Martinu Macháčkovi za sérii tří článků na České škole (Martin Macháček: Fyzika nazpaměť) musím poděkovat. Nejen za žáky, kterým by jeho pojetí výuky fyziky mohlo opravdu pomoct k tomu, aby je fyzika zajímala a aby se i něco naučili.
Ale hlavní dík mu patří za to, že doslovně a prakticky ukázal, co to tedy jest vyučovat souvislostem a dovednostem (kupříkladu fyzikálního) myšlení, a jaké je místo faktických znalostí i čas a způsob, jak jich ve výuce nabývat.
Možná není Česká škola tím pravým fórem, kde by zrovna učitelé fyziky radostně či zlostně vyjadřovali své názory na výuku fyziky nebo na návrhy ke změně, a tak tu jsou všehovšudy jen 4 komentáře – naštěstí ne od místních trollů, ale od rozumných diskutérů (u prvního dílu). Ale když Macháčkovy názory nacházejí obvykle malé pochopení i mezi fyziky na jednáních Jednoty, svědčí to podle mého o tom, že stav jeho oboru není o mnoho lepší než v jiných předmětech. Vidím například na schůzce k revizi RVP v češtině, jak daleko jsou její organizátoři a vůdcové na MŠMT od pochopení toho, co to je v oboru žákovsky bádat a myslit, nabývat vědomostí a aplikovat je. Proto se děsím, že v době, kdy už je možné pochopit, co to je učit se a být vzdělaný, se oficiálně prosazují třetihorní představy do kurikula pak dokonce i do testování.
Zaplaťpámbu za fyziku nebo biologii, kde svět, o kterém se učí, jsou "věci", takže se k nim se žákem můžeme při výuce ihned obracet, a ne rovnou pojmy a vztahy (za výraz v uvozovkách se omlouvám učitelům biologie, ZSV a všem živým stvořením, které nejsou věcmi)."Věci" jsou vidět, dají se ohmatávat, a to hoví žákům s povahou spíše smyslovou - snáze je přesvědčíme o tom, že se učit dokážou. K pojmům a jevům nehmatným se dá od hmatných přejít snadněji, než jak je to např. v češtině.
Pro obory jako čeština nebo historie bychom takový "macháčkovský" výklad o předmětu potřebovali také, snad se ho vbrzku aspoň v češtině dobabrám, vedu tak kursy a výuku učitelů už asi 15 let.
Potíž dělá žactvu zcela přirozeně to to, že za gramatickými nebo literárními pojmy a vztahy stojí v jazyce nebo literatuře zas jen pojmy a vztahy - totiž že třeba za "podmětem" je zase jen jisté slovo v nějaké větě a v textu, a živý člověk nebo věc/zvíře stojí až za oním slovem a větou. A obvykle, v učebnicích i v beletrii, je taková osoba či věc jen pomyslná - kolem žáka ve chvíli, kdy se má ve škole o podmětu učit, neexistuje žádný "motor pohání proud - kdo koho?". A povídky či básně jsou vůbec jen vymyšlené.
Tato abstraktnost látky samé brání žákům a někdy i učitelům v pochopení. Spojit pojmy a věci, a spojovat pojmy navzájem do myšlenek je pro děti hodně náročné. Je to ovšem velký úkol vzdělávání, a proto musíme hledat cesty, kterými to i dětem (a ne jenom vystudovanému učiteli) jde. (Hádám, že matematici to mají ještě těžší, protože češtinář, pokud to umí, se aspoň může opřít o přirozenou řeč žáků - oni jsou rodilými mluvčími češtiny, většinou. Matika není asi ničí mateřštinou.)
Já jsem patřil k žákům, které fyzika velmi zajímala, rád jsem (celkem bezvýsledně, ale vytrvale) řešil problémy vysoko nad své schopnosti, protože mé otázky mířily k zásadním věcem fyzikálního - ale vůbec jsem neuměl nic vypočítat. Myslím, že jsem krom prof. Morkesové neměl dobré učitele na fyziku ani matematiku, ale ve fyzice jsem se díky "fyzické" povaze předmětu chytal aspoň těch souvislostí a pojmů.
Chápu, že většina dětí má zas jinou povahu a nemá ani zdaleka tuto vytrvalou důvěru v to, že marnými pokusy něco pochopit se kdy něčemu naučí. V matematice jsem to vzdal brzo a vím, jak bolestivé je zírat na číslice a vůbec nerozumět, o co jde - tak jako zase jiný žák zírá na slova v textu a jeho dys-porucha mu brání vůbec nějak začít se učit. Škoda, že jen málo učitelů tohle sama zažila - nemají pak pochopení pro první krůčky ani pro pokročilé tápání žáků ve svém oboru, když učiteli to přece jde tak snadno... Komenský pravil, že člověk, jenž mnoho ví, bývá špatným učitelem.
Leč zdá se mi, že Martin Macháček takovým "mnohoučeným" (podle J.A.K.), ale přitom i skutečně vzdělaným učitelem jest a že jeho přístup dává naději, že někdy budeme mít nejen více učitelů fyziky, ale taky občanů, kteří něco z fyzikálního světa pochopili a nemusejí jen bezradně zírat. I v dalších oborech by se to hodilo.
Ondřej Hausenblas: O Macháčkově fyzice
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Ale copak, pan Hausenblas už fušuje i do fyziky? Vždyť ještě nemá "dobabránu" (jak to sám velmi výstižně vyjádřil v 5. odstavci) ani češtinu.
Vida, zásah, A teď si to prosím i přečtěte.
Ja jsem si to treba precetl, taky jsem si precetl
"protože mé otázky mířily k zásadním věcem fyzikálního - ale vůbec jsem neuměl nic vypočítat."
coz mnohe vysvetluje z Vasich postoju. Mozna, kdybyste se o neco vice "drncel" ZAKLADY matematiky i fyziky, patrne byste aspon NECO vypocital...
Články pana Macháčka jsou velmi podnětné, ale pokud je situace v našem školství taková, že z VŠ odcházejí stovky absolventů s aprobací OV, RV, VZ (pro neznalé výchova ke zdraví), desítky absolventů s aprobací ČJ a jen jednotlivci s aprobací fyzika (a ti do školství stejně nepáchnou), kdo bude fyziku za cca deset let učit? Občankáři a tělocvikáři, kterých máme plnou republiku? No to to bude vypadat. Ti budou jistě schopni naplnit myšlenky pana Macháčka v plné šíři.
Ten Hausenblázen je fakt nemocný
Okomentovat