Během své krátké praxe jsem se mnohokrát setkal s různými možnostmi online vzdělávání, různými systémy e-learnigu, včetně implementace sociálních sítí. Některé jsou výborné, jiné méně, ale žádný úplně nesplňoval všechny mé požadavky: jednoduchá registrace (nejlépe přes již vytvořené účty ze sociálních sítí), online prostředí bez nutnosti jakékoliv instalace, nejlépe zdarma či za dostupnou cenu, možnost tvorby otázek v jednoduchém prostředí s možností přidání studijních (včetně multimediálních) materiálů a samozřejmě následná možnost otázky vybrat, vytisknout či systém využít k online testu.
- Přes klasický registrační formulář: vyplníte kolonky týkající se vašeho jména, uvedete svůj e-mail pro budoucí zasílání zpráv o své aktivitě (zároveň slouží jako přihlašovací jméno) a nastavíte si heslo pro přístup.
- Přes váš učet na některé ze sociálních sítí: Facebook, Twitter, Google+ či LinkedIn.
- Velkou výhodou je možnost přístupu k vašemu účtu všemi cestami (doma přes FB, ve škole přes mail, v kavárně přes Twitter apod.). Podmínkou je spárování jednotlivých služeb v samotném systému - v osobním profilu, kolonka Uživatelské připojení.
Obr. 1. Vzhled pole s odpovězenou otázkou.
- Informatika na základní škole - téma s otázkami částečně navazujícími na jednotlivé okruhy vznikajících standardů z informatiky. V současné době přes 250 otázek především z prostředí tématiky internetu, bezpečnosti na internetu, kancelářského balíku MS Office a jeho alternativ či znalosti hardwaru počítače. Vytvořeno pro žáky 9. ročníku.
- Zeměpis České republiky - téma vytvořené pro žáky 8. třídy postupně doplňované tematicky zaměřenými otázkami k probíranému učivu.
- Orientace na mapě světa - otázky pro všechny ročníky druhého stupně. Obsahem otázek je orientace na slepé mapě světa, poznání obrázků významných míst, lokalizace významných objektů a jevů na Zemi a jejich vzájemná poloha.
- Zeměpis Asie - téma pro žáky 7. třídy. Otázky k aktuálně probíranému učivu včetně lokalizace významných geografických pojmů Asie na mapě.
- Amerika - shrnutí - test pro 7. třídu - sada 70 otázek, ze kterých bylo generováno vždy deset náhodných otázek pro závěrečný test k tématu Amerika.
- Teorie tělesné výchovy na základní škole - prozatím posledním tématem si kladu za cíl rozšířit teoretické znalosti žáků v oblasti sportu a tělesné výchovy. Součástí tématu je znalost sportovních disciplín, jejich pojmenování, využití pravidel či orientace v současném světě sportu.
- Pro uživatele se základní počítačovou gramotností intuitivní a snadná.
- Možnost vkládání multimediálního obsahu jak do zadání, tak i do odpovědí dané otázky.
- Velmi se mi osvědčilo přiložení doplňujících informací - k vysvětlení složitější otázky, přidání zajímavosti či zahrnutí názvu tématu, ke kterému se otázka vztahuje. Stejně tak můžeme přidat přímé webové odkazy na vhodné zdroje - směrování žáků na správnou definici, důvěryhodný odkaz či je pouze odvést při hledání odpovědí od Wikipedie.
- Jako velké pozitivum celé aplikace spatřuji vzájemnou spolupráci více autorů - v případě školství více učitelů. Pro žáky jsou tak připraveny nejenom otázky od jejich “domovského” učitele, na které jsou již zvyklí, ale také otázky znějící jinak od učitele z jiné školy.
- Kladné body připisuji i možnosti zvolit si náhodné řazení odpovědí především v případě, kdy - přeci jen - použijeme Boodhi jako testovací nástroj.
- Nově byla přidána možnost celé téma skrýt a umožnit odpovídání jen určité skupině odběratelů, např. jedné třídě (pozvání na téma je řešeno e-mailem). Žáci tak ve statistikách tématu vidí srovnání se spolužáky a ne se všemi odběrateli daného tématu.
- Boodhi jako nástroj ke zkoušení - osobně nemám ústní zkoušení v oblibě z mnoha důvodů. Raději dám žákům známku za aktivitu a správnou argumentaci v diskusi než za odvyprávěnou látku z učebnice. Využití boodhi při ústním zkoušení je pro mne přínosem z několika pohledů:
- Žáci si dané otázky mohou dopředu projít, nalézt odpovědi a zdůvodnit si je => učí se.
- Samotné zkoušení je buďto u interaktivní tabule, kde je zapojen nejen zkoušený, ale i celá třída (v případě, kdy dotyčný neví), nebo u notebooku (zbytek třídy má zadanou práci).
- Zkoušenému nestačí jen správně zakliknout odpověď, ale musí ji také ve stručnosti zdůvodnit (včetně srovnání jednotlivých odpovědí, odhalení jak postupoval nebo přidání vědomostí “navíc”).
- Žáci dopředu znají hodnocení dle počtu správně zodpovězených otázek - procenta navíc jim přináší správné komentáře při výběru odpovědí.
- Boodhi jako nástroj ke skupinové práci:
- Vytvoření společného tématu otázek, např. pro mladší spolužáky.
- Soutěž týmů o nejlepší skupinu v odpovídání na zadaná témata.
- Boodhi jako nástroj ke vzdělávání:
- Žáci se prostřednictvím otázek a odpovědí vzdělávají v novém tématu či si opakují látku již probranou. Ti snaživější si odpovědi vyhledají - důvodem může být jak touha po znalosti odpovědi nebo snaha o co nejlepší procento úspěšných odpovědí, proč ne? Línější odpovědi prostě zaklikají. I přes to pouhé “zaklikání” se však učí.
- Žáci se skrze téma připravují na písemky a testy.
- Žáci mohou nad jednotlivými otázkami debatovat prostřednictvím komentáře v jednotlivých sociálních sítích. Nepřímo se tak vzdělávají v prostředí, které je jim více než blízké. Nevím zda v tomto bodě nejsem moc naivní, ale představa je to skvělá.
- Možnost výběru a tisku otázek do formy testu, pracovního listu. Za příplatek, formou ročního paušálu (viz níže).
- Rozšíření možnosti sledování statistik - která otázka je problémová, která je pro žáky lehká apod.
- Začlenění témat dle kategorií dle dělení RVP.
- Možnost vložení otázek do vlastních stránek.
- Uzavření témat otázek jen pro úzký okruh osob - třídu, školu.
- Mobilní verze systému.
- Aplikace pro sociální síť Facebook.
- Možnost vyzkoušet si boodhi bez registrace - v tomto případě se neuloží výsledky.
Dnešní doba nám nabízí celou řadu možností jak naše žáky posunout o krok dále, či je, bohužel, úplně zabrzdit. Věřím, že boodhi je posunout dokáže, bude-li mít kvalitní autory a kvalitní témata, která zaujmou.
0 komentářů:
Okomentovat