Dobrý den,
jsem zaměstnanec školy, který měl na starosti technickou stránku testování. Toto jsme prošli bez problémů, i když nebudu tvrdit, že to nestálo úsilí a poměrně mnoho času (proti tomu, jak se to bagatelizuje z úst některých diskutujících na různých fórech). Testovat jsme začali hned první den, problémy stejné jak na mnohých školách – zatuhnutí, neodeslání testů. S odesláním jsme si poradili dle rychlého průvodce č. 2 – bez problémů – vzhledem k tomu, že nedošlo k odeslání více než poloviny testovaných, zase další nároky na čas administrátora (zjištění, kdo u které stanice seděl, přihlášení, najití testu, odeslání). Ale co mě trápí nejvíc, jsou vypovídací schopnosti testů. Oprošťuji se od toho, že jako první bych se ptal, jak dopadla třída, škola, škola v rámci republiky, ale zaměřuji se na cíle, které deklarujete – „poskytnout informaci o tom, nakolik každý jednotlivý žák plní požadavky minimálního standardu osvojených dovedností“. A v tom je problém:
Uvedu příklad z testu matematika – rozdělení na základ a těžší, PČ, G, SÚ.
- Kdo nezná rozdělení, nikdy se nedopátrá k procentuálnímu hodnocení žáka
- V základní části nejsou v otázkách „SÚ“, proto v hodnocení žáka je splnění na 0%
- Přestože v základní části nejsou žádné „SÚ“ v hodnocení třídy v „ základ SÚ“ je vysoké procento úspěšnosti! (což tvoří 3 žáci, kteří měli všech 16 otázek jako základ)
- V základní části je pouze 1 otázka z „ G“, proto hodnocení žáka je 0% nebo 100%
- U některých testů (tam, kde žáci řešili jen základ) je jiný počet otázek „ G, PČ, SÚ “ ( 7,7,2 x 4,9,3), nedovedu odhadnout, u kolika testů to může být, ale už tímto objektivita dostává pořádně na frak.
Svoje tvrzení dokládám přílohami.
V těžší části se žáci ve slovních úlohách ptali, jestli odpovědět větou nebo číslem. Dozor u testování se přiklonil k „ slovní úloha – slovní odpověď „ (např. prázdná nádoba váží 1 kg) takže asi hodnocení se slovní odpovědí je 0% (rád bych se mýlil, dnes už vím, že bohužel ne). Odpovědět mi tehdy nedokázali ani na horké lince Niqes.
Takže z pohledu rodiče žáka:
- To jsi tak slabý, že v základní části jsi nevyřešil žádnou slovní úlohu?
- Jsi dobrý v geometrii, základ máš na 100% ! Nebo: To jsi tak špatný v geometrii, že jsi nedosáhl jediného procenta úspěšnosti?
- Nedovedu se dopočítat, jak jsi uspěl celkově! Zeptej se učitele, z čeho se to počítá? A co na to učitel, který pouze ví, že se testuje??? (a to rodič neví o situaci popsané v bodě 5)
Testování provází mnoho polemik. A myslím, že po testování ještě zesílí. Jaká je objektivita, pokud je hodnocena procentem část, která se v hodnocené části testu vůbec nenachází, nebo se nachází 1 x nebo nanejvýš 5 x? Nebo dokonce, že u některých testů je různý počet otázek sledované části?
Projekt je financován z ESF a jsou tedy asi marné snahy ho zastavit. Proto posílám tento příspěvek, aby se vychytaly všechny nedostatky a docílilo se toho, že tyto testy budou objektivnějším prvkem diagnostiky ve školství.
Poslední připomínku mám k financování projektu. V době, kdy jsou regionálnímu školství kráceny prostředky na platy a z projektu jde nemalá část na platy realizátorů, byli z toho úplně vypuštěni učitelé zabezpečující testování na základních školách. Tuto připomínku dávám jako oficiální podnět, protože testování je teprve na počátku.
S pozdravem
Mgr. Oldřich Brabec, zást. řed.
