Fenomén pirátství se v očích českých nakladatelů stává z kategorie pouhé hrozby skutečným škůdcem. Zejména nakladatelství poznávací, odborné a školské literatury v důsledku nelegálního stahování utrpěla reálné škody, jsou nucena propouštět zaměstnance a odstupovat ode všech investičně náročnějších projektů. Jejich další fungování je odvislé od toho, zda se jim podaří najít obchodní koncept, který by byl přijatelný pro většinu jejich zákazníků.
Podle odhadu [1] v Česku stahuje nelegální soubory kolem padesáti procent obyvatel. Vzhledem k tomu, že velikost domácí on-line populace překročila 6,3 mil. uživatelů[2], týká se nelegální stahování bezmála každého uživatele internetu. Knižní nakladatelé tak čelí podobnému scénáři, který v minulých letech významně zredukoval aktivity hudebních a filmových producentů v oblasti vydávání a prodeje nosičů.
Agentura Dilia, jež ve své databázi spravuje téměř 47 tisíc slovesných titulů, nedávno prohledáváním souborů na uložto.cz zjistila, že jen na tomto serveru se nelegálně nabízí ke stažení přibližně 10 procent z jejích titulů. Podobných nelegálních úložišť je mnoho. Čísla o stažení nelegálních kopií nejsou k dispozici, ale odborné odhady hovoří o tom, že na jedno oficiální stažení připadá více než deset nelegálních.
Největší škody v důsledku pirátství sčítají nakladatelé odborné literatury a učebnic.
„Zaměstnanci tráví denně čas vyhledáváním našich titulů na nelegálních úložištích, kde jsou dostupná často ve formě pdf formátu jako skeny učebnic,“ říká Jiří Fraus, ředitel Nakladatelství Fraus. Především v oblasti učebnic jde o specifický trh, na němž se stahování stalo normou zejména u učebnic a skript pro vyšší stupně škol. Právě na učebnice pro středoškoláky specializované nakladatelství INFORMATORIUM potvrzuje, že nelegální kopírování zaznamenalo u přibližně 80 % titulů vlastní produkce. „Konkrétní škodu nemůžeme vyčíslit, vidíme pouze, jak nám klesá obrat. Na konci roku jsme propustili další redaktorku a velmi si rozmýšlíme vydání každého nového titulu,“ říká ředitelka nakladatelství INFORMATORIUM Iva Brzáková, jež mezi významné škody řadí nejen skenování a stahování učebnic z internetu, ale také tvorbu kompilátů vyučujícími z jednotlivých škol pod záminkou tvorby vlastních učebních textů.
Nakladatelský dům Albatros Media odhaduje, že objektem stahování se stalo přibližně 25 % produkce nakladatelství Computer Press, které vydává počítačovou literaturu a knihy o digitální fotografii a videu. Právě tituly z oboru počítačů a knihy o digitální fotografii patří mezi literaturu, o kterou je mezi stahovači největší zájem. „Do škod můžeme počítat například pravidelné měsíční platby za aktivní mazání nelegálních kopií na úložištích, snížení počtu redaktorů dotčených oborů vinou seškrtaných projektů nebo neochotu nakladatelů jít naplno do elektronických knih,“ uvádí Petr Baláš, programový ředitel non-fiction nakladatelství Albatros Media,
Všem nakladatelům nejenom odborné literatury je společná veliká zdrženlivost pouštět se do titulů s nejistou a dlouhodobou návratností. „Internetové pirátství poškozuje nejvíce segment rozsáhlých publikací s menším cílovým publikem. Tedy dražší, rozsáhlé knihy pro úzkou cílovou skupinu. U těchto titulů dochází k rozhodnutí se do jejich vydávání vůbec nepouštět,“ specifikuje rizikové tituly Petr Baláš z Albatros Media. Jiří Fraus dodává konkrétní příklad nové původní učebnice hudební výchovy, která na českém trhu už dlouhé roky nevyšla a jejíž vydání Nakladatelství Fraus zvažuje. „Návratnost mnohamilionové investice je na úrovni pěti šesti let a vidina, že den po vydání bude učebnice k dispozici volně ke stažení, je pro podobný podnik neúnosná,“ vysvětluje Jiří Fraus.
