Zadání didaktického testu vyšší obtížnosti z matematiky v letošní státní maturitě vyvolalo překvapení a kritiku. Řada studentů využívá k protestům sociální sítě a kontaktují i MŠMT.
Detaily naleznete na facebookové stránce www.facebook.com/proticermatu, kde je i následující otevřený dopis. Dopis s registračním formulářem pak naleznete na maturita2012.cz/. Scan zadání publikovaný na iDNES.cz naleznete v článku Přečtěte si: Těžká maturita z matematiky byla těžká až moc, stěžují si studenti.
Dobrý den,
píši Vám, jakožto osobě, která je schopna s touto zprávou, která se jí dostane do rukou, naložit řádně a slušně, postoupit ji dál, na jejím základě učinit patřičná rozhodnutí a skutečně se jejím obsahem zabývat. Předem Vás prosím, aby tento dopis nebyl brán na lehkou váhu, protože vyjadřuje názory více než 500 lidí – více než jedné třetiny maturantů z vyšší úrovně matematiky a píši jménem všech těchto lidí, kteří vyjádřili svůj souhlas na facebookové stránce: Protest proti podobě testu vyšší státní maturity z matematiky 2012
Toto není skupina lidí, která matematiku podceňuje: zatímco loňský test mnozí napsali na cca 85% a výše, účastníci testu letošního se zděšeně obávají výsledku a říkají, že budou rádi za známku dostatečnou, popřípadě dobrou. Značná část se bojí, že v testu vůbec neprošla. Výjimkou nejsou lidé, kteří na Národních srovnávacích zkouškách běžně dosahují percentilů nad 90. Ze svého blízkého okolí můžu jmenovat spolužačku, která se matematice věnovala denně, před maturitním testem si prošla a propočítala všechny sešity za celé čtyři roky na gymnáziu, spočítala přes tři sta příkladů uvedených v publikacích určených k přípravě na vyšší obtížnost maturitní zkoušky z matematiky. To všechno k ničemu. Rád bych se Vás tedy otázal, kdo jiný než tito lidé, má nárok Vaši zkoušku složit?
Jakožto skupina požadujeme, aby se maturity z vyšší matematiky buď opakovaly anebo se alespoň upravily hranice úspěšnosti. K tomu existuje celá řada důvodů:
- Meziroční srovnatelnost: trochu zrádné byly už i ilustrační testy, které byly pro mne, a dle reakcí mých spolužáků nejsem jediný, znatelně obtížnější než libovolný test z minulých let a to jak ilustrační, tak ostré. Rád bych zmínil, že důvod, proč se centralizace vůbec zaváděla, by tímto byl zničen – totiž proto, aby maturita dávala objektivní měřítko studentovy schopnosti.
- Rozumné očekávání: studenti byli v podstatě podvedeni CERMATem, protože se rozhodovali, zda na vyšší úroveň matematiky mají nebo ne na základě minulých testů a vzhledem k tomu, že jejich obtížnost je jiná, není fér, že nyní budou posuzováni na základě jiných požadavků, než jaké byly v původních testech. Mimo jiné, mé názory sdílí i mnoho pedagogů. (Viz http://zpravy.idnes.cz/
cvicne-maturitni-testy-vydesily -studenty-fju-/ domaci.aspx?c=A120329_142124_do maci_abr) - Původní ideál: CERMAT by tímto zničil původní myšlenku vyšší maturity – maturity pro gymnázia. Jaký je smysl toho, že gymnazisti budou masakrovat odborná učiliště aj. (už jen proto, že se jim zkrátka dostalo více matematiky pod ruku) v nižší úrovni? Neměl by se CERMAT snažit naopak podporovat gymnazisty, kteří nešli tou lehkou cestou? Neměl by je podporovat, aby se matematiky nebáli, snažili se v ní zlepšit a překonávali se, navzdory tomu, že české výsledky v matematice jsou rok od roku horší? (Viz: http://zpravy.idnes.cz/
cesti-skolaci-ve-srovnani-se-sv etem-propadli-horsi-se-hlavne- v-matematice-1lt-/ domaci.aspx?c=A101207_141030_st udium_bar) - Pochybení: u jedné úlohy s kružnicemi bylo špatně formulováno zadání. Mluvil jsem také se studenty, kteří zkoušku skládali v polštině, a dozvěděl jsem se o chybném překladu v jejich zadání.