Přílohy
- hodnocení třídy
- hodnocení dvou žáků s detailním náhledem
22 komentářů:
Pokud vím, bylo plánované, že to z fondu ESF financované bude, ale v Bruselu to odmítli jako mnohé iné Dobešoviny. Takže kompletně to jde nakonec z peněz rozpočtu (tedy jsem li brutální mj. se o náklady na testování sníží peníze na platy) a jde-li o rozpočet, ještě jsem nečetl/neslyšel 2 shodná vyjádření a tuším, že je to masakr. Navíc technické problémy budou použité jako vydírací nástroj, že se musí pořídit spousta nového železa a nejlépe od centrálního dodavatele.
V dobách nedávno minulých by byli zodpovědní pracovníci MŠMT a ČŠi pravděpodobně odesláni na Ďábelské ostrovy, aby si to tam odpracovali. Nemohu říci, že taková představa by mi byla proti mysli.
Financované z ESF to jednoznačně je. Stačí se podívat na stránky NIQES. Jenomže na realizátory na školách nikdo nemyslel. Na naší škole zatím: 10 hodin instalace a stahování dávek testů. 10 hodin administrace. 30 hodin suplování (máme méně PC v učebně než žáků ve třídě a tudíž testujeme vždy jen polovinu třídy). Máme poslat fakturu za provedenou práci MŠMT nebo ČŠI?
To jsou ty důsledky reformy. Osnovy pryč, RVP, ŠVP, kvůli uvolnění testování a všechno zadarmo. Kdo tuhle reformu nastartoval. Pane Rýdle, Kitzbergere?
Těch 0% u slovních úloh jsem reklamoval v pondělí a dávno je tam místo toho pomlčka. Je fajn, že dokážou tak pružně reagovat. Vždyť je to pilot a vývoj je ještě na dva roky.
Anonymní 10:28: Tohle vážně není důsledek zavedení RVP, naopak důsledek toho, že nějaký neinformovaný kamarádíček sdělil Dobešovi, že se nic nedělá a že je potřeba kvantifikovat výsledky. Ovšem ověřovat a kvantifikovat něco, o čem nic nevíme, ověřovat cíle, které nejsou jasně deklarovány, navíc tímto způsobem, který je 100 let za opicema, nemůže vést k ničemu jinému, než co se právě děje. Nicméně skoro všichni drželi ústa a krok, poslušně se zapojili do systému a teď se diví. Já se nezapojila a nedivím se.
Julie
Dejte už s tím testováním všichni pokoj, pořád nějaký článek a pořád nějaká rádobyzasvěcená a odborná diskuze. Přijde mi, že se tomu všemu přikládá mnohem větší váha než to reálně má. V rezortu školství jsou i jiné věci. Nežijte furt jenom nějakým testováním.
Souhlas s Julií, cíle nejsou deklarovány. To ovšem nijak nesouvisí s nějakou pilotní generálkou.
Bohužel se aktuálně testováním MUSÍ zabývat víc než deset tisíc učitelů z téměř čtyř tisíc škol, kterým to NIKDO nezaplatí.
Většinu chyb z prvních dnů měly odhalit pretesty a dodavatel se spolu s vedením ČŠI ukázali jako banda neschopných idiotů: po první hodině problémů měli vše zastavit do posílení kapacit. Ostatně o kapacitních problémů se ví už týden.
Naše škola princip testování podporuje. Realizace generální zkoušky ČŠI je ale skandální a dává jeho odpůrcům do rukou munici pro snadnou argumetntaci proti němu. Na stránkách niqes.cz jsem hledal jména garantů tohoto projektu. Buhužel tam žádný odkaz není. Očekávám, že MŠMT vyvodí za tuto blamáž odpovědnost u inspektorky Hofmanové a dalších, kteří to zpackali. P. Takáč.
