Článek shrnuje aktuální informace a výsledky výzkumů z oblasti výukového využití mobilních technologií.
Zařazování mobilních technologií (MT) do výuky se Spomocník věnuje již téměř pravidelně (Nástup tabletů je definitivním vítězstvím 1:1, Mobily umějí číst, mluvit a překládat!, Mobilní telefony LEGÁLNĚ ve výuce). Přesto tento trend v České republice oproti rozvinutějším zemím pokulhává, a to pravděpodobně proto, že sami čeští učitelé nejsou chytrými telefony či tablety vybaveni v takové míře jako učitelé např. v USA nebo Kanadě, kde již mnohem více technologiím nakloněných učitelů pochopilo, jaký potenciál mají, a jejich prostřednictvím otevřeli (nebo dokonce převrátili) výuku.
V zahraničí už jsou s užíváním MT ve škole tak daleko, že vznikají celé školy, kde žáci neužívají papírové zdroje a všechno se děje elektronicky. Své zkušenosti jejich učitelé sdílejí na internetu třeba na blogu nebo sociálních sítích. Nám známý je třeba Teach Paperless Shelly Blake-Plocka z katolické střední Školy Johna Carrolla v Baltimore (viz Den Země v prostředí 1:1), Paperless Classroom učitelů z Eminence Middle School v Kentucky nebo velmi aktivní komunita Steva Hargadona Classroom 2.0. O bezpapírové škole se v zahraničí mluví i v médiích. Zde je malá ukázka z Ohia.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
14 komentářů:
Přesto tento trend v České republice oproti rozvinutějším zemím pokulhává
Ono se špatně šetří ze základního platu 20 000,- hrubého. Taky nevím, kde by na to i škola vzala peníze. Některým studentům to samozřejmě zaplatí bohatí rodiče, tak jim aspoň můžeme koukat na ruce. Dobrá perspektiva.
Jste si jistí, že toto přispěje k vyšší vzdělanosti? Že stále platí že čím více techniky tím více moudřejších a šťastnějších dětí, rodičů i učitelů? Nebo jen přejímáte každou pitomost, kterou někde někdo ve světě zkouší? To přeci není nutné... Nebo chcete více než argumenty a důkazy podpořit svoje vize tím, že ukážete, že to někde dělají a používají?
Viděl jsem to ve Španělsku, kde měli ve škole pro každého! žáka netbook, a v každé místnosti s aspoň 4 židlemi interaktivní tabuli. A učitel, kvalitní praktik, který už byl tak zblblej, že rýsoval s dětma odraz světla pomocí softwaru a tabletu
Už několik let vážně uvažuji o tom, že bych začal počítače používat i v Informatice.
Možná byste raději viděli situaci, kdy žáci budou mimo školu používat technologie úplně všude a na vše, jen ve škole ne. Mohu vás ujistit, že pak bude veřejnost oprávněně považovat školy za zbytečné.
používat technologie úplně všude
Třeba mobily se, pane Brdičko, v divadlech a krematoriích vypínají.
Škola je dnes konjunkcí těchto institucí.
Kvalitním mobilem bylo lze i zatloukati hřebíků. Už není.
Vyprávěl mi tuhle kolega, že při techničkách pouštějí dětem DUMy, aby si třeba šroubovákem nevypíchly oko.
Je mi milejší, když žák umí od ruky nakreslit konstrukční úlohu až do řešení, než když umí posouvat na interaktivní tabuli přímku odněkud někam.
od ruky nakreslit
Tak to alespoň dělejte na nějakém tom tabletu, nebo si nějaký doveda místo tužky ostrouhá prstík.
A jen drobné varování. Opatrně s těmi zpropadenými odbornými pojmy. Nejsem si jist, jestli náhodou slůvko "umí" pořád ještě nepatří do souboru nepovolených. Radši tam dejte třeba "aplikuje" nebo něco na teb způsob.
Aby Vám na to nevlítli rozdovádění inšpektoří.
A už si zase někdo plete pojmy prostředek a cíl. Bude to jako za starých časů "nové koncepce". Do třídy vleze osvícený inspektor s tabulkou a ostře nabroušenou tužkou a bude si dělat čárky, kolikrát byla použita interaktivní tabule, kolikrát chytrý mobil, kolitrát tablet... Pak do toho ještě zamotá tu Blůmovou taxonomii, po hodině to všechno posčítá, aby tomu neumětelovi kantorskému pěkně propral játra, že soudruhu, tedy pardon, pane učiteli, fuj, ty, ty ty, takle si my moudří inspektoři a připojené organizace moderní školu nepředstavujeme. Ještě, že jdu do důchodu.
Mám sto chutí vypnou elektrický proud. Pak tyto debaty budou bezpředmětné a zbude je vztah učitel-žák. Tím jsem jen chtěl říci, že všeho příliš škodí.
Podle mého je kousek pravdy na obou stranách. Bylo by dobře dát možnost žákům používat vlastní Mt nebo tablety. Souhlas... Jenže! Narážíme na to, že "někdo" někde zas neuvažoval tímhle směrem. Ukažte kantorům, jak tohle všechno využít. To by byl PROJEKT. Dejte jim to do ruky, nabídněte jim možnost, aby si to na měsíc osahali. Dejte jim možnost, aby na to měli, případně to nafasovali ve škole, místo červený propisky! Zas se vymýšlejí "jakoprojekty" místo aby se zainteresovaly výrobci téhle techniky, ať si udělají propagaci na školách, ať se prosadí a nabídnou. Ovšem ne přes prostřednické firmičky známých. Vím, že jsme malá zemička, ale oni stojí i o takový kšeftíky (v tom dobrém slova smyslu). Pamatujete, jak i tady byly spory o to dát kantorům notebooky, či jim umožnit si je koupit s určitou slevou. To bylo keců o tom, jak si na to učitelky budou doma dávat dečky a na ně květináče! Nahradili to Indošem a tam se ztratil čas na to "vnutit" učitelům techniku. Dneska je tam tahle mezera v užívání techniky mezi kantory. Při tempu rozvoje a "podpoře vzdělávání v celém politickém spektru" to doženeme v těsném závěsu za Svazijskem, Botswanou. Howgh!
Hele reálně: někdo má iPhone, někdo smartphone s Androidem a někdo s Windows Mobile. Někdo nemá mobil vůbec a někdo klasický. Dost na tom, že musím umět spočítat goniometrickou rovnici na jakékoliv kalkulačce, učit se ještě ovládat všechny typy mobilů, znát alternativy aplikací, které bych případně využil, je už moc. Nemluvě o tom, že stejná sada mobilů v kabinetu pro výuku je mimo mísu. Takže ano, je to hezké, je dobré občas studenty upozornit, že existují nějaké zajímavé aplikace kromě klienra facebooku, ale to je asi tak všechno.
Okomentovat