Minulé pondělí se konal od deseti hodin tiskový brífink České školní inspekce, kde čtyři pracovníci odpovědní za průběh 1. generální zkoušky testování žáků 5. a 9. tříd základních škol žertovali o evakuaci call centra díky planému poplachu a tedy i o jeho nefunkčnosti. Ve stejném okamžiku učitelé z tisícovky škol díky kolapsu testovacího systému marně na call centrum volali a celý projekt testování nejspíše proklínali...
Špatně navržená technologie
Problémy v prvních dvou dnech testování vznikly jako kombinace několika pochybení zadavatele, dodavatele i autorů studie proveditelnosti celého projektu:
- Volba technologie testovací aplikace jako tzv. tlustého klienta.
- Instalace testovací aplikace na jednotlivé počítače.
- Automatická aktualizace testovací aplikace.
- Nezkušenost dodavatele testovací aplikace.
Kolaps v pondělí a v úterý v minulém týdnu byl důsledkem kombinace výše uvedených chyb v návrhu testovací aplikace s evidentní programátorskou chybou. Problém se dal odstranit jednoduchým opatřením: manuálním odpojením počítače od počítačové sítě a Internetu. Bohužel takové rady se školy nedočkaly.
Neprofesionalita zadavatele i dodavatele
V okamžiku pondělního kolapsu systému nebylo call centrum dostupné a bohužel vzhledem k návrhu testovací aplikace nebyla možná ani okamžitá náprava. Vedení projektu ale nebylo schopné adekvátní reakce, kterou by bylo okamžité přerušení 1. generální zkoušky. Arogance a bezcharakternost moci se projevila v plné šíři a celé dva dny ČŠI nechala školy a učitele se trápit s nefunkčním systémem. Přiznat chybu ústřední školní inspektorka Olga Hofmannová ani manažer klíčové aktivity projektu Kamil Melichárek po dva dny veřejně nedokázali. O reakcích učitelů postižených škol jsme pak informovali v článku První reakce z ankety k přípravě a průběhu 1. generální zkoušky testování žáků 5. a 9. tříd a v jeho pokračování.
Neschopnost dodavatele připravit pro 1. generální zkoušku dostatečnou serverovou kapacitu je způsoben evidentně nezkušeností s podobnými aplikacemi, samozřejmě v kombinaci s chybným návrhem řešení testovací aplikace. Zřejmě ani nebyly provedeny profesionální zátěžové testy systému a byly ignorovány i signály z předminulého týdne, kdy si školy stahovaly soubory se zašifrovanými testy a hlásily opakovaně nedostupnost serverů dodavatele.
Kolik to školy stálo
Školy se dočkaly nápravy provozu a omluvy ČŠI až ve středu. Dva dny tedy učitelé zbytečně ztráceli čas: můžeme odhadovat, že se jednalo o několik tisíc promarněných hodin, které školám nikdo nenahradí.
Školám nikdo nenahradí ani celkové náklady na letošní generální zkoušku či testování vůbec. Pokud ČŠI udává jednorázové náklady na přípravu testovací aplikace ve výši 50 milionů korun a poté za provoz ve výši 7 milionů korun ročně, náklady na straně škol (práce ICT správců při instalaci a dozor při testování) můžeme odhadovat letos na 15-25 milionů korun.
ČŠI se svým přístupem podařilo u řady škol projekt testování zdiskreditovat, nejlepší ilustrací je úvod úterního dopisu pražského Arcibiskupského gymnázia ServiceDesku projektu NIQES: "...při dnešním testování (22. 5. 2012) jsme se v naší škole potýkali s tak zásadními problémy, že jsme plánované testy vůbec nemohli dokončit. Po dvou hodinách snažení se 30 studenty ve dvou učebnách jsme testování odpískali a nechceme v něm pokračovat."
Nového ministra školství Petra Fialu tedy nyní čeká po problémech s připravovanými individuálními projekty národními, se státními maturitami a s reformou financování regionálního školství další Dobešův kostlivec ve skříni. A nebude určitě poslední.
39 komentářů:
My jsme začali testování až ve středu a vše probíhá bez nejmenších problémů. Původně jsme měli námitku k hodnocení češtiny, kde neuznali za správnou odpověď přívlastek neshodný (ale pouze přívlastek). Dnes už je to opravené správně.
Tenký vs. tlustý klient. Nejsem si jist, zda by tenký klient zvládl nápor testů, když i varianta občasného hlášení na centrální server zapříčinila pád systému. Také si moc nedovedu představit, co by udělal systém firmy SCIO, kdyby v jeden okamžik měl mít stejnou zátěž, jako byla v tomto testování. SCIO dělá poněkud menší vzorky.
Radu na odpojení internetu jsem na helpdesku nakonec také dostal. Co se týká mého zaplaceného času - na to jsme si v českém školství zvykl. Možná bych ani peníze nechtěl, protože podle zkušeností by na 100 Kč získaných musel vyplnit asi 3 A4 výkazů a formulářů - takže bych byl ještě více naštván. A víc jak 100 Kč bych stejně nedostal.
