdalena
Nevím, jaká generace jste Vy, ale ta moje ještě rozlišuje mezi významy slov "stěžuje" a "ztěžuje". Tyto chibi na Váš spolek kverulantů vrhají to správné světlo.
Testování na Vás, bimboše!

22. května 2012 14:58

A takto se také může nakládat s výstupy plošného testování ... A takto se také mohou soudit děti, které udělají třeba jednu chybu v testu z českého jazyka.

Zajímalo by mě, jak by dopadl plošný test zaměřený na ověření takových dovedností, jako je tolerance, vzájemná úcta, respekt k odlišnému názoru apod.

:o)

Zen řekl(a)...
22. května 2012 v 23:34  

Pro hana magdalena:
Rad bych takovy test videl :-)

Neznam Vas vek, ale dovolil bych si tipnout, ze mate nejake okecavaci povolani. Proste a jednoduse jste chybu (a hrubou) udelala a ted se to snazite premirou, sprominutim, kecu zamaskovat.

A jeste jedna technicka: Az prilis casto je treba cist, ze je potreba mit toleranci (ke me), vzajemnou uctu (ke me), respekt k odlisnemu nazoru (memu) a pod. Ostatne, Vas slovnik, napr. "zneužívání dětí", teto inrepretaci nasvedcuje.

Anonymní řekl(a)...
23. května 2012 v 11:21  

to Ondřej Lébl:

Jakože ÚIV by to zachránilo? :)

hana magdalena řekl(a)...
23. května 2012 v 11:54  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
hana magdalena řekl(a)...
23. května 2012 v 12:12  

Kde ve vámi komentovaném příspěvku popírám, že jsem udělala hrubku?
S některými argumenty některých diskutujících nesouhlasím. Svůj respekt dokládám tím, že nehodnotím jejich autory a reaguju výhradně na obsah komentářů.

obyčejná učitelka řekl(a)...
23. května 2012 v 16:17  

Zene, "mit toleranci (ke me), vzajemnou uctu (ke me)" - v obou případech bude MNĚ (k tobě, ne k tě).

Zen řekl(a)...
23. května 2012 v 22:44  

Pro hana magdalena:
Jest Vam znam rozdil mezi pojmy "snaha zamaskovat" a "popirat"?

Vase pojeti tolerance je take zajimave - tak trochu mi pripomina tolerancni patent :-)

Jo, a ten test je kde?

Zen řekl(a)...
23. května 2012 v 22:45  

Pro obyčejná učitelka:
OK, dobre mi tak, nemam komentovat, kdyz uz napul spim

hana magdalena řekl(a)...
24. května 2012 v 10:07  

Pro Zen

Ten test, dalo by se říct :o), je zde v těchto diskusích na tomto portálu. I když není plošný a už vůbec není povinný, naštěstí.
A k Vaší další otázce, ano rozdíl JEST mi znám.
Reagovala jsem na diskutujícího, který přešel obsah mého sdělení, omezil se na dehonestující komentáře. Vyvodila jsem z toho závěry, jak tento postoj může ovlivnit téma diskuse - plošné testování. Pokud to vnímáte jako maskování toho, že jsem udělala hrubku, je to Váš problém, mě hrubka opravdu nevadí, svoji hodnotu od toho neodvíjím! Vaše hrubky jsem také nekomentovala ...

Anonymní řekl(a)...
25. května 2012 v 9:41  

Pro hanu magdalenu: nedá mi to, abych se také nepřipojil. Prosím, dejte si vaše příspěvky zkontrolovat. Plést si mně a mě je již dost velká chyba, přestože vám hrubka nevadí, je-li jich však více ... podezřelé!

hana magdalena řekl(a)...
25. května 2012 v 10:59  

Anonymní řekl(a)...
Pro hanu magdalenu: nedá mi to, abych se také nepřipojil. Prosím, dejte si vaše příspěvky zkontrolovat. Plést si mně a mě je již dost velká chyba, přestože vám hrubka nevadí, je-li jich však více ... podezřelé!

25. května 2012 9:41

Podezřelé?

Reagovala jsem na příspěvek, kde byla ta samá chyba - mně se to zdá docela vtipné :o)

A přijde mi zajímavé, když se diskuse o plošném testování stává diskusí o pravopisných chybách.

