Vážený pane ministře školství,
obracíme se na Vás s prosbou o nápravu neprofesionálního přístupu agentury CERMAT k písemným maturitním testům z matematiky. Maturitní písemná práce z matematiky má dvě možné úrovně: nižší a vyšší. Vyšší variantu si volili studenti s výborným prospěchem z matematiky a s hlubokým zájmem o tento krásný obor, mnozí z nich měli úspěchy v matematických soutěžích. Tito studenti patří k nejlepším na našich středních školách a hlásí se na prestižní obory (MFF UK, ČVUT, LF...). Naprostá většina z nich se poctivě připravovala – řešili všechny maturitní testy, které byly k dispozici, počítali příklady ze sbírek. K vyšší maturitě z matematiky se přihlásili na základě úspěšně vyřešených již zveřejněných testů CERMAT.
Maturita z matematiky má za cíl ověřit znalosti středoškolské látky v předepsaném rozsahu a schopnost studenta správně uvažovat a řešit problémy. To bohužel letošní verze maturitního testu neumožnila. Zadané úlohy odpovídaly předepsanému rozsahu učiva obsahem i náročností.Test – jak bylo předepsáno – obsahoval 23 úloh, které měly být vyřešeny za 120 minut. Naprostá většina úloh však měla netriviální postup řešení, který není možné za 5 minut bezchybně provést a navíc ve stresu souvisejícím s důležitostí zkoušky. V roce 1988, kdy se psala také státní maturita z matematiky (vyhlášená rozhlasem – tedy za zlomek financí, které jsou potřeba na současnou maturitu), obsahovala písemná práce 4 netriviální příklady a k jejich vypracování měli studenti 4 hodiny.
Jedním z cílů státní maturity bylo vrátit středoškolskému vzdělání jeho prestiž a úroveň. Bohužel byl letošním testem tento cíl zcela zmařen. Ačkoliv máme na gymnáziích i na odborných školách mnoho nadaných studentů, kteří by si vyšší maturitu z matematiky rádi zvolili, po letošní zkušenosti to v příštím školním roce učiní jen minimum z nich. Ani my učitelé jim nemůžeme tuto variantu doporučit, protože na takovýto test není možné je připravit. Pokud si však zvolí nižší úroveň, nebudou dostatečně motivováni k poctivé přípravě a na vysoké školy pak přijdou studenti, kteří nebudou připraveni na studium náročnějších oborů zaměřených na matematiku.
Prosperita našeho státu závisí na vzdělaných lidech v technických a ekonomických oborech. Oni přinášejí mimo jiné inovace do průmyslu, nové patenty, a tím i vyšší produktivitu. Pokud tito lidé nebudou již od střední školy správně motivováni k vlastnímu rozvoji, odrazí se to během několika let ve všech oblastech našeho života.
Prosíme Vás proto o následující kroky:
- Zrušit dvě úrovně testu z matematiky. Jeden test, který by obsahoval 40% základního učiva, 30% středně náročného učiva a 30% učiva odpovídajícího vyšší maturitní zkoušce by byl ekonomicky výhodnější a jeho výsledky by zcela vypovídaly o úrovni studenta. Dvě úrovně maturitní zkoušky mají smysl pouze tehdy, pokud k jejich výsledku budou přihlížet vysoké školy a pokud bude možné jejich výsledky porovnat – tzn. nebudou hodnoceny známkami, ale pouze počtem dosažených bodů a bodové hodnocení bude odpovídat náročnosti úloh.
- Příklady před použitím v maturitních testech řádně validizovat (autoři testu budou znát procento úspěšnosti při jejich řešení, průměrnou dobu potřebnou k jejich řešení) a tím zajistit vypovídací hodnotu testu.
- Do testu zařadit pouze úlohy, jejichž řešení je autorům testu známé. (v tomto roce po skončení testování zasedá validizační komise, která po testech stanoví, jaké řešení je správné, případně zda se nezmění bodové hodnocení některých úloh, to je naprosto nepřípustné.)
- V případě zachování letošní úrovně vyšší maturity zvýšit časovou dotaci na vypracování testu alespoň na 180 minut.
- Určit jednoznačně osobu odpovědnou za kvalitu a správnost testů.
Zdroj i diskuse na blogu autorky na iDNES.cz.
3 komentářů:
Je to moc pěkně napsáno. Sám bych to nevyjádřil lépe! Naprosto souhlasím.
A můžete mi, prosím, říci, které úlohy vyžadovaly více jak pět minut a které měly netriviální řešení, resp. co to netriviální řešení je? První příklad s třetí mocninou nebo druhý s Moivreovou větou? Já si nemůžu pomoc, ale z prvních sedmi příkladů je pracný jen třetí, zbytek stačí s trochou pomoci zapsat výsledek.
Paní Míková, ráda bych Vám vyjádřila podporu.
Hana Chalušová
Okomentovat