My testujeme už druhý den, začali jsme včera a žádné problémy absolutně nemáme. Naše škola si rozhodně na problémy se zkouškou stěžovat nemůže. A s celkovým hodnocemím bych opravdu počkal až po skončení za ty 3 týdny. L. Olmert
Pro Anonym 11.32: Stačilo se podívat na tiskovou konferenci v pondělí na České televizi. Hlavním manažerem testování je inspektor Melichárek a za testy zodpovídá inspektor Suchomel. Záznam je tady
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/zive-vysilani/videozaznam-359621-brifink-k-testovani-zaku-5-a-9-trid/
to anon 11:32
Na České škole se o projektovém týmu psalo např. v lednu 2012. (http://www.ceskaskola.cz/2012/01/proc-se-skryva-projektovy-tym-niqes.html).
to anon 11:52
Když už má NIQES své webovky, nebylo by žádoucí, aby jména vedoucích členů projektového týmu + kontakty byly na těchto stránkách uvedeny? Aby člověk nemusel sledovat záznamy tiskových konferencí...
Omlouvám se, ale nemáme čas se dívat na televizi, máme výuku. Spíše očekávám, že když existují oficiální stránky projektu, tak obsahují tyto základní informace. Jinak doufám, že zmiňovaní pánové už nejsou inspektory. Takáč
Ta druhá reakce je samozřejmě pro anon 11:59 (ne 11:52). Chybka se vyskytla. :-)
Naše škola zahájila v pondělí. Potvrzuji slova, co tady už byla různě napsána. Pondělí dost blbé, úterý katastrofa, ale včera a dnes absolutně bez sebemenšího problému. Trošku nám dnes haprovalo odeslání testů, ale pak to v pohodě odešlo. Naprosto chápu, že někdo s testováním nesouhlasí a nebo že má výtky vůči průběhu. Ale souhlasím s názorem, že je to zkouška a musí se vyladit chyby. Navíc příští rok bude ještě jedna zkouška. Kdyby to i tam nějak haprovalo, byl by to podle mě vážný důvod s tím skončit, aby to nedopadlo jako s maturitama.
Eduin zveřejnil moc zajímavý rozhovor o testování. Doporučuji: http://www.eduin.cz/titulka/poslechnete-si-dialog-o-plosnem-testovani/
Mnohem více než na to, jestli dva dny nefunguje systém IT pro testování a pak zase funguje (technické problémy věřím že se postupně vyřeší) bych vedl diskuzi směrem k těm testovým úlohám, jejich nastavení a obsahu.
Taky jsem se díval na eduin a našel zajímavý rozhovor s tvůrcem těch testů:
http://www.eduin.cz/titulka/rozhovor-pro-lidove-noviny-zname-sbirky-uloh-se-k-testum-nehodi/
Prosím, může mi někdo sdělit, jakou přidanou hodnotu přinese test žákovi, jehož hodnocení na vysvědčení zní (zkráceno!): při numerickém počítání jsi velmi rychlý, což však často bývá na úkor soustředění, a tudíž správnosti. Přiměješ-li se k zpětné kontrole, jsi většinou schopen svou chybu odhalit a opravit. Škoda, že se Ti do zpětné kontroly často nechce. Slovní úlohy řešíš zbrkle, Tvůj postup bývá, zvláště u složitějších úloh, zkratkovitý, nedostatečně promyšlený, tudíž nesprávný. Měl bys více času věnovat rozboru úlohy a přehlednému zápisu známých skutečností. Pak Ti lépe vyplynou vzájemné vztahy a z nich i způsob řešení. V geometrii volíš často nestandardní postupoy řešení, většinou jsou správné, občas se stane, že opomeneš některou z podmínek, ale nestává se to často. Máš výbornou prostorovou představivost.
to 11:59.
P. Suchomel je odborník na testování - externí spolupracovník ČŠI a K. Melichárek je ředitel odboru (manažer. Ani jeden z nich není inspektor.
Prosím vás, jděte už někam s prohlášeními "učené společnosti" Eduin. Tahle organizace je, v absolutní hodnotě, totéž co MŠMT. Jen ještě nemá v ruce rozhodovací pravomoce. Zatím.
No pokud selhal dodavatel, nemají s tím inspektoři a neinspektoři asi nic společného. Předpokládám, že zasáhli v intencích smlouvy, ať se to místním diskutérům zdá dostatečné nebo ne, tak to prostě v civilizované společnosti chodí.
A zjevně to zabralo, takže smlouva asi bude slušná. Ne jako na IZIP a OpenCard. Popravdě kdy jsme tohle naposled zažili? Cermat si jen vždycky řekne jen o další stamiliony.
Okomentovat