Jaká je hodnota dětí (nejen), které dělají z různých důvodů pravopisné chyby? Jak budou interpretovány výsledky plošného testu z češtiny takových dětí? (Myslím těmi, kteří dosud nevěděli, že tyto děti dělají pravopisné chyby.) Co když pak nebude škola rozvíjet vlohy tohoto dítěte, ale zaměří se na drilování gramatiky? (Třeba proto, aby v devítce toto dítě nekazilo průměrný výsledek třídy?)

obyčejná učitelka řekl(a)...
25. května 2012 v 13:58  

Jsem odpůrcem testů, ale nepřehánějte to, paní hano (nebo magdaleno). Gramatiku by prostě deváťák umět měl, natož učitel.

hana magdalena řekl(a)...
25. května 2012 v 15:37  

Paní obyčejná učitelko.
Souhlasím, že pokud učitel gramatiku učí, měl by jí umět.
Nejsem učitelka. Jsem rodič aktivní v iniciativě, která je kritická k plošnému testování. Snažím se o věcnou diskusi na tomto portále. Možná jsem se zmýlila v úsudku, protože v některých vláknech nenacházím v obsahu většiny komentářů věcné argumenty.
Nechci s Vámi polemizovat o tom, co by "měl znát deváťák", nepochybuji o tom, že to jako učitelka víte mnohem lépe než já.
Určitě se mi ale nelíbí přístup ke vzdělávání, v kterém je forma nadřazená obsahu.
Chybu může udělat i ten, kdo zná gramatické pravidlo a většinou ho i správně aplikuje. Např. když je emočně zaangažován v tématu, které zpracovává písemnou formou. Nebo když se současně soustředí na jiné věcim nebo je ve stresu. A někdo jiný to má zase jinak.

Věřím tomu, že učitel je pro mnohé děti vzorem. Děti se neučí jen tomu, co učitel vykládá, ale také tím, jak se vyjadřuje, jak reaguje, jaké má hodnoty.
Vám se zdá přeháněním to, že dávám do souvislosti reakce na mé gramatické chyby s tématem plošného testování. Respektuji to, ale nesouhlasím s Vámi. Podle mně je to praktický příklad toho, jaký vliv může mít plošné testování na charakter vzdělávání v základních školách.
A ptám se, pokud ve škole některé děti slovně napadají druhé, ironizují nějaké části projevu a odvádějí pozornost od tématu k osobě spolužáka dehonestujícím způsobem, co dělá učitel? Mlčí? Obrátí pozornost na třeba neohrabanost projevu toho, který třeba přednesl referát?
Věřím, že to většina učitelů nedělá ani dětem, ani dospělým.

obyčejná učitelka řekl(a)...
25. května 2012 v 16:58  

Děkuji, to je velice zajímavé téma. Zastavila bych se u dvou bodů:
1) "forma nadřazená obsahu" - možná bychom mohly diskutovat o tom, co je forma a co obsah, zda je obsahem souhrn prázdných pojmů nebo na pojmech vystavěný přehledný celek nebo obrazná představa bez znalosti konkrétních pojmů (kombinace možností se budou lišit i podle předmětů), zda je formou čtení látky z učebnice nebo barvitý, příběhu podobný, výklad učitele nebo interaktivní způsob výuky (nemusí jít jenom o techniku);
2) "Obrátí pozornost na třeba neohrabanost projevu toho, který třeba přednesl referát?" - samozřejmě bude záležet na věku, ale k čemu je referát, který je přednesen tak, že mu nikdo nerozumí, nezaujme, je čten z listu apod.? Je jednou z učitelových povinností naučit žáky mluvit na veřejnosti, a kde jinde se to mají naučit spíš než v bezpečí třídy?

A jen tak na okraj, moc si vážím rodičů, kteří se zajímají o své děti, o to, kdo a jak je učí. Ale mnoho pochybností a kritických pohledů, které vyplývají z jiných východisek (dítě s rodiči doma vs. dítě v kolektivu vrstevníků) ubírá učiteli sílu. Tak bych se přimlouvala za toho Vašeho/tu Vaši - důvěřujte! Ať jste spokojena Vy i Váš potomek!

hana magdalena řekl(a)...
25. května 2012 v 18:20  

Paní obyčejná učitelko, děkuji za odpověď.

1) "forma a obsah" je určitě téma k diskusi, souhlasím.
Určitě si myslím, že i forma je důležitá, tedy i gramatika (tuto formu jsem měla na mysli). Jistě je většina rodičů, kteří chtějí, aby se vyučovala :o).
Jistě i sdělení, které má formu výsměchu, urážky, ironie apod., může obsahovat myšlenku (třeba - to že děláte pravopisné chyby, může mít vliv na vnímání obsahu Vašeho sdělení)
2)Bezpečné prostředí je velmi důležité. Otázka je, jestli je bezpečné prostředí pro zpětnou vazbu ve třídě, kde je norma vysmívat se, urážet a hodnotit spolužáka - na místo snahy mu porozumět, klást doplňující otázky apod. Nevěřím, že se žák dobře naučí mluvit na veřejnosti, když s tím bude mít spojené špatné zkušenosti ze školy.

Chápu, že co rodič, to jiný názor na školu. Věřím ale, že pro moderní a demokratickou školu je nezbytné brát v potaz i třeba odlišná stanoviska rodičů.

Už asi nebudu přispívat do diskusí zde, tak třeba s setkáme v jiné diskusi jinde. Mějte se hezky

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.