První děkan Fakulty sociálních studií Masarykovy university se svým názorem v diskusi o podobě výuky na fakultě obrací jak na studenty, tak na vyučující.
Z dopisu zveřejněného v ČasopisHalas.cz vybíráme:
Větší počty studentů na bakalářském stupni jsou dobrou cestou jak překonat prokazatelnou slabinu všech přijímacích zkoušek, že totiž jsou sice schopny přiměřeně přibližně rozlišit kognitivní vlohy uchazeče, nic ale neřeknou o takových věcech, jako jeho pracovitost, houževnatost, schopnost mnohahodinové absolutní koncentrace, schopnost dlouhodobě sledovat vytýčený cíl, umění si takový cíl vytýčit a podle získávaných zkušeností ho průběžně korigovat, vloha odolávat stresu… teprve to všechno a ještě další povahové vlastnosti skládají spolu s kognitivní vlohou celkový úspěch ve studiu (i jinde, možná i v manželství a hře na balalajku). A to nerozezná jednorázová zkouška; už během prvních semestrů bakalářského se zmíněné vlastnosti projeví. A těm, co na víc (zatím) nemají, dává bakalářský stupeň ukončené vysokoškolské vzdělání; nekončí tedy jejich pokus státi se vzdělancem frustrací.
Přečtěte si: Ivo Možný: Škola je otevřená pro všechny stejně, zaleží na každém, kolik si z ní vezme
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
A to nemyslím až na magistrovi, ale hneď od prvej hodiny bakalára. Ak sa mozog pravidelne necvičí, tak zakrnie. Teraz mám na magistrovi predmet, ktorý je náročný, a ktorý má pravidelné testovanie každý týždeň. To by bolo super, ale keby to tak bolo už v prvom ročníku bakalára. Po tých rokoch, kde som nemusel robiť nič (teraz preháňam, samozrejme tam nejaká príprava musela byť), aby som prešiel, tak už sú moje návyky tak silné, že mám s týmto problémy. Mám silný psychický blok začať pracovať v iný čas ako v deň alebo deň predtým ako je termín uzávierky. A nemám pozitívny príklad z minulosti, na ktorom by som mohol stavať zmenu správania teraz. Je to podobné ako u dlhodobo nezamestnaného. Prichádza o návyky k práci. Ale prečo sa bakalársky stupeň štúdia musí rovnať stavu nezamestnanosti?
citace z diskuse pod článkem.
Super! Zdá se, že se obrací vítr a studenti začnou vyžadovat, aby se od nich chtěla pravidelná příprava... Student měl vždy v sobě dávku lenosti. Vzpomínám, jak jsme byli vděční kantorovi, který na VŠ každý týden zkoušel zadané jevy, jak jsem se je naučili. Někdo nadával, ale ve výsledku jsme byli na konci všichni rádi, že nás DONUTIL pracovat. A všichni látku uměli, teoreticky i prakticky.
Z textu profesora Iva Možného:
Kdo ví, zda se tu nevynořuje – formuloval bych to jako pokusnou hypotézu – něco jako „dvourychlostní univerzita“. Na některých fakultách se bude tvrdě makat a budou produkovat plemenné koně na závody a na jiných to budou roztomilí valaši, uzpůsobení pro naši zahálčivou civilizaci. (Někteří ale možná skončí v chomoutu.) Keller (a není sám) upozorňuje, že se stále výrazněji diferencuje život bohatých a chudých. Dá se však také vidět, že tu probíhá i jiná diferenciace – na svět zahálčivý a pilný; v jednom se maká, spoří a investuje, v druhém se nakupuje, nemyslí na zítřek a konzumuje. Nedělí se právě podle této linie před našima očima Evropa?
To pokládám za geniální postřeh a východisko k dalším úvahám, co s tím. (Nikoliv však zkratkovitým rychlým řešením.)
Pane Šteffle,
souhlasím s Vámi. Tahle myšlenka mě zaujala taky nejvíc, ale jsem si jist, že pro většinu lidí obecně to bude provokace. Proč bych se namáhal, když můžu jen vegetit a mít se dobře? Krédo dneška, hlavně mnoha mladých.
Dnes na aktualne.centrum.cz vyšel zajímavý článek o dívce, která jedna z pěti v republice spočítala všechny příklady u obtížné verze bez chyby, a ještě stíhá sportovat. Nejzajímavější je diskuse pod článkem. Naprostá většina čtenářů ji považuje za "robota", exota, blázna, atd. - dnes se přece nenosí, aby někdo odváděl vynikající výsledky nebo byl prostě jen pilný. Mnohem pohodlnější - a rodiči svým dětem doporučované - je užívat dne a života, nenamáhat se příliš, naučit se proplouvat. Víte, to je ten hlavní důvod, proč se učitelé můžou umotivovat k smrti, a stejně bude ve třídě hromada žáků, kteří prostě jen chtějí vegetit, a nic víc!! Pochop to už konečně, ty hloupý učiteli. Tak je to.
Okomentovat