Když se podíváme do zahraničních, etablovaných testovacích společností tak vidíme, že matematicky náročnější zkoušky mívají více, ne méně úspěšných lidí: například když srovnáme International Baccalaureate (IB) Further Maths (zkoušku, o které nikdo nemůže říct, že by byla snadná) a IB Mathematics SL/HL, tak vídíme, že studenti jsou mnohem úspěšnější v náročnější verzi – protože si IB uvědomuje, že si ji vybírají jen ti matematicky nadaní. Stejně tak britské A-levels: v Further Mathematics dostává až 60 procent nejlepší známku „A“, zatímco v běžné úrovni je to jen 45 procent. (http://news.bbc.co.uk/2/
To vše je podle mne natolik závažné, že by to vyžadovalo buď zkoušku novou či upravení hranice úspěšnosti.
Věříme, že CERMAT může přistoupit na tyto požadavky, aniž by zvedl vlnu nevole. Naopak nezměněné výsledky by mohly znamenat nevoli nejen současných, ale i budoucích maturantů a de facto smrt vyšší maturity z matematiky.
Pokud je maturita založena na principu, že student, který se připravuje, by měl u maturity uspět, potom byl tento princip letošním zadáním testů naprosto pošlapán. Podle otce jednoho z účastníků testu (profesor matematiky, fyziky a informačních technologií na gymnáziu) se v testu vyskytovaly příklady, na jejichž řešení je potřeba značné množství času a jejich úspěšné vyřešení si vyžaduje zkušenosti s počítáním podobných příkladů. Táži se: Kde se prosím měli studenti s těmito příklady setkat, když nejsou předmětem publikací, určených k přípravě na maturitu, když nejsou v osnovách škol, v učebnicích matematiky, a dokonce ani ve Vašich přípravných či předešlých testech?
Zcela nejhorší je, že celá státní maturita selhala, protože na školách, kde se vědělo, že by jejich studenti neměli nejmenší šanci odmaturovat, nechali někteří učitelé studenty opisovat. O tomto jsem se doslechl z řad studentstva. Hlavní prý bylo, aby je neviděl inspektor, což je prosím věc hodna pobavení, protože například na škole naší, se inspektorka objevila ve třídě pouze jedenkrát, na začátku testu. Možná by se CERMAT, namísto trestání poctivých studentů, kteří nešli tou lehkou cestou a zvolili si vyšší úroveň, měl zaměřit na studenty nepoctivé. Ti, co šli cestou nejmenšího odporu, nyní oslavují svůj úspěch u písemných maturit. Těm ostatním zbyl jen strach a oči pro pláč.
Na závěr přikládám komentáře tří studentů, svědčících o přemrštěné obtížnosti a diametrální odlišnosti letošního testu od testu loňského:
- Lukáš Korel Jsem v nejlepších prvních 5ti procentech studentů z naší školy, ale tuhle maturitu nedal nikdo z nás, loňksé maturity jsme měli na 90% a lépe, ty letošní maturity jsou nehorázně obtížné, CERMAT by měl držet úroveň obtížností a neměnit je, při troše štěstí budu mít za 4
- Karolína Hajná Ono je skoro nemožné se připravit na něco, co nevíte, jak bude vypadat a ještě ve sbírkách tyhle typy úloh nejsou. Hodně lidí si vyšší matiku dalo kvůli přijetí na VŠ a teď se všichni bojíme, že se tam nedostaneme, i když už jsme přijatí na základě scií. Já třeba měla 89 percentil, ale tohle je úplně jiná kategorie....