Represe, nebo osvěta? Nebo hledání přijatelného obchodního modelu…
Otázky po dalším postupu proti nelegálním stahovačům knih svádějí k otázce, zda dále sázet na represi, nebo osvětu. Podle Jana Hlaváče, mluvčího protipirátské organizace BSA (Business Software Alliance) hájící zájmy výrobců softwaru, již otázka takto nestojí. „Na osvětu je již příliš pozdě a represe se neosvědčuje. Jako jediné přijatelné řešení i pro nakladatele se jeví hledání obchodního modelu, který bude akceptovatelný pro obě strany. V případě softwaru se to řadě výrobců podařilo nabídnutím vstřícnějších licenčních podmínek, kdy zákazník v ceně získává řadu služeb a výhod, například automatické aktualizace softwaru či možnost instalace softwaru na všechny počítače v domácnosti. Pirátství se pak jeví jako méně výhodné a navíc rizikové,“ říká Jan Hlaváč.
Jako následováníhodný příklad se nabízí model à la iTunes, kde na straně uživatele nad pokoutním obstaráváním kopie zvítězí pohodlí, okamžitá dostupnost a nekompromisní kvalita legálního stažení za rozumný a akceptovatelný poplatek. S rostoucím počtem čteček, tabletů, ale i chytrých telefonů, které umožňují konzumovat obsah knih digitálně, by se tento model mohl ukázat jako schůdný i v České republice – podobně jako ve světě, kde jsou elektronické knihy na postupu (viz dále).
Do tabletů iPad a chytrých telefonů iPhone společnosti Apple se dostanou od letošního září i učebnice pro základní a střední školy. Nabídkou možnosti stažení do několika zařízení pracujících na různých operačních systémech (Windows, iOS) se tak snaží Nakladatelství Fraus čelit pirátským snahám o nelegální stahování. Přitom by cena interaktivních učebnic s bohatým multimediálním obsahem neměla přesáhnout cenu papírové učebnice. „Chceme tak přenést jako dodavatelé obsahu naše učebnice na novou, perspektivní platformu, která je silně přitažlivá pro koncové uživatele – studenty. Zásadní však bude to, jak rychle se digitální realitě přizpůsobí samotné školy. A také to, aby stát zrevidoval svoji daňovou politiku a z elektronických knih nevybíral jednu z nejvyšších DPH na světě,“ říká o dalších plánech Jiří Fraus.
E-knihy na postupu
Přední britský vydavatelský dům Pearson, vlastník knižního nakladatelství Penguin, hlásí, že prodej digitálních knih a služeb v roce 2012 poprvé předstihne prodej klasických knih a papírových produktů. Prodej elektronických knih se každý rok v Británii zdvojnásobuje. Knižní trh USA je na tom podobně: každá pátá kniha byla loni prodána elektronicky.
Podobně zájem o elektronické knihy v ČR stoupá exponenciálně, podle odborného serveru Lupa.cz za první čtyři měsíce prodali čtyři největší tuzemští prodejci téměř 35 tisíc e-knih, a je tak jisté, že letos se prodá několikanásobně více e-knih než loni. Trh s elektronickými knihami je ale i tak zcela marginální a podle odhadů stoupne v roce 2012 jeho podíl na pouhého 0,5 %. Česko tak bude v nejbližších letech nejvyspělejší trhy jen dohánět.
[1] Zdroj česká pobočka hudební federace IFPI
[2] Zdroj NetMonitor, březen 2012
Knižní pirátství poškozuje české nakladatele
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Trapná reklama. :(
Článek je bohužel pravdivý. Nejde ale jen o nelegální kopie učebnic na webu, ale i o nelegální kopírování učebnic ve školách, kde panuje naprosto mylný názor, že "pro vzdělávací účely" je to možné a legální není. Doufám, že bude autorské právo lépe uplatňováno i na školách (statutární zástupce je odpovědný za škody, které nakladateli vzniknou nelegálním kopírováním a rozšiřováním učebních materiálů).
Okomentovat