Marcela Miková: Otevřený dopis ministrovi školství

pondělí 14. května 2012 ·


Vážený pane ministře školství,

obracíme se na Vás s prosbou o nápravu neprofesionálního přístupu agentury CERMAT k písemným maturitním testům z matematiky. Maturitní písemná práce z matematiky má dvě možné úrovně: nižší a vyšší. Vyšší variantu si volili studenti s výborným prospěchem z matematiky a s hlubokým zájmem o tento krásný obor, mnozí z nich měli úspěchy v matematických soutěžích. Tito studenti patří k nejlepším na našich středních školách a hlásí se na prestižní obory (MFF UK, ČVUT, LF...). Naprostá většina z nich se poctivě připravovala – řešili všechny maturitní testy, které byly k dispozici, počítali příklady ze sbírek. K vyšší maturitě z matematiky se přihlásili na základě úspěšně vyřešených již zveřejněných testů CERMAT.

Maturita z matematiky má za cíl ověřit znalosti středoškolské látky v předepsaném rozsahu a schopnost studenta správně uvažovat a řešit problémy. To bohužel letošní verze maturitního testu neumožnila. Zadané úlohy odpovídaly předepsanému rozsahu učiva obsahem i náročností.Test – jak bylo předepsáno – obsahoval 23 úloh, které měly být vyřešeny za 120 minut. Naprostá většina úloh však měla netriviální postup řešení, který není možné za 5 minut bezchybně provést a navíc ve stresu souvisejícím s důležitostí zkoušky. V roce 1988, kdy se psala také státní maturita z matematiky (vyhlášená rozhlasem – tedy za zlomek financí, které jsou potřeba na současnou maturitu), obsahovala písemná práce 4 netriviální příklady a k jejich vypracování měli studenti 4 hodiny.

Jedním z cílů státní maturity bylo vrátit středoškolskému vzdělání jeho prestiž a úroveň. Bohužel byl letošním testem tento cíl zcela zmařen. Ačkoliv máme na gymnáziích i na odborných školách mnoho nadaných studentů, kteří by si vyšší maturitu z matematiky rádi zvolili, po letošní zkušenosti to v příštím školním roce učiní jen minimum z nich. Ani my učitelé jim nemůžeme tuto variantu doporučit, protože na takovýto test není možné je připravit. Pokud si však zvolí nižší úroveň, nebudou dostatečně motivováni k poctivé přípravě a na vysoké školy pak přijdou studenti, kteří nebudou připraveni na studium náročnějších oborů zaměřených na matematiku.

Prosperita našeho státu závisí na vzdělaných lidech v technických a ekonomických oborech. Oni přinášejí mimo jiné inovace do průmyslu, nové patenty, a tím i vyšší produktivitu. Pokud tito lidé nebudou již od střední školy správně motivováni k vlastnímu rozvoji, odrazí se to během několika let ve všech oblastech našeho života.

Prosíme Vás proto o následující kroky:

  1. Zrušit dvě úrovně testu z matematiky. Jeden test, který by obsahoval 40% základního učiva, 30% středně náročného učiva a 30% učiva odpovídajícího vyšší maturitní zkoušce by byl ekonomicky výhodnější a jeho výsledky by zcela vypovídaly o úrovni studenta. Dvě úrovně maturitní zkoušky mají smysl pouze tehdy, pokud k jejich výsledku budou přihlížet vysoké školy a pokud bude možné jejich výsledky porovnat – tzn. nebudou hodnoceny známkami, ale pouze počtem dosažených bodů a bodové hodnocení bude odpovídat náročnosti úloh.
  2. Příklady před použitím v maturitních testech řádně validizovat (autoři testu budou znát procento úspěšnosti při jejich řešení, průměrnou dobu potřebnou k jejich řešení) a tím zajistit vypovídací hodnotu testu.
  3. Do testu zařadit pouze úlohy, jejichž řešení je autorům testu známé. (v tomto roce po skončení testování zasedá validizační komise, která po testech stanoví, jaké řešení je správné, případně zda se nezmění bodové hodnocení některých úloh, to je naprosto nepřípustné.)
  4. V případě zachování letošní úrovně vyšší maturity zvýšit časovou dotaci na vypracování testu alespoň na 180 minut.
  5. Určit jednoznačně osobu odpovědnou za kvalitu a správnost testů.
Vážený pane ministře, věříme, že naše snaha nadchnout studenty pro matematiku, která se odrazila i ve vyšším procentu studentů přihlášených k vyšší maturitě v roce 2012, nebude zašlapána amatérským přístupem několika úředníků a autorů neadekvátního testu a že se nám společně podaří dosáhnout toho, aby maturita z matematiky plnila tu úlohu, pro kterou byla vytvořena – motivovat studenty k poctivé přípravě, aby dosáhli ohodnocení, které odpovídá jejich schopnostem.

Zdroj i diskuse na blogu autorky na iDNES.cz.

3 komentářů:

Radek Sárközi řekl(a)...
14. května 2012 v 19:33  

Je to moc pěkně napsáno. Sám bych to nevyjádřil lépe! Naprosto souhlasím.

krtek řekl(a)...
14. května 2012 v 20:54  

A můžete mi, prosím, říci, které úlohy vyžadovaly více jak pět minut a které měly netriviální řešení, resp. co to netriviální řešení je? První příklad s třetí mocninou nebo druhý s Moivreovou větou? Já si nemůžu pomoc, ale z prvních sedmi příkladů je pracný jen třetí, zbytek stačí s trochou pomoci zapsat výsledek.

http://stopplosnetestovani.webnode.cz/ řekl(a)...
19. května 2012 v 22:40  

Paní Míková, ráda bych Vám vyjádřila podporu.
Hana Chalušová

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.