- Michal Gabriel Pazdera […] [T]aky jsem si vzal vyšší úroveň a předpokládal jsem, že když mám doma pár diplomů z krajských kol matematických olympiád a podobných soutěží že s tím nebude problém...všechny přípravné testy a testy z minulých ročníků jsem vyřešil za jedna, nebo za dva...se znalostí matematiky z elektrotechnické školy jsem několikrát doučoval gymnazisty třetích a čtvrtých ročníků s pomocí sešitu z prvního ročníku...jinak řečeno to co se učili my, se vy budete učit na vysoké škole...a teď konečně k té maturitě: byla úplně na jiné úrovni než předešlé testy a nepoměrně těžší než nižší úroveň, kterou lze počítal i bez kalkulátoru (zadání mám před sebou)...sám jsem stihl spočítat 75%, zbytek jsem nedopočítal...ale s otcem (učitel fyziky, matiky a informatiky na gymnáziu) jsem některé příklady dořešil doma ale oběma nám to zabralo hodně času, hledání v učebnicích a i tak jsme dělali chyby a používali prostředky nemyslitelné u maturity […] já sám budu rád, pokud mi nenajdou mnoho chyb a pokud se vlezu do 18 bodů...lepší známku než 3 ani nečekám...
11 komentářů:
Možná by studenti místo protestování na sociální síti měli sednout na zadek a naučit se tu matiku pořádně.
Studenti si budou muset zvyknout, že maturita se nedává zadarmo a že flákači a blbové neuspějí.
Vyjadřovat bychom se měli až po shlédnutí zadání! Co když mají pravdu? Tak tu, prosím, neplivejte (ostatně, takových, jako jste Vy, se tu poslední dobou vyrojilo...).
Ad 18:42
Pominu-li způsob získání, pak je již dostupné. První strana zadání mi přišla hezká, zbytek - na první pohled - také.
K článku:
Proč tu nezveřejníte, které úlohy považují studenti - či jejich rodiče - za přehnaně těžké či nedostatečně procvičené? Protože i MfD jde po senzaci.
Nebo snad má být příprava k maturitě jen přípravou na test?
Opravdu nespravedlivé je mít dvě obtížnosti maturity, když jsou vlastně nakonec obě "srovnatelné". Proč není jen jedna obtížnost?
Jinak vyšší verze se mi líbí, je opravdu vyšší. Jen je otázka, proč je tak jiná oproti předešlým verzím testu - zkušební a testovací v roce 2011.
„Zcela nejhorší je, že celá státní maturita selhala, protože na školách, kde se vědělo, že by jejich studenti neměli nejmenší šanci odmaturovat, nechali někteří učitelé studenty opisovat. O tomto jsem se doslechl z řad studentstva.“
Doslechl jsem se, někdo to říkal, někde opisovali… velice důvěryhodné. Svědky a důkazy, prosím. Takové nekonkrétní nepodložené osočování rozhodně neprospěje pozici stěžovatele!
A co školní komisař? Podepsal jim maturitu? Pak je asi na místě nějaký ten "whistleblower"!
9. května 2012 1:43
A kde žijete? Docela běžná praxe, jen Vám ji nikdo nepotvrdí. Kde není žalobce, tam není samozřejmě soudce.
Svědky a důkazy, prosím.
V kauze ozvučení Kongresového centra, či dálnice D47 u Ostravy,......? V této zemi se spravedlnosti nedočká nikdo. Mám obavy, že někdy je to na emigraci.
kecy, kecy a zadání a výsledky a hodnocení a statistika nikde.
Odkaz na zadání je v úvodu, výsledky, hodnocení a statistiky má k dispozici jen CERMAT.
Důkaz - nemůžete dostat, je to pořád jedna paní povídala.
Konkétní škola, kde jedna paní povídala: Střední integrovaná škola Příbram, zkouška z angličtiny - posledních 15 minut se zadavatelka usilovně dívala z okna a dění ve třídě ji nezajímalo.
Okomentovat