Starší učitelia sú presvedčení, že vždy učili správne a testy, ktoré majú ukázať, čo dobré pre život sa deti naučili v škole, považujú za zbytočné chytáky a vyhadzovanie peňazí. S čím treba začať reformu školstva?
Z rozhovoru Zuzany Uličianské s Romanou Kanovskou, ředitelkou Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM), která je hlavní manažérkou manažérkou národního projektu Hodnotenie kvality vzdelávania na základných a stredných školách v SR v kontexte prebiehajúcej obsahovej reformy vzdelávania, vybíráme:
Keby ste boli poradkyňou ministra školstva, čím by ste navrhli začať reformu?
Problémov je celý komplex, počnúc financovaním, hoci ono sa nepohybuje v iných krajinách až na takej výrazne odlišnej úrovni. Určite je však riešiteľná príprava budúcich učiteľov. Prvým problémom je, že na pedagogické fakulty nejestvuje výber, pretože na ne berú úplne každého. Druhým problémom je, že veľká časť študentov vôbec nepôjde učiť, budúci učitelia majú málo praxe a ich vzdelávanie je dosť rigidné.
Nestačí teda počkať si na výmenu generácií učiteľov?
Vôbec nie. My takmer nemáme mladých učiteľov, aj to malé percento fluktuuje alebo je už duševne na odchode zo školstva. Väčšina pedagógov má dnes okolo päťdesiatky, vekový priemer sa bude neustále zvyšovať, lebo učitelia zrejme budú učiť ešte dlho po dôchodku. A mnohí starší učitelia sú presvedčení o tom, že vždy učili správne, že to skôr naše testy sú len chytákmi a vyhodenými peniazmi. Nie je to však neriešiteľné, tento postoj sa dá zmeniť ustavičným stretávaním odborníkov, ktorí pracujú v školstve, motivovaním učiteľov, dodávaním relevantných informácií a materiálov do škôl. A písaním kvalitných učebníc.
Přečtěte si: Hlúpe deti či hlúpe školy? Chýbajú odvážni učitelia
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Dovolím si velmi, ale velmi souhlasit s paní Kanovskou. Je to řečeno moderně, pro mnohé učitele asi trochu provokativně a i u nás v Česku bude proti některým názorům negativní odezva. Mnoho let jsem také školila učitele, metodicky, a mohu plně potvrdit slova paní kolegyně o tom, jak je těžké je přesvědčovat o něčem novém, i kdyby to bylo tisíckrát prokázané a vyzkoušené - většina starších učitelů považuje své postupy a přístupy za nejlepší. Vůbec nechci tvrdit, že u nás je vše tradiční - špatné nebo hodné změn, ale právě v těch oblastech, které jsou zmíněny, musím souhlasit.
Také souhlasím s názorem na existenci a četnost víceletých gymnázií a negativní vliv předčasné segregace žáků, na testování jako potřebný instrument, na potřebnost kvalitních učebnic, atd.
V některých ohledech názory v článku možná připomínají řeči našich EDUinů, hlavně p. Šteffla, ale vše je řečeno nějak líp, přesvědčivěji, logičtěji a vše do sebe dobře zapadá. Díky za článek!
"Mnoho let jsem také školila učitele, metodicky,"
Kolik let jste ucila Maggie?
Milý anonymní z 21:30, učím třicátý rok. Vlastně minus tři roky mateřská dovolená.
Ono to trošku mohlo vypadat, jako byste byla metodička někde z peďáku, která skolu viděla přes ulici...
Co učíte?
to anonymní z 21:30
Řekněme, že učím ledasco, víte, jak to na základkách chodí. A nechcete se raději bavit k článku?
Podle mne na rozdíl od EduInu nejde o PR, ale reálné představy o změnách. Dokonce se říká: testovat ano, ale schopnost použít v praxi. Článek jsem četl původně s obavami, protože i na Slovensku se hlásí o slovo libertariani, navrhujici zrušit cely veřejný sektor a nechat vše na trhu, ale tenhle rozhovor byl jiný. Máme tu taky takové osvícené inspektory, pracovníky školských ústavů, ministerské úředníky? Nevím.
Okomentovat