Musím říci, že od středy funguje vše v pořádku, s vyhodnocením otevřených odpovědí si musí nějak poradit - asi to nemají ještě zvládnuto,
Příští rok druhá zkouška a za dva roky to bude systém fungující.
Typická Wagnerovská mantra. Zjevně nevíte, co to je provozovat webové aplikace. V tomhle rozsahu bych snad ani nechtěl vidět pak tu zakázku na HW. A to jak ve škole budeme instalovat stejný prohlížeč a plugini.
Musím říct, že se mi ten systém líbí a oceňuji i to, že chybu přiznali. A ne jako Cermat, který to svede na hackerský útok.
Jakou zakázku na HW, proboha?! Proč stejný prohlížeč a "plugini"?
Proč nejdete radit třeba Google?
Anonymní 9.19: Bez nejmenších problémů? A co nedostupné výsledky a ztracené testy?
Vídím všechny výsledky. Dokonce dřív než druhý den. Taky se nám nic neztratilo. Bouře ve sklenici vody. Dva dny to bylo naprd, takže je to teď celý špatně? Proč se to asi jmenuje generálka.
U nás to máme dokonce i na serveru, tak moc netuším, co je přesně pravda v tomto textu.
Jak můžete usuzovat z toho, že se vám nic neztratilo, že se neztratily testy také všem ostatním?
Generálka byla mizerně připravená a zcela zbytečně byla vnucena všem školám. Stačil větší vzorek než v pilotu a především dobrovolnost!
Co máte na serveru, prosím?
Jak můžete usuzovat, že když se vám něco ztratilo, že se to ztratilo i ostatním?
"Jak můžete usuzovat, že když se vám něco ztratilo, že se to ztratilo i ostatním?" Z toho samozřejmě nic neusuzuji, ale používáme spolu s dalšími ajťáky sociální sítě a vyměňujeme si informace. Kapišto, ty inšpektorskej trumbero? A autor článku to ví možná ještě lépe z ankety, kdy uvidíme výsledky?
My nemáme server, takže na něm nemáme nic.
Je dobře, že ajťáci používají sociální sítě, může jim to pomoci se socializovat :)
Je pravda, že pondělí a úterý bylo šílené. Od středy ale naprosto v pořádku, vše bylo rychlé a funkční. Ano, první dva dny nám to ve škole opravdu zkomplikovalo život. Ale obejktivně jsme to na poradě vyhodnotili, že jde o zkoušku, navíc v rozsahu tří týdnů, a že vyřešení jistě nejednoduchého problému bylo poměrně operativní. Špatné by bylo, kdyby příští rok, kdy má být zase generálka, systém na začátku zkoušky opět kolaboval, ale to se věřím nestane. Petr Racík
My jsme nějaké ty problémy v generální zkoušce čekali a s testováním začali až tento týden. Prozatím nemáme naprosto žádné problémy a snad to tak i vydrží. Jaroslav Novák
K příspěvku 9:19 - upozornění s dotazem jsem poslal již 24.5.2012 v 11:08 na Podpora59@sapcon.cz. Odpověď dodnes žádná, dnes již chyby u otázky č. 12 jsou opravené a celkové hodnocení taktéž. Čas u upozornění zmiňuji proto, že jeden pisatel níže vyzdvihuje jako klad to, že výsledky byly dokonce dřív, než druhý den. Ve čtvrtek 24. 5. však odpovědi s textovým zněním otázek Čj neměly být zpřístupněny vůbec!!! Správné odpovědi na konkrétní znění otázky tudíž mohly být poskytnuty mnohými žáky těm, kteří měli provedení testu ve zmíněný den ještě před sebou!!
Petr Racík podle vyhledávače Google neexistuje, odkud jste dobrý člověče?!
Za ty miliony to opravdu mohlo fungovat o mnoho lépe. Za technickou a formální práci bych jim udělil mínus tři. Obsahovou zatím nehodnotím. Stale mi ale vrtá hlavou, proč tyto testy nemohou být v deváté třídě součástí přijímaček.
Nějak se nemůžu zbavit dojmu, že Česká škola organizuje kampaň proti tomuto systému. Pokud mám zkušenost, tak od středy to všude jede bez problémů. Není to tak? Takže je opravdu všechno špatně kvůli dvěma dnům něčeho, co se jmenuje generální zkouška?
Česká škola nic neorganizuje.
Jen oprávněně kritizuje neschopnost ČŠI a vedení projektu NIQES jako zadavatele a týmu SAPCON jako dodavatele testovacího systému.
Ano, dva dny problémů odhalily právě neschopnost adekvátní reakce. Ostatně některé problémy přetrvávají.
proč tyto testy nemohou být v deváté třídě součástí přijímaček
A proč by nemohly?¨
V prvním kole bereme uchazeče nad prvním percentilem,
v druhém kole pak všechny ostatní.
I kdyby to fungovalo, věcně to je jen málo - téměř vůbec - užitečné.
Ostatně jako většina aktivit inspekce.
Na zjištění stavu stačí statisticky relevantní vzorek. Na zajištění zpětné vazby pro školy postačí dát testy k dispozici školám.
Pravda, stálo by to méně a méně lidí by čerpalo...
Vidíte a to já si zase myslím, že se jim podařil husarský kousek. Ten váš webový online světonázor je úplná blbost. Zkuste se zeptat někoho, kdo tomu opravdu rozumí (myšleno tvůrce rozsáhých systémů, ne některé školní instalátory na kšeft). A protože to je váš jediný argument pro ta odvážná tvrzení, netřeba to dál komentovat.
Mě ta náprava, od které to funguje a která přišla ihned, přijde adekvátní. Testujeme každý den generálky a spokojenost. Výstupy si chválí učitelé i rodiče, tak nevím, kdo má jaký problém.
Tak přeju ČŠI hodně sil, ať se nenechá podobnými útoky otrávit.
Kdo není v googlu, jako by nebyl a nemá sem co psát :)
Testování se zúčastnilo 3 661 škol. Kolik se tu už vyjádřilo učitelů - deset, jedenáct? Nebo že by dvacet? No já jen, aby ta přehlídka byla aspoň trochu objektivní.
aby ta přehlídka byla aspoň trochu objektivní
A to jako,
že se málo chválí nebo že se málo haní?
Jel jste do práce dnes autem, nebo MHD? A poslal jste za to někomu poděkování, nebo napsal někam pozitivní reakci?
...ano, vcelku očekávatelně zde chybí pozitivní reakce. Krom toho Ti, co mají své starosti a nemají výhrady k projektu, nemají ani důvod sem chodit.
Projet, či web Česká škola mi začal zajímat. Je to nějaká oficiální iniciativa, nebo něčí protest proti někomu/něčemu? Jaký je přesně cíl? Prozatím vidím jen kritiku. Nic proti ní, kritika může být i užitečná a někdy vede k nápravě chyb.
Projekt ČŠI měl chybu, byl kritizován a chyba byla odstraněna. Že se stala chyba v procesu testování projektu je pořád lepší, než v produkčním užití.
Co je ale dalším cílem / motivací kritiky? Jaká další zlepšení očekáváte?
Nebo jen prostě chcete něco kritizovat stůj co stůj, prostě toto udělali beze mě a mých přátel, tak je to špatně a já jim ukážu !
Začínáte s tím být trapný, pane Vágnere!
ANONIM (nerad bych se dočkal Vaší lustrace, kdoví jestli jen přes Google)
28. května 2012 18:26
Pane inšpektor,či pane řediteli, nikdy jsem nebyl a nejsem politicky organizován a proto si můžu říkat "svobodně" co chci a jak chci. Rodič
"Testování se zúčastnilo 3 661 škol." - to těžko.
"Kolik se tu už vyjádřilo učitelů - deset, jedenáct? Nebo že by dvacet?" - minimálně padesát.
Vypovídají snad tyto počty o něčem? Problémy mělo i podle ČŠI nejméně tisíc škol.
Koukám, že si tu hajzlíci z inspekce sami navzájem rozkopali bábovičky...
Nejsem žádnej inšpektor, jen jsem si poznamenala čísla z televize. Myslím, že to video z jakési tiskové konference, byla tam dáma a tři pánové, tu taky někde visí. Mám tu na monitoru dodnes schované údaje! neboť mě zaujaly: u nás - 4100 ZŠ, z toho 3661 se účastní testování, to dělá 170 tisíc žáků a 67 tisíc PC. Čísla jsou to zajímavá, no ne?
Možná né inspektor, ale blbka určitě. 3661 se na testování přihlásilo, ale jak jste přišla na to, že se zúčastnily v prvním týdnu?
Stovky škol mají prokazatelně stále problémy. Můžete to nějak vyvrátit?
Soudíc podle množství pěny u Vašich úst - nejste Vy pan Botlík, nebo někdo od nich z příbuzenstva :) ?
Slibuju, že už o testování ani slovo, mě se bude týkat až příště. A nečilte se, když tak maximálně do výše platu.
Stovky škol mají prokazatelně stále problémy. Můžete to nějak vyvrátit?
No spíš můžete to vy nějak dokázat?
28. května 2012 21:58
Protože žijeme v "demokratické" zemi, tak Vám školní inspekce žádné výstupy dávat nebude. Oni to totiž mají velmi dobře podchyceno, ale přece nebudou šířit poplašné zprávy.
Anonim? Jen obyčejný přizdisráč!
My jsme nějaké ty problémy v generální zkoušce čekali a s testováním začali až tento týden. Prozatím nemáme naprosto žádné problémy a snad to tak i vydrží.
Závidím vám tu pohodu. My začali hned od začátku, protože máme na konci roku pěkně zaplněný kalendář. Když na malé škole s jednou třídou v ročníku zadáme jeden test denně (také bychom rádi psali svoje testy a zkoušeli - blíží se konec roku), pak to naruší 6 dní výuky (zablokovaná učebna na 2 vyučovací hodiny). Pokud žáci chybí, je třeba jim zadat test v náhradním termínu. Paní Zita Kabátová si problémy a stres pouštěla jen ke kolenům a dožila se 99. Už vám pohodu nezávidím, závist je nad kolena. Že by měl pravdu Jiří X. Doležal?
Okomentovat